Meiden rond 34 jaar; wat was jullie uitslag combinatietest?

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Loe, 6 apr 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. twinny

twinny Fanatiek lid

4 jul 2006
    2.822
    1
    0
    Zuid-Limburg
    hoi Loe

Je kunt wel nog een vruchtwaterpunctie laten doen na de 20 wkn echo hoor. Vriendin van mij heeft dat n.a.v. de echo ook laten doen, werd cyste in hersentjes van de baby gezien. In het informatieboekje wat wij hebben meegekregen van de gynaecologe over de 20wkn echo staat vp ook als vervolgonderzoek aangegeven. Er staat ook dat je de zwangerschap tot 24wkn mag afbreken.

succes meis
    twinny

2. SuLa

SuLa Fanatiek lid

14 feb 2009
    1.765
    1
    0
    Loe,
    Als je zekerheid wilt hebben, dan 'moet' je voor een vwp gaan. Heb ik ook gedaan. Oké, onze kans op Down was 1:200, precies net zo groot als de kans op een miskraam is n.a.v. een vwp.
    De vwp zelf is mij 100% meegevallen. Het deed geen zeer en ik heb me twee dagen rustig gehouden daarna, en buiten een wat trekkerige buik op de dag zelf, nergens last van gehad. Het gaf mij heel veel rust toen we de - positieve - uitslag binnen hadden.

Maar het is JOUW buik en JOUW beslissing.
    Succes!

3. Kwek

Kwek Fanatiek lid

16 mei 2009
    3.214
    1.278
    113
    Centrum België
    Idem hier!

4. bereke

bereke Niet meer actief

Gaat het een beetje Loe? Het is toch iets verschrikkelijk moeilijks hé!

Ik blijf zelf ook maar twijfelen? Toch vruchtwaterpunctie laten doen?! Maar ik denk dat ik ga PROBEREN op de artsen te vertrouwen...

5. Loe

Loe Niet meer actief

hai bereke, heb je net pb gestuurd met vraag hoe het was bij de gyn. We hebben nog eens nagedacht, maar dat een arts zegt dat het niet uitmaakt of je 1 op 500 hebt of 1 op 5000 dat kan natuurlijk niet. We denken even logisch na. Het is een kansberekening. Dus.......met 1 op 5000 heb je echt minder kans (tien keer!) dan bij 1 op 500.
    Wij neigen naar wel de vruchtwaterpunctie. Maar o, wat ben ik bang. Super bang. Manlief hier vind de 1 op 780 echt ook een beetje eng. En het is niet alleen de 1 op 780, ik wil ook nog bezien of alleen de Papp-A laag is in het bloed of ook de beta hcg. Is beide laag, dan heb je meer kans op trisomie 13 en 18.
    Dus ga ik maandag bellen, want afgelopen donderdag hadden ze wel de uitslagen, maar geen normaalwaarden. Dan gaan ze maar zorgen dat ze die donderdag nu wel gaan hebben, want ik wil weten waar ik zit op de normaallijn met mijn waarden. Wat is t toch ook een klungelziekenhuis (sorry). Dus ik ga maandag naar ze bellen dat ze dat doen, want als ik het niet doe, weten we donderdag nog niets en horen we alleen slechts de mening van weer een andere arts. En al die gyns hebben hun eigen mening.

Maar wat ben ik bang als we ene punctie doen. Ik heb een hartoperatie gehad, die kans was 1 op 100 dat er iets misging. Bij mij ging het mis, daarom heb ik nu een pacemaker. Bij de curettage was er volgens het ziekenhuis ook maar een kans van 'kweetniet hoe laag' dat er iets mis zou gaan. Bengggggggg, syndroom van Asherman. Komt noooooooit voor mevrouw. Ik hoop echt heel hard dat ons dat we nu bij degenen mogen horen waarbij een risico-ingreep WEL goed gaat.

Maar bereke, pb me anders hoe het was bij je. Ik kan me voorstellen dat je er nog mee in je maag zit. Dikke knuffel.

6. bereke

bereke Niet meer actief

Heb je pb gestuurd als het goed is Loe!

Ja het is zo moeilijk! Bij ons zeiden ze ook: het maakt niet uit of je 1 op 1000 of 1 op 100000 hebt. Geen verhoogd risico = geen verhoogd risico. En daar kan ik hen wel in volgen. Maar langs de andere kant voel je je gewoon veel lekkerder bij 1 op 100000! Ik weet ook niet goed hoe je hier nou mee moet omgaan.

Wel heel goed dat je de normaalwaardes gevraagd hebt. Kan je tenminste een beetje een goede vergelijking maken!

Ik duim heel hard voor je! En idd, het wordt tijd dat jullie eens bij de goede procenten horen!!!

7. yasmine1974

yasmine1974 Actief lid

19 jul 2009
    377
    0
    0
    Ik heb mijn eigen kleine bedrijfje
    far far away land
    Een vlokkentest is normaal gezien tot de 16e week mogelijk. Een vruchtwater punctie kan theoretisch de hele zwangerschap door gedaan worden.
    Ze doen het bijvoorbeeld ook als er voor een bepaalde reden een vroege keizersnede moet gedaan worden om te kijken of babietje zijn longetjes voldoende zijn ontwikkeld.
    Ik ben nog steeds aan het twijfelen of ik de vruchtwaterpunctie ga doen, ben bijna 18 weken en ik voel de baby al schoppen en draaien en ik weet dat mijn man nooit de baby zal willen bijhouden als de punctie zou uitwijzen dat ons kindje Down heeft.

8. Jetje76

Jetje76 Bekend lid

15 feb 2009
    617
    0
    0
    Hoi Lou,

Ik kan me heel goed voorstellen dat je mega onzeker bent over de uitslag. Helemaal omdat jouw ervaring met medische ingrepen niet zo goed is.

Maar wat Bereke zegt is wel waar: geen verhoogd risico = geen verhoogd risico.

Ik ben 34 en had een uitslag van 1:4500 (nekplooi was 1,2 mm). Maar een even oud vriendinnetje had 1:18000 dus zelfs daar ging ik over twijfelen. Want kennelijk had er "iets" in mijn bloed mijn kans verhoogd....Overigens had mijn buurmeisje (33) 1:450. Zij heeft geen vruchtwaterpunctie laten doen omdat haar gynaecoloog daar geen enkele aanleiding voor zag en heeft nu een kerngezonde dochter.

Hoewel het je gevoel vast niet wegneemt nog even ter relativering: 1:750 is een kans van 0,13 %. Dat is echt een HEEL KLEINE kans.

Sterkte! x

9. Berretje27

Berretje27 Fanatiek lid

30 nov 2009
    1.769
    0
    0
    Sales
    ZuidHolland
    Loe,...weet je al wat je gaat doen??
    ik ga over 3 weken voor de nekplooimeting, volgende week voor mijn bloed,...
    Ben zoooo benieuwd...en vind dit ook al zo eng...
    succes meiden!

10. Loe

Loe Niet meer actief

ik heb gisteren de bloedwaarden opgevraagd, en kreeg ze morrend. Papp-a 0.30 en hcg 0.59. Beiden heel laag. Hcg kan nog net, maar papp-a buiten de normaal waarden. Voor down is het laag papp/hoog hcg en iets verhoogde nekplooi. Daar lijkt onze uitslag dus niet op. Wel heeft het kans op trisomie 13 of 18. Daar is beiden verlaagd (papp-a en hcg) en soms de nekplooi verdikt, soms niet. Donderdag hebben we een gesprek met dezelfde morrende gyn als die ik gisteren aan de lijn had en ik wil eignelijk dat onze kans berekend wordt op trisomie 13 en 18. Als daar weinig bijzonders uitkomt, dan laten we denk ik geen vwp doen. Ben alleen bang dat de gyn niet mee gaat werken (kreeg ook al geen echo om te kijken op softmarkers, zij 'geloven' daar niet in) dus wordt nog een hele strijd denk ik.

11. klingel

klingel VIP lid

15 feb 2008
    16.318
    14
    38
    iets met kunst en michelinsterren..
    import drentherella
    loe!
    het is jouw lijf, jouw zwangerschap, jouw beeb.
    niet persee jouw gyn: die kan je dumpen hoor alsie niet mee werkt.
    wat irritant!

het probleem is dat je de zekerheid die je zoekt nooit echt zal kunnen vinden in al deze kansen..
    maar als meer wilt weten heb je daar gewoon recht op.

ik hoop alleen dat je je inderdaad beseft dat de kans op een miskraam 3x groter is dan je kans op down nu..
    maar het zijn allemaal ellendige kansberekeningen.. ;) ook alweer zo irritant!

wat betreft de hcg, dat snap ik niet helemaal? is dat wel hcg beta? qua de laagte in deze termijn?

dikke knuffel en laat je niet onder morren door die gyn! je hebt recht op info en meer onderzoeken als je dat wilt. al is het maar omdat jij daar wel in gelooft

x

12. Loe

Loe Niet meer actief

Ik heb gebeld met het R IVM!!
    En hele aardige mensen daar. Je hebt er recht op test op trisomie 13 of 18! Gewoon recht op...... gratis en wel. En: het ziekenhuis mag niet weigeren. Dus wij staan in ons recht. En een betere optie dan direct een vwp. R IVM was t met me eens in elk geval.
    Goed nieuws!

13. Xaph

Xaph Bekend lid

3 okt 2009
    876
    1
    0
    NULL
    Zuid-Holland
    #53 Xaph, 13 apr 2010
    Laatst bewerkt: 13 apr 2010
    @Loe Poeh, lastige keuzes sta je voor. Ik hoop dat je die test krijgt en dan een goede uitslag hebt.

@originele vraag: Ik ben ook 34 jaar en mijn kans was 1:1800.

14. silkie

silkie Actief lid

31 mrt 2009
    470
    0
    0
    even nieuwsgierig; wat voor test is dat dan? voor trisomie 13 en 18?

15. Loe

Loe Niet meer actief

trisomie 13 en 18 zijn ernstige aangeboren afwijkingen, de afwijkingen waarop bij een vruchtwaterpunctie getest wordt naast trisomie 21 (down).

16. klingel

klingel VIP lid

15 feb 2008
    16.318
    14
    38
    iets met kunst en michelinsterren..
    import drentherella
    wat super! :)
    dat scheelt weer een boel stress over de vwp,
    en trouwens ook stress met de morrelgyn!

maar hoe ga je dit recht opeisen?
    succes donderdag en ondertussen rustig broeden meis!
    x

17. Loe

Loe Niet meer actief

o ze moeten wel zei het R IVM. Dus als het niet aardig verteld kan worden dan maar niet aardig. En anders maar via de huisarts. Maar dan moet het wel heel gek lopen, want het ziekenhuis moet het gewoon doen zeiden ze.
    Ja, goed he!:D

18. kvinna

kvinna Niet meer actief

Ik zie dat er iets is afgedwaald van de oorspronkelijke vraag, ga het zo even bijlezen, maar eerst even de cijfers: ik ben 34, kans op afwijking op chromosoom 21 = 1:14.705, op chromosoom 13 of 18 = 1:20.000

19. kvinna

kvinna Niet meer actief

Ik heb bijgelezen: Loe, wat lastig allemaal. Goed dat je het RIVM hebt gebeld, dat is een grote autoriteit en daar kun je mooi mee schermen.
    Evt. afwijkingen op 13 en 18 waren voor mij ook de belangrijkste reden om de combitest te laten doen. Als je nu al weet dat je kind niet levensvatbaar is, dan kun je je daar óf op gaan voorbereiden of (zoals ik zou doen) de zwangerschap laten afbreken.
    Heel veel sterkte en succes donderdag!

20. Babel44

Babel44 Niet meer actief

He Loe,

Even kijken of ik het goed begrijp. De kansberekening die je hebt (en die ze altijd standaard geven dus) gaat over Down. Ze kunnen dus met de specifieke bloedwaarden en nekplooi ook een ander soort kansberekening op Trisomie 13 en 18 maken?

Waarom weet niemand dat, en doen ze dat nooit? Ze zouden toch standaard alle kansen kunnen berekenen en alleen maar de evt zorgelijke presenteren? -> EDIT ik zie dat de andere dames dit wel wisten en zelfs die kansen gekregen hebben ook. Geldt dit voor iedereen hier?

En hoe weet je dat, van die bloedwaarden en of dat juist op Down of Trisomie 13 of 18 zou wijzen?

Ik hoop dat je het krijgt! Anders een second opinion (dus een berekening elders) vragen met alle verzamelde gegevens. Beter dan een vwp natuurlijk, in elk geval in eerste instantie.

Succes en hou ons op de hoogte.

Deel Deze Pagina