Ervaringen gebruik TENS

Discussie in 'Na de bevalling' gestart door Klevkin, 26 apr 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Klevkin

Klevkin Bekend lid

26 aug 2008
    659
    1
    0
    Begeleider van zelfstandig wonende l.v.b.ers (24 u
    Friesland
    Hallo iedereen,

Bij mijn eerste ben ik bevallen in het ziekenhuis met pijnbestrijding. Ik zou toch graag thuis willen bevallen, wat dan zou kunnen is TENS.

Ik ben benieuwd of hier dames zijn die TENS gebruikt hebben bij de bevalling en hoe dat beviel.

Groetjes Klevkin

2. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Ben ook wel benieuwd.

Niemand die er ervaring mee heeft?

3. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Ja, ik!!

Inmiddels ben ik bevallen van een gezonde dochter op 4-2-2009. Ze is uiteindelijk d.m.v. een keizersnede ter wereld gekomen. Om ± 00.45u begon het met een heftige menstruatieachtige pijn, die ging weer weg. Na een paar minuten weer. Dit ging even zo door. Ik heb om ±01.15u mijn vriend wakker gemaakt. Die heeft het TENS-apparaatje aangebracht. Dit werkte voor mijn gevoel goed, verder heeft Robert mij goed geholpen om de weeën op te vangen. Ze kwamen gelijk al om de 5 min. Dus dat is vrij snel. Tegen 04.00 uur zei ik: bel de verloskundige maar, die was er om 4.30 uur. 5 minuten voor haar komst braken m'n vliezen. Ze heeft me gecontroleerd en idd waren de vliezen gebroken en had ik al 4-5 cm ontsluiting. We hebben besloten gelijk naar het ziekenhuis te gaan. Ze had ook nog een ander stel alvast naar het ziekenhuis gestuurd. Zo kon ze ons allebei bijstaan bij de bevalling. Rond 5 uur waren we in het ziekenhuis. Het opvangen van de weeën ging goed en om 08.00 uur had ik 8 cm ontsluiting, dit schoot dus lekker op. Ondertussen was de andere mevrouw bevallen van een zoon. Op een gegeven moment kreeg ik lichte persdrang. (±10.00 uur) Weer gecontroleerd, ik had nog altijd 8 cm ontsluiting. Omdat dit te lang duurde ben ik toen overgedragen aan het ziekenhuis. Ik/we werden aan het CTG gelegd om de baby en de weeënactiviteit te checken. Met de baby ging alles heel goed, de weeën waren niet krachtig genoeg. Ik werd aan een infuus gelegd met weeën opwekker. En ik kreeg, omdat ik al een hele poos bezig was, een pethidine injectie in m'n been. Dit bracht tussen de weeën door enige rust voor mij. Het infuus met de weeën opwekker(oxytocine) had nauwelijks invloed op de weeën die ik had. Om 12.00 uur had ik nog steeds 8 cm. Het hoofdje lag niet diep genoeg en was erg beweeglijk. Er werd een gynaecoloog bijgehaald en er werd besloten tot een keizersnede. Toen ging alles in een rap tempo. Op de ok kreeg ik de ruggenprik: dit was voor mij een hele verlichting: geen weeën meer!!!Om 12.52 uur werd onze dochter Lisanne geboren.

Het TENS-apparaat mocht ik, tot het moment dat werd besloten om een sectio te doen, ophouden, ook tijdens het CTG. Door het TENS apparaatje had ik het gevoel ergens controle over te hebben, als er een wee kwam drukte ik op de boost-knop en tegelijkertijd begon ik te puffen. Het was dus ook een hulpmiddel om m’n ademhaling onder controle te krijgen/houden.

4. Klevkin

Klevkin Bekend lid

26 aug 2008
    659
    1
    0
    Begeleider van zelfstandig wonende l.v.b.ers (24 u
    Friesland
    Klinkt goed :D dank je wel voor het delen van je ervaring! meer mensen die er ervaring mee hebben???

5. zohra

zohra Niet meer actief

hoi,

1st bevalling z-huis enorme rug weeen tens erop zuste rzei we zullen m even instellen maar dat hoefde niet meer voelde gelijk geen wee meer tot aan de persweeen.

2de bevalling moest in het z-huis maar door de tens waardoor ik geen wee voelde thuis bevallen in een zeer rap tempo want ik voelde weer wat toen de pers weeen er waren en had gelijk 10 cm ontsluiting. v.k zei nog was je vruchtwater gebroken geweest dan had je t op de wc gekregen zonder hulp.
    ik vond het zeer aangenaam was alleen wat inde stress omdat ik de tens niet op dat momnet goed ingesteld kreeg.

gr

6. Mikki77

Mikki77 VIP lid

17 nov 2007
    5.698
    0
    36
    Noord-Holland
    Ik heb ook goede dingen gehoord over de Tens, en had hem gehuurd van iemand via marktplaats (dat scheelt enorm in de kosten). Maar ik vond het wel een onwijs gedoe met al die plakkers en draadjes. In de hectiek van de bevalling is het er dus niet van gekomen om hem te gebruiken...ik heb andere pijnstilling gekregen (ziekenhuisbevalling).
    Maar misschien een tip om even op marktplaats rond te neuzen naar een huurapparaatje...

7. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

We hebben wel eerst geoefend met het apparaatje voor de bevalling. Dan weet je een beetje hoe die werkt en hoe en waar de plakkers aangebracht moeten worden.

Overigens kenden ze in het z-huis het nog niet. Althans niet in het ziekenhuis waar ik 'bevallen' ben.

8. marjan77

marjan77 Bekend lid

goede ervaringen aan het begin van de bevalling. op het eind helpt naar mijn idee niets tegen de pijn.

Deel Deze Pagina