Identiteitskaart verplicht?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Rooibos, 6 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Rooibos

Rooibos Niet meer actief

Hallo,

is het verplicht om een identiteitskaart voor mijn kinderen te hebben? Ze zijn 4 en 6 jaar.

2. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Nee, vanaf 14 jaar pas.

Maar wij zitten dicht tegen de duitse grens, en komen daar dan ook regelmatig, dus dan ik een losse id-kaart wel nodig.

3. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    Hooguit als reisdocument, niet als legitimatiebewijs, identificatieplicht in NL is vanaf 14jr

4. Rooibos

Rooibos Niet meer actief

Dus zolang ik met ze in nederland blijf is het niet nodig?
    En in ziekenhuizen dan?

5. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

in ziekenhuizen ook niet!

al vragen ze er wel regelmatig om omdat ze het bsn-nummer eigenlijk gewoon nodig hebben en dan is een ID-kaart handig.

mocht je er eentje willen aanschaffen.. na 1 januari zijn ze heel veel duurder

6. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    In ziekenhuis volstaat jouw eigen ID en desnoods bewijs dat ze jouw kinderen zijn.

IDkaart kost nu nog 9euro, vanaf januari 30. Dus als je er een wilt doen, moet je t nu doen :)

7. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    BSN staat tegenwoordig niet meer op de ID-kaart helaas.

Maar idd het is nog niet verplicht, maar alleen wanneer je naar het buitenland gaat als reisdocument nodig..

8. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Lijkt me raar dat je bsn niet op je id kaart staat, sinds wanneer is dat dan?

9. bruce2004

bruce2004 Bekend lid

12 okt 2008
    708
    0
    0
    hoogvliet

10. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    In het ziekenhuis heb je voldoende aan een nummer van de zorgverzekering - daar staat soms ook het bsn nummer op trouwens.

11. Uk2011

Uk2011 Niet meer actief

BSN nummer staat ook op je verzekeringspasje.

12. 123miesje

123miesje Bekend lid

5 dec 2008
    872
    0
    0
    Is volgens mij per ziekenhuis verschillend. Hier moet je je als ouder/verzorger legitimeren en wel is er een BSN nummer verplicht. Dat heeft iedereen, staat ook op papieren van b.v. kinderbijslag enz. Dit is door je zorgverzekering verplicht gesteld aan de ziekenhuizen dit ivm. misbruik van verzekeringsgelden enz. Verder inderdaad een ID kaart als je naar het buitenland reist. Dus je bent als je in Nederland blijft als kind onder de 14 jaar niet verplicht een ID kaart te hebben.

13. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Duitsland

14. Aszz

Aszz Niet meer actief

Hier staat 'ie wel op, in september voor mijn man en kinderen gehaald.

15. koala28

koala28 Niet meer actief

16. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Duitsland
    Koala bedantk voor de uitleg.

17. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Dat is niet helemaal waar het liefst willen ze legetimatie van jeugdige hebben anders moet jij je als ouder legetimeren icm verzekeringspasje van kindje. Een verzekeringspasje alleen is niet voldoende omdat je dan zo op een verzekering van een ander zorg kunt krijgen.

18. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Eigenlijk vind ik dat ook vreemd, want als ik met 1 van mijn kinderen in het zkh kom en ik moet me legitimeren, waar kunnen ze dan aan zien dat het mijn kind is? De kinderen hebben mijn man's achternaam, we zijn niet getrouwd en ik heb een eigen ziektekosten polis. De kinderen staan bij mijn man bijgeschreven.... Dan zou mijn man verplicht mee moeten voor de legitimatie...

Ik ben 2 jaar geleden met Jelle in het ziekenhuis geweest, maar ik durf echt niet meer te zeggen hoe dat toen ging. Dat was de eerste keer wel via de huisartsen post naar de EHBO, misschien dat ze dan gewoon uitgaan van de gegevens van de HA-post? Waar ik me overigens ook niet gelegitimeerd heb.

19. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Ik heb hetzelfde, ik heb van mijn kinderen een verzekeringspas moeten laten zien en hun legitimatie (bij eerste bezoek) zij hadden alle 3 een eigen ID kaart dus dat was makkelijk. Op mijn werk moeten jeugdigen zich ook legitimeren, kan dit niet dan is de wettelijke regel dat ouders zich moeten legitimeren met een zorgverzekeringspas van jeugdige. Dit alleen tijdens een eerste bezoek, als het nummer dan is ingevoerd en gefirifieerd dmv legitimatie van ouders dan wordt het nummer opgeslagen en hoeft dit niet meer.

20. MamaInSpee1979

MamaInSpee1979 Actief lid

7 apr 2011
    357
    0
    0
    Zuid Nederland
    Hier is het juist de zorgverzekeraar die een ID wil. Over een tijdje moet mijn nu 5 maanden oude zoontje worden geopereerd. In de oproep van het ziekenhuis stond dat een ID verplicht is om verderop in de brief te schrijven dat zorgverzekeraars anders mogelijk niet willen uitkeren.
    Ik dus de zorgverekeraar bellen.....als zij zo ook vergoeden ga ik namelijk geen ID kaart aanschaffen......
    Nee, de verzekeraar wil een ID kaart want dat was volgens de medewerker klantenservice verplicht en daar bleef hij bij ook toen ik zij dat de identificatieplicht in NLD pas geldt voor kinderen vanaf 14 jaar.....
    Erg vreemd, volgens mij heb ik nooit mijn paspoort hoeven te laten zien bij een ziekenhuis en mijn zoontje moet zich dus wel legitimeren....

Deel Deze Pagina