@bf ik test gewoon nog even door. Heb er genoeg! @dingen hier bij de verloskundige krijg je er ook maar 3 of 4! @hier nu lekker rustig aan het werk. Ik voel wel wat steekjes in mijn buik. Ben benieuwd naar de test vanmiddag!
@echo's, in principe nemen we ze niet mee, maar toen mn mams hoorde van de kraambeurs en dat we dan kans hebben op gratis 3d echo riep ze gelijk dat ze mee zou gaan, t is haar 1e kleinkind dus helemaal trots enzo nou ga maar mee hoor vind ik niet zo erg toen mn stiefpaps reageerde op foto van mn groeiende buikje dacht ik "hij moet ook maar gewoon mee, naar zn kleinkind kijken" dus zaterdag gaan mn mams en stiefpaps mee, en hopelijk krijgen we die echo en anders gaan we sowieso nog pretecho doen rond 28 weken, en dan krijgen we de dvd mee, krijgen ze die sowieso te zien @dokter, ml heeft de dokter gebeld , hij heeft morgenmiddag afspraak, gaat ie ff babbelen zo ken ik m helemaal niet , hij is t dus echt goed zat dat ik word behandeld als een jojo @echo's, deel 2 net afspraak gemaakt voor de 20 weken echo in t zkh 30 november zijn we aan de beurt, die dag ben ik precies 20 weken
@bf: goed van je mannetje ben benieuwd hoe t af gaat lopen! 20 weken echo ook alweer in zicht, weer iets om naar uit te kijken! @hier: heb m'n plasje alweer weggegooid. Heb besloten om niet voor NOD te gaan testen heb er sowieso nie zoveel vertrouwen in. Dus dan liever ongi en een mooie cyclus hebben dan teleurgesteld door een negatieve test!
@B12, zal proberen uit te leggen in t kort B12 is een vitamine die nauw samenwerkt met foliumzuur en ijzer in je bloed, een tekort aan deze vitamine zou je dus ook kunnen beschouwen als een vorm van bloedarmoede. B12 zit in dierlijke producten zoals zuivel en vlees, en neem je uit je voedsel. Iedereen wordt geboren met een hoge voorraad, en naarmate je leven vordert zal deze voorraad heus wat afnemen, maar niet teveel gezien je ook genoeg binnen krijgt via je voedsel (vegetariers zullen doorgaans sneller last hebben van een B12 tekort gezien zij geen vlees eten). een tekort aan B12 kan voor nogal wat klachten zorgen, van tintelingen op alle mogelijke plekken tot zware depressie, van vergeetachtigheid tot psychoses... Je hoeft natuurlijk niet van alle klachten last te hebben en vaak kom je er pas achter als er een zwaar tekort in je lijf aanwezig is. de ondergrens die ze bij ons hanteren is 150 pmol/L, de normaalwaarden 300 - 700 pmol/L, en 150 - 300 pmol/L is oppassen maar wel "normaal"... echter moet er wel een aantekening bij gezet worden dat als je eenmaal een flink tekort hebt gehad (105 pmol/L is mijn laagst gemeten waarde geweest), je al klachten kan krijgen wanneer je onder de 300 pmol/L zakt. Ik heb heel lang op 275 pmol/L gezeten en de klachten bleven.... pas toen ik heel hoog in de B12 zat werd het minder en functioneerde ik weer normaal (ik heb een jaar lang onderzoeken gehad bij neuroloog en internist omdat ze dachten aan andere oorzaken omdat ik voornamelijk neurologische klachten had, conclusie was "t zal wel b12 tekort zijn"), toen zijn ze t eindelijk goed gaan behandelen, elke 2 weken kreeg ik een injectie, na een tijdje werd dit maandelijks. na een jaar zijn we bloed gaan prikken om te kijken hoe het ging met mijn waarde, die zat toen op 875 pmol/L, dus hartstikke goed. Toen zijn ze gestopt met de injecties, en moest elke 3 maanden bloed prikken. Eerste 3 maanden zakte mn waarde met 300 pmol/L, daarna zakte het iets minder snel. na een jaar zat ik terug op 313 pmol/L, en maand later ging mn spiraal eruit. ik heb het toen gelijk aangekaart bij de huisarts dat ik weer injecties wilde, want als ik zwanger wilde worden over tijdje was het belangrijk dat t op een goed niveau zat (en dat ik met ruim 500 pmol/L was gezakt nam ze echt wel serieus, want dat is niet normaal). ze was het gelijk met me eens en we zouden gelijk weer beginnen met injecties, dus een week later kreeg ik de eerste. omdat ik geen tekort had op dat moment zouden we het gewoon met maandelijkse injecties doen. toen ik zwanger was ben zijn we bij de dokter geweest, en ik heb daar aangegeven dat ik graag weer wilde laten testen om te kijken of eens per maand voldoende was of dat ik ze juist vaker nodig had. daar was ze t mee eens. toen ik het formulier op kwam halen om bloed te prikken (moest prikken vlak voor ik nieuwe injectie kreeg, zo hebben we t vaker gedaan) zou ik daarna terug komen voor nieuwe injectie. dat was toen die kut assistente zo moeilijk ging zitten doen en ik overstuur in de auto zat.... uitslag kwam binnen zat op 533 pmol/L, dus goed en nee ik kreeg geen injecties meer want te hoog is niet goed als je zwanger bent dus ik kon hoog of laag springen, maar ze gingen echt niks doen. moest volgende maand weer prikken, en dat was uiteindelijk afgelopen vrijdag geworden.... dit keer was de waarde rond 400 pmol/L, dus weer gezakt met 100... Gezien het verleden kunnen we wel vaststellen dat mijn waarde, als injecties worden stopgezet, de 1e 3 maanden met 300 zakt...waardoor ik dus niet eind oktober, maar eind november weer veel te laag zit. maar wat ze niet beseffen is dat de uitslag 1. niet betrouwbaar is door extra foliumzuur wat ik binnen krijg en 2. helemaal geen risico vormt om wat meer b12 te hebben, te veel plas je namelijk uit.... en als een "gezond" persoon op 800 pmol/L of hoger zit, wordt ook heus niet getest hoor als ze zwanger zijn en dat ze dan t commentaar krijgen dat ze te hoog zitten, dus kortom...de grootste onzin die ze lopen te verkondigen. inmiddels is vaker bewezen dat ik een opnamestoornis heb, dit houdt in dat ik B12 niet of in veel te kleine mate opneem uit voedsel. de huisarts heeft dit ook meerdere malen beaamd, en is ook al meerdere malen tot de conclusie gekomen dat tabletten daarom niet zouden helpen... wat is nu het probleem met foliumzuur, voor je extra doseringen foliumzuur slikt, moet je b12 waarde op een goed niveau zitten (en worden gehouden!), want wanneer je extra foliumzuur toegediend krijgt (via de multivitaminen voor zwangeren) maskeert dit het b12 tekort...en krijg je dus eigenlijk een valse bloedwaarde. ook dit is bekend bij ze, maar zijn ze inmiddels blijkbaar weer vergeten...... wat betreft de behandeling, dit mag eigenlijk nooit stopgezet worden, dit kan de klachten verergeren. ideaal is dat je een onderhoudsinjectie krijgt eens per maand, of eens in de 2 maanden. dit moet echter wel voortgezet worden.... maar de informatie die bij huisartsen bekend is is nogal achterhaald....daar staat oa in dat mensen onder de 40 jaar geen last van kunnen hebben....nou ik ben toch echt nog lang geen 40....ook de klachten die t kan veroorzaken is weinig bekend bij huisartsen, terwijl t toch een hele waslijst is..... dit wordt nu wel een heel verhaal, ik ga t e.e.a. uitprinten voor ml zodat ie dat morgen mee kan nemen... en nog even een aanvulling, die injecties zijn 1000microgram hydroxocobalamine (b12), en de tabletten die ik nu heb besteld bij de apotheek zijn ook 1000 microgram, alleen die moet ik dan dagelijks slikken.....uhhhh hoezo injectie is te hoge dosering??
en dit pluk ik net nog even van internet af: Zwangerschap Wanneer er een vitamine B12 deficiëntie is geconstateerd voor de zwangerschap dan is het belangrijk injecties te (blijven) geven, en om daar ook mee door te gaan tijdens de zwangerschap. Tijdens de zwangerschap wordt meer vitamine B12 verbruikt, en aanvulling is dan zeker nodig gezien het feit dat vitamine B12 essentieel is voor de vorming van het zenuwstelsel, voor de vorming van DNA, en voor de groei van de foetus. Vitamine B12 injecties kunnen zonder problemen gegeven worden tijdens de zwangerschap. Bijsluiter Hydrocobamine herziening 24 juli 2006. Goedgekeurd 28 augustus 2006: Zwangerschap Er zijn geen ongunstige effecten van het gebruik van vitamine B12 bij zwangerschap bekend. Experimenteel onderzoek bij dieren wijst geen directe of indirecte schadelijke effecten uit voor de zwangerschap en/of embryonale ontwikkeling, bevalling of postnatale ontwikkeling. Hydrocobamine kan zonder bezwaar volgens het voorschrift tijdens de zwangerschap worden gebruikt. Borstvoeding Vitamine B12 kan worden uitgescheiden in de moedermelk. Hydrocobamine kan worden gebruikt tijdens periode van lactatie. Tijdens de zwangerschap komt het voor dat de serumwaarde van vitamine B12 daalt, met name in het derde trimester. Dit moet zich binnen enkele weken na de bevalling herstellen. Is dit niet zo, dan is er waarschijnlijk sprake van een vitamine B12 deficiëntie, en dienen injecties gegeven te worden. Daarentegen zijn duidelijk lage waarden uiteraard een indicatie dat er een vitamine B12 deficiëntie kan bestaan, die niet verklaard kan worden door de natuurlijke daling van serum B12 die door zwangerschap kan ontstaan. Om elk risico uit te sluiten, is het aan te raden over te gaan tot vitamine B12 suppletie. Een lage status van vitamine B12 bij de moeder kan leiden tot neurologische problemen bij de baby, zonder dat er bij de moeder duidelijke klachten bestaan. ik print alle informatie uit en geef t mee aan ml....
Verhaal lijkt me duidelijk... Als je ha nu niet met je mee gaat, dan is het echt ronduit belachelijk...! Die laatste info komt uit de bijsluiter van die injecties? Als je nog een negatief antwoord van je ha krijgt, dan zou ik zeker naar een andere ha gaan, of op z'n minst een doorverwijzing naar een internist oid vragen. Misschien kun je anders contact opnemen met de internist die je destijds behandeld heeft?
@bf: Hmm jeejtje als ik het zo lees dan is het inderdaad wel belangrijk dat je b12 op goed niveau wordt gehouden. Je wil wel een compleet en gezond kind als het even kan. En alles wat je er aan kan doen om het een grotere kans te geven om gezond ter wereld te brengen moet je aanpakken Goed van jou hubbie dat hij je even "helpt" Ik weet echt niet meer wat ik de laatste dagen heb gelezen dus hopelijk gaat alles verder goed met iedereen Heb echt alles gelezen maar niet echt iets onthouden sorry hoor man wat voel ik me een sufkop Je hersens gaan echt heel erg naar binnengericht werken @ego hier zondag een hormonen aanval gehad Ik heb de hele dag alleen maar kunnen huilen en ik weet echt niet waarom de enige logische verklaring waren hormonen hihi Dus ik maar huilen en huilen de hele dag. VL: wat is er toch lieverd Ik: Ik weet het niet ik kan alleen maar huilen. VL: Het komt door mij he Het is vast mij schuld . Ik: Neej hoor lieverd ik heb gewoon last van hormonen denk ik. VL: Weet je het zeker, ben ik iets vergeten te doen Ik: Nee hoor lieverd ik wil gewoon een knuffel denk ik. VL: Ohh weet je het zeker dat het niet door mij komt ? Ik: Ja hoor lieverd, ik wil alleen even een knuffel. VL: Is dat alles? Ah dan krijg jij een knuffel hoor Hij snapte er helemaal niets van, maar hij was dolblij dat het niet aan hem lag . Arme vent van mij hihi Maar hij was lief voor me Verder zijn we zondag avond nog even naar een pasgeboren kindje van vrienden gegaan (1 maand oud). Zoo schattig Dus ik tegen VL wil jij d'r even vasthouden kun je vast oefenen. VL uhmm ja is goed hoor. (Kindje had een beetje last van darmkrampjes van te voren en was een beetje aan het huilen) Ik leg d'r in zijn armen en ze was stil Ze heeft de hele avond heerlijk bij hem liggen slapen, super schattig hihi Hij zat erbij alsof hij nooit iets anders gedaan heeft Nou dat stelt toch ook weer een beetje gerust hihi Verder heb ik om de haverklap nieuwe hobbies, dit weekend ben ik begonnen met haken. Moet je kijken waar ik mee bezig ben. http://4.bp.blogspot.com/-TVS0c1D5sUA/TxayAyt9l2I/AAAAAAAAAVU/lI5KaJQb2CI/s1600/hat+beanie+with+ears.jpg Zoiets moet het worden. Het mutsje is al af nu de oortjes nog ik vind het super schattig
@Flora: Spannend! @Werken: Ik ga 24 uur werken nadat de beeb is geboren. @Echo: Mams is bij de 6weken echo meegeweest. Bij de 10weken echo mijn vriendin en schoonzusje. Bij 12 weken echo waren mijn vader en schoonmoeder mee. Hubbie moest iedere keer werken... Die gaat met de 20weken echo mee. @Misselijk: vervelend Kiwi... Hopen dat het snel overgaat. Volgens mij kan je tegenwoordig pilletjes voor zwangeren kopen dat de misselijkheid afzakt. @Swimming: Je laat het ons gelijk weten hè! Succes! *Strooit nog wat HCG* @Flora: Wat heb jij een zelfbeheersing zeg! R.E.S.P.E.C.T.
@meelanor, jaaaaa geweldig mutsje!!! ik wil ook nog zoiets al vind ik t berenpakje van de H&M ook wel helemaal fantastisch Product Detail | H&M NL enne *knuffel* voor je emo zondag! t hoort erbij he zeggen ze, maar wel erg lief hoe je vriend reageerde @b12, ja t is behoorlijk nodig...hoop dat er wat uit komt morgen, maar ben ergens bang dat mn glazen ingegooid gaan worden...... weet gewoon echt niet wat ik moet denken... en die pillen die zijn besteld nu zijn smelttabletten, dus die omzeilen wel t opnameprobleem, omdat t via mn mond al in mn bloedbaan komt, hoeft dus niet door maag en darmen heen.... alleen klopt t dan niet met wat ze zegt....injecties 1000microgram eens per maand of eens per 2 maanden is te hoog, maar tabletten van 1000 microgram per dag blijkbaar niet??? krijg je veel meer binnen uiteindelijk toch? nou ja....kan toch niks anders dan afwachten morgenmiddag......*zenuwen* @flora, ja dat is ook nog een optie...zou alleen niet meer weten wie dat was en vraag me uberhaupt af in hoeverre zij wel op de hoogte zijn van de meest recente ontwikkelingen en bepalingen e.d.....heb daar toch niet zo'n vertrouwen in zeg maar.....maar ik hou t idd wel in mn achterhoofd. wil eigenlijk dat ze toch nog gaan onderzoeken of t aan mn maag ligt, heb toen maagonderzoek gehad, maar zat toen al 3kwartjaar aan de omeprazol, dus als er al ooit iets te zien had geweest, was dat allang weg.....dus die was nutteloos....jammer hoor....nooit meer!! (in elk geval niet bewust) maar dit kan ook met de schillingtest, net even opgezocht wat dat dan is, maar dan spuiten ze normale b12 in de bilspier (zoals gewoonlijk), en krijg je tabletten met radioactief b12, en dan kunnen ze zien aan wat je uitplast of je wel/geen opnamestoornis hebt door het gebrek aan ene intrisic factor. maar gezien t radioactief is wil ik dat sowieso niet doen zolang ik zwanger ben en/of bv geef
Salami mocht ik gewoon eten toen vaag dat het ineens niet meer mag filet is ook onzin onze moeders aten het toen ook gewoon
@mvs, jah en volgend jaar bedenken ze vast dat we ook geen aardappels meer mogen eten ik hou me niet heel erg strict aan de regeltjes hoor, ben er best soepel mee, maar rood vlees probeer ik sowieso zoveel mogelijk te vermijden (ben er normaal ook echt geen fan van), maar cervelaat en salami ben ik normaal wel gek op! lekker op brood baal ook al zo van de leverworst....(mag nog wel, maar beperkt)
nee je mag idd 15 gram leverworst per dag, dus als t smeerbaar is komt dat idd wel neer op 1 boterham per dag alleen wanneer je plakken snijd kan t hoger uitkomen, maar lekker boeiend hoor moet zeggen dat ik nu sowieso nog amper eet, alternatieven gevonden die me tot nu toe goed bevallen, en heb nog geen erge behoefte aan leverworst maar als ik dat weer krijg dan haal ik t gewoon in huis hoor, en eet ik idd lekker een boterham per dag ermee
@sproetje ik laat het jullie gelijk weten! @bf leuk mutsje zeg @hier enorme hoofdpijn. Goed beoordelingsgesprek gehad en ga 2functie schalen omhoog. Jippie! Ik ben blij ml wil dit weekend uiteten om het te vieren!
@ Jazz, jij had vandaag toch een echo?? @ BF, wat een stomme huisarts, wel eens overwogen om een andere te zoeken? Ik had er eerst namelijk ook eentje die mij steeds afscheepte, maar die ik nu heb neemt alles heel serieus. En lief van je mannetje dat ie het zo voor je opneemt! @ Salami, bij dilan heb ik het gewoon gegeten omdat ik het niet wist. Het is dat ik laatst BF zag schrijven dat het niet mocht hihi. Maar oke, dan wel op een pizza dus of een broodje in de oven. @ Werken, als de tweede komt dan ga ik 24 uur werken. Ik werk nu 28 uur.... kan niet wachten @ Echo, morgen hebben we de 12 weken echo en dan gaan mn moeder en dilan mee De eerste echo zijn alleen ML en ik geweest, want tja je weet niet he, meestal gaat alles wel goed, maar stel je zou toch niets zien of iets wat niet meer leeft, dan wil je dat denk ik gewoon samen doen. Bij de 20 weken echo dus hetzelfde, dan gaan ook alleen ML en ik. Bij 28 weken willen we ook een 3D laten maken en dan gaan denk ik mijn moeder en schoonmoeder mee. Volgens mij krijg ik op het eind ook nog 2 echo's, maar die zijn niet zo heel mooi (vind ik) als de vroegere echo's. Het kindje komt dan namelijk niet meer helemaal in beeld dus ik vind persoonlijk de 12 weken echo het allermooist. @ Kiwi, ik ben ook een paar dagen echt flink misselijk geweest, dat als ik maar iets rook of iets at dat het eruit kwam, voor de rest waren het alleen misselijk golven op een dag maar niet meer gespuugd. Het is bij mij weggegaan toen ik die Seabands om had gedaan, heel apart dus, na een weekje heb ik ze toch eens af gedaan maar toen is de misselijkheid niet meer terug gekomen. Dus ongeveer met 10 weken was het over. @ Meelanor, ja ach die arme mannen hihi... maar als dat het enige is wat ze moeten doen? Omgaan met onze hormonen dan hebben ze niks te klagen hoor haha @ Swimming, oh das nooit verkeerd, 2 functie schalen omhoog Gefeliciteerd! @ Hier, nou schoonvader heeft vandaag de pet-scan gehad, dus nu is het afwachten wat de uitslag daarvan is. Die krijgen we volgende week woensdag. Morgen ben ik lekker vrij Heerlijk zeg!
Oh ja en wat ik toch bijna vergeet te vertellen. Ik denk dat ik vanmiddag ons ukkie heb gevoeld! Het was een beetje zo'n golf onder in mijn buik........ En toen ik er echt even voor ging zitten hielt ie zich natuurlijk stil!
Ja ik zat op mn werk en ik zei dus ineens.... Hey! Volgens mij voel ik 'm. Mijn (mannelijke) collega (die ook een vriend is van ML) zo: uh wat? Ik zo: ja wat denk je? De baby natuurlijk! Hij zo: oh gaat het wel? (hij dacht dat het pijn deed) Ik moest echt zo lachen!
@bella, hahaha gaat t wel nee de pijn komt later wel als je blauw geschopt wordt hihi ik denk mini af en toe te kunnen voelen, voelt alsof ies zich omdraait, in een golf beweging achtig....maar weet niet of t echt mini is maar lijkt me wel zo bijzonder om te voelen!ze zeggen wel dat je t met een 2e (of meerdere in elk geval) sneller kan voelen omdat je t herkent @swimming, wauw 2 omhoog! Gefeli! En je testjes hmmm...krijg nu t idee dat ie toch eergister posi was, maar gewoon de streep niet heel mooi egaal doorgelopen (heb ik ook wel gehad hoor), maar zou toch nog eventjes door blijven gtesten voor de zekerheid..... @salami en cervelaat, t zal vast overdreven zijn maar zolang t verwarmd is boven de 70 graden kan t sowieso geen kwaad, zijn alle bacteriën die in t rauwe vlees kunnen zitten toch dood.....(over t algemeen dan...mjah dan zou je niks meer kunnen eten ) @rest...uhhh sorry!! moest tussendoor ff weg dus ben een hoop weer vergeten geloof ik sorry! @hier, ml heeft door zn werk bepaalde sites waar ie op kan, ook met de echte wetenschappelijke artikelen, dus hij gaat morgenmiddag ff zoeken op b12 enzo, kijken wat ie tegenkomt. Ik heb ook al hoop geprint, maar hij gaat zich nog ff goed inlezen, de lieverd op zn werk begon zn leidinggevende ook gelijk te koken toen ie t ff uitlegde, en andere collega vroeg of ik bij VK in zkh liep "nee"..."oh, dat is jammer...als dat zo zou zijn en ze zou aangeven dat ze zich zorgen maakte zouden ze er gelijk een spuit in zetten".... helaas pindakaas, maar t is zo belangrijk voor mini!!!! En nu zal mini heus pakken wat t nodig heeft, wat dat betreft denkt niet alleen ik maar ook mn lijf dat mini op 1 staat en voorziet eerst in behoeften van mini.....mja dan nog he.....