Hallo allemaal, Ik heb een vraagje over vernoemen. We hebben onze eerste dochter vernoemd naar onze moeders/haar oma's. In ons geval kwam dat goed en mooi uit. We houden van namen eindigend op een a voor een meisje. Mijn moeder heet I.rma en mijn man zijn moeder T.ineke maar officieel M.artina. Dus het is geworden N.ora M.artina I.rma We weten nu bij een tweede nog niet zo goed wat we zullen doen. We willen weer vernoemen en twee namen. Maar.. Wat is logisch? Ga je voor onze oma's, hogerop in de familie lijnen? Of kies je zussen en broers om naar te vernoemen. Wat vinden jullie? Als we een jongen zouden krijgen, vernoemen we de opa's. Dat is nog niet zo'n probleem. Maar als we nog een keer een meisje zouden krijgen.. Wat dan? Ik vind vernoemen naar onze moeders en dus de oma van Nora heel leuk. Ik vind het voor onze moeders een eer en ze leven beiden nog dus kunnen hier van genieten. Voor Nora vind ik het leuk dat ze vernoemt is naar haar oma's. Dat zijn lieve mensen die zij kent. Dit is tegenstelling tot vernoemen naar onze oma's. Dus overgroot oma van Nora. Beiden leven al lang niet meer. Nora kent ze niet. Wij onderling kennen elkaars oma's niet eens. Nora heeft er geen enkele binding mee. Dus voor mijn gevoel niet logisch. Maar wel gebruikelijk volgens mij. Nou dan komen we uit bij zussen. Mijn man heeft 2 zussen en ik ook. Dus dan zal het een gecombineerde naam worden.. Anders krijgt ze 5 namen ha ha. Nou die zullen zich vereerd voelen/vinden het waarschijnlijk leuk en voor een eventueel 2e meisje zit er dus een vernoeming naar haar tantes. Oke lang verhaal. Maar ben benieuwd naar jullie antwoorden. 😊 Groetjes
Als je de namen niet exact zo wil houden als ze zijn (en als de namen zich ervoor lenen), kun je overwegen een meisje ook te vernoemen naar de opa's, maar dan dus vrouwelijke varianten van die namen. Anders zou ik inderdaad voor jullie zussen gaan, al wordt dat wel lastig met vier namen. Voor jullie oma's zou ik niet gaan, als jullie die niet eens zo goed kennen of als die niet meer leven (tenzij ze heel belangrijk voor jullie waren).
Ik zou bij een meisje ook gewoon vernoemen naar de vaders Maar goed, ik ben niet van plan meer dan 2 kinderen te krijgen, dus anders zijn de kansen voor de vaders ook op
Goede vraag. Ik zou voor de namen van onze zussen gaan, maar dat zijn er ook maar 2 dus lekker makkelijk. Als dat bij jullie gedoe zou opleveren, zou ik de vrouwelijke versies van de namen van de opa's kiezen.
Oudste is hier vernoemd naar haar opa (leo = leonora geworden) Jongste naar haar oma's (ineke/lenie = eline) dus ik zeg ook: Vernoem naar de vaders!
Nou we willen misschien nog een derde... ooit als t ons gegund mocht zijn. Dus daarom wou ik de optie van de opa's open houden.
Zeker vernoemen naar de vaders. Vaak is het heel goed te doen om van jongens/mannennamen meisjesnamen te maken. Bijvoorbeeld Johannes wordt Johanna of Janneke. Frans of Franciscus wordt Franka of Francien. Zo kan ik nog wel even doorgaan. Doorgaans worden hier ook altijd mooie opties gegeven dus ik zou zeggen: kom maar op met die namen van de vaders.