Het idee is vaak dat plastic beter is dan bedorven groente - in het geval van vers groente en fruit. En de biologisch afbreekbare folies etc zijn natuurlijk duurder. Maar ik vraag me af hoe waar dit is; wordt de invloed van afvalplastic hier niet onderschat? Ik zou wel graag bij de (biologische) markt willen shoppen, maar ik word daar altijd zo zenuwachtig van haha, iedereen wacht op je en dan moet je snel kiezen..
Geen plastic flesjes en tasjes kopen en afval scheiden doe ik al. Meer is er toch niet aan te doen? Alles wordt in plastic verkocht. Kun je niet omheen lijkt mij. Misschien wel goed om iedereen bewust te maken van de hoeveelheid plastic.
Nou je kan zelf zorgen dat je zo min mogelijk plastic gebruikt (zakjes, rietjes, folie etc.) Verder in je keuze bij iets kopen meewegen wat de verpakking is. (Vriendin van me heeft een maand alles zonder plastic verpakking gekocht, flinke opgave, maar t kan wel)
Het is voor ons onmogelijk alles zonder plastic te kopen. Dan moet je continu alles op gaan zoeken. Nu doen we de boodschappen in 2 supermarkten en als je alles zonder plastic wilt mag je wel naar 30 of 40 adressen om dat voor elkaar te krijgen. Daarnaast ben je ook nog duurder uit doordat je vlees bij de slager moet kopen en groente bij de groenteboer in plaats van de supermarkt. Zolang de supermarkten er niks aan doen is het gewoon een hopeloze zaak. En aangezien iedereen alles zo goedkoop mogelijk wil tegenwoordig is plastic het handigste/goedkoopste middel om dingen in te verpakken.
Dan nog zijn er veel dingen die je (extra) kan doen: - Verpak zelf een koekje voor naar werk/school ipv voorverpakte koekjes te nemen - Kies de appels zonder plastic - Koop geen drank in pak/fles maar drink water en thee - Neem/geef een hervulbare fles mee ipv flesjes te kopen of kleine pakjes, bij voorkeur een clean canteen of andere plasticvrije fles - Gebruik geen (plastic) rietjes - Gebruik (glazen) bakjes ipv boterhamzakjes en plastic bakjes - Koop minder kleding met polyester erin