Er klopt dus iets niet aan ons rechtssysteem. Lijkt mij dat dat wel eens aangepast zou mogen worden. In ieder geval waarschijnlijk niet de fout van jeugdzorg, het is gewoon niet naar ze gecommuniceerd. Hoe hadden ze het dan kunnen weten?
Er werd in het filmpje gezegd dat als degene veroordeeld is en zijn straf heeft gehad. Dat degene dan niet z'n hele leven door instanties gevolgd wordt. Denk dat ze dat in dit geval, en wellivht in meerdere gevallen, beter wel hadden moeten doen.
Mensen die bij jeugdzorg werken, hebben een enorm zware caseload: ze moeten in heel korte tijd heel veel gezinnen helpen en krijgen daar kortweg niet de tijd voor die ze ervoor nodig zouden hebben... DAT is het allergrootste probleem. Een bijkomend probleem is inmiddels dat onder hulpverleners jeugdzorg een slecht imago heft, (je hebt geen tijd voor je clienten en je brandt er dus helemaal op), dus mensen die er wel gaan werken, zijn OF heel bevlogen, (en branden dus binnen no-time op, omdat ze de veranderingen die ze zo graag teweeg willen brengen, niet voor elkaar krijgen), OF zijn hulpverleners die op andere plekken niet aan de bak komen, wegens gebrek aan ervaring of toch wat te weinig kwaliteiten. Ik trek het nu wel even in het extreme, het ligt natuurlijk wel wat gecompliceerder en genuanceerder, maar dit is wel de bottom-line. Maar goed, dat is in dit verhaal echt vreselijk off-topic, omdat jeugdzorg pas betrokken is geraakt toen dit meisje bevallen was. Ik zou er wel voor zijn dat de burgerlijke stand bij een geboorteaangifte de ouders even natrekt en als er in het verleden dan sprake was van een zedenmisdrijf, jeugdzorg ingeschakeld wordt... Dat gebeurt nu duidelijk niet, helaas, en aangezien jeugdzorg in de eerste plaats er is voor kids en jongeren, worden ouders -als een zaak eenmaal gesloten is- niet steeds in de gaten gehouden. Dat zou ook onmogelijk zijn trouwens, dus die taak moet elders komen te liggen. Mensen die een zedenmisdrijf hebben gepleegd, moeten de rest van hun leven wel begeleiding blijven houden.
Ik denk dat most&forall eerst ons rechtsysteem aangepakt moet worden en dat ze daar in Den Haag wel eens over moeten gaan praten!!
Werk je in de hulpverlening? Je scheert nu alle mensen die in de hulpverlening zitten over één kam.. Nou ik 'klaag', zoals jij het noemt wel over Jeugdzorg, maar doe dat niet over mijn psycholoog.. Daar ben ik super blij mee! Maar ik kan zeggen, heb genoeg meegemaakt met Jeugdzorg, en dan niet alleen mijn eigen situatie, dat Jeugdzorg echt een hele slechte organisatie is. Zij sturen jongeren terug naar huis, wanneer paps of mams ontkent dat er iets gebeurd is. Zo heb ik een meisje ontmoet die mishandeld werd, nou die moest gewoon weer terug. En ze controleren niet eens meer. Van mij werd ook verwacht dat ik weer terug zou gaan, ik moest weer terug, maar heb zelf een plek kunnen regelen. Jeugdzorg moet gewoon veel dingen aanpassen, en zeker wanneer mensen Jeugdzorg ingeschakeld hebben, zonder onderzoek kinderen weer terug te plaatsen, of kinderen er te laten zitten, wat ook wel eens gebeurd. En laten we niet praten over al die kinderen die in jeugdgevangenissen zitten omdat er geen andere plek voor hen is, wanneer hun ouders niet voor hen kunnen zorgen. Of dat jochie dat niet te hendelen was, maar er geen plek voor was. Die is op straat gezet, hij was 12. Hij kwam elke avond bij onze ramen, steentjes gooien enzo, maar wij mochten hem geen eten geven en als we dat wel deden konden wij zelf onze plek kwijt zijn. Ja dat is een gedeelte van Jeugdzorg. Ik zeg niet dat Jeugdzorg helemaal slecht is, maar dit zijn wel dingen die ik meemaak. Mag ik dan mijn mening vormen over Jeugdzorg? Zo, dit was even mijn verhaal..
@Arual: het probleem is alleen dat dit de hulpverleners binnen jeugdzorg aangerekend wordt, terwijl het een politiek en beleidsprobleem is: er is veel en veel te weinig geld voor de zorg die jeugdzorg allemaal zou moeten uitvoeren, en dus moeten ze roeien met de riemen die ze hebben, (naast dat er uiteraard ook hulpverleners zitten die er echt geen hout van snappen, maar mensen die werk doen waar ze niet voor geschikt zijn, kom je binnen alle beroepsgroepen tegen). Het wordt hoog tijd dat deze signalen bij de politiek komen, zodat er andere beleidskeuzes gemaakt gaan worden...
Ik ben dus zo iemand die heel bevlogen was en tropenjaren heeft gedraaid bij Jeugdzorg. Compleet opgebrand van het vechten tegen de bierkaai. Heb nog een beleidsfunctie gehad, haalde niks uit en als ik iets in mijn kop heb, wil ik het gerealiseerd zien. Dat frustreerde mij; al dat papierwerk dat gedaan moest worden, terwijl je beter bij je clienten op huisbezoek kan gaan. Vind het wel lekker makkelijk dat alle vingers weer eens wijzen naar BJZ. Wat te denken van leraren, huisarts? En de rechterlijke macht heeft hier ook gefaald. Er moet veel en veel meer geld naar gezondheidszorg; er is te weinig geld, te weinig manuren, teveel bureaucratie. Mijn idee was meer veldwerkers en minder administratie, maar krijg het maar eens gedaan in zo'n pyramide. Als je hier loopt te klagen over BJZ bijv., gebruik je kop dan bij de volgende 2e kamer verkiezingen.
Helemaal eens! (voormalig werknemer in jeugdhulpverlening) Ik zeg altijd maar: "De beste stuurlui staan aan wal"
Dat weet ik wel, maar iemand op straat zetten en wij die dat meemaken, dat doet jeugdzorg en daar kan ik niet tegen.. Zorg iig dat hij een onderkomen krijgt.. Misschien mail ik een partij wel eens..
Ja dat snap ik dus helemaal niet:x Veroordelen, je straf uitzitten en voor de rest niet meer volgen terwijl de man nog meer kinderen heeft
Bedankt voor je uitleg..... Ja jeugdzorg wordt natuurlijk altijd als eerste genoemd bij dit soort dingen maar er moet duidelijk iets veranderen met dit soort dingen... Maar dat is natuurlijk met een heleboel dingen...ja je kunt niet heel nederland in de gaten houden.. Maar idd een goed idee dat je bij de aangifte dit kunt controleren... Helaas lopen er een heel stel gekke mensen op deze wereld
@Mill ik begrijp jou ook wel hoor......maar het is duidelijk dat er toch iets fout gaat, niet? Waar dan ook...
tja en niet alleen jeugdzorg maar ook de politie heeft zijn werk niet gedaan want de andere dochter heeft al eens aangifte gedaan tegen haar vader dus ja wie wat waar maakt niet uit kind van 12 zit er mooi mee te kijken nu door die *&^%$#@ viespeuk!
Hier mogen ze wel even die man uit duitsland naar toesturen, die niet zo blij was met zijn schoonzoon. Wat verschrikkelijk voor het meisje. Wat een nachtmerrie moet het kind hebben gehad vanaf waarschijnlijk heel jong. Wat die vent allemaal met haar al eerder heet uitgespookt,....gadverdamme. Alle lof voor het pleeggezin ook waar het meisje met dochter nu is.
Vader 12-jarige moeder kreeg voogdij ondanks veroordeling | nu.nl/binnenland | Het laatste nieuws het eerst op nu.nl Weet je wat ik dus echt niet snap?? De vader heeft de voogdij gekregen nadat de moeder het gezin in 2002 heeft verlaten. Aangezien hij voor die tijd al veroordeeld was voor misbruik van zijn oudere dochter. WAAR zit je verstand als moeder zijnde om je kinderen zo achter te laten? Ik zou me dat dus echt niet voor kunnen stellen!
En ik ging ervan uit dat de rechter een grove fout had gemaakt maar het is (toch weer?) de Raad voor de Kinderbescherming lees ik net die verschrikkelijk gefaald heeft. :x Ze hebben de rechter niet op de hoogte gebracht van de eerdere veroordeling van die schoft. Ze "betreuren" de fout, wat een understatement zeg! :x Lees ook dat de moeder het gezin verlaten heeft toen haar zoontje en dochtertje nog maar 2 en 3 jaar oud waren. OMG, God mag weten wat die smeerlap al die jaren al heeft uitgespookt bij die arme kindjes. Wat mij betreft mogen zowel de "vader" als "moeder" van deze kinderen opgehangen worden, te gruwelijk voor woorden. :x
Maar in een voogdijzaak vind ik het ook wel een taak van de rechtbank om dan de persoon in kwestie te screenen. En dat de Raad van Kinderbescherming dit niet gemeld heeft is ook echt ongelofelijk.
is op zich niet heel raar helaas. Ivm met de privacywetgeving worden veel dingen vernietigd. En aangezien het niet om hetzelfde gezin ging (immers nieuwe vrouw en kinderen) weet de raad van de kinderbescherming niet altijd alle ins en outs. In het geval van de eerste zaak is die raad er waarschijnlijk niet bijgehaald omdat de voogdij toen naar de moeder is gegaan zonder tussenkomst van de raad. Dus toen moeder het 2e gezin verliet, was er geen dossier bekend bij de raad en wisten ze het niet en dan besluiten ze vrij snel om kinderen onder voogdij van de vader te zetten. Ik vind dit dus meer een overheidsfalen. Als er nu gewoon wettelijk bepaald/geregeld wordt dat er ff gekeken moet worden of de voogdijvrager een strafblad heeft....