Hier 33 jaar en uitslag was 1:4200. Verder geen uitslag van hoe dik/ dun de nekplooi was, ze zei alleen dat ie er heel mooi uitzag.
Ah da's wel lekker! Tenminste als het een mooie uitslag is dan... Maar het zou dus ook nog kunnen dat we een weekje moeten wachten. Nou ja we zien wel. Zoals iemand al noemde. het blijft een kansberekening als je het zeker wilt weten zal er toch een vlokkentest of een vruchtwaterpunctie gedaan moeten worden.
Ja helaas wel. Was bijna 35 dat wel scheelde twee maanden. Maar mijn uitslag was 1/48. Gelukkig was alles goed. En heb een vlokkentest laten doen, zeker na dat ik een slechte uitslag had. Nekplooi wel goed net 2.0 alleen bloed niet goed en leeftijd tegen vandaar een hoge score. s6 er mee,( Heb trouwens een kern gezonde dochter gekregen 21 feb 2010) S6 voor jou. Groetjes Patricia
hi loetje! ik heb toevallig gisteren de uitslag van de combitest gehad. de nekplooi was 1mm, en op basis van bloed en leeftijd en gewicht en lengte enz kwam er een uitstekende kansberekening uit, te weten 1:5999. ik snap wel dat jij jouw kans, hoewel 2,5 keer hoger dan wat in elk geval zou moeten met jouw leeftijd je wat onzeker maakt. dat is dan ook precies het nadeel van deze cijfers, als ze niet ' leuk genoeg zijn ' ga je er weer over twijfelen. toch heb ook jij een zogeheten ' GEEN VERHOOGD RISICO ' en hoe moeilijk ook, ik zou daar toch in proberen te gaan geloven. je deed de test om te weten als het heel slecht zou zijn, voor evt vervolgonderzoeken/stappen. nu weet je dat je GEEN slechte uitslag hebt, en wat dat betreft net zo ' normaal ' bent als al die andere zwangeren (waarvan het meerendeel dus de CT niet laat doen) ben het trouwens niet eens met degene die zei dat de kans eigenlijk weinig zegt (of ik weet niet meer precies, ik reageer vandaag zonder terug te lezen op wat ik gisteren heb gelezen ) want er is uiteraard wel een verschil, in kans, of je weet dat 1 op 50 of 1 op 5000 een downkindje krijgt. uiteraard kan JIJ uiteraard precies die ene zijn in beide gevallen, maar de kans in scenario 1 is groter dan in scenario 2... lieve loe, ik hoop dat je je kan inprenten dat je geen verhoogd risico hebt qua dit getal. uiteraard kan alles ooit nog mis gaan, zoals alles in het leven. er is alleen nu geen aanwijzing dat jij daar meer kans op hebt dan ieder ander. KNUFFEL!
wat een mooie score zeg klingel! Geweldig zeg. We hebben het er vanochtend met de gyn over gehad, dat we wel wat teleurgesteld waren, hadden gehoopt op een wat mindere kans. tot onze verbazing toch wel (ivm de terughoudendheid die wij gewend zijn) zei de gyn dat zij zich dit wel kon voorstellen en dat zij het niet raar vond als wij zouden kiezen voor een vruchtwaterpunctie. Daarover hebben we nu volgende week een gesprek. Vind het doodeng zo'n punctie (het zal maar misgaan), maar we zijn, en da's heel eerlijk gezegd, niet heel superblij met onze uitslag, voor ons gevoel is het matig. De gyn gaf ons daar gelijk in. Dus ja, wat nu.........nadenken dus de komende dagen.
ik snap je echt loe. ik zou het ook hebben denk ik. . MAAR een punctie zou ik met die kans echt nooit doen! waarom niet? omdat de kans op een miskraam bij een vruchtwaterpunctie 0.5% is, en die is dus hoger dan de kans die jij nu hebt op down! die is ongeveer.. .. 0.13 % !!! 1 op 780 is beter dan 1 op 200 zegmaar.. nou ja tenzij je echt 1000% zeker wilt zijn van geen down, maarja nou ja, sorry dat ik zo meedenk/paniek maar ik wou je dat toch even voorhouden. KNUFFEL (en moeilijk allemaal he, zeker blijven/zijn/worden ook als je inmiddels zwanger bent.. )
i know....................ik heb t ook uitgerekend....... en aan de andere kant willen we het echt wel echt graag weten ivm mijn chronische aandoeningen en minder energie. klote combinatietest! (moest er even uit). Wie had er gezegd dat zwanger zijn makkelijks is he......) We dubben maar verder.
het is moeilijk, ik snap dat je nog meer zekerheid wilt. maar nogmaals, de kans op miskraam is 4x hoger dan op down, dat moet je je wel voorhouden als je voor de vwp gaat. en natuurlijk, wat zou je doen als, ondanks de kans dat je bijna 800x meer kans op geen down, eruit komt dat het het wel is? als je dan zeker weet dat jullie het willen weglaten, kan ik me voorstellen dat je het risico neemt, maar nou ja. wat we al hebben geconcludeerd: makkelijk is het allemaal niet! succes, en knuf met beslissen.
Loe, ik kan alleen maar bijtreden wat Klingel al gezegd heeft! Maar ik begrijp wel dat je er mee in je maag zit! Laat het maar even bezinken. Dikke knuffel!
Ik ben 34 en mijn uitslag was 1:6014 en nekplooi 1,2 mm. Ik kan me voorstellen Loe dat je overweegt om een vruchtwaterpunctie te laten doen, maar ik kan je alleen maar aanraden om goed te overwegen of de risico's die dit met zich meebrengt wilt nemen. Op zich is je score namelijk niet heel erg slecht. Sterkte met jullie beslissing!
hoi Loetje Goed dat je het er met de gyn over gehad hebt. Je kunt je onzekerheden beter bespreekbaar maken dan opkroppen. Ik geloof dat het nu nog wat vroeg is voor zo'n punctie. Misschien is het een optie om het na de 20wkn echo te doen. Op een echo kunnen ze ook markers van down herkennen natuurlijk. Mocht je onzekerheid dan nog altijd zo zijn, kun je ook een punctie laten doen. Het blijft natuurlijk altijd een risico. Probleem is alleen dat de zwangerschap zich dan niet meer zo makkelijk laat afbreken geloof ik.......pffffffffff. Nee lieverd, zwanger zijn niet altijd makkelijk en vanzelfsprekend, helaas! twinny
Hoi twinny, thanx voor je berichtje. Een vwp kun je toch niet meer doen na de 20 weken echo?? Ik begreep van de gyn dat dat alleen rond 16 weken gedaan wordt....
loe, de vwp kan alleen worden uitgevoerd tussen de 14 en 16 weken, niet 20 weken. indien je hem wilt zou ik hem dan ook zo snel mogelijk doen. knuf
dat dacht ik al, die termijn. Aankomende donderdag (ben ik exact 15 weken) hebben we een gesprek met een (alweer voor ons onbekende arts, de zevende inmiddels) gyn erover. Volgens hun kon zo nodig op korte termijn een vwp geregeld worden. We moeten het allemaal zien. Tot donderdag dus de tijd om te denken. Ik word niet goed trouwens van dat gedenk. We weten alle afwegingen en beide keuzes kunnen negatieve gevolgen hebben. Bah!
volg je gevoel, en ik zou alle scenario's proberen te ' beleven ' van ' het is toch down, wat doe je dan? ' tot ' vwp geeft miskraam ' .. succes meis.
Hey meiden, Zijn jullie niet in de war met de vlokkentest? Die heeft nl een van-tot termijn (11-13 wk) en een risico van 0,5% = 1/200. Een vwp kan vanaf 15 weken (dan is er genoeg vruchtwater nl) tot het eind van de zwangerschap (?) voorzover ik weet/ben voorgelicht. Het gebeurt nl ook nog wel na de 20 wk echo, als orgaanafwijkingen aanleiding geven om te denken aan chromosoomafwijkingen bijvoorbeeld. Soms wordt nog een vwp gedaan "om voorbereid" te zijn, ook al kan/wil men de zw niet meer afbreken gezien de termijn. Een vwp heeft een risico van 0,33% = 1/300. Sorry, wil niet betweterig doen en het blijft heeeeel eng en naar om je beebje aan een risico bloot te stellen hoor, vt of vwp. Wij wilden/konden niet goed omgaan met de onzekerheid van een kansberekening - en bovendien geeft die alleen risico op down aan dacht ik? - en hebben de ct dus overgeslagen. Zelf gekozen voor de vt ondanks iets hogere risico ivm de veel vroegere termijn dat je de uitslag weet. Afgelopen woensdag heb ik de vt gehad. Nu wachten op de uitslag en natuurlijk bidden en duimen dat er geen complicatie optreedt door de vt . Moeilijk: voor ons kwam een stel met erg behuild meisje uit de punctiekamer. Ik zat direct mee te huilen op de gang, ik schrok me rot, en ik was zelf nl ook bang voor een slechte echo en dus helemaal geen vt meer nodig, en dacht gelijk dat dat haar was overkomen... Of een slechte uitslag natuurlijk. Huil, niet leuk allemaal. Loe, sterkte met het besluit meid. Ik ben het wel met Klingel oa eens dat je kans helemaal niet zo slecht is trouwens, maar ik snap je behoefte aan zekerheid natuurlijk... Liefs, Babel
hi babel! volgens mijn info is juist de vruchtwaterpunctie tussen de 14 en 16 weken, en geeft deze sowieso een ' minder ' risico op een miskraam. de vlokkentest kan tot een week of 13, maar geeft minder zekerheid en een hogere miskraam kans. gets, wat een vervelende materie he... trouwens, ik duim voor jou!
inderdaad klingel, niks leuk om over te lezen. Babel, bedankt voor je verhaal. Zal voor jullie duimen!
Dank voor het duimen meiden, lief! Die minder risico zijn we het over eens, toch? Hoewel ze daar wel iets hogere risico's noemen dan mijn ziekenhuis hanteert, zie ik. Zou die termijn van 14-16 wk die ze daar noemen wellicht de gangbare termijn zijn vanaf wanneer je het kan doen? Als je de vwp als eerste diagnostiek doet na bijv een slechte ct is het natuurlijk logisch om het zsm te doen als er voldoende vw is denk ik. Want ik meen toch wel vrij zeker te weten dat het technisch gezien altijd nog kan nl (lekker relevant ), juist omdat ik weet - ook van dit forum volgens mij, maar ook van de voorlichtingsbijeenkomst - dat iemand het na de 20 wk echo nog heeft gedaan, voor de zekerheid, om een chromosoomafwijking zeker te weten om voorbereid te zijn. (Je hebt natuurlijk ook lichtere afwijkingen, zoals bijv Turner, waarmee een kindje zeker wel kan leven, maar wel kwalen heeft/zal krijgen... daarop wordt ook getest in een vt en vwp. Brrrrr je zal zo'n uitslag maar krijgen in een vroeg stadium - ik denk aan mijzelf bijv - en dan helemaal niet weten hoe erg de afwijking zal zijn en dan maar bedenken of je nou moet ingrijpen of niet. Ja, ook zo'n vt of vwp is natuurlijk helemaal niet leuk als er wat uitkomt ) Liefs, Babel
hoi hoi had al gereageerd. Ik heb een vlokketest gehad en moet zeggen dat viel reuze mee tuurlijk het doet wel iets pijn maar voor de rest gign het allemaal goed. Dus als je twijvelt gewoon doen de reden dat ik het heb gedaan is omdat bij mij de kans 1/48 was. En daarom heb ik het gedaan want nog eens 26 weken in onzekerheid zag ik niet zitten nu was dat 14 dagen. Ook wel lang maar vergeleken de 26 die je dan nog te gemoet moet zien. groetjes wat je ook gaat doen.