Nee, vanaf 14 jaar pas. Maar wij zitten dicht tegen de duitse grens, en komen daar dan ook regelmatig, dus dan ik een losse id-kaart wel nodig.
in ziekenhuizen ook niet! al vragen ze er wel regelmatig om omdat ze het bsn-nummer eigenlijk gewoon nodig hebben en dan is een ID-kaart handig. mocht je er eentje willen aanschaffen.. na 1 januari zijn ze heel veel duurder
In ziekenhuis volstaat jouw eigen ID en desnoods bewijs dat ze jouw kinderen zijn. IDkaart kost nu nog 9euro, vanaf januari 30. Dus als je er een wilt doen, moet je t nu doen
BSN staat tegenwoordig niet meer op de ID-kaart helaas. Maar idd het is nog niet verplicht, maar alleen wanneer je naar het buitenland gaat als reisdocument nodig..
In het ziekenhuis heb je voldoende aan een nummer van de zorgverzekering - daar staat soms ook het bsn nummer op trouwens.
Is volgens mij per ziekenhuis verschillend. Hier moet je je als ouder/verzorger legitimeren en wel is er een BSN nummer verplicht. Dat heeft iedereen, staat ook op papieren van b.v. kinderbijslag enz. Dit is door je zorgverzekering verplicht gesteld aan de ziekenhuizen dit ivm. misbruik van verzekeringsgelden enz. Verder inderdaad een ID kaart als je naar het buitenland reist. Dus je bent als je in Nederland blijft als kind onder de 14 jaar niet verplicht een ID kaart te hebben.
Dat is niet helemaal waar het liefst willen ze legetimatie van jeugdige hebben anders moet jij je als ouder legetimeren icm verzekeringspasje van kindje. Een verzekeringspasje alleen is niet voldoende omdat je dan zo op een verzekering van een ander zorg kunt krijgen.
Eigenlijk vind ik dat ook vreemd, want als ik met 1 van mijn kinderen in het zkh kom en ik moet me legitimeren, waar kunnen ze dan aan zien dat het mijn kind is? De kinderen hebben mijn man's achternaam, we zijn niet getrouwd en ik heb een eigen ziektekosten polis. De kinderen staan bij mijn man bijgeschreven.... Dan zou mijn man verplicht mee moeten voor de legitimatie... Ik ben 2 jaar geleden met Jelle in het ziekenhuis geweest, maar ik durf echt niet meer te zeggen hoe dat toen ging. Dat was de eerste keer wel via de huisartsen post naar de EHBO, misschien dat ze dan gewoon uitgaan van de gegevens van de HA-post? Waar ik me overigens ook niet gelegitimeerd heb.
Ik heb hetzelfde, ik heb van mijn kinderen een verzekeringspas moeten laten zien en hun legitimatie (bij eerste bezoek) zij hadden alle 3 een eigen ID kaart dus dat was makkelijk. Op mijn werk moeten jeugdigen zich ook legitimeren, kan dit niet dan is de wettelijke regel dat ouders zich moeten legitimeren met een zorgverzekeringspas van jeugdige. Dit alleen tijdens een eerste bezoek, als het nummer dan is ingevoerd en gefirifieerd dmv legitimatie van ouders dan wordt het nummer opgeslagen en hoeft dit niet meer.
Hier is het juist de zorgverzekeraar die een ID wil. Over een tijdje moet mijn nu 5 maanden oude zoontje worden geopereerd. In de oproep van het ziekenhuis stond dat een ID verplicht is om verderop in de brief te schrijven dat zorgverzekeraars anders mogelijk niet willen uitkeren. Ik dus de zorgverekeraar bellen.....als zij zo ook vergoeden ga ik namelijk geen ID kaart aanschaffen...... Nee, de verzekeraar wil een ID kaart want dat was volgens de medewerker klantenservice verplicht en daar bleef hij bij ook toen ik zij dat de identificatieplicht in NLD pas geldt voor kinderen vanaf 14 jaar..... Erg vreemd, volgens mij heb ik nooit mijn paspoort hoeven te laten zien bij een ziekenhuis en mijn zoontje moet zich dus wel legitimeren....