Net naar vk geweest , ben nu in totaal 4,3 kg aangekomen , nog wel netjes ..Moet volgende week vrijdag naar de gyneacoloog omdat ik bij de longarts weer andere medicijnen had gekregen en ff extra check up voor mij en ons kindje ......dus hopelijk weer koekeloeren .....Blijf zowel 1 a 2x per weer naar hiet ziekenhuis gaan , maar is voor een goed doel he !
Ja zag het denk ik iets later...maar ziet er mooi uit hoor Sureyya!!! Per wanneer komt het huis vrij voor jullie?
mooi huis! nieuwbouw? dan is alles lekker netjes enzo, Maarre, hoe komt het dan dat je suiker krijgt? eet je dan teveel suiker? ( *denkt aan alle chocola en roze koeken die er doorheen gaan de afgelopen weken*)
Nee hoor babe, suiker krijg je niet door snoepen.... Het heeft te maken met je insuline gehalte als je gezond bent kan je lijf zelf in de gaten houden hoe je insulinepijl is...Dus te hoog of te laag, en daar past je lichaam zich dan op aan door meer of minder insuline aan te maken. Heb je suiker dan werkt dat (tijdens zwangerschapssuiker tijdelijk) niet meer en moet je spuiten en als het nog niet te erg is pillen slikken... Dus jij kan gewoon lekker je rose koeken blijven eten....Alleen blijven die gewoon aan onze konten en buiken plakken.... (bedankt Yes, weer een trauma erbij)
Het is mogelijk dat je tijdens je zwangerschap last krijgt van suikerziekte. Dit is niet hetzelfde als wat normaal onder suikerziekte of diabetes wordt verstaan. Het grootste verschil is dat je van reguliere suikerziekte niet geneest. Zwangerschapsdiabetes gaat in de meeste gevallen gewoon weer over nadat je kindje is geboren. Oorzaak Zwangerschapsdiabetes ontstaat onder invloed van de hormonen die tijdens je zwangerschap worden aangemaakt. Een aantal van deze hormonen remt de werking van het hormoon insuline. Je lichaam heeft insuline nodig om suiker, dat met je eten in je bloed terechtkomt, af te breken. Wanneer je lichaam niet in staat is om de suiker af te breken, omdat het niet genoeg insuline aanmaakt, heb je suikerziekte. Tijdens een 'normale' zwangerschap reageert je lichaam op de anti-insuline hormonen door meer insuline aan te maken. Als dat niet gebeurt, wordt het suikergehalte in je bloed te hoog en heb je zwangerschapsdiabetes. Dit komt voor bij ongeveer 3 % van alle zwangerschappen. Zodra je hormoonhuishouding na de bevalling weer normaal is, gaat de diabetes meestal weer over. Gevolgen Wanneer zwangerschapsdiabetes niet wordt behandeld, kan dat zowel voor jezelf als voor je baby ernstige gevolgen hebben. Omdat je baby een grote hoeveelheid suiker binnenkrijgt, zal hij zelf extra insuline gaan produceren. De insuline zorgt ervoor dat de glucose in zijn lichaam wordt omgezet in vet. Dit vet wordt opgeslagen in de weefsels van je kindje. Daardoor groeit je kindje te snel en wordt het te zwaar. Dit heeft weer tot gevolg dat de bevalling aanzienlijk langer duurt en de kans op een keizersnede (omdat de baby te groot is) toeneemt. Een te hoge bloedsuikerspiegel tijdens de zwangerschap zorgt bovendien voor een verhoogde kans op infecties. Deze ontstaan meestal in de nieren, de blaas, de baarmoederhals en in de baarmoeder zelf. Symptomen Tijdens elke zwangerschapscontrole onderzoekt de verloskundige je urine. Daarbij wordt ook gekeken of er suiker in je urine aanwezig is. Dit kan namelijk duiden op zwangerschapsdiabetes. Er is nog een aantal symptomen dat aangeeft of je eventueel zwangerschapssuiker hebt. Je verloskundige zal je waarschijnlijk laten onderzoeken op de aandoening wanneer: je een grote hoeveelheid vruchtwater hebt, je baby erg groot is in verhouding tot de duur van je zwangerschap, je vorige kind zwaarder was dan acht pond, je ouder bent dan 35 jaar, er suikerziekte voorkomt in je familie, je eerder een miskraam hebt gehad. Onderzoek Als je verloskundige vermoedt dat je zwangerschapsdiabetes hebt, moet je een glucose-tolerantietest (GTT) doen in het ziekenhuis. Tijdens de test moet je een suikerdrankje drinken, waarna je bloed een aantal keren wordt gecontroleerd. Op basis van het bloedsuikergehalte wordt vervolgens vastgesteld of je zwangerschapsdiabetes hebt. Behandeling Om zwangerschapsdiabetes te behandelen, krijg je meestal een dieet voorgeschreven. In plaats van drie relatief grote maaltijden per dag, zul je verspreid over de hele dag een aantal kleinere maaltijden moeten nemen. Daarbij staat vast hoeveel koolhydraten je binnen mag krijgen. Koolhydraten zitten onder meer in brood, aardappelen en in voedingsmiddelen die suiker bevatten. Vaak is een dieet genoeg om te voorkomen dat de aandoening zich verder ontwikkelt en jij of je baby schade oplopen. In dit geval blijft je bloedsuikerspiegel dankzij het dieet op een normaal niveau. Het gebeurt echter ook wel eens dat een dieet alleen niet voldoende is om de suikerziekte onder controle te houden. Wanneer dat zo is, zul je tijdens je zwangerschap extra insuline toegediend krijgen. Percentages Zwangerschapssuiker komt voor bij ongeveer 3% van alle zwangere vrouwen. Als je eenmaal zwangerschapsdiabetes hebt gehad, is de kansr 50 % dat je op latere leeftijd een reguliere vorm van diabetes krijgt. Dit is vaak het zogenaamde type II diabetes. Daarbij maakt je lichaam zelf nog wel insuline aan, maar niet zoveel als je nodig hebt. Deze vorm van suikerziekte kun je bestrijden met een dieet en bloedsuikerverlagende tabletten. De kans dat de zwangerschapssuiker tijdens een volgende zwangerschap terugkeert, is ongeveer 90 %. Verder heeft je kind een kleine kans om later zelf diabetes te krijgen, als je tijdens zijn zwangerschap diabetes hebt gehad. Ook dit is dan meestal het tweede type diabetes. Wanneer de aandoening tijdens de zwangerschap echter op tijd is ontdekt en je goed behandeld bent, wordt de kans dat je kind het later ook krijgt weer kleiner. (even opgezocht op internet)
many thanks voor de info! En ik had yes ook al gezegd dat dat niet aardig tegen je was hahahaha, gewoon lekker patatjes eten jij, ik roze koeken en Yes aan de MARS ijsjes!!
Ja ik zag dat jij dat had gezegd...ik denk dat ik er wel over heen ga komen hoor...hihihihi (maar als ik ze in mijn handen krijg....) Punt is wel dat wij er dikker van worden, en Yes niet....Ik verdenk haar er van dat ze die ijsjes helemaal niet echt eet...8) of misschien heeft ze een lintworm Zal het misschien eens moeten onderzoeken....
Ik zat net de tekst te lezen, maar daar staat dat de vk bij elke controle je urine onderzoekt... Symptomen Tijdens elke zwangerschapscontrole onderzoekt de verloskundige je urine. Daarbij wordt ook gekeken of er suiker in je urine aanwezig is...... Dat hebben ze bij mij nooit gedaan, bij jullie wel??
hier ook nog nooit urine ingeleverd! INderdaad vragen hoe het gaat, gewicht, bloeddruk hartje en hup weer naar buiten!
Oh spannend Sureyya!!!! Leuk hoor... Hier bij de VK alleen vraag hoe het gaat, of ik nog vragen heb. Bloeddruk en hartje luisteren...Wegen doen ze hier niet want ze vinden dat het niks zegt over mij of de baby...Als ik het heel graag wil doen ze het wel...Nou ehhhh nee dank je.
is per vk-praktijk verschillend ..Bij mijn zus doen ze wel elke keer urine controleren ,maar daar hoef je weer niet op de weegschaal ....
Hé hé!! 2 tegen 1 nou hè babe en Marjan!! Hahaha! Ik neem mijn patat opmerking terug, ben zelf al 7 kilo aangekomen, dus mag nix zeggen. Ooh en Marjan, je krijgt de groetjes van m'n lintworm, hij vroeg of tie eens langs moest komen bij je hahahaha!!! Nee echt grapje, ik vind je MOOI zwanger!! Dat meen ik! (anders val je me nog aan op de meeting )