wat doen jullie als jullie peuter s'nachts wakker wordt

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door marilouise, 18 apr 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. marilouise

marilouise Niet meer actief

Ik had gisteren een discussie met mijn schoonmoeder over het hele opvoeden, het ging o.a. over eten en vooral niet willen eten!

maar ook over het wakker worden in de nachten.

tegenwoordig slaapt onze zoon weer wat beter, maar het gebeurd regelmatig dat hij in de nacht wakker wordt. Inmiddels wordt hij niet meer hysterisch wakker maar heel zacht huilend hij zegt dan zelf mama eng of mama bang. dus ik ga er maar van uit dat hij dan gedroomd heeft.

mijn s.moeder vond het heel slecht dat we hem dan niet tussenin nemen.

wij gaan dan naar hem toe (vaak 1 van ons ) en zoals afgelopen nacht werd hij om half 1 wakker heel zacht huilend.ik ben naar hem toe gegaan en heb hem even vastgepakt en lekker zitten wiegen en getroost, vervolgens pak ik dan een bekertje met water en kan hij even lekker drinken. hij bleef maar doorgaan over mama bang, niet meer slapen. dus we zijn naar buiten gaan kijken en "samen " tot de conclusie gekomen dat alles en iedereen nog sliep en dan zegt die ook ja (s)laap lekker . en iedereen krijgt kushandjes en hij ging zijn bedje weer in en werd pas om half 8 weer wakker.

zelf vindt ik mezelf geen ontaarde moeder omdat hij niet bij het minste of geringste tussenin mag slapen (lees wiebelen/ vervelen ) hoe zien jullie dit !

2. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ik vind dat je het goed doet. ze zijn erg slim, als ik nu begin met bij mij nemen, zou mijn zoontje dan elke nacht bang zijn!
    zolang je blijft totdat het weer ok is zie ik geen reden om hem mee te nemen. op deze manier leert hij 'flink' te zijn en heeft jouw steun. als je hem mee neemt denkt hij dat veiligheid alleen bij jou in bed is niet in zijn eigen kamer.denk ik dan...

3. vonnie73

vonnie73 Fanatiek lid

22 aug 2008
    1.898
    0
    36
    in un schwon huiske
    Ik vind dat jij gelijk hebt en de situatie goed aanpakt. Als je kindje in paniek raakt en hij heeft genoeg aan troosten en wat drinken dan is dat goed. Alle kinderen worden ´s nachts wakker en ze moeten leren om dan weer terug in slaap te vallen.
    Ik hou ook niet van kinderen ´s nachts in mijn bed, ik slaap dan niet en ben de volgende dag niet te genieten en dat is niet leuk kan ik je vertellen.
    Leg de mening van je schoonmoeder naast je neer, iedereen heeft er zijn mening over, vertrouw op jezelf!

4. Daydreamy

Daydreamy Fanatiek lid

7 sep 2007
    3.945
    42
    48
    Vrouw
    Onderwijsassistent
    Ergens in de Polder
    Wij doen het precies zo! :)

We hebben wel eens toegegeven om hem tussen ons in te leggen, maar dat wilde die toen dus elke nacht (weer een heel gedoe geweest om dat af te leren!

Nu gaan we naar hem toe, troosten hem, geven wat water en luisteren naar z'n verhaal, daarna geeft ie zelf meestal aan dat ie weer verder wil slapen.

Gelukkig komt het nu minder vaak voor (hooguit 3x in de maand), het zal wel met dromen te maken hebben :)

Maar ik vind dat je het zo goed doet hoor! ;)

5. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.194
    35.901
    113
    Ik vind jullie oplosssing prima, zo proberen wij het ook eerst. Lukt dat niet, dan komen ze lekker bij ons liggen, daar heb ik ook geen moeite mee, maar probeer eerst of ze zelf weer lekker in slaap vallen.

6. Channes

Channes Fanatiek lid

24 jul 2008
    3.170
    0
    0
    Verkoopmedewerkster
    Groningen
    Ik vind dat jullie het goed doen zo. Waarom gelijk bij je in bed leggen. Als hij zo ook weer in slaap valt prima toch. Wij doen het ook zo. Maar ons mannetje wil ook alleen in zijn eigen bed slapen. Hoe ziek of hoe erg hij ook gedroomd heeft.

7. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ik geef je groot gelijk.. Als je het 1 keer doet, heb je hem straks al om 21 uur piepend dat hij in je bed wil. Ze zijn slim genoeg daarvoor..

Gewoon lekker troosten in zijn eigen bedje. Als hij dan rustig verder slaapt lijkt dat mij een prima oplossing..

8. WesDaan

WesDaan Fanatiek lid

10 sep 2009
    2.358
    6
    38
    Hier doen we het precies hetzelfde!
    Tussen ons in accepteert hij niet eens, wordt dan alleen maar boos dat hij in zijn eigen bed wilt.
    Dus troosten op zijn kamertje, even bij zinnen komen, muziekje weer aan en slapen.

Gebeurt hier maar zelden gelukkig, maar als hij eenmaal snachts wakker wordt blijft het vaak niet bij 1 keer.

Ik vind dat je het goed doet hoor! niets mis mee!

9. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Prima toch! Geen drama, hij is weer netjes gaan slapen, iedereen blij.
    Waar bemoeit ze zich mee zeg!!

Dochter mag echt niet bij ons slapen, tenzij ze heel ziek is. Hier ook t probleem met sterke gewenning en daar ga ik gewoon niet (meer) aan beginnen.

Maar ik heb nog nooit gehad dat ze echt bang was en dat ze niet meer durfde te slapen.

10. marilouise

het is gelukkig niet dagelijks. het gebeurd heel af en toe dat hij echt heel erg overstuur is, maar dit is dan ook altijd later op de nacht zo tegen half 4 4 uur, dan merken we duidelijk verschil met hem kalmeren lukt dan vaak niet. Als hij dan heel erg verdrietig blijft mag hij dan wel tussenin, maar anders zit ik straks heel de week met een kind tussenin (geen haar op mijn hoofd die daaraan denkt )

11. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Als we elke keer onze dochter bij ons moeten nemen als ze wakker wordt dan kan ze net zo goed bij ons blijven slapen...

Nee hoor, hier ook een aai, knuffel en verder niks. Ja lekker slapen ( ik praat niet met haar)

Maar goed, Isabella is heel vaak half wakker. Ze slaapwandelt ook veel. Dus wij zijn niet anders gewend. Ze komt ook weleens tussen ons in liggen maar dat weet ze niet eens. Dan leg ik haar gewoon terug..

Ik zou juist je kindje niet bij je nemen. Waarom. Als ze gewoon na een aai en knuffel weer verder slapen.

12. Natas1

Natas1 VIP lid

4 aug 2007
    7.903
    0
    0
    Almere
    Zoontje getroost en hij is weer lekker gaan slapen, prima toch.

Hier ging dat vannacht anders. Mijn dochter werd wakker, was bang voor tijgers en het 'samen wegjagen' lukte maar niet. Ze vroeg niet om bij ons in bed te mogen, ze was echt bang.
    Dat gecombineerd met het feit dat ik al op m'n tandvlees loop met een dreumes die nog steeds niet doorslaapt en 2x of 3x per nacht komt heeft mij doen besluiten om haar in bed te nemen.

En zo is elke situatie anders. Als het maar werkt!

13. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Hier als ze snachts wakker word vaak even wat drinken, daarna gaat ze vaak weer gewoon slapen. En wanneer ze bij ons in bed wil slapen hebben wij daar geen problemen mee en is iets wat wij als erg goed en prettig ervaren, zo ook de kinderen. Zo hebben we het bij de oudste twee ook altijd gedaan overigens :).

Ik vind overigens dat ieder het gewoon moet doen, zoals het voor hun goed en prettig voelt.

En over je schoonmoeder gesproken, die heeft zich niet met jullie opvoeding te bemoeien, zij heeft haar kans gehad toen ze jouw partner en broers/zussen heeft opgevoed. Hoe jullie met jullie kinderen om gaan moet ze aan jullie over laten.

Nog even een aanvulling, bij ons slapen betekend wel ook echt gewoon slapen. Niet 'wiebelen'/'vervelen'. Maar dat komt misschien ook omdat ze het van kleins af aan gewend zijn. Kan me voorstellen dat een kindje die eigenlijk nooit bij je geslapen heeft het bed en papa/mama als speelplaats gaat gebruiken :D!

Liefs Hanneke.

14. marilouise

Voorheen lieten we hem nooit wat drinken (kwam niet bij me op ) maar we zijn erachter als ik hem even op mijn arm pak en wat laat drinken wordt hij even goed wakker en slaapt hij makkelijker weer in daarna, als hij niet zo goed wakker wordt blijft hij vaak spoken.

enne s.moeder die zich ermee bemoeit ben het inmiddels wel gewend, maar had deze nog nooit gehoord van d'r (ach als de rest niet werkt moet je wat nieuws bedenken om te laten blijken dat je het er niet mee eens bent)

bij ons slapen gebeurd zo weinig dus hij vindt het helemaal leuk als het dan gebeurd. (dan is zijn verdriet ook op slag weer weg ) maar meestal pakt man hem dan in de "houdgreep " en dan gaat die wel slapen !

15. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

hmm ik ook niet hoor :)

ook hier gewoon in het eigen bed.. heb dr wel geleerd hoe je terugkerende dromen te slim af kunt zijn.. want vaak na een nachtmerrie... komt de nachtmerrie terug als ze weer slaapt.
    heb ikzelf ook.. en dus nu een trucje geleerd waardoor ze meer invloed heeft op wat ze droomt. (en bovenal op wat ze niet wil dromen).
    nu komt ze na de nachtmerrie 's ochtends uit bed en vertelt dat ze gedroomd heeft over datgene waar ze over wilde dromen ipv dat de nachtmerrie terugkomt.

erg prettig.. want daarvoor werd ze na een nachtmerrie de rest van de nacht elk uur wel weer wakker.

16. BabeBabe

BabeBabe VIP lid

14 jul 2009
    13.173
    3
    0
    Logistiek
    Fryslan
    zo doen wij het ook :)

17. Sabrina25

Sabrina25 Fanatiek lid

1 sep 2010
    1.368
    0
    0
    geen
    Rotterdam
    Wij halen ons zoontje ook niet uit bed om hem vervolgens bij ons te laten slapen. Als wij hem horen gaat 1 van ons naar boven en 9 van de 10 keer heeft hij dan ook zijn speentje niet meer. Die pakken we dan doen hem in zijn mond, hij krijgt een aai over zijn bolletje en een kusje. En dan zetten we de muziekmobiel aan het slapen maar.

18. flipflop

flipflop Fanatiek lid

4 dec 2010
    3.250
    1.009
    113
    Zuid-Holland
    hier ook altijd precies zo gedaan. zeker ook hier een fase gehad waarbij ze even naar buiten mocht kijken dat de maan er nog echt was en dat iedereen nog sliep....werkte erg goed!

Deel Deze Pagina