Mei, juni & Juli 2006 mama's

Discussie in 'De mama's' gestart door eliesja, 19 jun 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. suusje

suusje VIP lid

7 okt 2005
    5.368
    0
    0
    Almere
    ik zal er straks een paar in mijn album doen dan

suc6 bij de dokter, hoop dat het niks is dat bultje

2. Niet meer actief

Succes bij de dokter senna... hopelijk is het niks

Ja zal ook maar ff wat gaan stofzuigen en dweilen. Is dat al weer gedaan.

3. mad

mad Fanatiek lid

31 okt 2005
    1.682
    0
    0
    lin, o die allergy care schijnt echt super goed te zijn!
    zelfs babies met extreme KMA reageren daar goed op!
    hopelijk Iman nu ook.....
    zou de kma wel serieus nemen en toch proberen als het heel goed gaat weer 1 fles oude voeding te geven.... maar eigenlijk als je nu deze voeding gaat geven en het gaat opeens heel goed weet je ook al dat het raak is!
    ze kunnen nu ook geen testen doen bij Iman omdat ze nu al die tijd 'gewoon' koemelk voeding heeft gehad! dan zit het in haar bloed en dat duurt maanden voor het eruit is! de enige manier is inderdaad een provocatie test!
    nou meis hoop dat t snel gaat helpen!

senna suc6 bij de dokter!

Miran PB me je adres dan stuur ik m op!

hier druk met de verkoop op marktplaats, m bumbo en fisher price stoel zijn verkocht en ook een honden bench... dat betekent dat ik dan een nieuwe fietsstoel voor Evi ga kopen :D

nu ff puin ruimen hier!

4. KeeJBie

KeeJBie Fanatiek lid

25 jan 2006
    2.322
    0
    0
    Apeldoorn
    Idd, Sweetangel!

Dat moet je ook doen. Anders heb je weer een huilerige Iman als het daadwerkelijk zo is dat ze allergie heeft.

Zoals je misschien weet heeft ons manneke ook koemelkallergie. En dat is in he tbegin heeeeel moeilijk geweest. Ik kreeg er geen rust meer van tot dat we eindelijk ontdekte wat het was.

Ik moet wel zeggen we moeten echt als de donder uitkijken dat kleine neefjes of nichtjes, of andere leden van de familie hem niets toestopt als slagroom en andere dingen. Maar het gaat ons tot nu toe goed af.

En meestal groeien ze eroverheen. Ik ben op dit moment langzaam aan het proberen met brood, danoontje enz om te kijken of ons manneke er al overheen is gegroeit. ;)

Als je vraagies hebt ;) Hier is nog een mama met een beeb met koemelkallergie ;)

5. KeeJBie

KeeJBie Fanatiek lid

25 jan 2006
    2.322
    0
    0
    Apeldoorn
    Oja en wat het proviceren betreft..

Ik wilde ons manneke ook niet weer doodziek laten worden. Want hij had er echt behoorlijk last van..

Ik wist al genoeg toen ik hem andere voeding gaf en de uitslag langzaam aan verdween enz. Dus heb ook ik bij het cb gewoon gezegd dat alles weer terug kwam (Huilerig, hangerig, uitslag, krampjes en ga zo maar door) En toen hebben hun een brief gegeven voor de verzekering en zo is het balletje gaan rollen.

Ik krijg tot aan zijn 1e verjaardag me voeding gewoon via de apotheek en kan zoveel halen als ik wil dus nooit tekort aan voeding ;)

6. sam

sam Fanatiek lid

11 sep 2005
    1.543
    0
    0
    Wat erg voor jullie en een gedoe met de voeding.
    Het regent hier al de hele dag ble. Wordt echt schagie van. Sam slaapt weeer... Dus het is een beetje saai in huis.

7. KeeJBie

KeeJBie Fanatiek lid

25 jan 2006
    2.322
    0
    0
    Apeldoorn
    iddd een gedoe. maar wil er vooral geen issue van maken.

Daarom probeer ik met zoveel dingen mee te gaan ;)

Hier is het ook al zulk rotweer.. En moet er zo vandoor:(

Nou dames spreek jullie snel weer!

8. sam

sam Fanatiek lid

11 sep 2005
    1.543
    0
    0
    Hey taatje ik las net je antwoord in de lounge heftig hoor. Ik zelf heb ook wel wat meegemaakt. Maar het zit heel ver weg en nu komt het weer een beetje los.

9. taatje

taatje Fanatiek lid

14 okt 2005
    2.136
    0
    0
    Roosendaal
    Ja ik weet het ik heb ook getwijfeld of ik wel moest reageren, maar ik vond gewoon dat ze moet weten dat ze niet alleen is en dat er meer zijn die dit hebben meegemaakt en dat er echt nog wel nut in het leven zit.

Het komt met vlagen terug dat blijf je houden, maar ik kan er redelijk goed mee omgaan en ook iedereen in mijn omgeving weet ervan. Dit ook omdat veel mensen van mij het idee hadden dat ik door het leven fladder zonder dat ik ooit iets heb meegemaakt. Nou gezien mijn verhaal zie je dat dit niet zo is. Maar ik denk altijd maar zo er zijn altijd mensen die het nog slechter hebben.

En gelukkig heb ik een hele lieve man die mij steunt in alles! :D

Voor de nieuwsgierige dames onder ons de reactie waar we over praten staat onder: lounge/ik haat deze k*t wereld. ;)

10. Niet meer actief

hopelijk is het niks ernstigs Senna..ben je al terug?

En hoe ging het fietsen Tinus? vond ze het leuk?

Cyenna al 4x op dr buik..haha..ze heeft het vast door Miran ;)

Hopen dat die nieuwe voeding bij Iman helpt..echt zielig dat ze zoveel pijn heeft..

Suus de grapjesmama..leuk hihi..Maar toch ook wel is lekker rustig zo'n dagje toch?

Alles klaar voor Loïs de logeerpatijtje Lin? Ach voor je het weet is het zondag ;)
    Ligt er een beetje sneeuw waar jullie naartoe gaan?

11. Niet meer actief

Ja ze vond het fietsen erg leuk. Ze zat nog geen 5 tellen stil. Aldoor lachen en heen een weer springen in de stoel.... Maar goed. Het was gelukkig maar een klein stukje.

Maar als het weer wat beter is zal ik wel wat meer gaan fietsen.

12. Niet meer actief

Krijg morgen een vriendin van vroeger op visite..zo leuk..en dat allemaal dankzij hyves :D Heb haar negen jaar niet gezien..we zaten bij elkaar in de klas toen we opleiding doktersassistente deden..met zn tweeen gingen we altijd spijbelen en naar MC donalds..shoppen..kerstshoppen in londen en ga zo maar door hihi..
    zij is paar maanden eerder met opleiding gestopt dan mij en sindsdien hebben we elkaar niet meer gezien of gesproken..echt heel raar..ben zo benieuwd of het nog steeds zo goed klikt..

Net op de fiets door de regen geweest..dhani vond het geweldig..ik wat minder :( helemaal gillen deed ie haha..ik moest per se naar drogist voor hoestdrank..hoest weer de ribben uit mn lijf en wil niet naar de huisarts..straks zegt ie en nu gaan we afspraak maken bij ziekenhuis om die amandelen te laten verwijderen..dus eerst ff via hoestdrank proberen..

13. Niet meer actief

hihi die yannouck :D
    Wat voor stoeltje heb je? zit ze voor?

14. sam

sam Fanatiek lid

11 sep 2005
    1.543
    0
    0
    Bij mij weten veel mensen het niet en gelukkig is het niet zo heftig als bij jullie. Maar het zet me toch wel weer even aan het denken. Zeker op zo regenachtige depri dag. Knap van je dat je er toch zo in het leven staat en dat je nu lieve gijsje hebt.

15. Niet meer actief

Jeetje Taatje..lees net je verhaal :(
    Maar wat knap zeg dat je na dat allemaal nu zo happy bent met je gezinnetje en dat je ook de positieve dingen ziet..
    Hopelijk lukt datook voor dat meisje

16. taatje

taatje Fanatiek lid

14 okt 2005
    2.136
    0
    0
    Roosendaal
    Dat hoop ik ook! maar het heeft gewoon geen zin om bij je verleden stil te blijven staan terwijl je nog een heel leven voor je hebt toch.

Maar reken maar dat ik Gijs met mijn leven zal waken om te voorkomen dat hij z'on leven zal krijgen dat dan weer wel ;)

17. taatje

taatje Fanatiek lid

14 okt 2005
    2.136
    0
    0
    Roosendaal
    En jij ook Cindy met Sam 8) ook al was het minder heftig het is toch gebeurd :cry:

18. sam

sam Fanatiek lid

11 sep 2005
    1.543
    0
    0
    Heb trouwens vandaag nog met de ha overlegd over Sam, nu we antovent gebruiken gaat het zo goed hij zei nu nog een week deze dosering en dan 2 weken proberen met 1 puf minder, dan weer overleggen. Hoop dat het werkt anders ga ik zo weer terug naar 2 puffen. Wel lastig want we gaan over 2 weken een lang weekend met mijn schoonfamilie weg. Zul je zien dat ze dan net weer ziek wordt. Zou ik wachten met afbouwen tot dat is geweest?

19. taatje

taatje Fanatiek lid

14 okt 2005
    2.136
    0
    0
    Roosendaal
    Je kunt de eerste week even kunnen kijken hoe het gaat! je merkt snel genoeg of het werkt of niet, en anders gooi je er gewoon weer een puf bij.

Ik ben benieuwd wat gijs straks voor advies krijgt want dit helpt nog niet super terwijl de dosis toch flink is verhoogd.

20. suusje

suusje VIP lid

7 okt 2005
    5.368
    0
    0
    Almere
    hier wat info gevonden over fruit en groente enzo..

. Het basisrecept voor fruithapjes
    Je kunt het best beginnen met een paar theelepeltjes vruchtensap, eventueel verdund met wat water. Iets later kun je fijn gepureerde of gezeefde vruchtenhapjes geven, zoals gezeefde pruim, abrikoos, peer, meloen, perzik. Je kunt beginnen met slechts een paar theelepeltjes van dit fruitsapje of hapje; later kun je de hoeveelheid opvoeren.
    Voor je baby is het het prettigst als hij het hapje of sapje van het lepeltje kan af eten. Gebruik bij voorkeur een plastic lepeltje dat glad is en een ronde voorkant heeft. Dit is veel prettiger dan een koud metalen lepeltje. In eerste instantie zul je merken dat de baby het hapje met zijn tong weer naar buiten wil duwen. Hij kan nog niet goed met vastere voeding omgaan.
    Voor meer informatie kijk op 'leren eten en drinken'

Hoe kun je de scherpe smaak van vers fruit verzachten?
    Sommige soorten fruit, zoals sinaasappel, kiwi en nectarines, kunnen wat scherp of zuur zijn voor je baby. Meng daarom voor een zachtere smaak het fijngemaakte fruit of vruchtensap met een andere, minder zure fruitsoort. Zachter van smaak zijn bijvoorbeeld mango, peer, appel, banaan, druiven, aardbeien, rijpe pruimen en meloen. Voor het verzachten van de smaak kun je ook een verkruimelde Liga Eerste Stap (vanaf 4 maanden) en later een verkruimelde Liga Tweede Stap (vanaf 6 maanden) door het hapje mengen.

2. Het basisrecept voor groentehapjes
    Tussen de 4 en 6 maanden kun je je baby het best alleen nitraatarme groenten geven, zoals witlof, sperzieboontjes, bloemkool, courgette, worteltjes, ontvelde tomaat of broccoli. Om je baby aan nieuwe smaken te laten wennen, is het goed om een nieuwe groentesoort een paar keer achter elkaar te geven. Als je baby aan verschillende groenten gewend is, kun je gaan variëren.

Het koken van nitraatarme groente voor babygroentehapjes
    Kook de groente in een bodempje water. Bij een kleine hoeveelheid groente mag het water tot ongeveer 1/3 van de groente komen. De groente kort koken en geen zout toevoegen. Door weinig water te gebruiken blijven de vitamines zo veel mogelijk behouden. Gebruik alleen echt verse groente. Gebruik geen verse groente die langer dan twee tot drie dagen in de groentelade heeft gelegen. Was de groente goed en verwijder lelijke bladeren.
    Als je verse groente kookt, kun je de groente die je overhebt in een ijsblokjesbakje invriezen. Verpak het ijsblokjesbakje wel in een diepvrieszakje voordat je het in de vriezer legt. Je kunt dit de volgende dag weer ontdooien en het hapje een tweede keer geven.

Het koken van nitraatrijke groente voor babygroentehapjes
    Vanaf 6 maanden mag je baby één tot twee keer per week een hapje van een nitraatrijke groente zoals bijvoorbeeld andijvie en rode bietjes.
    Bij het koken van nitraatrijke groente zijn een aantal punten van belang:
    - gooi het kooknat altijd weg; hier komt ook nitraat in terecht
    - eenmaal gekookte groente niet bewaren om op te warmen*

*Dit advies geldt nog voor baby's jonger dan 1 jaar. Voor oudere kinderen en volwassenen geldt dit advies niet meer. Het Voedingscentrum geeft aan (februari 2005) dat nitraatrijke groente wel een tweede keer mag worden opgewarmd mits de groente snel wordt afgekoeld en goed gekoeld (in koelkast) wordt bewaard.

3. De lekkerste recepten voor fruit- en groentehapjes vanaf 4 maanden
    Doordat de Liga Eerste Stap vrij van tarwe is, is het een relatief vaste en harde biscuit. Laat het hapje met de verkruimelde Liga Eerste Stap daarom 2 tot 5 minuten staan en roer het hapje dan nogmaals om. Wil je al vroeg een kinderbiscuit uit de hand geven, dan kun je het best Liga Tweede Stap (vanaf 6 maanden) gebruiken, omdat deze biscuit brosser en zachter is en dus beter in de mond oplost.

Liga Eerste Stap met sinaasappelsap
    Meng het versgeperste, gezeefde sap van een halve sinaasappel door een halve verkruimelde Liga Eerste Stap. Je kunt beginnen door slechts een paar theelepeltjes van dit fruithapje te geven en de hoeveelheid per keer wat op te voeren.

Liga Eerste Stap met sinaasappelsap en banaan
    Meng het versgeperste, gezeefde sap van één sinaasappel met ¼ gepureerde banaan en vermeng dit met een halve verkruimelde Liga Eerste Stap. Dit is de bekendste en populairste fruithap waar ook mama en papa wel raad mee weten. Geef dit fruithapje binnen een uur, dan gaat er geen vitamine C verloren.

Liga Eerste Stap met peer
    Schil een halve rijpe peer en prak deze goed fijn met een vork of een staafmixer. Meng hier een halve verkruimelde Liga Eerste Stap doorheen. Laat het geheel twee minuten staan en roer nogmaals om.

Liga Eerste Stap met groente
    Kook de groente zoals hierboven beschreven. Meng per eetlepel gekookte, gezeefde of gepureerde groente ¼ verkruimelde Liga Eerste Stap. Kies nitraatarme groenten, zoals broccoli, sperzieboontjes en worteltjes. Geef een nieuwe groentesoort een paar keer achter elkaar om je kind hieraan te laten wennen.

Liga Eerste Stap met worteltjes
    Kook de geschrapte worteltjes gaar in weinig water zonder zout. Zeef of pureer de worteltjes en meng twee eetlepels met een halve verkruimelde Liga Eerste Stap.

4. De lekkerste recepten voor fruit- en groentehapjes vanaf 6 maanden
    Liga Tweede Stap is speciaal voor de dagelijkse aanvulling van fruit- of groentehapjes. Liga Tweede Stap kan ook heel gemakkelijk worden verkruimeld door de melk. Zo ontstaat een voedzame pap. Vanaf 7 à 8 maanden kan Liga Tweede Stap ook heel goed als tussendoortje uit de hand worden gegeten.

Liga Tweede Stap met volledige zuigelingenvoeding of opvolgmelk
    Verwarm 200 ml opvolgmelk (niet laten koken) en meng hier één tot anderhalve Liga Tweede Stap door. Laat het papje twee minuten staan zodat de Liga goed zacht is. Goed doorroeren en klaar is de pap. De pap is geschikt voor in de fles als je het even pureert met de staafmixer. Afhankelijk van de gewenste dikte van de pap of het gebruik (op een bordje of in een fles) kun je meer of minder Liga toevoegen.

Liga met verse vruchtenmoes
    Meng een halve Liga Tweede Stap met een gepureerde peer, perzik, banaan, meloen of pruim. Fruit zoals mandarijn, sinaasappel en kiwi kun je de eerste keren beter zeven voor het pureren, zodat alle restjes van de schil en pitjes worden verwijderd. Later hoeft het fruit niet meer te worden gezeefd maar kun je het fruit in zijn geheel pureren.

Liga met mango
    Meng een halve verkruimelde Liga Tweede Stap met een halve geprakte of gepureerde mango en een halve kiwi.

Andere fruitcombinaties die heel lekker zijn:

een zachtgekookte appel met banaan

peer met mandarijn

meloen met mango

sinaasappelsap met grapefruitsap en druivensap

appel met peer en pruim

peer met aardbeien
    Je kunt als verhouding aanhouden: een halve Liga Tweede Stap op twee tot drie eetlepels vruchtenmoes

Liga Tweede Stap met spinazie
    Kook de spinazie in zo weinig mogelijk water gaar en gooi het kooknat weg. Meng vervolgens een verkruimelde Liga Tweede Stap met twee tot drie eetlepels gekookte spinazie. Een echte spierballenmaaltijd.

Liga Tweede Stap met bruine bonen en tomaat.
    Meng twee tot drie eetlepels gezeefde, gekookte tomaat en één eetlepel gare, gezeefde bruine bonen met een halve verkruimelde Liga Tweede Stap.

5. Groentesoorten: nitraatarm of nitraatrijk?
    Vanaf 4 maanden mogen voor de groentehapjes alleen nitraatarme groentesoorten worden gebruikt. Als de baby 6 maanden is, kunnen maximaal twee keer per week ook nitraatrijke en oxaalzuurrijke groentesoorten gebruikt worden voor de hapjes. Na 12 maanden mogen ook langzaamaan de gasvormende groentesoorten worden gegeven.

Nitraatrijke groenten zijn: Andijvie
    Bietjes
    Bleekselderij
    Chinesekool
    Koolrabi
    Paksoi Postelein
    Raapstelen
    Spinazie
    Spitskool
    Sla, alle soorten
    Venkel

Nitraatarme groenten zijn:
    Asperges
    Aubergines
    Boerenkool
    Bloemkool
    Broccoli
    Champignons
    Courgettes
    Doperwten
    Knolselderij
    Komkommer
    Koolraap
    Kousenband
    Maïs
    Paprika
    Peultjes
    Pompoen Prei
    Rabarber
    Rodekool
    Savooikool
    Schorseneren
    Snijbonen
    Sperziebonen
    Spruiten
    Taugé
    Tomaten
    Tuinbonen
    Uien
    Witlof
    Witte kool
    Wortelen
    Zuurkool

Oxaalzuurrijke groenten zijn:
    Postelein
    Rabarber Snijbieten
    Spinazie

Gasvormende groenten zijn:
    Koolsoorten
    Paprika
    Prei Ui
    Rauwkost
    Gasvormende groenten kun je het best pas na 1 jaar geven. Aangezien ieder kind hier anders op reageert, kun je het best met kleine porties beginnen.

6. Een verantwoorde babymaaltijd: snel klaargemaakt
    Je kent het wel. Na een drukke dag kom je thuis en dan is de kleine toe aan zijn maaltijd en ben jezelf toe aan rust. Hierbij wat tips om voor je baby een snelle, verantwoorde maaltijd klaar te maken.

Schil de avond van tevoren één aardappel en leg deze volledig onder water in de koelkast.
    Wanneer je thuiskomt, snijd je de aardappel in blokjes en verwarm je deze twee tot drie minuten in de magnetron op maximaal vermogen.
    Kook verse groente in het weekend (broccoli, bloemkool, worteltjes) en maak hier porties van die je in de diepvries bewaart. Leg één portie 's ochtends in de koelkast, zodat je die niet meer hoeft te ontdooien bij thuiskomst. Vaak is mengen door de warme, gekookte aardappelen al voldoende.
    Hoewel over smaak niet valt te twisten, is een verse maaltijd vaak het lekkerst. Alleen moet de verse groente wel goed bewaard en bereid worden. Veel voedingsstoffen uit de verse groente gaan verloren als de groente een aantal dagen in de groentelade wordt bewaard. Een heel goed alternatief voor verse groente is groente uit pot, blik of diepvries. Vooral diepvriesgroente die je in deelblokjes kunt kopen is ideaal. Je kunt er iedere keer een aantal blokjes van gebruiken. Aan de meeste soorten diepvriesgroente wordt geen zout toegevoegd. Omdat aan groente in (kleine) potjes of blikjes wel zout wordt toegevoegd, zijn deze wat geschikter voor de wat oudere kinderen.
    Voor alle soorten groente geldt: kook zo kort mogelijk in weinig water en zonder zout. Dek het bordje of bakje in de magnetron goed af met een dekseltje of vershoudfolie.
    Om een portie vlees voor de baby klaar te hebben kun je kleine balletjes gehakt braden, een tartaartje rulbakken, een kipfilet, varkensfiletlapje of ongepaneerde schnitzel bakken en in stukjes snijden. Ook hiervan kun je weer porties in de diepvriezer doen en deze ’s ochtends in de koelkast laten ontdooien. Heb je geen vlees in huis, geen nood: misschien heb je nog wel drie plakjes vleeswaren, zoals worst, ham of kipfilet, die je in stukjes kunt snijden en door de maaltijd kunt mengen.

Deel Deze Pagina