meiden die een postnatale depressie hebben of hebben gehad

Discussie in 'Algemene clubs' gestart door elsie22, 1 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Partyrocker

Partyrocker Niet meer actief

Heh bah, ja dat had ik ook, daarom werk ik ook nog niet, heb helaas nog niet het idee dat ik het voldoende onder controle heb, maar je gaat jezelf er heus in leren kennen en dan wordt het echt makkelijker om het te onderscheppen. En wat Kitty zegt klopt ook. Jezelf toelaten om bang te zijn helpt ook. Krijg sinds kort mailtjes via een site over hyperventilatie en agrafobie, daarin stond ook: het heeft geen zin om je om te draaien en je proberen af te wenden van je angst. Daarmee verdwijnt het namelijk niet. Je moet proberen er pal tegenover te gaan staan, het accepteren en overwinnen. Vond dat wel mooie woorden en elke keer als ik iets fedaan heb wat ik normaal niet durf, dan haal ik daar zoveel voldoening uit voor mezelf, dat ik me gelijk ook die dag een stuk beter voel.

Maargoed, vandaag was opzich wel oke, pieker wel nog veel merk ik. Ontwikkel ook een raar soort bijgeloof ofzo, stond laatst voor het stoplicht naast een rouwkar, kwam een liedje op de radio wat ooit op een begravenis gehoord had en zag een man lopen met een rouwboeket, nou dan ben ik gelijk een paar dagen van slag, want wat als!?... Overigens was dat liedje waarschijnlijk toeval, dat rouwboeket was ook niet zo gek met een bloemenwinkel voor de deur en er zitten hier twee rouwcentra's in de buurt. Maargoed, stress en doemscenarios allom.

Allesandro, sorry trouwens dat ik neerzette ''die baby'', bedoelde natuurlijk jouw baby, maar stond er zo lekker aso...

2. Kitty07

Kitty07 Fanatiek lid

5 jan 2011
    2.297
    25
    48
    Financieel administratief medewerker
    Ergens in Limburg
    Hallo dames,

Hoe is het met iedereen? Beetje stil hier de laatste tijd! Misschien dat het langzaam wat beter gaat met iedereen........? :)

Hier gaat het wel....heb een paar moeilijke nachten gehad want onze kleine man is flink verkouden en wordt nu vaak wakker van het hoesten en omdat hij gewoon niet zo goed door zijn neus kan ademen.
    Iemand toevallig goede tips voor een verkoudheid? Hij heeft gelukkig geen koorts of verhoging en drinkt nog altijd goed. Maar ik merk wel direct dat ik er rusteloos van wordt en weer sneller paniekerig...:x

Vandaag krijgt hij ook nog z'n eerste inentingen dus ik vrees dat we nog wel even doormodderen!

Foxter, ik ben benieuwd hoe het met je kleine meid gaat; ik hoop in ieder geval al een stuk beter!! :)

3. robijntje1982

robijntje1982 Niet meer actief

wij geven niels dan neus druppels van otrivin en een zetpil voor het slapen gaan. vlak voor het slapen gaan in de douche stomen helpt miss ook wel.

tja het kan dat hij erop reageert, niels heeft nooit zo erg gereageerd erop. hij moet vanmiddag voor de 11 maands prikjes.

het gaat hier redelijk, drukke en spannende week.
    moest maandag naar de uwv arts, ze kon nog even mijn ziektewet rekken bij hun maar kreeg wel te horen dat dat niet meer lang kan en ik dan gewoon weer in de ziektewet van mijn eigen werkgever zit.
    en straks voor bevolkingsonderzoek voor baarmoederhals kanker;)

4. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Hier gaat t redelijk beter als vorige week maar om nou te zeggen het gaat goed nee helaas.

Sandro is snot verkouden arm mannetje maar ach t hoort erbij.

5. Partyrocker

Partyrocker Niet meer actief

Hoelang zit jij al thuis? Mijn verzekeringsarts zei dat ze er max. 3 maanden voor mocht geven. :(.. Stomme arts.

6. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Huh:(:(:(

Ik zit al vanaf oktober in de ziektewet.

Dus al bijna 5 mnd.:)

7. robijntje1982

ik zit al vanaf augustus 2010 in de ziektewet voor zwangerschapsklachten.
    na einde verlof(eind mei 2011) weer in de ziektewet gekomen.
    bij mij zei ze dat ze het medisch moeten kunnen onderbouwen dat het door de zwangerschap komt. dat gaat dus over hormonen en ze zei dat een jaar na de bevalling je geen last meer hebt van de hormonen.

8. Kitty07

Kitty07 Fanatiek lid

5 jan 2011
    2.297
    25
    48
    Ergens in Limburg
    Hallo allemaal!

Hoe gaat het weer met iedereen?

Ik ben deze week voor het eerst naar de psycholoog gegaan en ik heb er gelukkig een goed gevoel bij. :)
    Het lucht echt enorm op om gewoon vrijuit te kunnen vertellen waar je bang voor bent en hoe je je voelt....
    Ook merk ik dat de medicatie echt langzaam begint aan te slaan want ik voel me in elk geval al echt beter dan 5-6 weken geleden.

Over een aantal weken is mijn verlof officieel voorbij en moet ik weer gaan werken....ik wil het in elk geval graag proberen!
    Als het dan niet gaat meld ik me uiteraard ziek en kijk ik wel hoe het dan verder moet.

Zijn jullie eerst ook nog gaan "proberen" of was dat voor jullie geen optie?

Iedereen alvast een heeel fijn weekend gewenst!! :)

9. robijntje1982

ik ben gewoon in de ziektewet gebleven, niet eerst geprobeerd. bij mij was het duidelijk dat het niet zou gaan lukken.

hier gaat het redelijk, alleen errug moe.
    mijn man is afgelopen vrijdag geopereerd aan twee liesbreuken en daardoor moest ik dus alles overnemen.
    en dat viel me vies tegen! juist deze week hebben we de voorbereidingen voor niels zijn verjaardag as zaterdag, dus extra druk.

10. Elleke

Elleke Fanatiek lid

1 mrt 2011
    1.835
    170
    63
    Hoi allemaal! Helaas.. ik moet hier ook een berichtje achterlaten! :( Kan het wel uitschreeuwen, zo verdrietig ben ik! Ik heb een niet geheel onbezorgde zwangerschap gehad; had angstgedachten en was bang dat ik deze zou houden na de geboorte. Het tegendeel bleek: één grote roze wolk, echt! Ik kon me gewoon niet voorstellen dat ik me in de zwangerschap zo depri gevoelt heb, echt niet! Ik praatte er tot vorige week nog lachend over! Ineens, zondagavond.. ik kreeg ineens weer een angstgedachte en daar blijf ik nu al weer 4 dagen in 'hangen'. Ik ben somber en bang dat ik een PPD heb. Wat mijn klachten zijn zijn:

* Het gevoel te hebben een 'zwart' gat in m'n hoofd te hebben
    * Het ene moment heel vrolijk, het andere moment down dat ik het wel uit kan schreeuwen
    * Emotioneel

Ik ben verder niet in gewicht aangekomen, ben niet moe, slaap prima! Kun je nu bij mij al spreken van een PPD? Als ik jullie verhalen zo lees hebben jullie veel ergere/andere symptomen.
    Ik heb gehoord dat je rond de 6 maanden een hormonendip kunt hebben. Nu ben ik van mijzelf iemand die behoorlijk kan piekeren, úren op internet kan kijken wat ik mankeer enz., en dat zal ook wel niet bevorderlijk zijn. Mijn man zei vanavond nog: 'iedereen is toch wel eens down?' en dat is natuurlijk ook zo. Het rare wat ik er zelf aan vind is, dat ik het zo ineens heb gekregen zondagavond en dat ik al 6 maanden lang volop aan het genieten ben van ons meisje!
    Pffff.. kan iemand mij laten weten hoe ze erover denkt, nu jullie mijn verhaal gelezen hebben? Iemand tips? Ik kreeg al de tip van Sint-Janskruid/ Hyperiplant?!

11. Kitty07

Kitty07 Fanatiek lid

5 jan 2011
    2.297
    25
    48
    Ergens in Limburg
    Hallo Elleke,

Moeilijk te zeggen of je een PPD hebt...en misschien heb je ook nog wel "te kort" last van je klachten om hier iets zinnigs over te zeggen.
    Maar ik heb wel ergens gelezen dat je tot binnen een jaar na de geboorte de klachten kan krijgen.
    Ben je al eens met je huisarts gaan praten? Dat lucht vaak ook al op. :)
    Weet gewoon dat je hier niet alleen in staat en dat je echt niet de enige bent die maanden na de bevalling nog last krijgt van deze gevoelens.

Ik kan eerlijk zeggen dat het de laatste tijd een stuk beter gaat maar wel met medicatie.
    De paniekklachten zijn overdag vrijwel verdwenen en meer verplaatst naar de avond/nacht. Maar ook dan kan ik het redelijk goed "opvangen" voor mijn gevoel dus de medicatie lijkt wel aan te slaan. Ook ben ik nog steeds onder behandeling bij een psycholoog wat mij ook veel goed doet!

@Robijntje: nog gefeliciteerd met de verjaardag van je zoontje!!! Heb je het allemaal een beetje kunnen redden?

Ben ook erg benieuwd hoe het met de andere meiden gaat...Foxter, Allessandro...? :)

12. elsie22

elsie22 Niet meer actief

meiden hoe gaat het met jullie?

13. robijntje1982

dankje, we hebben een hele leuke dag gehad en niels heeft erg genoten.
    we hebben veel hulp gekregen en veel dingen had ik al voorbereid.

hier gaat het redelijk.
    ben sinds vorige week bij een haptonoom gestart. dit bevalt best goed, heb eindelijk het gevoel dat er naar me geluisterd wordt en ik hulp krijg.
    ze heeft een plan van aanpak opgesteld en daar als hoop doel ontspanning. maar daar naast ook subdoelen zoals met niels alleen zijn.

14. Kitty07

Kitty07 Fanatiek lid

5 jan 2011
    2.297
    25
    48
    Ergens in Limburg
    Hallo meiden!

Is hier nog nieuws te melden?
    Ik kan eerlijk zeggen dat het de laatste tijd erg goed met me gaat.
    Ben weer aan het werk gegaan en tot nu toe bevalt dat zelfs goed..fijn om weer even onder de mensen te zijn. :)
    De paniekaanvallen zijn ook bijna verdwenen en ik voel me een stuk rustiger nu...

Hoe gaat het met jullie?? Ik hoop goed!

15. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Hier gaat het nog steeds niet zo lekker.

Weinig tijd gehad om te posten aan gezien ze me van onder tot boven psychisch onderzocht hebben.

Er zijn een hoop dingen uit gekomen wat ik eigenlijk al wist.

Voorlopig staat de behandeling van depressie dus op een laag pitje. En ben ik sinds deze week gestart met behandeling voor de paniek/angstaanvallen.

En de overige dingen worden nu ook in gang gezet.

16. Kitty07

Kitty07 Fanatiek lid

5 jan 2011
    2.297
    25
    48
    Ergens in Limburg
    Wat rot dat het nog steeds niet zo lekker loopt....maar wel fijn dat je nu hulp krijgt voor je paniekaanvallen! Heeft dan ook lang geduurd zeg...:(
    Ik hoop echt voor je dat je je snel weer wat beter voelt!
    Achteraf gezien heb ik "maar" een milde vorm van PND gehad maar dat vond ik al erg genoeg...laat staan dat er nog andere zaken bijkomen! ;)
    En ik ben er nog niet 100% hoor...heb zelf ook nog altijd gesprekken met een psycholoog om met name mijn onzekerheden aan te pakken en "de angst voor de angst".
    Maar die diepe put heb ik gelukkig al even niet meer gevoeld.
    Ik hoop echt dat jij/jullie dat binnenkort ook zo mogen ervaren!!! :)

17. robijntje1982

hier gaat het ook nog niet zo lekker. raak steeds van meer dingen in paniek, laatst zelfs van de fles geven aan niels en met hem naar bed brengen.
    ik ben nu onder behandeling bij een haptonoom en dat lijkt meer te doen als al die gesprekken bij de psych.

18. elsie22

elsie22 Niet meer actief

hoi

heb gisteravond de laaste keer ad in genomen! ben benieuwd of ik er wat van ga merken.

19. Kitty07

Kitty07 Fanatiek lid

5 jan 2011
    2.297
    25
    48
    Ergens in Limburg
    Heel spannend idd!! Ben ook wel benieuwd...laat je nog iets weten? :)

Deel Deze Pagina