Saaie moeder?

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Kaatje138, 19 jan 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kaatje138

Kaatje138 Actief lid

15 mei 2015
    266
    208
    43
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Hoi allemaal,

Ik vraag me af of dit herkenbaar is, ik voel me er een beetje onzeker over:

Ben op dit moment nog alle dagen thuis met mijn kindje. Hij is 7 maanden nu en op sommige dagen ben ik bang dat ik hem niet genoeg prikkelen. Ik voel me een saaie moeder.

Ik laat hem veel op een kleedje spelen op de grond maar merk dat hij wil kruipen en dat lukt hem niet. Dus ik trek allerlei trucs uit de kast om hem daarbij te helpen: kruipen voordoen, speeltjes verderweg neerleggen zodat hij erheen rolt of tijgert, de vtech zelfrollende bal. Nog geen succes, maar dat hoeft natuurlijk ook niet.
    Soms zet ik hem in zn kinderstoel en speelt hij daar dan wat met blokjes; ik lees samen een boekje; ik zing liedjes; zet een half uurtje de tv voor hem aan, of we maken een wandeling buiten. Of we gaan de poezen hier in huis samen aaien.

Een poos geleden ging ik met hem naar baby sensory les, maar de tijdstippen daarvan vielen precies in zn middagslaapje dus dat is niet zo handig.

Lijkt best prima denk ik, maar ik vind het soms zo saai voor hem en voel me zo inspiratieloos. Herkennen jullie dat gevoel?
    Wat doen jullie om je kindje te prikkelen? Wie heeft er leuke tips?

2. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.697
    4.304
    113
    noord holland
    persoonlijk denk ik dat dit voor een baby meer dan genoeg is. ik denk juist dat baby's vaker te veel prikkels krijgen dan te weinig.
    Naarmate hij ouder wordt zal er vanzelf meer ondernomen worden. Hij is nu ook nog erg jong natuurlijk.

3. Oceanna

Oceanna Fanatiek lid

12 okt 2015
    3.438
    1.423
    113
    Vrouw
    Je doet het prima. Kindje is maar 7 maanden he dus wat je met hem doet vind hij al geweldig en is echt niet saai voor hem. Heb ik ook gedaan en doe ik nog steeds. Dochter is maar 2 maanden ouder en zij kan al wel goed tijgeren dus laat haar ook veel "alleen" spelen. Heb haar wel continue in de gaten.

4. Kaatje138

Kaatje138 Actief lid

15 mei 2015
    266
    208
    43
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Fijn om te horen :)

Wat voor speeltjes gebruiken/gebruikten jullie voor je kindjes?

Het is trouwens niet zo dat ik de hele dag dit 'programma' afdraai, soms is het alleen op de grond rollen en een boekje tussen het eten en slapen door haha :)

5. kuikentjepiep

kuikentjepiep Bekend lid

30 aug 2014
    575
    2
    16
    Ahhhh nee joh, je bent heus geen saaie moeder!!!
    Beter rust voor je kindje en in huis lekker wat spelen dan elke dag opstap en teveel prikkels.
    Je merkt al snel genoeg als je kindje te weinig uitdaging heeft.
    Je kan ook een keertje gaan zwemmen misschien of met scheerschuim spelen.

6. Kaatje138

Kaatje138 Actief lid

15 mei 2015
    266
    208
    43
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Leuk idee! Hij stopt wel alles in zn mond, kan dat met scheerschuim?

7. Kaatje138

Kaatje138 Actief lid

15 mei 2015
    266
    208
    43
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Misschien komt die onzekerheid ook wel voort uit het feit dat er al een poosje niks nieuws is gebeurt qua dingen die hij kan. Het laatste is dat ie goed rechtop kan zitten, maar als ik de boekjes lees zou ie klanken na kunnen praten, blokjes in en uit doosjes kunnen halen en dat soort dingen. Dan ben ik bang dat ik hem niet genoeg stimuleer denk ik.

8. Oceanna

Oceanna Fanatiek lid

12 okt 2015
    3.438
    1.423
    113
    Vrouw
    Dat vermogen hebben ze of ze het werkelijk doen is het tweede. Eventueel voor de taal kan je ook de hele dag de radio op een puur NL of zo zetten zodat er steeds Nederlandstalig geluid om hem heen is.

9. Oceanna

Oceanna Fanatiek lid

12 okt 2015
    3.438
    1.423
    113
    Vrouw
    Ik heb zo'n zachte bal met een rammeltje erin is ze helemaal dol op. Maar ieder speeltje waar hij helemaal weg van is kan je ervoor gebruiken

10. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    ik kan me nog herinneren dat ik dat ook zo had toen ze zo klein waren. Maar je hoeft ze niet de hele dag te entertainen natuurlijk.
    En boodschappen doen bv, lijkt geen 'spelen' - maar is voor je kindje ook een uitstapje met genoeg te zien en te leren.
    Genoeg dingen die je voor jezelf doet, zijn voor je kindje ook al leuk.

11. HappyRabbits

HappyRabbits Fanatiek lid

20 jan 2014
    4.891
    4.387
    113
    Op Pinterest staan honderd duizend leuke ideeen voor spelen met je baby. Sensory bottles, voelborden, etc.

12. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.914
    3.935
    113
    Je lijkt me juist een erg geschikte moeder voor een baby van 7 mnd! Wat je beschrijft zijn toch prima activiteiten?
    Er zijn mensen die slepen hun baby elke dag mee naar speeltuinen en kinderboerderijen maar je moet je afvragen voor wie dat het leukst is.
    Zitten en kruipen ed komt nog wel hoor, dat hoeft echt nog niet met 7 mnd. Lekker liedjes zingen, kiekeboe spelen en knuffelen.

Wat je nog zou kunnen doen is babyzwemmen.

13. Kaatje138

Kaatje138 Actief lid

15 mei 2015
    266
    208
    43
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Lief!!!

Waren jullie inventief in het verzinnen van nieuwe activiteiten of was het een beetje zoals wat ik doe?

Leuk idee ook pinterest!
    Babyzwemmen gaat ook op het lijstje! We hebben een bad en dat vindt hij ook geweldig!

14. Victoria30

Victoria30 Fanatiek lid

1 nov 2016
    2.082
    320
    83
    Vrouw
    Onze baby vind naar buiten gaan verschrikkelijk. Dan zet hij zijn grumpie gezicht op tot wij weer thuis zijn. Vooral lekker de ruimte geven om veilig te spelen en ontdekken. Wij hebben van alles liggen. Maar de bal die zelf beweegt is wel 1 van de leukste. Maar ook activity boxen op die leeftijd. Volgens mij is het vooral een periode van motorische groei.

15. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Dl was een hele makkelijke baby, die vermaakte zichzelf grotendeels. heb even teruggekeken wat ze leuk vond met 7 maanden:

-zelf flesje vasthouden en drinken
    -naar de vogels kijken (vogelvoer buitenhangen)
    -dingen in- en uit doosjes stoppen (van alles)
    -papier verscheuren/dingen uitpakken
    -kiekeboe spelen met een doekje
    -trekpopje (met grote houden kraal onderaan)
    -als ik sommige woorden in bekende liedjes verving door haar eigen wooordjes/geluidjes (lag ze helemaal dubbel vh lachen)
    -piepbeestjes
    -rechterop mogen zitten in de buggy, naar andere kinderen kijken buiten
    -speelgoed stapelen/gooien (zachte blokken en stapelbakjes)
    -rollen op speelkleed (en dan naar de kast en alle dvd's eruit trekken)
    -eerste hapjes met eigen lepeltje

Ik deed vrij weinig eigenlijk, ze was al druk genoeg :D

16. Kaatje138

Kaatje138 Actief lid

15 mei 2015
    266
    208
    43
    Vrouw
    NULL
    NULL
    @victoria Haha een grumpie gezichtje, aahw!
    Wat voor activity centre hebben jullie? Er is zoveel keuze! met geluid, zonder geluid, met licht en zonder licht..

Zag laatst zelfs trommels met licht en geluid. Dat vond ik dan weer een beetje overbodig, een pan met houten lepel is net zo leuk denk jk dan.
    Maar misschien is zo een activity ding met geluid wel weer leuk voor oorzaak gevolg begrip..

17. Nescio

Nescio Niet meer actief

Heel herkenbaar, ik voel me nog weleens schuldig dat ik geen 'supermoeder' ben. Terwijl jonge kinderen, zeker baby's, gewoon behoefte hebben aan rust en regelmaat (voorspelbaarheid). Je doet het prima!

Toen ze hier ook zo jong waren ging al een groot deel van de tijd naar hun voeding en verzorging, tussendoor even 'spelen' op de speelmat inderdaad, waar ik dan naast ging zitten met verschillende soorten speelgoed. Lezen deed/doe ik heel veel. We zitten regelmatig op de bank met een boekje. En lezen voor het slapengaan doe ik al sinds de geboorte :D

18. Kaatje138

Kaatje138 Actief lid

15 mei 2015
    266
    208
    43
    Vrouw
    NULL
    NULL
    &uuz, wat deed ze al veel met 7 maanden! Met taal is hij nog niet zo bezig geloof ik. Al meende ik laatst te zien dat hij in z'n handjes klapte nadat ik dat 20 keer had voorgedaan bij het liedje klap eens in je handjes.
    Hij is meer bezig met z'n handen en motoriek. Misschien wel jongetjes eigen? Of doe ik het verkeerd, dacht deze onzekere moeder haha;)

Papier scheuren en trekpop ook leuk, schrijf ik ook op!

19. Jillzz

Jillzz Fanatiek lid

17 aug 2015
    2.126
    405
    83
    Een lege fles met wat macaroni erin kan ook best grappig zijn. Lekker rollen en schudden.
    Maar het klinkt prima hoor. En zolang je een blije baby hebt zou ik niks veranderen :)

20. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Op die leeftijd is actief boodschappen doen al een hele grote uitstap. Ik zette hem dan in het karretje en vertelde wat ik pakte en nog nodig had. Hartstikke gezellig vonden we dat (beide zoons). Nu nog steeds probeer ik dat soort simpele dingen tot activiteit te maken. Het moet toch en dan is het kwaliteitstijd.

Het hoeft niet ingewikkeld, juist kleine dingen zijn vaak gezellig. Samen in bad ipv in het badje is ook al een hele activiteit. En zo knus. Mijn tip dus, doe je dagelijkse dingen met aandacht, dat geeft jou de mogelijkheid al die dingen te doen en biedt je kind de mogelijkheid te leren.

Deel Deze Pagina