@mamavanjill ik geloof ook wel dat het voor een groot deel door de hele situatie komt, maar wil ook gewoon weten of het niet iets anders kan zijn. en dat lijkt mijn omgeving behalve ouders en vriend niet te snappen! heel jammer. maar wat kan anti depressiva doe aan vermoeidheid? @athina wat doet dat pilletje wat je nu nog gebruik naast de AD? ben je dan echt minder angstig en heb je er bijwerkingen van? is het verslavend, want dat is wat mij tegen houd aan de AD te beginnen.
@Elsie: het is heel goed dat je je bloed laat nakijken. Ik had dus ook een ijzertekort tijdens mijn post. depressie.
@pelikaantje het is wel ook 2 maanden na de bevalling gecontroleerd, dus kan is klein dat het mijn hb is maar het ook gewoon wat anders zijn.
@mamavanjill ik hoop ook echt dat het mijn hb vitamine te kort of mijn schildklier is. anders overweeg id AD wel hoor. maar weetje wat het is ik voel me gewoon vrolijk en geniet ontzettend van sam en het ging de afgelopen maanden echt veel beter, alleen nu dus een dipje.
het kan dus dat door AD dat de vermoeidheid verdwijnt maar het hoeft niet! en de angsten worden minder, maar zijn niet helemaal weg. ik was juist bezig met mijn angsten te overwinnen. ben ook weer de winkel in geweest.
hey wat goed van je dat je weer de winkel in bent gegaan! Dat is al een hele stap. En ik weet precies hoe je je voelt. Ik heb namelijk al jaren geleden, voor mijn zwangerschap extreme straatvrees gehad. En nu ga ik weer overal naar toe. Komt echt goed. Doe je ook ademhalingstherapie Elsie. Dat heeft mij echt geholpen. En doe waar jij je goed bij voelt wat AD betreft.
@pelikaantje ademhalingstherapie helpt idd ook goed. de eerste sta met het winkelen is gezet! moet nu gewoon weer zelf vertrouwen krijgen.
opbouwen van de medicijnen: ik slik nu 10 mg lexapro en heb eigenlijk geen last van bijwerkingen geloof ik. Alleen begin ik een half uur na inname ontzettend te gapen . Dus ik neem hem s avonds in. de alprazolam is een angstremmer, die goed werkt na een half uurtje. Het kalmeert en ontspant geestelijk en lichamelijk (het één zal ook wel door het ander komen) De alprazolam is in principe wel iets wat verslavend werkt, maar ik ga er zelf vanuit, dat wanneer de angsten minder worden, doordat de antidepressiva werkt, dat ik dan ook geen alprazolam meer nodig zal hebben en dat dit vanzelf af zal bouwen/stoppen. In het verleden heb ik ook ooit eens temazepam voorgeschreven gekregen, omdat ik niet kon slapen en stemmen in m'n hoofd hoorde. Dit was een duidelijke bijwerking van extreem hoge dosissen Prednison. Maar ik vond dat toen ook al eng om te nemen, vanwege de verslavende werking van 'slaappillen' maar m'n arts zei indertijd: Als je stopt met de prednison -en niet meer wakker wordt gehouden daardoor, dan vraagt je lichaam ook niet meer om die slaapmedicatie, dus kan je prima zonder. En ik ga er dus vanuit dat dat nu ook zo zal zijn met de alprazolam. Ik heb verder wel m'n ups en downs - ik vertrouw mezelf nog steeds niet helemaal, maar de gesprekken dagelijks met de verpleegkundige aan huis helpen en steunen. Verder heb ik morgen onverwachts al m'n intake omdat er iemand uitgevallen is en dan gaat de behandeling echt opgestart worden. Ik ben benieuwd. mamavanjill: Ik kan me voorstellen dat je kapot bent -die kleine dametjes kunnen ook flink wat energie van je vreten als ze van die fases hebben! Wat je trouwens schrijft over rust krijgen van de a.d. : Daar hoop ik ook op. Een vriendin van me, die ook kampte met vermoeidheidsklachten en daarom ook moeite had in drukke ruimtes met veel geluid, gaf ook al aan, dat ze sinds de a.d. geluiden beter kon filteren als het ware en hetgeen niet belangrijk was, 'los kon laten' als het ware. Ik hoop dat ik dat straks met m'n ogen ook heb. Ik heb nu vaak dat ik té veel zie, dat er té veel binnenkomt waardoor m'n ogen snel vermoeid worden (en waardoor ik nu ook moeite heb met auto rijden) en dat dat straks dus ook een stuk rustiger zal worden. En dat door al die rust, ik weer wat meer energie zal krijgen. Ik ben benieuwd, vandaag is m'n 7e dag met de lexapro. En pelikaantje heerlijk om te horen wat je zegt 'ik voelde me weer ik' dáár heb ik zo'n behoefte aan en bij vlagen voel ik dat ook weer, maar ik wil het weer hélemaal maar oke, tijd om naar bed te gaan.. weltrusten allemaal! morgen om 9 uur de intake en de meiden moeten mee (geen oppas) - ik ben benieuwd!
@athina ik hoop voor je dat de AD gaat werken! ik ben er nog niet overuit of ik het ga gebruiken of niet. eerst het bloedonderzoek maar afwachten dan kijk ik wel verder. ik heb gelukkig wel momenten dat ik denk zo moet het zijn en dat ik op de bank zit en me helemaal ontspannen voel en mezelf voel. ik heb veel moeite om dingen buitenshuis alleen te doen, wandelen gaat gelukkig wel goed, het is denk ik ook dat je weer zelfvertrouwen moet krijgen. heb gister avond een pilletje nachtrust van bional genomen en heerlijk geslapen! beetje jammer dat sam om 6 uur wakker was en erg moest huilen.
@athina hoe is de intake gegaan? ik ben net wezen wandelen met sam, en ben heel even echt heel even in de winkel geweest.
meiden, ik heb een beslissing gemaakt mocht er niks uit het onderzoek komen dan ga ik AD slikken, heb wel behoefte aan rust in mijn hoofd! en meer energie daardoor dan. ik hoop dat het dan snel gaat werken. heb vandaag al een deel van de uitslag gehad hb was goed schildklier goed, nu alleen nog de vitamines afwachten die krijg ik maandag. @athina hoe is het nu? @uk en met jou? @manonenemma hoest met jou?
hoi Elsie, ik vond zelf die beslissing rust geven... en had me er ook bij neergelegd op den duur. De continue strijd en het vechten tegen de angsten kost ook zóveel energie. En als je dan steeds meer positieve berichten hoort (na al die negatieve die al in je hoofd zitten) over de anti depressiva - tja, dan dáár maar je hoop oprichten. Je hébt het al zóver zelf gedaan meid! Een klein beetje ondersteuning gaat hopelijk een wereld van verschil maken. Maar het is wel écht je eigen keuze nu. Ik vond het zelf indertijd ook prettig om zélf wat in te brengen te hebben. En niet klakkeloos zomaar wat te gaan slikken -wat hier heel makkelijk voorgeschreven werd. Maar oke. Ik had gisteravond weer wel een dipje - maar gisteren overdag had ik m'n laatste alprazolam (herhaling was besteld) en daar was ik héél zuinig op geweest - ik had dus smorgens en smiddags dat ding niet gepakt en savonds een dip. Conclusie: Ik heb het gewoon nog even nodig, tot de antidepressiva goed gaat werken. En de verpleegkundige heeft me vandaag ook kunnen overtuigen, dat ik straks écht wel gewoon zonder die alprazolam kan, dat ik dat vanzelf ga aanvoelen. Nét zoals ik straks vanzelf ga aanvoelen dat ik de pit-verpleegkundigen niet meer nodig heb. Zo'n dag had ik van de week al, dat ze even overbodig leek. Maar na gisteravond had ik vandaag toch weer veel dingen die ik even wilde bespreken. Hoe om te gaan met dit? En met dit? En de handreikingen die ze geeft en de rust die ze uitstraalt doen me ontzettend goed. En ook simpelweg het feit, dat alles wat ik vertel, wat voor mensen om me heen zó heftig is om te horen en wat bij mensen om me heen verdriet veroorzaakt (dat het gewoon zó diep zit bij me sommigen dingen) daar kan ik met de verpleegkundige gewoon over praten. Het is gewoon en niet schokkend voor hen. Ze zien de dingen heel nuchter en weten dat hetgeen gebeurd, veroorzaakt wordt door de ppd en óók weten ze (uit hun ervaringen) dat ik me straks beter ga voelen. Dat vertrouwen daarin, van hun kant uit, doet me ook telkens wel érg goed. Zo van 'het komt écht wel goed' . en oja Elsie: ondanks alles... toch fijn dat er niets mis was met je bloed - ook al weet ik dat het fijner zou zijn, als ze misschien wat simpels vonden, wat met een simpel middeltje op te lossen zou zijn... maar probeer ook het positieve te zien van het feit dat je lichaam blijkbaar gezond en sterk is. Je geest, komt straks vanzelf mee - al dan niet met wat hulp van de anti depressiva.
@Elsie: fijn dat het in orde was met je bloed. Slik je ook extra vitamines? Ik moet er echt om gaan denken, heb weer wat kleine wondjes in mn mond (geen aften maar bijtwondjes) en die helen slecht wanneer ik mn vitamines vergeet en krijg overal pijntjes. Mn lichaam protesteert eventjes geloof ik. Heb zin in een wijntje, of een hele fles! Maar heb vandaag al wat te veel pcm geslikt dus dat wijntje moet ik maar even overslaan. Misschien komt t dipje ook wel door mn ongi (hormonstertjes), die wil niet doorzetten. had vannacht en vanmorgen helse krampen Ik hoop op goed weer de komende dagen, want raak in een dipje wanneer het zulk somber weer is. Je gaat niet zo snel naar buiten he... vandaag ook niet wezen wandelen, alleen even snel met de auto boodschappen gedaan toen mn man thuis kwam. (derde keer een momentje zonder mijn kind sinds de bevalling) Maargoed... Hier gaat het wel beter dan kort na de bevalling hoor, maar heb wel af en toe die momentjes wanneer Mini ontroostbaar huilt, dat ik in een flits mezelf hem op de bank of t bed zie smijten, of mezelf de deur achter me dicht zie trekken en even een half uurtje weg ga en hem dus alleen laat. Natuurlijk doe ik dat absoluut niet! maar die gedachtes zijn beangstigend. Zal het ook zeker noemen bij de vk wanneer ik daar weer naar toe ga binnenkort. Ik merk dat ik echt tijd voor mezelf nodig heb, en ben dan ook hard op zoek naar werk. Vind het geen fijn idee om Mini bij een vreemde achter te laten, maar het idee dat ik 24/7 met hem door moet brengen, vind ik verschrikkelijk. Ik wilde altijd een thuisblijfmama worden, lekker tuttelen met mn kindje, het huishouden doen, boodschapjes, wandelen, knutselen etc. maar dat zie ik gewoon niet meer zitten na deze heftige weken. Zie dan ook uit naar het moment dat hij naar de psz of kleuterschool gaat, maar dat duurt nog een paar jaartjes... Oei, lang verhaal... sorry! korte versie: met mij gaat het goed, even een dipje maar ik mis de zon en vooral: ik mis tijd voor mezelf... Sorry dat ik verder niet reageer. Snap het zelf niet, maar heb een drukke dag gehad met de zorg voor Mini (sprongetje!) en het huishouden, boodschappen, administratie etc etc. Ik ga bankhangen...
Heel fijn om dit te lezen Je klinkt positief over de hulp die je geboden wordt. Ik hoop dat je lekker van je af kunt praten, en ze je goed kunnen ondersteunen. Je bent in ieder geval goed op weg!
@athina het kost idd veel energie die angsten, je bent er de hele dag mee bezig en dan ook nog de zorg voor een kind, dat kost heel veel energie en dan heb je geen energie meer voor andere dingen. het idd fijn dat er niks mis is met mijn bloed, stel ik zou een laag hb hebben, dan krijg je daar wat voor maar daarmee verdwijnen de angsten niet.
@uk ja idd hoop dat alles goed gaat! ik slik wel extra's vitamines, maar merkt er niet echt heel veel van.
héél herkenbaar wat je schrijft uk! Vooral ook de angsten tot je kleintje. Dat heb ik ook, maar dan niet eens als ze even 'moeilijk' is als het ware. Ook als ze gewoon lief ligt te spelen (in feite heb ik gewoon een supermakkelijke baby...-wat het gewoon ook moeilijk maakt om deze gevoelens/gedachten te hebben want er is gewoon volstrékt geen reden toe) . Maar vermoeidheid is ook weer een 'trigger' als het ware. En zéker ook je menstruatie. En wat je al zegt: Het sombere weer maakt je in elk geval niet vrolijker... Goed dat je het er met je vlos over gaat hebben. Kun je je kleintje niet nu al af en toe bij oma of zo laten? Dat je lekker even zelf wat gaat doen? Echt weer even UK zijn en geen mama? En dat je lekker even niet die verantwoordelijkheid hoeft te dragen voor je kleintje? @Elsie: Ik ben benieuwd of er nog wat uit je vitamine-onderzoek komt. Ik werd gisteren (weer) gewezen op het eventuele B12 tekort. Ik had dat al vaker gehoord, maar zal het toch eens checken bij de psychiater volgende week. En misschien kan de pit-verpleegkundige er ook nog wat over zeggen. Maar vandaar dat ik wel benieuwd ben of er bij jou wat uitkomt. Verder hoop ik dat jullie weer lekker wat uitgerust zijn! Deze dag ziet er weer een stúk beter uit en voor het weekend zijn de voorspellingen ook weer goed! Fijne dag - ik kruip nog even m'n bedje in, de meiden zijn net naar het kdv en om half 11 komt de verpleegkundige weer... dus mooi nog een uurtje wat slaap in halen (de oudste was weer om 6 uur wakker)