Onzekerheid - ben ik een slechte moeder? - eetproblemen

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Belle1984, Nov 21, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Belle1984

Belle1984 Actief lid

Jan 14, 2013
    304
    0
    16
    NULL
    NULL
    Het is niet mijn eerste topic en durf het al bijna niet meer te posten. Maar ik weet gewoon niet meer van welk hout pijlen te maken. Mag ik even mijn verhaal doen en mijn hart luchten?

Ik heb een super fantastische dochter, van vijf maanden oud. Ze is vrolijk, gezond, huilt bijna nooit (enkel wanneer ze moe is ofzo). Maar sinds haar geboorte ben ik ZOOOOO onzeker over mijzelf als mama, alles wat niet gaat zoals ik denk dat het zou moeten gaan – is MIJN schuld. We hebben een hele weg afgelegd om zwanger te worden en dan was het eindelijk zover. In het begin was ik heel onzeker dat ze enkel bij mij of papa wilde slapen en dat ik haar de hele tijd moest dragen in de draagdoek. Ik maakte me zorgen dat ze nooit in een bedje zou kunnen slapen.

Na verloop van tijd, rond 8-9 weken was ze ook niet meer tevreden in de draagdoek en zijn we naar het ziekenhuis gegaan voor observatie. Daar MOEST ze in een bedje slapen en dus niet in de draagdoek en dat deed ze na één hele dag protesteren heel erg flink. Daar is verborgen reflux vastgesteld, maar we werden naar huis gestuurd zonder medicatie. Gewoon rust en regelmaat zou wel voldoende zijn. Na drie dagen thuis, van huilen van voeding tot voeding (toen nog BV) stonden we weer in het ziekenhuis. In de tussentijd werd zantac opgestart. Ik had na drie dagen stress en vermoeidheid niet voldoende melk meer en toen ben ik in overleg met de HA en KA gestopt met borstvoeding en kreeg ons schatje dus NAN AR. Ze deed het schitterend en eindelijk kon ik genieten van mijn kindje. Alles ging prima, ik begon steeds beter te herkennen wanneer ze moe was en we begonnen onze draai te vinden. Maar dan begon ze flesjes te weigeren. In samenspraak met de KA dan van flesvoeding veranderd omdat we dachten dat ze misschien krampen kreeg van de dikke AR pap. Dus overgeschakeld naar een voeding voor spijsverteringsproblemen en van zantac overgestapt naar Omeprazole (wegens vermoeden dat de zantac niet meer voldoende hielp). Dat ging even beter, maar dan weer slechter. Dus op aanraden van de KA nog een derde andere flesvoeding geprobeerd, voor zware constipatieproblemen. Die flesvoeding lijkt ze het beste te drinken en ondertussen is 1 van haar 5 voedingen vervangen door groentenpap (1/3 aardappelen, 2/3 groenten + eetlepel plantaardige olie). Die groentenpap eet ze heel flink en graag.

Nu gaat ze sinds vorige week naar het kinderdagverblijf. Daar eet ze prima, maar bij mij blijft ze flessen weigeren. Gisterenavond was het weer prijs, na 45 min proberen, geen druppel erin. Enkel een kind dat steendood is van het huilen. Dan voel ik mij verschrikkelijk rot dat ik ben blijven aandringen, dat ik mijn kind zo lang heb gemarteld. Dan laat ik haar slapen en om 21 u drinkt ze dan slapend de hele fles op. Om 1u nog een flesje gegeven en traag maar zeker ging er 120 cc in. Dat zou wel voldoende zijn tot de ochtend. Vanochtend om 05.30u werd ze wakker en dronk ze weer maar 100cc :( tijdens het drinken begon ze scheetjes te laten en dan is ze afgeleid en dan wil ze niet meer drinken, ze zat te duwen op kaka. Ik vind mezelf dan gefaald als moeder, dat ik haar niet voldoende kan laten drinken. Ze heeft vast een afkeer gekregen van me… Ik weet niet meer wat te doen. Ik blijf meestal aandringen met de fles, omdat ze vaak gewoon toch nog drinkt na wat protesteren. Het is geen gemakkelijke eter. Ik wil weer de zelfzekere vrouw zijn die ik was, ik wil overtuigd zijn dat ik WEL een goede mama ben. Ik doe werkelijk ALLES om haar te laten eten, ik doe ALLES voor mijn kind. Ik hou zo zielsveel van haar, zo'n diepe liefde heb ik nog nooit in mijn leven gevoeld. Ze is zo klein en fijn (5700g bij 65 cm op 5 maanden). Aan dit tempo zal ze amper 8.5kg wegen als ze een jaar is. Ik ga eraan kapot dat ze met momenten zo moeilijk eet en dat het voornamelijk bij MIJ is. Ik zorg wel 70% van de tijd voor haar, dus is het logisch dat het vaker bij mij zal voorvallen dan in het kinderdagverblijf. Maar toch heb ik het gevoel dat het allemaal mijn schuld is.

Ik vraag me af of ik gewoon moet proberen om bijvoorbeeld een aantal dagen gewoon de fles aan te bieden en als ze niet of weinig eet, gewoon de fles wegnemen en haar laten wachten tot de volgende voeding 4 uur later. Zonder aandringen. En dat ze dan na een tijdje gewoon zonder drama wel haar flessen zal drinken? Ik durf het gewoon niet, uit schrik dat het dan nog erger zou worden, dat ze dan heel veel gaat huilen omdat ze honger zal hebben en moet wachten tot de volgende voeding, dat ze uitgedroogd zal geraken, … Ze is al zo klein, maar wel prachtig en lief en vrolijk. Ik wou dat ik een betere mama voor haar kon zijn en beter wist wat ik moet doen…

Bedankt alvast aan iedereen die de moeite en tijd heeft genomen om mijn verhaal te lezen. Het moet er even uit, want ik wil niet meer verdrietig zijn, met zo’n schat van een dochter.

2. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe
    Ik ben van mening dat iedere moeder die zich zorgen maakt om haar kindje haar best doet om een goede moeder te zijn.

Dronk ze de eerdere flesvoeding wel goed?

Hoeveel drinkt ze ongeveer op 24 uur?

Even afhankelijk van wat bovenstaande antwoorden zijn zou ik zeggen; laat het eens helemaal los. Elke keer wanneer je denkt dat ze wil drinken geef je een flesvoeding. Wil ze niet? Dan niet. Door te dwingen (wat ik overigens echt wel begrijp) kun je voor een aversie zorgen.
    Blijf de nachtvoedingen slapend geven als je denkt dat ze anders te kort komt.
    Heb je al eens een tuitbeker oid geprobeerd?

Drinkt ze op het kdv wel?

3. Brinta

Brinta Fanatiek lid

Apr 9, 2013
    2,145
    191
    63
    Zuid holland
    Wat een heftige post. Als ik het zo lees is er helemaal niks mis met jou als mama!
    Als je een slechte moeder zou zijn dan had je niet zo je best gedaan en had je ook niet al een paar keer bij de kinderarts gezeten.

Sommige kinderen doen dingen nou eenmaal wel op het kdv maar niet thuis. Zo drinkt mijn zoontje bijvoorbeeld op het kinderdagverblijf gewoon water, bij mij weigert hij dit.

Ik zou proberen te stoppen met het dwingen, zijn zoveel flesjes ook nog wel nodig als ze ook een groentehap eet?
    Misschien kan je ook beginnen met een fruithap voor als je dat nog niet deed. Dan krijgt ze gelijk vocht binnen.

Veel succes! En ga alsjeblieft niet zo twijfelen aan jezelf. Je doet het zoals ik het lees al erg goed.
    Mijn zoontje sliep met 5 maanden al van 7 tot 7 dus hij mistte ook sowieso de flessen van 9 en 1uur die jij geeft. Hij is nu 13 maanden en is echt geen flesvoeding te kort gekomen. Prima gewicht en lengte.

4. Belle1984

Belle1984 Actief lid

Jan 14, 2013
    304
    0
    16
    NULL
    NULL
    Deze flesvoeding (Nan Transit) drinkt ze het beste. Op het kinderdagverblijf drinkt ze wel. Soms met wat pruttelen, maar wel bijna de hele fles. Een tuitbeker heb ik nog niet gegeprobeerd. Ik durf niet, omdat ze dan misschien niet kan drinken daarvan en gaat huilen en dan is er weer een voeding om zeep. Ik denk dat ik gewoon moet ontspannen en het inderdaad loslaten, maar ik weet gewoon niet hoe. Ze drinkt gemiddeld tussen de 550 en 650 cc per dag (+ dan nog de groentenhap, wat een volledige maaltijd is). Soms zit er eens een goede dag tussen bijna 700 en soms ook eens een erg slechte van 380-400 ofzo. Ik wou dat het gewoon vlot zou gaan, zonder drama en zonder schrik van ‘wat gaan we nu weer krijgen, zal ze drinken, hoeveel gaat ze drinken, …’

5. Goldsword

Goldsword Fanatiek lid

Dec 14, 2013
    1,422
    0
    36
    NULL
    Rotterdam
    Vervelend zeg! Ik zou het helemaal proberen los te laten en eens een weekje proberen om alleen een flesje te geven op momenten dat je kindje aangeeft dit te willen. Dus niet op schema. Wil ze niet dan niet ... maar wil ze een kwartier/half uur/uur later wel, dan geef je het dan. Er is toch niemand die zegt dat ze dan moet wachten tot 4 uur later? Wie weet wil ze wel drinken op haar eigen tijd en schema. Hier was het allemaal niet zo heftig, maar wilde dl ook niet altijd drinken. Ze heeft nog nooit een fles van 180/6 gedronken, altijd kleine beetjes verspreid over de dag ...

6. Belle1984

Belle1984 Actief lid

Jan 14, 2013
    304
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ze krijgt een flesje rond 5-6uur, dan groentenhap om 10-11 uur, flesje om 14.30u, flesje om 18-19u en dan om middernacht. Dat is het schema als alles vlotjes loopt. Ik wil graag de fles van 14.30u vervangen door fruithap, maar we gaan dit weekend verhuizen en dan wacht ik liever tot we daar een beetje geïnstalleerd zijn, want met de verandering van naar het kinderdagverblijf te gaan, staat haar leven echt wel op z’n kop… te veel verandering tegelijk is misschien ook niet goed. Ik wou dat ik in de toekomst kon kijken en vertrouwen kon hebben dat het allemaal wel goed komt. Maar op dit moment zit ik er gewoon echt doorheen.

7. Martje81

Martje81 Lid

Feb 15, 2013
    94
    0
    6
    NULL
    NULL
    Nou inderdaad heel vervelend! En eens met bovenstaande reacties probeer het los te laten. We hadden ook geloof ik rond die periode dat zoontje de fles niet echt wilde of helemaal op wilde drinken. Bij ons was de oplossing een andere fles. Wij gebruikte de difrax fles en gingen over naar avent. Wat een verschil zeg!!
    Kan het zijn dat ze las heeft van tandjes dat ze daarom niet echt wilt drinken??

Probeer je dochter te volgen ipv vast te houden aan een schema. Misschien creëert je dochter wel een nieuw schema waar ze zich beter bij voelt.

8. Rosao

Rosao VIP lid

Nov 3, 2007
    12,893
    1,390
    113
    Ik denk dat het belangrijkst punt dit is: JE BENT GEEN SLECHTE MOEDER! Echt niet!

Probeer het wat meer van een afstandje te bekijken, wat zou je een vriendin aanraden als ze met dit probleem te maken kreeg?

Ik zou idd proberen om het allemaal een beetje los te laten. Je kindje verhongert niet zo maar en als een slechte dag 400 ml is, dan is dat nog best wat.
    Tuitbeker is ook een idee idd. En als ze dat niet wil, dan is de voeding niet om zeep! Dan kun je altijd nog een fles geven. Je hoeft niet tot huilens toe aan te bieden! En je kunt de tuitbeker ook met een klein slokje melk tussendoor als spelen aanbieden. Gewoon om eens te kijken.

Om wat meer ontspannen te raken met haar, kun je misschien ook bewust kijken naar wat wel goed gaat en wat leuk en lief aan haar is. En als ze de fles even niet wil, prima, misschien over 5 minuutjes weer.

9. Brinta

Brinta Fanatiek lid

Apr 9, 2013
    2,145
    191
    63
    Zuid holland
    Zou het kunnen dat ze misschien nog erg vol zit van de groentenhap die ze sochtends al krijgt? Als kindjes wat ouder zijn dan sluiten ze de dag af met een groentenhap om de lange nacht in te gaan.
    Ik zou als alles weer op de rit is na de verhuizing proberen het schema wat om te gooien.

Sochtends fles (misschien papfles?)
    rond 9 uur fruit
    rond half 12 fles
    rond 3uur iets kleins te eten met een fles
    rond 6 groentenhap
    rond 7 fles en naar bed.
    Desnoods dan savonds nog een keer een fles als ze dat nog nodig heeft.

Maar dat is gewoon mijn mening, doe vooral wat voor jou zelf goed voelt.

10. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe
    Ik denk dat ze gemiddeld niet te weinig binnen krijgt.

Dus probeer het eens echt los te laten en haar aan te geven hoeveel ze wil. Probeer niet de groente meer te geven, zodat ze meer groente eet en daardoor nog minder flesvoeding drinkt. Probeer daar dus een mooi evenwicht in te vinden. Het komt goed.
    Hoe meer stress jij hebt, hoe meer zij het ervaart. Op het kdv hebben ze waarschijnlijk zoiets van 'oh, even een flesje geven' en dat gaat dan goed. Jij, en ik bedoel het echt niet negatief, schiet waarschijnlijk al in de stress bij de gedachten dat je weer een flesje moet geven. Dit pikt ze op.

Accepteer dat ze mogelijk slecht drinkt en laat haar bepalen wanneer en hoeveel ze drinkt.

11. Spathiphyllum

Spathiphyllum Bekend lid

May 3, 2014
    536
    0
    16
    NULL
    NULL
    Wat vervelend dat je je zo onzeker voelt. Hoe lastig het ook is, ik zou echt proberen om het een beetje los te laten. Je kunt een baby nu eenmaal niet dwingen om te eten.

Als je nu eens vaker probeert om kleine hoeveelheden aan te bieden? Als ze niet drinkt, niet forceren maar gewoon even later weer proberen. Wie weet heeft ze er dan ineens wel zin in. Ik zou het schema maar even laten voor wat het is en zeker niet 4 uur wachten tot je opnieuw een flesje geeft.

12. raspberry

raspberry Niet meer actief

De hoeveelheid die ze drinkt, vind ik niet zo schrikbarend bij haar gewicht. Caitlyn dronk hier vergelijkbaar, (verborgen reflux).
    Groeit ze gewoon volgens haar lijntje? Dan gewoon LOSLATEN wat tabelletjes zeggen en gaan vertrouwen dat je kind echt weet wat ze nodig heeft! :)

Verder, als ze obstipatieproblemen heeft: dat kan de eetlust nogal remmen: wat er onder niet uit gaat, kan er boven niet in. Aardappel kan nogal stoppend werken, (en ligt sowieso zwaarder op de maag dan groente), vandaar dat in NL gewerkt wordt met eerst enkel groente. Mogelijk dat je daarmee voor zowel de obstipatie als de eetlust nog een oplossing vindt?

13. Me26

Me26 Fanatiek lid

Sep 29, 2012
    4,746
    719
    113
    OK meis, eerst maar eens duidelijk maken dat jij geen slechte moeder bent. Ik lees uit je bericht vooral veel liefde voor je kindje. Even diep ademhalen en vooral geloven dat dit waar is.
    Verder zou ik t inderdaad los laten, en ik snap heel goed hoe moeilijk dat is. Heb in eerste maanden ook erg gestoeid met hoeveelheid die ze dronk. Laat je dochter bepalen wanneer ze wil en hoeveel ze dan drinkt.

14. Nescio

Nescio Niet meer actief

Ik ben het eens met bovenstaande reacties: laat het helemaal los. Ontspan, want ze voelt jouw spanning namelijk heel goed. Ga je nu hier niet schuldig over voelen, want het is logisch dat je je zorgen maakt om je kind. Dit geeft al aan dat je juist een SUPERMOEDER bent!

Ik vind ook niet dat ze te weinig binnenkrijgt hoor. Mijn meisje (de oudste) was ook zo fijn en klein, en weegt nu met 2,5 jaar amper 11 kg. Maar ze is gelukkig, tevreden, eet flink, en ze volgt haar lijntje. Ik gaf BV en dan heb je natuurlijk niet echt zicht op wat ze binnenkrijgt, en op het uur let je al helemaal niet. Echt een voordeel voor ons, anders had ik vast ook gestresst over de tijd en het aantal cc's :)

Probeer echt te kijken naar wat je dochter jou vertelt. Vermoed je honger? Ok, dan maak je een flesje en geef je dat. Wil ze niet, dan niet, dan probeer je het over een minuut of 10 nog eens. Tijdens het voeden niet focussen hoe en hoeveel ze drinkt, laat het echt los. Is ze daarna tevreden en rustig? Ok, mooi zo, dan heeft ze blijkbaar genoeg. Als je gaat luisteren naar HAAR signalen, en niet naar wat zou 'moeten', zul je vanzelf ook meer zelfverzekerd worden omdat je je kind kan begrijpen.

Heel veel succes en geluk, en echt, je bent GEEN slechte moeder. Het tegenovergestelde :)

15. Sarax

Sarax Bekend lid

Jan 19, 2014
    928
    0
    0
    Provincie Utrecht
    Jij bent zoizo geen slechte moeder als ik dit zo lees.
    Ik merk wel dat je er gespannen mee om gaat. Zal ze wel drinken, zal ze niet drinken.
    Je moet dat proberen los te laten want je kleintje voelt deze spanning aan, waardoor zij het als ongemakkelijk kan ervaren.
    Ga ervan uit dat ze prima weet wat ze wil drinken. Drinkt ze niet, dan niet. Je kan het dan later nog proberen, een half uurtje of uurtje. Op die leeftijd geven ze zelf aan wat ze nodig hebben. Probeer dat in je achterhoofd te houden, en ik zou idd ook overgaan op een fruithap erbij.
    Waarschijnlijk vind ze dat ook heerlijk en dan hoef je je nog minder zorgen te maken of ze wel genoeg binnen krijgt.
    Succes meid! Je doet het hartstikke goed!

16. Belle1984

Belle1984 Actief lid

Jan 14, 2013
    304
    0
    16
    NULL
    NULL
    Bedankt voor de lieve reacties, iedereen.

Tandjes kunnen inderdaad in het spel zijn, ze zit echt heel fel te voelen en duwen in haar mondje en ik zie ook iets wit hard in haar tandvlees. Al is het niet de meest voor de handliggende eerste tand (niet de voorste snijtand maar ernaast).

Ik heb al andere flessen geprobeerd, maar we komen steeds tot de vaststelling dat ze van de huidige fles het beste drinkt.

Ik merk ook dat ze na de groentenhap juist sneller honger heeft, dit lijkt sneller verteerd te zijn. Als ze een goede fles heeft gedronken, duurt het langer voor ze weer honger heeft. De fles na de groentenhap rond 14.30u gaat meestal ook goed (in het kinderdagverblijf zeker). Het is de avondfles die vaak niet goed gaat (rond 18-19uur). Na haar flesje in de namiddag slaapt ze nog wel, maar niet veel meer. Dan is ze rond 16 uur wakker en lukt het niet meer te slapen. Dus tegen dat het tijd voor het flesje is, is ze al lang wakker en denk ik soms te moe om te drinken. Maar slapen voor die fles lukt gewoonweg niet. Hoe hard ik ook probeer. Dat resulteert dan in huilen, waardoor ze nog meer moe wordt. Het lukt wel om te slapen in de auto, maar ik kan toch niet elke dag met haar gaan rondrijden…(ik heb dat in het verleden wel vaak gedaan, maar nu ik weer aan het werk ben, is dat gewoon niet meer haalbaar). De eerste fles ’s ochtends ging ook altijd goed, al is het de afgelopen twee dagen niet goed gegaan.

Vaker kleinere flesjes lukt niet. Dat heb ik ook geprobeerd. Maar dan drinkt ze echt maar een paar slokjes of helemaal niet.

Ik denk dat loslaten inderdaad de oplossing is. Als ik maar wist hoe dat moest. Waar zit die knop? Ik voel dat ik gespannen ben, maar ik weet gewoon niet hoe ik het moet doen, dat loslaten…

17. adi

adi Niet meer actief

Probeer haar op verzoek te voeden en zoveel mogelijk slapend. Zo hebben wij het ook gedaan net onze zoon [ook reflex].
    Dus het hele idee van tijden voor flessen loslaten. Als ze wakker wordt een flesje aanbieden, als ze zelf erom vraagt, als ze slaperig is enz. En daar hoeft helemaal niet zoveel uur tussen te zitten.

18. Zara75

Zara75 VIP lid

Jul 10, 2007
    12,032
    6,135
    113
    Happyland
    Dit dus.
    Ik begrijp je onzekerheid hoor, maar pushen werkt alleen maar averechts.
    Ze voelt jouw frustratie haarscherp aan.
    En NEE je bent geen slechte mama, maar juist een hele lieve!

19. raspberry

raspberry Niet meer actief

Bedenk dat de hoeveelheden op de tabellen slechts gemiddelden zijn. Er zijn kinderen die op die hoeveelheden tonnetje rond groeien en er zijn kinderen die op die hoeveelheden achterblijven qua groei.
    Net zoals volwassenen verschillende eetbehoeften hebben, (ik ben zelf bijvoorbeeld een kleine eter en als ik ga eten wat aangeraden wordt, krijg ik dat a) niet op en b) groei ik dicht).
    Kijk naar haar groei: gaat dat voldoende, dan eet ze dus voldoende en kun je hoeveelheden helemaal los laten.

Bij tandjes hielp het hier om 5-10 minuten voor de fles even dentinox te smeren op de kaak en dan de fles te geven. Was de pijn even weg en de zin om te drinken groter/beter :)

20. soefdeboef

soefdeboef Fanatiek lid

Aug 5, 2011
    2,049
    0
    0
    LOSLATEN....door te vertrouwen op je kleintje ;)

Komt goed...
    Wij hebben ook het eerste jaar van onze oudste geworsteld met voeding...
    Op goede momenten had ze 1 x per dag 120 ml dat ze dronk, de rest van de flesjes rond de 50 ml... :(

(Ook pre- en dysmatuur geboren en iets van verborgen reflux)

Wij hebben het uiteindelijk helemaal los gelaten. Heel moeilijk... Vertrouw op je kleintje!!
    Alle voedingsmomenten altijd gezellig gehouden... wilde ze niet, dan niet.
    Maar ze geniet nu van de maaltijden, is 3.5 jaar en nog steeds een kleine eter en 11.5kg.
    Maar vrolijk en gezond...
    Nooit dwingen om te eten...!

Share This Page