Mama's met 2 kindjes dicht op elkaar!

Discussie in 'Algemene clubs' gestart door missym, 3 mei 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. missym

missym VIP lid

14 mei 2006
    7.750
    12
    38
    Ik heb er precies (op 11 dgn na) 1,5 jaar tussen en ben toch benieuwd ´naar de ervaringen van mede mama's.

Ik heb, vooral de eerste week, erg veel moeite gehad met mijn aandacht verdelen, ik voelde (en nog steeds wel) me vaak erg schuldig tegenover de oudste. Hij heeft er niet voor gekozen broer te worden en moet ineens veel delen, ook kan ik me druk maken om het feit dat ik de jongste niet de aandacht kan geven die de oudste heeft gekregen...

Handige tip vond ik, samen voeden, de 1 een stukje fruit oid en de ander de fles ernaast. Dat maakte de voeduren een stuk makkelijker.

Ik hoop op nog meer tips!
    Hoe doen jullie het bijvoorbeeld s'nachts? de oudste word hier nl wakker van de jongste....

2. Fientje2007

Fientje2007 Actief lid

18 jun 2007
    309
    0
    0
    Brabant
    Tsja, ik dacht dicht op elkaar zal wel minder dan 1,5 jaar zijn! :) Maar bij ons dus ook "dicht" op elkaar. Bewust hoor! Maar kindje 2 is nog in de maak. Ik lees dus eventjes mee naar allerlei tips en dergelijke.

Ik vind het wel raar dat mensen vragen oh 1,5 is de oudste als de 2e komt? Dat is kort op elkaar, was het wel gepland?? Die vraag had ik niet zovaak verwacht eigenlijk.

Ik hoop dat mijn dochtertje dan kan lopen, ze namelijk niet de snelste qua motoriek! Ik vraag me ook af, heb jij (en anderen) een tweelingwagen of een kiddyboard oid? Ik zat zelf te denken aan zo'n aanhang-buggy voor aan de wandelwagen, die kan je ook redelijk goed opklappen. Vraag is alleen of mijn dochter daar dan inpast. Ze is namelijk erg groot voor haar leeftijd.
    Maar dat van dat voeden/fruit geven is inderdaad een goede tip. je hoort vaak dat ze gaan stieren als je de kleinste de borst/fles geeft.

Groetjes,
    Fientje

3. Fientje2007

Fientje2007 Actief lid

18 jun 2007
    309
    0
    0
    Brabant
    Ohja, wat wij ons ook afvragen, wanneer verhuis je de oudste naar de nieuwe kamer. Gaat dat zonder slag of stoot?

En ze slaapt nog met een fiepje. Die willen we wel een keertje afbouwen, en als het effe kan voordat de 2e er is. Maar ze moet echt HEEL hard huilen als ze haar fiepje kwijt raakt. Dat wordt nog wat dat afbouwen... We denken soms wel eens, Oh nu hebben we 4 dagen vrij, nu kunnen we beginnen, maar weekd at we zijn, bij de eerste BRUL-partij geven we ons alweer gewonnen. Erg he...
    Ook 's nachts moeten we er vaak wel 1keertje uit. Is dat dan afgelopen als het fiepje afgebouwd is vraag ik me af? Ik hoop op wat geweldige tips :)

Groetjes!

4. Candijtje

Candijtje Fanatiek lid

19 jul 2006
    2.841
    0
    36
    Mijn oudste dochter is in juni 2007 geboren, mijn jongste dochter is afgelopen februari 2009 geboren.... Oudste dochter was dus 19 maanden toen de 2e kwam.... Ook een hele bewuste keuze...
    Betrek de oudste zoveel mogelijk bij de verzorging van de jongste, wat ze ook heel leuk vind. Ze vraagt sochtends al wanneer ze net wakker is of ze mag kijken bij renske. Fles geven helpt ze me mee, je moet alleen opletten want als ze er genoeg van heeft duwt ze haar zusje zo weg ;0 En ze is somns wat hardhandig maarja je kan ook niet alles verwachten van een nog-geen-2-jarige.

Vera, de oudste liep nog niet toen Renske geboren was, dat was soms wel eens lastig. Ik heb via marktplaats een duowagen op de kop getikt met babynestje. ideaal en echt wel aan te raden. Vera loopt nu dan wel maar nog geen hele stukken, gaat zitten wanneer ze moe is of als ik dat wil :)

5. femmy

femmy Fanatiek lid

1 jan 2006
    4.061
    0
    0
    Administratie
    Hallo!

Hier ook 2 dicht op elkaar, dat was ook onze wens! ik merkte wel dat sommige daar hun meningen al over klaar hadden! kreeg ook veel minder reacties bij de 2e zwangerschap! ik vind dat echt raar! als wij goed voor hun kunnen zorgen is dat toch het belangrijkste? denk ook een soort jaloezie?!. Lisa was ong. 18 maanden toen haar broertje werd geboren en ze reageerde eigenlijk heel goed op hem! we laten haar ook met veel dingen meehelpen, in bad doen en als hij de fles krijgt dan geeft zij haar popje de fles ;) en hij vind zijn grote zus reuze interessant!. Je hebt altijd voor en nadelen, tussen welke leeftijd dan ook! ik geloof dan ook niet dat er een perfecte leeftijd is! wij zijn iig erg blij en het is soms best druk maar over een paar jaar zijn we meteen uit alle luiers. ;)

6. mouschy

mouschy Fanatiek lid

30 aug 2005
    3.709
    0
    0
    kraamverzorgster, nu ben ik gastouder.
    Noord Holland
    Wij hebben zometeen 3 kids heel dicht op elkaar.
    Mijn oudste zoontje was 7 mnd toen ik opnieuw zwanger was van de 2e. En mijn 2e zoon was net 1 geworden toen ik zwanger was van de 3e. We wilde heel graag de kids dicht op elkaar en gelukkig is het nog gelukt ook! Ik vind het heerlijk hoor! En zou er zo weer bewust voor kiezen. Ze hebben erg veel aan elkaar als ze wat groter zijn. Het zijn 3 jongens dus ze hebben vast veel gemeen ;)

7. missym

missym VIP lid

14 mei 2006
    7.750
    12
    38
    Wij hebben geen duo wagen, ik heb een kiddy board en voor nu nog een draagzak en een gewone buggy. Zo'n duo wagen lijkt me alleen maar onhandig, bovendien doe ik veel met de auto.

De vraag of het gepland was heb ik dit keer niet gekregen, wel krijgt deze veel minder aandacht van de buiten wereld, zowel tijdens de zwangerschap als nu.

De oudste slaapt nog in zijn eigen kamer en de baby in een nieuwe kamer in een wiegje, daar gaat na de zomer het wiegje eruit en komt een meegroeibed (vikare) voor de oudste en de jongste gaat dan in zijn kamertje. Wij gaan 1 maand op vakantie naar Griekenland, en na de vakantie word het de nieuwe situatie, ik ben benieuwd.

Ik betrek de oudste ook overal bij, maar hij is nogal snel verveeld, 2 minuten de luier verschonen of een flesje is leuk, maar de jongste drinkt nogal langzaam, die doet 30 min over een fles dus dan duurt het gewoon veeeeeel te lang. Al met al gaat het steeds beter maar ik vind het erg pittig! Had het wel wat minder zwaar verwacht hoor.

Vanacht van 22:00 tot 6:00 zijn ze allebei stil geweest en dan geniet je wel echt hoor!

Hier heeft de oudste nog steeds de speen, zou dat ook niet afbouwen, want als de jongste er dan 1 heeft kan dat jaloezie veroorzaken.

8. Moppiepoppie

Moppiepoppie Fanatiek lid

13 jan 2008
    2.072
    250
    83
    Heb geen ervaring met baby's dicht op elkaar. Heb er nu eentje en dat vind ik soms al pittig, haha *bloos*. Maar wilde even dit zeggen: ik scheel zelf anderhalf jaar met mijn eerste broertje en die scheelt weer krap een jaar met mijn tweede broertje. Ik heb dus twee broertjes die dicht op elkaar en op mij zitten. En wat heb ik daardoor een fantastische kindertijd gehad! Ik heb zoveel lol aan m'n broertjes beleefd; waren echt vriendjes met z'n drieën. En nu nog een goeie band met beiden. Zelf had ik daarom ook graag de baby's dicht op elkaar, dus eigenlijk ook zo ongeveer nu weer zwanger willen worden, hihi. Maar het was zo'n schok voor mij om van mijn studentenleventje naar fulltime mama te gaan, ook al was het heeeeel erg gepland en gewild!, dat ik nu nog niet durf om daar echt voor te kiezen. Ik vind dit al zo druk, laat staan met een tweede. Vooral het slaapgebrek doet me heel erg de das om, merk ik. Daarom grote twijfel of ik ze wel dicht op elkaar wil. Maar het was zó leuk vroeger met mijn broertjes; ik had echt wat aan ze. Samen zeilkamp, samen verjaardagsfeestjes, zelfs samen slapen op één kamer soms (keten!), als het mocht van m'n moeder. Ja, ik kan het iedereen aanraden!

9. Young Flower

Young Flower Fanatiek lid

25 jul 2006
    3.369
    507
    113
    vlakbij Rotterdam
    hier ook maar 1 1/2 jaar er tussen. heel bewust ook. ik vind het erg fijn. mijn oudste kent geen jaloezie naar de jongste. wat echt fijn is.

soms is het wel ff lastig hoor zoals nu dat mijn jongste de waterpokken heeft en veel troost nodig heeft dan moet mijn oudste een hoop inleveren. en daar wordt hij logischer wijs opstandig van. en ja een ouder kind snapt het iets meer (is nog geen garantie hoor)

doordat het 2 jongens zijn hebben ze denk ik nog meer aan elkaar. Hier slapen ze op 1 kamer. niet door ruimte gebrek, maar omdat ik en mijn partner het altijd als prettig ervaren hebben dat we bij onze broer en zus op de kamer sliepen. ze missen elkaar ook echt als ze niet op 1 kamer slapen echt schattig.

wij hebben wel een duowagen zeker voor als ik boodschappen moet doen erg handig, maar gaan we een dagje weg dan nemen we 2 buggy's mee

10. Moppiepoppie

Moppiepoppie Fanatiek lid

13 jan 2008
    2.072
    250
    83
    @Young Flower: wanneer gingen ze bij elkaar slapen dan? Want neem aan dat wanneer de jongste nog nachtvoedingen nodig had, dit niet echt handig is voor de oudere (die wordt dan wakker lijkt me?)...

11. Young Flower

25 jul 2006
    3.369
    507
    113
    vlakbij Rotterdam
    nee dat is ook niet handig. Toen Joshua door ging slapen (6weken) hebben we nog ff 2 weken afgewacht of het blijvend was en sindsdien slaapt hij bij zijn broer. muv de periode dat hij 20 keer per nacht voor zijn speen kwam was ong 3 weken achter elkaar. toen lag hij met kinderwagenbak en al tussen ons in. Zodra Jeremy naar bed gaat zegt hij ook altijd (in zijn taaltje) dat zijn broer wel bij hem op de kamer moet slapen. hihi heel lief. maar ik moet zeggen dat Jeremy niet zo snel wakker wordt hoor. ook niet als Joshua huilt. maar dat komt misschien doordat hij op de creche wel wat herrie gewend is.

12. missym

missym VIP lid

14 mei 2006
    7.750
    12
    38
    Grappig Young flower, mijn oudste is van oktober en de jongste van april ;)

Ik heb ze wel allebei apart op een kamer, maar Vangelis vraagt ook bij het opstaan waar de baby is. Dat maakt wel een hoop goed, dat ze zo lief en leuk zijn.

Maar de meest simpele dingen vind ik gewoon lastig, hoe douchen jullie bijvoorbeeld? Ik ben misschien wel erg verwend doordat ik altijd 3kwartier lang douchde, maar ik heb nu gewoon simpelweg niet eens de tijd om 10 min te douchen :confused: .

Gisteravond bijvoorbeeld, toen de oudste eenmaal op bed lag om 19:15 begon de jongste te jengelen, fles gegeven maar dat ging niet helemaal lekker, daar was ik dus pas om 21:00uur mee klaar (met alles der op en der aan, 3 poepluiers en 2 flessen en boeren en knuffelen). Vervolgens heb ik wat tv gekeken en ben ik om 21:30 in slaap gevallen van vermoeidheid, toen kwam de oudste om 00:00uur (die slaapt de laatste tijd erg onrustig) dus bij ons in bed genomen, toen om 1:00uur de jongste voor een fles toen hoorde ik hem om 4:00uur weer, ben ik gaan kijken had hij een poepluier, verschoond en bij ons in bed genomen (dus we lagen met ze 4en) en toen om 5:00uur begon de oudste te huilen van ik denk een nachtmerrie, dus maar naar beneden want toen hij begon te huilen wilde de jongste om 5:30uur ook wel een fles....
    nu ligt de oudste net op bed en ben ik net klaar met een fles geven aan de jongste.

Misschien komt het ook doordat de jongste nog 9 a 10 flesjes per dag heeft (hij drinkt erg veel) en omdat ik nog moet wennen (het is natuurlijk net 4 weekjes geleden), maar ik moet echt mijn draai nog vinden hoor!

Waar ik voornamelijk veel moeite mee heb is de tijd die ik zelf moet inleveren, normaal had ik tijdens de slaapuurtjes van Vangelis lekker even de bijkomtijd, maar nu heb ik dat niet meer. Tijdens het middagdutje ben ik of met de baby of met het huishouden bezig en in de avonduurtjes, als ik hoop even rust te hebben, is de baby vaak jengelig.

Over een maand of 2 zal het vast en zeker beter gaan, dan ben ik wat meer gewend aan de situatie, is Vangelis al wat ouder en slaapt de baby ook op Vangelis zijn slaaptijden.

13. Ghaze

Ghaze Actief lid

19 dec 2007
    130
    0
    0
    Amersfoort
    Dag Allen,

Mijn zoontje is nu 6 maanden en we willen van de zomer graag weer zwanger worden van ons tweede! Hopelijk zal dat soepel gaan :) Maar ik had een vraagje: Watvoor een wandelwagen/buggy gebruiken jullie? Ik had laatst eentje gezien waar je een apart zitstukje onderaan vastzet, waar dus je tweede in kan. ik kan het namelijk nergens vinden op het internet.

14. Young Flower

25 jul 2006
    3.369
    507
    113
    vlakbij Rotterdam
    @missym

ik douche net nadat mijn wekker is gegaan (als ik moet werken) dit werkt meestal wel ik ben altijd in 5 minuten klaar (altijd al zo geweest hoor) mocht mijn oudste wakker zijn dan redt ik het niet om te douchen en douche ik in de avond. Als mijn jongste wakker wordt is niet zo'n ramp die wordt niet wakker van de honger, maar omdat hij genoeg slaap heeft.

verder moet ik ook veel van mijn tijd inleveren. nu als de oudste slaapt heb ik het geluk dat de jongste vaak ook slaapt of niet hoeft te eten.

na wat maanden gaat het gewoon wat makkelijker omdat de jongste niet zoveel flessen meer hoeft.

@Ghaze

wij hebben een kiwi explorer. is goed om ff boodschappen te doen, maar meer ook niet. wij hebben hem aangepast (gekocht in de kringloop) door hem anders te lassen zodat de duwstang wat hoger zat, maar hierdoor hebben we hem moeten verzwaren aan de voorkant ivm kiepen. dus is hij niet te tillen meer. maar ik vind het zo om ff een boodschapje te doen ideaal

15. babsie

babsie Fanatiek lid

10 sep 2006
    1.432
    0
    0
    Hallo,

Mijn oudste was bijna 15 maanden toen de jongste geboren is. Oudste word nu 2 jaar en de jongste is nu 9 maanden. Wij gebruiken een duo wagen, in het begin met een babynestje en nu gewoon beide als buggy. je kunt de zitting helemaal plat leggen. Douchen doen ik meestal samen met de oudste en de jongste gaat dan met papa of andersom en als ik alleen met ze ben gaat ze in de wipstoel bij ons in de badkamer. ( we hebben een kleine badkamer maar wil prima). Eindelijk sinds kort slapen ze beide op hetzelfde tijdstip in de middag dus heb ik weer even tijd om op adem te komen. Mijn oudste mag ook erg graag buiten spelen dus die speelt lekker alleen in de tuin ( is volledig afgesloten).

16. Lovelylonnes

Lovelylonnes Fanatiek lid

3 jul 2007
    2.208
    1
    0
    Nagelstyliste en incassomedewerker.
    Fijn al die tips zeg! Mijn zoontje zal ook 19 maanden zijn als nmr 2 er is. Mocht alles goed gaan natuurlijk maar we blijven positief.
    Ik zit er zelf aan te denken om zon plankje achter mn quinny te hangen, justin gaat nu al zelf los staan dus die loopt tegen die tijd wel... als we dan lang weggaan en mn man is er bij nemen we 2 buggys mee....
    En ik wil graag een draagzak, ik heb wel zon doek maar die snapte ik niet en ik heb nu spijt dat ik die nooit gebruikt heb. en wat betreft de tijdsverdeling, dat lijkt me erg moeilijk, maar Justin kan zichzelf goed vermaken, dus hopelijk vinden we daar tegen die tijd wel een manier in...

17. melloncollie

melloncollie Niet meer actief

He meiden,

Wij zijn van plan om voor nummer 2 te gaan als Yelena ongeveer een jaar is. Na de zomer dus.Stel dat het gelijk raak is, dan zit er nog geen 2 jaar tussen. Das voor sommigen misschien niet snel op elkaar, maar voor mijn beleving wel. Het liefst zou ik nu er al weer voor gaan hoor ;) Maar dat lijkt me niet zo verstandig....heb ff de lichamelijke en geestelijke rust nodig. Alleen wat ik me afvraag....is zo'n 2e zwangerschap nu lichamelijk veel zwaarder? Omdat je kids zo dicht op elkaar kwamen. Onderzoeken wijzen uit dat 2 jaar tussen einde zwangerschap 1 en begin zwangerschap 2 voor moeder als kind het gezondst is. Natuurlijk heb je ook zoiets als een persoonlijke situatie...maar ik vind het wel leuk om jullie ervaringen een beetje te lezen.

Willen jullie trouwens een groot gezin? Wij willen wel 3 kids. Misschien 4, maar we houden het voorlopig op 3.

18. Young Flower

25 jul 2006
    3.369
    507
    113
    vlakbij Rotterdam
    ik vond de 2e zwangerschap lichamelijk zeker zwaarder. maar dat komt omdat je al een kleintje hebt rondlopen. dus niet zomaar kan zitten en liggen wanneer je wilt. en die ook zijn/haar aandacht verdiend.

wij hebben ook zo'n plankje, maar vind het een onding. je loopt er steeds tegenaan. en mijn zoontje wilde met zijn 18 maanden niet lang blijven staan. dat lukte ook gewoon nog niet.
    De draagzak hoopte ik bij de 2e weer heel lang te gebruiken, maar aangezien hij met 2 maanden al 8 kilo was was het al snel niet meer te tillen voor me. Dus helaas ging die vlieger niet op.

en hoeveel kindjes wij willen. ik heb altijd geroepen 4, maar dat is gewoon niet praktisch. Maar ik zou er graag 3 willen. alleen zal de derde dan niet zo dicht op zijn/haar broers zitten. want dat vind ik persoonlijk geen doen. dan kom ik helemaal niet meer de deur uit. en daar komt bij dat mijn man eigenlijk geen derde wil. hij vind het best zo. en zeker omdat onze jongste een huilbaby is geweest. dat kost zoveel energie zeker als er nog een dreumes rondloopt. maar ach wie weet over een paar jaar trekt hij wel weer bij. moeten dit ook allemaal ff verwerken natuurlijk

19. Lovelylonnes

Lovelylonnes Fanatiek lid

3 jul 2007
    2.208
    1
    0
    Nagelstyliste en incassomedewerker.
    Wij vinden 2 kids wel genoeg eigenlijk... Justin is megadruk, ben vaak de hele dag met m in de weer omdat ie de wereld wil verkennen dus als hij slaapt doe ik het huishouden. dat zal met een 2e al moeilijker worden dus met 3 lijkt me dat echt een "ramp" bovendien is 3 in veel situaties niet prsktisch, denk maar aan de auto, passen daar 3 stoeltjes naast elkaar? je hebt dalijk 2 buggys, waar blijft nummer 3?
    En de financien natuurlijk, de meubels kun je gebruiken van nummer 1 en/of 2, veel kleertjes kun je herbegruiken, maar voeding, luiers, doekjes enzo kosten wel veel geld... En ga maar eens met 3 (als ze wat ouder zijn) naar de efteling of op vakantie?

Toch denk ik stiekem wel eens aan 3 kids, lijkt me wel gezellig enzo... Zeker nu mn man denkt dat ik zwanger ben van een tweeling....

20. melloncollie

melloncollie Niet meer actief

't Is ook niet gezegd dat ik er 3 achter elkaar ' neem'. Ik vind 3 gewoon leuk. Hoe ik dat praktisch allemaal red, zie ik dan wel weer. Met 2 op vakantie, dan kan t vast ook met 3. Mijn oma had er 9 en moest het ;t grotendeels alleen doen omdat mijn opa jong stierf. Als ik de juiste prioriteiten stel, moet het vast te doen zijn. Ik ken veel mensen met 3 kids.

Deel Deze Pagina