Hoi allemaal, ik ben nu iets meer dan 5 weken zwanger voor de eerste keer, helemaal geweldig! We waren vanaf Februari bezig. Tot dusver gaat alles prima en ben ik aan het kijken waar en wanneer ik de eerste controleafspraken moet maken. En nou vroeg me wat af, m'n vriend is geboren met 1 onvolgroeide hand, verder alles volledig normaal. Het schijnt gewoon een foutje te zijn, niet erfelijk en zijn jongere broer en zus hebben niks en het komt ook niet in de familie voor. Maar krijg je dan alsnog wel extra onderzoeken? Moet je dit aangeven, en moet je dan misschien in het ziekenhuis zijn in plaats van bij een verloskundigepraktijk? Het is nog allemaal erg nieuw voor ons dus ik vroeg me af of hier iemand ervaring met zo'n situatie heeft. Alvast bedankt!
Als het niet erfelijk is zullen ze waarschijnlijk geen aanvullende onderzoeken doen. Je kunt gewoon naar de verloskundige, deze vraagt je tijdens een intake gesprek naar eventuele afwijkingen in jullie familiekring. Dan zou je dit aan kunnen geven en zegt zij wel of jullie onderzoeken moeten ondergaan. Maar ik denk het niet hoor, aangezien het niet erfelijk is zou het dus ook niet te vinden zijn in het bloed of iets dergelijks.
Je krijgt in ieder geval met 12 weken een echo. Daar is een handje soms wel op te zien. En anders mag je met 20 weken ook nog een echo laten maken (vergoed). Daar kun je het dan ook aangeven, dan zullen ze de handjes en voetjes wel even goed bekijken. Je kunt het in ieder geval bij de VK aangeven. Als je echt te bezorgd bent, kan zij je misschien geruststellen en een extra echo voorschrijven.
Hee, das grappig. Mijn man heeft ook een onvolgroeide hand. Hij heeft nog wel z'n polsgewricht maar toen is het gestopt met groeien. Omdat ik zelf wel een erfelijke handicap heb, moesten we toch al naar de klinisch geneticus. Daar hebben we dus ook de 'afwijking' van mijn man genoemd. Maar omdat dat verder niet erfelijk is e n zijn zussen het ook niet hebben, is daar geen aanvullend onderzoek naar gedaan.
Dat is inderdaad grappig. Mijn vriend heeft ook nog een polsgewricht maar verder is 't niet veel, een soort van duimpje en een paar erwten die vingers moeten voorstellen. Hij is er nog behoorlijk handig mee trouwens. Heeft jouw man het ook aan de rechterkant? Echt zorgen maak ik me er niet over, het zou ook niet zo erg zijn als de kleine het ook heeft. Maar denk ook dat die kans héel klein is. Toch zou ik het niet erg vinden om wat extra onderzoeken te krijgen, al is het om de gebruikelijke 'babyzenuwen' wat te minderen. Ik vind het zo spannend allemaal!
Bij mijn man zit er verder ook niet veel aan, hahaha. Hij heeft 5 kleine stipjes, wat vingers zouden moeten zijn. Het is inderdaad zijn rechterhand! Trouwens nog van harte gefeliciteerd met je zwangerschap!
Dank je! En jullie natuurlijk ook veel succes toegewenst, hopelijk lukt het snel! Ik had al zo'n vermoeden dat het ook rechts zou zijn, op de een of andere manier is dat type afwijking altijd rechts. (we hebben er voor de gein wel eens een middag naar gegoogled)
Onze buurjongen heeft ook een onvolgroeide hand en die belde na de 12- weken echo naar zijn ouders met de mededeling: die kleine heeft nu al meer vingers dan zijn vader! Als het niet erfelijk is maar gewoon een 'schoonheidsfoutje van de natuur' is er volgens mij niks aan de hand. Gefeliciteerd met je zwangerschap!