fynn praat nog steeds niet hij kan het wel maar hij doet het niet. rond zijn eerste verjaardag kon hij al veel woordjes en gaf hij zelfs weerwoord.(in de zin van "fynn dat mag niet" fynn "neenee") en nu met 21 maanden hij kan heel veel woorden maar hij gebruikt ze niet. hij is af en toe net een cavia en als we hem dat vragen wat hij wil gaat hij wijzen.en gaan we er dan op door dat hij moet praten dan gaat stampvoeten en gaat hij boos doen (leuk die peuterpubertijd) als hij zin heeft zegt hij wel eens wat maar dat is niet vaak. papa en mama zegt hij ook bijna niet hij zegd eigenlijk niets ja heel ef en toe maar dat ik niet noemens waardig. hij begrijpt wel alles. en motorisch kan hij alles (daar was hij gelijk al heel snel mee) hij kleed zichzelf uit en deels aan trek jassen aan etc etc
Martijn ook nog niet,vind het wel jammer maar maak me geen zorgen. Het komt vast wel. Voor je het weet komt er een woordenstroom los. (hoop je )
Ik zou me er geen zorgen over maken, (hij kan het en begrijpt ook alles, dus zijn taalontwikkeling is prima in orde), maar wel zo doen dat je niet meer reageert op wijzen als je weet dat hij het woord kent. Nu doe je dat -uiteindelijk, na een driftbui- wel? Hij zal dus moeten leren dat dat zo niet werkt
Ik denk dat het een fase is. Mijn dochter zei rond 15 maanden eerst ook veel losse woordjes en in eens was dat afgelopen zelfs papa en mama zei ze niet meer. Nu is ze 22 maanden en begint het allemaal weer en ook woorden waarvan ik denk, huh? ook begint ze ineen keer 2 woordjes achter elkaar te maken zoals 'naar huis'. En driftbuien hebben we hier ook gehad omdat ze het niet zo snel duidelijk kon maken met woorden. Dan zeiden we dat ze even rustig moet doen en wil je....? dan zegt ze ja en wij benoemen extra het woord en nu gaat het heel snel met woordjes zeggen. misschien helpt het?
die van mij begrijpt ook alles. bedoel is 1x bij de mac geweest met ons. rijden we gisterlangs de mac drive. begint ze: jaaaaaaaaa mmmmmmmmmmmmmmm. ze zegt verder: papa, mama, opa, bah, op en koek en dan heb je het gehad. maar ze snapt alles. plurk gooi maar in de vuilnisbak: gaat ze. plurk naar boven, plurk jasje aan. etc etc. komt goed hoor
Elk kind is er zo verschillend in. Mijn oudste en 3e waren heel snelle en goede praters. Nummer 2 juist niet, maar die heeft een tijdlang slecht gehoord. Zijn passieve woordenschat was ook niet groot, hij begreep opdrachtjes niet omdat hij ze niet verstond. Rond 2½ is ie pas gaan praten (en nooit meer opgehouden, hahaha). Wij hebben het zelf praten gestimuleerd door net te doen alsof we hem niet begrepen. Daar werd hij inderdaad wel eens driftig van, maar ja, dat moet dan maar even he . Geen woord, dan ook niet je zin krijgen. Begrijpt Fynn wat je zegt tegen hem? Heb je de indruk dat hij goed hoort? Want dan komt het in de meeste gevallen echt wel, ineens is daar die spraakwaterval .
Je moet je niet druk maken,mijn zoontje begreep ook alles rond die leeftijd en zei ook een paar woorden. Toen begon hij ineens ook met wijzen en rond 2 jaar en 3 maanden ongeveer kwam de waterval,hij was niet te stoppen,nu is hij 3 en 3 maanden enkletst zoveel! Dus maak je niet druk meid,komt goed!
ja hij begrijpt alles. en hij hoort prima als ik maar iets pak wat ook maar een beetje kraakt dat staat meneer zo naast me. opdrachtjes etc kan hij ook allemaal hoor. als ik zeg breng je bord maar weg gaat hij het naar de keuken brengen etc etc
hier ook zo... en bijdehand was ze genoeg voor die tijd.. ze begreep iedere opdracht die je haar gaf... en nu zeggen ze overal: dat ze al zo goed praat voor haar leeftijd... nou voor haar 2 jaar zei ze bár weinig..