onzeker over productie

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Xellepel, 4 nov 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Xellepel

Xellepel Bekend lid

28 aug 2013
    803
    0
    0
    Het is een lang verhaal, maar zouden jullie met me mee willen denken?

Mijn zoontje is 4,5 maanden en de laatste week gaat het niet zo soepel met de borstvoeding. Hij zeer onrustig behalve tijdens de toeschietreflex. Hij stopt met drinken naar mijn idee als er geen melk meer uitkomt. Hij hapt dan nog wel een paar maal aan maar laat gelijk weer los. Ik krijg er dan ook niets meer uit gemasseert. Hij kan dan ook huilerig zijn of gaat bijten. Waarna ik hem snel de tweede borst geef. Hierbij gaat het na ongeveer 5 minuten precies hetzelfde.
    Voorheen stopte hij echt door het wegdraaien van zijn hoofd en gaf me een grote glimlach. Duidelijk tevreden dus. Nu vraag ik me af of hij wel tevreden is.

Mijn borsten voelen ook minder vol aan. Nu heb ik begrepen dat het ook hoort omdat je melk goed afgestemd zou moeten zijn op je kleintje op deze leeftijd. Maar nu is het ook zo dat ik 's ochtends met zachte borsten de dag begin.

Omdat ik fulltime werk, kolf ik 2 voedingen op het werk. Dan red ik net aan 2x 150 cc terwijl hij 180 drinkt. Daarom kolf ik 's ochtends na de eerste voeding nog af om genoeg melk klaar te hebben staan voor als ik er niet ben. Zo heb ik ook een beetje een voorraad kunnen opbouwen.
    Nu is het zo dat ik dus 's ochtends bijna niets meer kolf nadat hij gedronken heeft. Vanmorgen met moeite 30cc en op het werk heb ik bij elkaar 300 cc gekolft. Dat is dus geen 2x 180 wat ik klaar moet zetten voor morgen.
    En omdat hij 180 altijd leeg drinkt denk ik zelfs dat ik wel meer kan neerzetten. Maar ik heb dus niet meer melk.

In het weekend wilde hij een keer meer drinken en voor het weekend zat er een nachtvoeding bij, wat lang geleden was. Ook dit zijn voor mij aanwijzingen dat het minder loopt.

Om me heen zeggen mensen dan dat ik maar flesvoeding moet gaan geven. Ook mijn man. Maar dat wil ik dus niet. Vanwege hevige darmkrampen ga ik ook nog geen bijvoeding geven voor 6 maanden en om die reden wil ik ook niet wijzigen van voeding.

Kan ik mijn productie weer opkrikken? Vaak hoor je dat je borstvoeding terugloopt als je weer gaat werken maar is er dan nog wat aan te doen?
    Heeft iemand hier ervaring mee?
    Ik wil zo graag met borstvoeding doorgaan maar hij moet natuurlijk wel genoeg krijgen.

oja, en vrijdag op het consultatiebureau bleek hij in gewicht een lijn gedaald te zijn. nu zeiden ze daar dat ze dat vaker zien bij borstvoeding op deze leeftijd en dat ze de flesvoedingscurve gebruiken. Nu heb ik thuis online de borstvoedingscurve ingevuld en ook daar daalt hij op de curve.

2. Xellepel

Xellepel Bekend lid

28 aug 2013
    803
    0
    0
    Ik zou graag een reactie willen. Wil namelijk zo graag verder met de borstvoeding maar het lukt nog niet echt om mijn productie weer te verhogen. Ondanks tips die ik online kon vinden.

3. Xellepel

Xellepel Bekend lid

28 aug 2013
    803
    0
    0
    Mijn productie is echt zo gekelderd. Ik zit al aan de bv thee en mijn zoontje komt 's nachts weer. Dit deed hij sinds hij 8 weken oud is niet meer.
    Ik kolf regelmatig na een voeding. Maar dan komt er vrijwel niets meer.

Wat kan ik nog doen?

4. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

Sorry voor de late reactie. Wat een domper zeg...

Wat je direct kunt gaan doen is wisselvoeden als je zoontje dat accepteert: wissel een paar keer van borst tijdens het voeden. Door steeds opnieuw aan te leggen stimuleer je je borsten extra.

bv thee is prima, maar je moet je wel een slag in de rondte drinken om effect te zien. Je kunt een stap bij zetten en overgaan op fenegriek capsules (3 x daags 3 tabletten: niet gebruiken bij diabetes) of domperidon. (lees op borstvoeding.com hier meer over) Dit zijn middelen die productie beter stimuleren.

Daarnaast: wat voor een kolf gebruik je? Is het mogelijk een keer extra te kolven op het werk? Vaker, korter stimuleert meer dan 2 keer lang kolven. (je zou dit ook in het weekend kunnen doen: vaker kort aanleggen of kolven om extra te stimuleren)

Let op je voeding: vit. B-complex, Vit. D en ijzer zijn belangrijke factoren. Vul aan indien nodig.

Wanneer je een enkelzijdige kolf gebruikt zou ik adviseren 1 a 2 weken een professionele kolf te huren (bij sommige verzekeraars wordt dit vergoed) om je productie veilig te stellen en een boost te geven.

Kolf volgens schema: masseer kort: kolf 7 min. masseer kort, kolf 5 min. masseer weer kort, kolf 3-5 min. Pas massage en compressie toe tijdens het kolven, kolf met de hand laatste beetje na. (dit houdt productie goed in stand en geeft mooie, vette melk!)

Wat betreft het slapen: je kindje regelt dit goed zelf. Kindje kunnen wel tot een kwart van hun dagelijkse behoefte tijdens de nacht drinken. Jammer voor de nachten doorslapen, maar heel goed dus voor je kindje. (en je voeding)

Wanneer je thuis komt, probeer dan te zorgen dat je direct samen kunt zijn om te voeden. Blijf veel bij elkaar 's avonds, huid op huid samen in bed of op de bank stimuleert ook echt goed.

Wanneer je kindje gaat 'bijten', kan het zijn dat het niet snel genoeg naar zijn zin toeschiet, het kan ook zijn dat er tandjes aankomen en dat dit gedrag volledig los staat van je productieprobleem. Even kritisch naar kijken dus.

Heb je een borstvoedings of baby cafe in de buurt? Vaak zijn daar lactatiekundigen aanwezig die je ook kunnen helpen met tips?

Veel succes de komende dagen. Top dat je zo door wilt zetten: het is het waard!

5. Xellepel

Xellepel Bekend lid

28 aug 2013
    803
    0
    0
    Bedankt voor je antwoord. Ik had mijn vraag ook al elders op dit forum geplaatst en ben dus al even bezig met alle tips.

Het lijkt sinds een paar dagen weer wat beter te gaan. In ieder geval lijkt mijn zoontje meer tevreden en is hij niet meer onrustig en huilerig aan de borst.
    Nadat hij een paar dagen 's nachts kwam en overdag vaker en ik die dagen dat ik werk ook vaker heb gekolfd, werden mijn borsten toch wat voller na de nacht.

Ook zit ik al een week aan de bv thee (2x per dag) en sinds 2 dagen ook domperidon alhoewel ik daar verschillende dingen over lees. Zou ook in de melk komen. Klopt dat? Ik heb niet zo'n goed gevoel daarbij.
    Dan heb ik de vraag; kan ik domperidon tijdelijk gebruiken of zal mijn productie dan weer kelderen?

Het kolven op het werk blijft toch lastig. Ik krijg er met moeite genoeg uit. Ook als ik je methode toepas van masseren, 7 min, masseren, 5 min, masseren 3 min. De tweede keer kolven komt er dan al eigenlijk niets meer. Ik gebruik de medela freestyle.
    Er zijn vanaf het begin dat ik werk, al dagen dat ik niet genoeg kolf, dan kolf ik de volgende ochtend na de eerst voeding nog wat zodat ik toch volle flesjes achterlaat. Nu is het alleen nog steeds moeilijk om 's ochtends wat af te kolven.

Hoeveel drinkt een kindje van bijna 5 maanden en 8 kilo eigenlijk? Als hij 5x per dag borstvoeding krijgt? Met andere woorden, is een flesje van 180 ml genoeg? Deze gaat namelijk altijd leeg. Ik krijg alleen niet meer gekolfd.

Oja vandaag het eerste tandje ontdekt. Paar dagen geleden zat die er nog niet.

Morgen moet ik een reeks van 6 dagen werken. Ik ben benieuwd hoeveel ik dan kan kolven want mijn voorraad uit de vriezer is aardig geslonken.
    Ik wilde eerst voor een half jaar borstvoeding gaan. Dat hoop ik te halen. Misschien wel langer. Het is heerlijk genieten zo samen als het lekker loopt!

6. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

Wat ben je goed bezig! Fijn dat je kindje rustiger lijkt. Ik vroeg me nog af: hoe zit je met je menstruele cyclus? Soms geven kindjes dit aan: smaak kan anders zijn, en je kunt even een korte dip hebben...Ook wanneer je aan de pil begint bijvoorbeeld.

Domperidon is altijd proberen: wanneer het in stand blijft na een week of 4 kun je proberen langzaam te minderen. Zoek jouw balans. Je kunt domperidon veilig gebruiken. LEes ook eens op Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding, daar vind je veel artikelen over domperidon.

Je kunt niet echt zeggen zoveel voedingen voor zo'n oud kindje is goed. Ieder kind geeft zelf aan. 5 voedingen kan dus prima zijn. meer mag ook.

Veel succes verder!

7. Xellepel

Xellepel Bekend lid

28 aug 2013
    803
    0
    0
    Anderhalve maand geleden ben ik ongesteld geweest. 2 maanden daarvoor misschien ook een beetje. Daarna niet meer.
    Toen heb ik geen productiedip gehad.
    De pil slik ik niet.

Ik ga me eens verdiepen in de domperidon. Dank je wel!

Deel Deze Pagina