Dag dames, Ik ben zelf net in de medische molen gestapt en we willen gelijk aan de IVF beginnen, maar ik lees hier allerlei andere afkortingen, kunnen jullie me een beetje wegwijs maken in de wereld van de medische molen? En doen de artsen moeilijk als je gelijk aan de IVF wil beginnen? Heb een paar onderzoeken al gehad, maar mn arts is momenteel op vakantie en is pas volgende maand weer terug. Vond hem wel prettig, dus wilde niet bij een andere gyn een afspraak maken. Thx alvast, xxx Vrouwtje
Hoi vrouwtje, Als je bovenin dit gedeelte van het forum kijkt, dan zie je een standaard bericht staan met de betekenissen van afkortingen, als je die opent, dan weet je zo alles... De vraag of je meteen aan IVF zou mogen beginnen vind ik moeilijk...het ligt er natuurlijk aan wat de uitslag van het zaad is/was en wat de reden is dat jullie in de MM (medische molen) gestapt zijn... Als de arts denkt dat er nog andere mogelijkheden zijn, zou ik die zeker aangrijpen... IVF wordt wel vaak als het laatste station gezien. Als het bij ons gekunt had (maar mannetje had minder dan een miljoen zaadjes, opgewerkt) zouden we echt eerst IUI proberen en dan pas IVF/ICSI...maar wij hadden geen keus. Zal dus eerst de mening van je arts afwachten... Succes! Liefs Loesie
Hey Loesje, Hartstikke bedankt voor je uitleg! Ja, ik ben op de uitslag van alles aan t wachten, bel maandag daarvoor. En waarom is dat? Dat je eerder andere dingen wilde doen, dus IUI ipv IVF? Mijn man is heel drukbezet, vaak van huis en we zijn nu al zo lang bezig zonder positief resultaat en ik dacht dus misschien dat we met IVF gelijk zwanger kunnen worden...? xxx
Hey Vrouwtje, Het is denk ik een beetje een misvatting dat IVF een wondermiddel is. Het geeft absoluut geen garanties op een zwangerschap. Dat geldt eigenlijk voor alle behandelingen in de MMM. Maar als het zaad bijvoorbeeld goed genoeg is voor IUI zou ik dat zeker eerst proberen. En waarschijnlijk zullen je artsen dat ook aanraden. Je krijgt standaard 6 behandelingen, hoeft niet (altijd) zo veel hormonen te gebruiken, je bent er veel minder tijd mee kwijt, ook minder ziekenhuisbezoekjes, en IUI is geestelijk en lichamelijk gewoon veel minder belastend. Succes met alles!
Graag gedaan vrouwtje... zoals Zora zegt, IVF is geen wondermiddel...en het is het 'laatste' station...als je IVF gehad hebt, zullen ze niet zo snel weer terug gaan naar IUI... Je krijgt bij IUI 6 pogingen vergoed van de verzekering, en IVF maar 3... Als je dus gelijk met IVF begint, dan heb je die 6 pogingen als het ware al weggegooid...(als het zaad goed genoeg is...) IUI is ook zoals Zora zegt, minder belastend en kost minder tijd...bij IVF gaat de man toch vaker mee, bij IUI zou je het vaker alleen kunnen... Ik denk ook dat je de uitslag eerst maar eens af moet wachten, want wie zegt dat er wat aan de hand is... Bij sommige stellen is er geen reden dat het niet lukt... En misschien is er wel iets aan de hand wat verholpen kan worden... Dus ik zou echt niet meteen roepen dat je IVF wilt, want er zijn vast nog meer opties...mocht dat niet zo zijn, dan is het hartstikke kl*ten en dan hoop ik echt dat IVF voor jullie een behandeling gaat zijn, die werkt...maar het geeft echt geen garanties... Liefs
Ik denk dat het verstandig is om je eerst eens goed in te lezen wat de behandelingen allemaal inhouden. IVF is niet iets wat je zomaar doet, dat is, zoals Zora al zegt, lichamelijk en geestelijk erg belastend. Ik zou gewoon op het advies van je gyn afgaan en je goed laten informeren over de mogelijkheden afgestemd op jullie situatie. Veel succes!
Bedankt dames, kan niet wachten tot de afspraak ...is pas in augustus! Zucht, ik ga toch proberen om een eerdere afspraak te maken, desnoods bij een andere gyn. Bedankt voor de uitleg, jullie hebben waarschijnlijk gelijk.Mijn man wil ook niet dat het mij teveel belast, de behandelingen, maar ik wil zo graag kinderen.
Hoi Meid, Ook ik zit pas sinds kort in de mmm. Bij mijn man was er slecht zaad, ,bewerkt 4 miljoen, dus wel genoeg om te beginnen aan iui. daarnaast heb ik pcos. En heb mn eerste ronde clomid er bijna opzitten... Zal je zeggen dat de mmm echt niet niks is, als je straks onderzocht bent enz, dan zal de gyn of fertiliteitsarts wel een stappenplan met je opstellen, ze doorlopen gewoon een bepaald aantal stappen, voordat ze inschatten welke behandeling geschikt is voor jullie, heeft je man al zaadonderzoeken gehad trouwens? want daarvan zullen er waarschijnlijk nog 2 of 3 volgen, wat bij elke gyn anders is, maar meestal moeten daar zo'n 2 a 3 maanden tussen zitten. Ik hoop in elk geval oprecht voor jou, dat ze misschien eens gaan starten met iui! ivf is een grote stap en komt wel wat bij kijken lijkt me zo, laten we althans hopen dat je snel zwanger mag raken!!! Liefs Poemel
Ik sluit me allereerst aan bij alles wat hiervoor is geschreven. IVF/ICSI is niet niks kan ik helaas ook zeggen uit ervaring. Voor wat betreft behandelingen. Er is zelfs een grote kans dat er nog helemaal niet met IUI ed. gestart gaat worden. Bij de meeste dames zal er ook eerst een HSG gemaakt worden naast alle bloed en zaad onderzoeken. Dan wordt je over het algemeen alsnog weer een half jaar naar huis gestuurd om het zelf te proberen. Pas na dat half jaar wordt er met IUI gestart. Er zijn natuurlijk uitzonderingen, zoals slecht zaad, pco, endometriose ed. Bij ons is alles overgeslagen en zijn we direct met IVF gestart maar dit kwam door mijn leeftijd, te weten 43 bij start 1e poging. Kortom, er staat je waarschijnlijk nog wel een lange weg te gaan en denk er svp niet te licht over. Het traject binnen de mmm is een hele lange en zware.
Nogmaals bedankt dames! Ladouce, het klopt, het is een lange weg, denk er niet te licht over, het liefst wil je gewoon spontaan zwanger worden. Zonder al die rompslomp, maar als je lichaam niet meewerkt? Ja, dan kan je niet anders dan de MMM instappen, het is iets wat ik lang heb uitgesteld, omdat ik iedere maand de hoop had dat het vanzelf wel zou lukken, helaas, dat is niet zo! Ik schiet helemaal in de stress, ben nog jong (24,5jr), maar als ik dan denk aan tantes die hun eerste pas op hun 33/34e kregen en gelijk zwanger raakten, ja, dan schiet je wel in de stress, wat is er dan toch met mij aan de hand??? Denk je dan...maar goed, ik had het liever ook allemaal anders gezien, helaas, helaas, helaas.
oke als je langer bezig bent komt de angst...en de wens om zwanger te raken is natuurlijk heel erg groot. Maar om meteen in IVF te willen stappen..beeeetje overdreven vind ik dat...wacht lekker ff de resultaten af voordat je gaat roepen. Mijn man werkt teveel en heeft te weinig tijd....ga jij alleen voor het kind zorgen dan straks..... Sorry voor mijn pinnige reactie, maar het stak me ff in het hart hoor.... wens je veel succes met zwanger worden.
ik zou eerst eens bij de gyn langs gaan en alles bespreken ivf is niet niks (heb zelf 4 ivf's gehad) als het met iui kan zou ik dat eerst proberen, dat is minder belastend! de gyn kan je vertellen hoe de behandelingen gaan enzo en wat voor jullie de eerst volgende stap zal zijn heel veel succes meid
Hallo, Ook ik heb eerst een aantal IUI behandelingen en ben hier erg blij mee. IVF is voor mij toch nog een stapje te ver zeg maar. Dat wil niet zeggen dat IUI emotioneel en lichamelijk gezien niet belastend is. Ook hiervoor kun je hormonen moeten gebruiken (heb ik tenminste). Ik heb eerst 3x IUI, dan een HSG en als die goed is, nogmaals 3x IUI. Daarna kunnen we verder voor IVF mocht dit nodig zijn. Natuurlijk hoop ik voor het IVF traject zwanger te zijn. Iedereen hier heel veel succes met zwanger worden en wacht even af wat de uitslagen van de onderzoeken zijn, misschien zijn bijvoorbeeld alleen hormonen nodig en heb je verder geen behandeling nodig Ik zou ervoor tekenen.
Meis, zo te zien aan je onderschrift ben je 15 rondes/maanden bezig, en wil je toch ff laten weten dat er niks aan de hand hoeft te zijn hoor! Hier heeft het 18 maanden geduurd, onregelmatige cyclus, ook de MMM in gegaan en onderzoeken gehad. Zou net beginnen met clomid, en toen bleek ik ineens spontaan zwanger. Zelfde leeftijd als jou (word in september 25), en hier wordt iedereen om me heen ook binnen een maand of 3 zwanger.. Ik vond de onderzoeken allemaal al vrij belastend, en dat waren de meest simpele onderzoekjes die er zijn, laat staan zware IVF behandelingen! Kijk eerst eens wat er uit alle onderzoeken komt (en mijn ervaring is dat dat al een paar maanden duurt in totaal), en dan weer verder kijken.. Hoop voor je dat alles goed is, en je snel een kleintje mag verwachten!