meiden die in de thuiszorg werken?

Discussie in 'De lounge' gestart door lillyenco, 28 okt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Windows

Windows Fanatiek lid

2 feb 2006
    1.860
    0
    0
    Ik doe het nu sinds augustus,
    heb al aardig wat vaste klanten en daar klikt het goed mee.
    Nooit klachten en we bespreken altijd goed wat er die dag gebeuren moet als ik kom,en plannen ook al gelijk voor de week er op.
    Zo nu en dan krijg ik er eens een invalklantje bij,en die zijn altijd heel blij met mijn komst :D
    Allemaal hebben ze hun ziektes en aandoeningen,m'n oudste klant is al 91 zelfs.
    Maar vaak kunnen ze zelf de zware dingen niet meer dus die neem ik ze dan uit handen.

2. fidel2010

fidel2010 VIP lid

26 aug 2010
    6.659
    212
    63
    heb het als vakantiewerk en invalwerk gedaan. het verschilt inderdaad soms wel welke clienten je hebt, heb hele gezellige mensen gehad, maar ook mensen die overal kommontaar op hadden, ik had het meeste respect voor een vrouw van 80+ met borstkanker die zelf afstofte, terwijl ik de zwaardere karweien deed. ik moet zeggen, de thuiswonende mensen met thuiszorg vond ik plezierig werken als in een verzorgingstehuis... soms kom je dan ook echt demente mensen tegen, en daar moet je echt tegen kunnen....

3. Yukl

Yukl Niet meer actief

Ik heb het ook een half jaar gedaan. Over het algemeen maakte ik schoon bij hele lieve oude mensjes die heel dankbaar waren voor het werk wat ik deed. Maar ik had er ook een vreselijk kreng tussen zitten, waar ik uiteindelijk zelfs een keer beledigd en boos ben weggelopen. Echt vreselijk zoals ik daar keer op keer werd behandeld.

Ik heb ook een tijdje schoongemaakt bij een gezin met 2 pubers. Geen dankbaar werk want die mensen deden zelf dus echt helemaal niets (terwijl alleen de vrouw iets had en dus niets kon) en het huis was 1 grote teringzooi. Jeetje zeg, die man en 2 pubers hebben toch ook handen? Dat was dus ook niets.

Soms kom je ook lastige dingen tegen, zoals beginnende dementerende mensen die nog niet uit huis zijn geplaatst. Mensjes die het gas aan hadden laten staan, hun luier probeerden door te spoelen in de wc, constant in huilen uitbarstten, etc. Maar ik vond dat juist een uitdaging.

Het voordeel van het werk vond ik dat het nogal afwisselend is omdat je meestal 2 a 3 uur bij 1 persoon/gezin bent. Bovendien werk je max 6 uur op een dag (althans, dat was hier de regel) dus de dagen gaan vrij snel. En veel oude mensen vinden het leuk als je uitgebreid thee met ze drinkt ;) Ik werd ook constant vet gemest met koekjes etc. omdat ze me te dun vonden :D

4. Within

Within Niet meer actief

Hahaha dat laatste klinkt zo bekend! Veel mensen zijn blij als ze einddelijk weer eens aanspraak hebben, en de glimmende ogen als ze over hun kleinkinderen vertellen, geweldig!

Ook ik heb 3 clienten gehad die het bloed onder mijn nagels vandaan haalden.
    1 liet haar man de helft doen, en mij de andere helft. Maar ik mocht de rotklusjes doen, en ook echt dingen waarvan je zoiets had van "waarom"? Zoals de muren afsoppen, elke week..
    Als ik iets deed, deed zij het over enz enz. Uiteindelijk belde mn manager dat ze niet langer hulp wilde omdat niemand het deed zoals zij het wilde. Prima!

2e client was op zich heel aardig, maar kon soms echt heel erg beledigend zijn. Dan noemde ze me dom, was ik lui of kon ik ook niks goed doen. Heb 2x op het punt gestaan weg te lopen, maar dat kon ik niet. Ze was licht dementerend. Het ging net beter toen ik ziek werd en zij was 1 van die clienten die wegviel.

Dat gebeurde ook bij de laatste, wilde mij werk laten doen wat een normaal persoon nog niet eens in 3 uur tijd kon, elke week moest het hele huis op zn kop.
    Laatste keer dat ik er was was ze erg boos, ik deed niks goed, altijd maar half werk en ik moest blij zijn dat ik alleen maar de badkamer + woonkamer/keuken moest doen. (die waren al enorm)
    Toen ben ik boos geworden. Ze heeft namelijk 2 kinderen van 21&23. Waarom zou ik hun kamer schoonmaken? Kunnen ze toch makkelijk zelf?

Bij haar was ik er dus niet rouwig om dat ik eraf werd gehaald vanwege mn ziekte.

Maar door die mensen waardeer ik mn werk alleen nog maar meer bij de andere waar ik nog kom.

5. Windows

Windows Fanatiek lid

2 feb 2006
    1.860
    0
    0
    Ik heb dus 1 cliënt,die echt extreme smetvrees heeft,
    vreselijk!
    Ze zegt echt over haar nek te gaan van vieze dingen,en dat ze er kippevel van krijgt,
    heeft ook liever dat ik alles gelijk nat af stof ipv droog.
    Ik accepteer haar maar zoals ze is,maarja,je kan ook overdrijven in zo iets...3 weken terug bijv.had haar hondje gespuugd en ze ergerde zich groen&geel aan die vlek op het laminaat 'k heb verder gewoon respect voor haar,want ze hebben best mooie meubels enzo,en kan me heel goed voorstellen dat ze er zuinig op wil zijn.
    Ik doe daar iedere week mijn uiterste best en ze is verder heel aardig.

6. Cupcake

Cupcake Bekend lid

27 aug 2009
    555
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik doe het werk al 2 jaar met een pauze van 1,5 jaar..

Ik vind het werk wel oké. Geen werk dat ik de rest van mijn leven wil doen maar omdat het nu het enige is dat qua tijdschema prima past in deze tijdschema met kid's ( 1 op komst )

Sommige zijn heel aardig..Maar andere laten je echt beulen tot je erbij neer valt en dan nog zeuren.. En ja dat kan heel denigrerend overkomen zoals ik 1 van de voorbijgaande berichten zag staan.. Maar het is gewoon eenmaal zo..

Je voelt je ook niet gewaardeerd als je je best doet en achteraf altijd gezeur heb..Je de benen onder je lijf rent en dan aanmoet horen dat je vandaag het matras niet heb uitgezogen omdat je van mevrouw eerst alleramen moest soppen en het tapijt moest stofzuigen met een opstuk waar je zeker al 1,5 uur mee bezig bent..

Maar andere mensen zijn ook erg lief en zien dat je heel hard werkt. Ik stofzuig gewoon altijd onder het bed.. Krijg ik een tik op mijn schouder en een heel schuddend vingertje .. Nee nee zegt ze kom op daar beginnen we niet aan!

Ik doe ook veel meer voor mijn clienten dan eigenlijk de bedoeling is.. En laatst heb ik er eentje uit huis gehaald omdat ze een attack heeft gehad..Dat is ook een risico van het vak..

Ik doe trouwens niet alleen bij oudere mensen werken. Het zijn gewoon mensen die hulpbehoevend zijn..
    Dus ik heb ook jongere mensen gehad.. En die zijn over het algemeen wat aardiger ;)

7. Marjanneke

Marjanneke Fanatiek lid

11 aug 2008
    1.477
    1
    36
    Thuiszorg medewerker
    Vlissingen
    Ik wil toch nog heel even hierop reageren. Natuurlijk zeuren sommige oudere mensen, het zijn idd net echt 'mensen'. ;) Het werk heeft zo zijn voor- en nadelen, net als ieder ander werk. Hoe het kan gaan, in positieve of negatieve zin, weet je eigenlijk nooit van te voren, maar dat is ook bij iedere andere baan precies zo.
    Zoals ik al eerder zei, ouderen houden van structuur en regelmaat, doen het soms in hun eigen ogen 'beter' dan jij en zijn niet altijd de gemakkelijksten om mee / voor te werken. Op een kinderdagverblijf of in een kantooromgeving heb je weer andere dingen die wel eens tegen kunnen staan. Je moet voor je zelf altijd de voors en tegens tegen elkaar wegstrepen en erachter komen of je er echt geschikt voor bent. Het is geen baan waarbij je veel hoeft na te denken en je werktijden zijn ideaal. Toch heb je wel degelijk een sociale functie en de één is daar beter mee dan de ander.

Mijn ervaringen zijn over het algemeen erg positief, maar ik sta er zelf dan ook redelijk nuchter en positief in. Als iets me niet bevalt dan kan ik dat altijd aangeven - dat heeft erg te maken met mijn vaste adressen, we kennen elkaar al goed zeg maar - en als mensen me zouden beledigen of anders onredelijk behandelen (wat gelukkig nog nooit is gebeurd) heb ik de vrijheid om ermee te stoppen. Een klik hoort er namelijk in mijn ogen wel te zijn anders kan het behoorlijk frustrerend werk zijn, dat lijkt me logisch.

8. Dani11

Dani11 Niet meer actief

mag ik zo vrij zijn om te vragen wat je ong verdient in de thuiszorg als je 24 uur werkt? ben 30 jaar. ben er over aan het denken om ook te switchen van baan

9. wendelaa

wendelaa VIP lid

30 nov 2008
    8.641
    0
    36
    Noord Brabant
    ik werk als verzorgende in de thuiszorg, dus zie veel meer verschillende mensen als iemand die de huishoudelijke kant doet.
    Maar heb eigenlijk nooit echt problemen met mensen.
    Als je ze wat tegemoetkomt, dan valt het best allemaal wel mee.

Tuurlijk krijg ik ook wel gemopper over me heen, maar dat zou ik ook doen als ik al weken op een rij een ander krijg.
    Dat is voor t huishouden al vervelend, laat staan als je geholpen wordt met douchen!

10. Marjanneke

Marjanneke Fanatiek lid

11 aug 2008
    1.477
    1
    36
    Thuiszorg medewerker
    Vlissingen
    @Dani;
    Ik werk bij de thuiszorg als Alphahulp, dus dan heb je een uurloon van netto zo'n € 12,20 (bij onze organisatie) maar dat is dus inclusief vakantietoeslag, ziektegeld etc. Als je met vakantie gaat of een paar dagen ziek bent, krijg je dus geen geld.

Ik heb hiervoor gekozen omdat ik dan vaste adressen zou hebben en dat past beter bij mij, vandaar. Bovendien had ik al een redelijk vast inkomen met mijn eigen (web)winkel, dus dan kun je dat redelijk goed opvangen. Als het je enige baan is, zitten er wel wat meer risico's aan dan wanneer je in loondienst bent. Dan werk je ook anders trouwens, meer verschillende adressen etc. En wat dat verdient zou ik je niet kunnen zeggen, maar je hebt dan in elk geval de zekerheid van vakantie- en ziektegeld. ;)

11. Within

Within Niet meer actief

Ik werk 9 uur per week, 6 uur ziektewet aanvulling. Ben 22 jaar en krijg bijna 600 euro per maand

12. zohra

zohra Niet meer actief

ik heb er bijna 15 jaar gewerkt zowel h.h.d als verz.
    en ik heb wel het nodige meegemaakt, heb in de stad en dorp gewerkt en daar alleen al zit een wereld van verschil.

heb eigenlijk 14 jr met plezier gewerkt op 2 gevallen na dan, 1 client en 1 collega waar ik een klacht over heb ingediend en die waren terecht.

wat ik mij altijd in mijn beroep heb afgevraagd is, hoe zou ik het zelf vinden om bv gewassen te worden of elke week een andere h.h.d hulp te hebben, hiermee kwam ik een heel eind ondanks dat collegas niet werkten zoals mij.

en idd er zijn lastige clienten bij maar als je je zelf verdiept in hun kom je een heel eind en idd je kunt eerder klaar zijn met je werk als je het dan ook maar goed heb gedaan.
    mensen van die leeftijd leven nog op de oude stempel, voorjaars schoonmaak etc. maar je hebt dr idd niet leuke mensen bij.

mesne die klaagden over hun vaste hulp t.o.vmij dan zei ikvaak dat kunt u beter met haar bespreken, ja maardat durf ik niet, dan zei ik u kunt het ook tegen mij zeggen dus dan ooktegen haar fatsoenlijk dan wel.

mis mijn werk heel erg puur om de dankbaarheid van de mensen dat ik ze kon helpen al was het dan niet altijd positief.
    denk er vaak aan terug maar helaas ontslag in de zwangerschap en daarna als thuis moeder thuis gebleven.

werkte trouwens wel liever op een dorp dan de stad.

mijn salaris moet ik opzoeken geen idee meer van, mar vond het als verz. wel goed verdienen.

Deel Deze Pagina