Ik wil een rechtzaak beginnen om het alleen gezag te krijgen over mijn zoontje. Heeft iemand hier ervaring mee en wat zijn mijn kansen daarin? Vader van me zoon kijkt sinds 11 januari 2008 niet meer naar zijn zoon om.. heeft hem vanaf die datum ook niet meer gezien. Nooit meer naar hem geinformeerd. Zoontje 2 keer geopereerd en zelfs toen helemaal niets! Ook de door de rechter vast gestelde alimentatie betaalt hij niet. iemand ervaring?
misschien heb je wel een goed punt hoor, denk dat je redelijk sterk staat. Ik heb bij mijn advocaat navraag gedaan naar alleen gezag, maar ik zou het niet krijgen. Want als mijn ex wil vechten dan zal hij winnen en hebben we alsnog gezamenlijk gezag. Dit omdat hij mijn kindje al erkend heeft, daarnaast hebben we samen al een zoontje waar wij ook beide gezag over hebben, dus ik had geen poot om op te staan. Ze rechter zal het alleen gezag toewijzen aan de moeder wanneer er signalen zijn van verwaarlozing en/of mishandeling van de andere ouder. Dat is bij mij gelukkig niet het geval, maar het lijkt mij toch wel zware verwaarlozing wat jouw ex ( man) doet. Zou gewoon eens vrijblijvend informeren bij een juridisch loket of via rechters op internet. succes
Hallo mijn ex is in zwangerschap weggegaan we waren getrouwd, 1½ maand later dus nog voor geboorte gescheiden in zwangerschap wel door ex erkend (stom stom van mij) en later ook toegegeven op ouderlijk gezamenlijk gezag (nog stommer) na allemaal situaties en nu wederom geen contact zou ik ook graag gezamenlijk gezag (en erkenning) ongedaan willen maken ik ga daarom 2 juni naar een advocate voor een 1e informerend en adviserend gesprek zo'n 1e gesprek is gratis en ik mag vooraf alles vast doormailen aan informatie. van daaruit ga ik bekijken wat ik dan verder kan en zal doen als ik jou was zou ik dus ook voor een eerste gesprek gaan met advocate en je kansen enz doornemen.
Ik loop al bij een advocaat en heb ook aangegeven dat ik dit wil.. maar hij wilde echter nog even wachten omdat ik volgens hem dan meer kans maak(hoe langer me ex er niet naar om kijkt zeg maar) Maar ik ben het wachten na bijna 2 jaar wel zat en wil dingen gewoon geregeld hebben! Daarom was ik benieuwd naar ervaringen van anderen hierin..
Ik heb er geen ervaring mee, ik heb mijn ex gelukkig geen gezag gegeven. Maar de punten van jou lijken mij idd sterk genoeg om het te gaan aanvechten. Mijn buurvrouw is ook alleenstaande moeder en is momenteel ook bezig om alleen het gezag te krijgen. Haar ex komt nooit opdagen nl. komt afspraken niet na en laatst zouden ze samen tekenen op het gemeentehuis voor een ID kaart voor hun dochter en komt de vader ook niet opdagen... reslutaat geen ID kaart voor de dochter. Ik hoop voor mijn buurvrouw dat de zaak gaat winnen en alleen het gezag krijgt. Jij ook heel veer sterkte en suc6!
vandaag bij de advocate geweest: zie hieronder mijn punten - Kan ik het gezag ongedaan maken? de advocate gaf aan dat dit niet zomaar gebeurt en alleen in gevallen die ernstig zijn of waarbij het kind klem komt te zitten. In mijn geval zou ik volgens de advocate een kans maken gezien mijn ex slecht meewerkt met ondertekening (zoals paspoort) en zelf weinig initiatieven heeft getoond en lijkt te tonen. Verder is de communicatie in het geding en bij een jong kind is dit eveneens belangrijk omdat die zelf niet kan communiceren. Hiermee zou ik zelf wel de keuzes alleen kunnen maken en ben ik daarin niet meer afhankelijk van mijn ex. Kan ik erkenning ongedaan maken? dit ligt moeilijker en bovendien is het zo dat door het wijzigen van gezag en zelfs door het afnemen van erkenning een biolische vader wel recht heeft op omgang met het kind en andersom als deze dit wil. Als mijn ex dus zou noemen zoon weer te willen zien zou hij daar recht op hebben. Is hierin een mogelijkheid om de omgang voorlopig af te houden vanwege onrust? Ja, de advocate gaf zelf aan dat er in deze situaties waarbij het een jong kind betreft, er nauwelijks communicatie is je contact af kan houden door 2 mogelijkheden: 1) zelf gewoon niets doen als ex niets doet. Echter daarmee sta je niet zo sterk aangezien je ook informatieplicht hebt 2) advocate vragen een brief te schrijven naar ex met het verzoek tot omgangsstop (tijdelijk) omwille van de rust. Ze vrieg mij hoe ik mijn ex inschatte. Ik gaf aan dat hij tijden niets kan doen, maar dan ineens impulsief wat zou kunnen ondernemen en dat ook mijn angst is. Zij gaf me daarom aan dan wel dingen juist via advocate schriftelijk te doen. Dus hoe nu verder: *mijn advocate gaat uitzoeken of ik recht heb op tegemoetkoming van de kosten ivm schuldsanering. Zij verwacht van wel en dan heb ik alleen de eigen bijdrage en leges kosten voor verdere zaak te betalen *mijn advocate stuurt me de informatie toe en eveneens een brief die ze naar mijn ex zou kunnen sturen met het verzoek de omgang nu in het belang van Luuk te staken. (zij vond dit nu gezien de situatie ook het meest raadzaam aangezien ze begreep dat dit al tijd speelt en steeds op en af gaat en ik steeds het contact heb opgezocht) en het verzoek tot wijziging van gezag. --> zelf mag ik nu geen contact meer opnemen met mijn ex, krijg ik de brief en als die akkoord is wat mij betreft gaat die naar mijn ex. die kan dan natuurlijk boos worden en contact met mij opnemen. ik mag dan alleen reageren dat hij contact met mijn advocate kan opnemen. Er kunnen dan 2 dingen gebeuren. of hij gaat akkoord.... of hij gaat niet akkoord. in het 2e geval (wat ik eigenlijk verwacht) kan hij zelf met mijn advocate in gesprek die alles via mij doet of hij kan ook zelf een advocate aanvragen. W.s. zal het dan uitdraaien op een procedure over het gezag alleen en de omgangsstaking in belang van Luuk. Als laatste is het zo dat ik wel informatieplicht heb. Zodra alles loopt dien ik wel elke maand een stukje te schrijven met een fototje die ik dan naar mijn ex stuur (de eerste periode evt, via advocate). Afijn: - eerst even zien of de financien rondkomen en of ik de informatie volledig vind en de brief dan ook goed vind. Als dat allemaal in orde is en haalbaar is ga ik dus alsnog de strijd voor het alleengezag aan en de (voorlopige) omgangsstaking zodat ik eventuele impulsieve acties van hem voor ben en weet waar ik sta en ik geen gedoe maar heb over besluiten enz. waarop ik dan op hem moet wachten.
ik heb al 14 jaar alleen het gezag.( mijn ex heeft een psygische aandoening ) maar ik heb begrepen dat dit tegenwoordig een heel stuk moeilijker is dan toen. dan moet er sprake zijn van ernstige mishandeling en dat soort dingen. ik zou informatie inwinnen in wat je kansen zijn en vandaaruit beslissen wat je doet.
Lukt waarschijnlijk niet, heeft echt heel 'ernstige redenen" nodig en dat is niet wat jij hier beschrijft helaas. Dingen zoals geestelijke of lichamelijke mishandeling, of psychische ziekte en zelfs dan lukt hiet niet altijd.
wellicht dat gezag ongedaan maken niet lukt (alhoewel mijn advocaat noemde dat bij zeer jonge kinderen nog wel gekeken wordt of een kind niet knel komt te zitten etc) maar zijn er dus wel andere dingen te bedenken om e.e.a. te bereiken? Ik ga het iig waarschijnlijk wel proberen. Ga iig het verzoek doen aan mijn ex dmv advocate dan om afstand te doen van het gezag. desnoods met het middel dat als hij afstand doet van gezag en omgan hij in de toekomst me geen alimentatie hoeft te betalen. is hij gevoelig voor en dat hoef ik toch niet van hem. Dan heb ik de rust en hij meer financiele ruimte want dat is toch als iets waar hij het constant over had. Maar goed ik zal eerst de advocate moeten afwachten en daarna moeten zien hoe en of mijn ex reageert.
Weet je wat de pest is daarmee... want hetzelfde had ik ook in gedachten om vast te leggen. Nu en in de toekomst: ik geen alimentatie en hij geen gezag. Zoiets kun je notarieel of via advocaat indd vastleggen, maar dat heeft geen enkele waarde meer over een paar jaar bijvoorbeeld. De omstandigheden zijn dan zodanig veranderd (alleen al leeftijd van het kind is blijkbaar voldoende) dat hij alsnog aanspraak kan maken op gezag, met grote kans van slagen bij goed gedrag van hem. Dat heb ik me dus door 2 advocaten laten vertellen... Het enige waar je een kans op zou hebben is dat hij het aanvragen van gezag laat in de veronderstelling dat hij het niet krijgt vanwege de vastgelegde afspraak. (Of dat hij de afspraak prima vindt natuurlijk). Ik wil hiermee niet zeggen dat je dat niet moet doen!! Want je moet het zeker proberen en hopelijk gaat hij ermee akkoord. Dan heb je in ieder geval meer rust en kan waarschijnlijk een gezondere basis ontstaan voor de omgang tussen je zoon en zijn vader. Ik ben ervan overtuigd dat het in jouw situatie beter is om alleen het gezag te hebben. Ik wilde alleen even laten weten wat mij verteld is over zulke afspraken... Maar wordt bij zeer jonge kinderen eerder vanuit gegaan dat ze knel komen te zitten dan oudere kinderen?
lastig he allemaal ik ga het idd proberen in de hoop dat mijn ex de makkelijke weg kiest en akkoord gaat om van alles af te zijn. hij kan niet omgaan met problemen of moeilijkheden dus ik heb een beetje de hoop dat hij dit dan een te grote drempel vind en het erbij laat zitten en akkoord gaat met wijziging van het gezag. Maar ik snap inderdaad wat je bedoeld met bovenstaande betreft jonge kinderen; die kunnen zelf niet praten en vertellen hoe het was. als ouders dan onderling niet of niet goed communiceren en er geen vertrouwen is o.a. door leugens en op gebied van veiligheid komen deze jonge kinderen eerder in het geding zo is de mening. De mogelijkheid van omgang onder toezicht wordt bij jonge kinderen dan ook vaak eerder toegepast wat ook weer een extra drempel is voor de man / vader. Dus ik hoop met al deze punten het toch voor elkaar te gaan krijgen dat mijn ex afstand neemt van omgang en gezag. En dan nu niet door alleen maar maanden niets te laten horen maar dus ook officieel zodat ik zelf ook niet steeds bang hoef te zijn over wat er nog komen gaat.