"Gewoon" 3 dagen ziek geweest & berekening dagloon UWV

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Poppe, 15 mrt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Poppe

Poppe Bekend lid

3 dec 2009
    504
    0
    0
    Rotterdam
    Ik heb geen bestaand topic gevonden over "gewoon" ziek & UWV... vandaar hier mijn verhaal & vraag.

Het dagloon van mijn zwangerschapsuitkering is berekend over de maand februari. Die maand heb ik 17 dagen gewerkt en ik ben 3 dagen "gewoon" ziek geweest (aka griepje), niet door de zwangerschap.

De bedragen wat vereenvoudigd, staat er normaal op mijn loonstrookje
    Salary 1800

Maar deze keer:
    Salary 1500
    Sick Pay Employee 200 (ongeveer 70% krijg ik voor ziekdagen, daarom geen 300)

Het lijkt er nu op dat het UWV alleen de 1500 meeneemt in de berekening van mijn dagloon (als ik het lage dagloon uit mijn beslissingsbrief bekijk. Ze schrijven er echter niet bij hoe ze het precies berekend hebben). Behoorlijk genaaid dus... Weten jullie of dit correct is, of dat ze het loon voor de ziektedagen ook moeten meetellen (dan is het ong. 1700, kan ik mee leven), of zelfs het gewone volledige salaris volgens contract (dan is het ong. 1800)?

Ik heb al met het UWV gebeld maar daar zijn ze chagrijnig en zuinig met informatie zoals altijd. Ik moet per brief de exacte berekening van het dagloon opvragen, zodat ik daarna een bezwaarschrift kan schrijven.

Het lijkt me echter dat ik niet de 1e ben die ooit toevallig een dagje ziek geweest is in zijn laatste maand. Als iemand hier ervaring mee heeft en weet hoe het berekend wordt of zou moeten worden...

2. mama2010

mama2010 Fanatiek lid

22 sep 2009
    2.409
    0
    0
    P&O
    Overijssel
    Volgens mij moet je die 1500 + 200 bij elkaar optellen.
    Dan kom je dus uit op 1700 euro.
    Als dit niet klopt zou ik inderdaad die berekening van het UWV opvragen.

Succes

3. Poppe

Poppe Bekend lid

3 dec 2009
    504
    0
    0
    Rotterdam
    Bedankt voor je reactie Mama2010!
    Als ze die 200 erbij tellen vind ik het wel prima, maar geloof niet dat dat gebeurd is. Ik heb de gedetaileerde berekening al opgevraagd, ben benieuwd...

4. jessy77

jessy77 VIP lid

9 aug 2007
    8.640
    5.947
    113
    Heb je er ook rekening mee gehouden dat de 'gewone' ziektedagen niet volledig worden uitbetaald door het uwv maar 70% daarvan?

5. shenoby

shenoby Niet meer actief

ik geloof dat uwv niet 1 maand neemt, maar de afgelopen 12 maanden. en daaruit een dagloon berekend.
    tenminste dat was hier zo.

6. wendy2010

wendy2010 Fanatiek lid

25 jan 2010
    4.155
    0
    0
    fulltime mama
    Goes (ZE)
    klopt.. uwv neemt het inkomen van een heel jaar en daar het gemiddelde van = het dagloon.. dus daar 70% van = de uitkering.... (-8% vakantiegeld die je in mei krijgt)

deze regeling is bij 'gewone' ZW én WW

7. Druif2008

Druif2008 Actief lid

16 aug 2008
    287
    1
    0
    Op de website van het UWV staat het allemaal duidelijk uitgelegd. Daar staat o.a. dit
    De zwangerschapsuitkering wordt berekend over het inkomen dat u gemiddeld verdiende in een periode van 4 weken of 1 maand vlak voor uw zwangerschapsverlof (het dagloon). De uitkering is 100% van dat dagloon. Er geldt wel een maximumdagloon voor de uitkering. Vraag aan uw werkgever wat de regels zijn.
    Wij betalen in de meeste gevallen de zwangerschapsuitkering aan uw werkgever. Hij betaalt uw loon dan gewoon door. Daar merkt u dus niets van. Uw werkgever kan uw zwangerschapsuitkering ook rechtstreeks aan u laten betalen door ons. Dit kan ook op uw verzoek.

De zwangerschapsuitkering wordt berekend over het inkomen dat u gemiddeld verdiende in een periode van 4 weken of 1 maand vlak voor uw zwangerschapsverlof (het dagloon). De uitkering is 100% van dat dagloon. Er geldt wel een maximumdagloon voor de uitkering. Vraag aan uw werkgever wat de regels zijn.

Als je gewoon bij een werkgever in dienst bent, zou je geen last moeten hebben van het UWV. Je werkgever betaald dan aan jou je loon uit en UWV maakt de uitkering over aan jouw werkgever.

8. Poppe

Poppe Bekend lid

3 dec 2009
    504
    0
    0
    Rotterdam
    Hee meiden,

De zwangerschapsuitkering wordt wel berekend over 4 weken of 1 maand voor je verlof, dit is een citaat van de site van het UWV: "De zwangerschapsuitkering wordt berekend over het inkomen dat u gemiddeld verdiende in een periode van 4 weken of 1 maand vlak voor uw zwangerschapsverlof (het dagloon). De uitkering is 100% van dat dagloon."
    Hoogte van een zwangerschaps- en bevallingsuitkering

Ik weet al iets meer na weer telefonisch contact, ze kijken naar het SV-loon (Wage for SI - op loonstrookje in het Engels). Op het loonstrookje staat dit een 'kopje lager' dan het salaris zelf. Je eigen pensioenbijdrage is er dan bijvoorbeeld al af. Wel zit een betaling voor ziektedagen erin (zoals mama2010 ook al zei).

Dus bv:
    Salary 1700
    Sick pay 200+
    Pensioenbijdrage 50-
    SV-loon 1850

Ik begrijp hierdoor nu ook wat bij mij is misgegaan waardoor het UWV op een heel laag dagloon uitkwam. Februari was meteen mijn laatste maand/loonstrookje bij dit bedrijf. Boven de 'SV-streep' heeft het bedrijf een eindafrekening voor een resterend jaarabonnement fitness (330 euro) afgetrokken. Normaal was dat 41.25 bruto per maand, maar ze hebben nu in 1x de laatste 8 maanden afgetrokken. Dit vermindert mijn SV-loon in 1 klap van 1850 naar 1520!

Ik probeer het UWV dit nu te laten corrigeren. Of ze dat ook gaan doen is nog even de vraag.

9. Poppe

Poppe Bekend lid

3 dec 2009
    504
    0
    0
    Rotterdam
    Mijn zaak is opgelost, een grote opluchting. De fitness-eindafrekening is weer bij het SV-loon opgeteld, wat het dagloon met 15 euro verhoogt, dat maakt 1200 euro bruto verschil (15 x 80 dagen) over het hele verlof!

Bedankt voor de reacties en ik wens anderen even veel succes bij UWV-perikelen.

Deel Deze Pagina