Zoontje van twee wil sinds de onweer niet meer (in)slapen en vindt alles eng?!

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Roema, 30 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Roema

Roema Actief lid

31 dec 2008
    265
    0
    0
    Accountmanager
    Brabant
    Hallo,
    Ons zoontje van 2 jr en 2 maanden is altijd een hele goed inslaper geweest. snachts werd hij wel altijd wakker, maar op een enkele keer na sliep hij door een aai over zijn bol al weer snel in.

Sinds de hevige onweer twee weken geleden gaat dat verhaal voor ons niet meer op. Wij denken dat hij bij een knal is wakker geworden en uit bed is gestapt en gedesorienteerd is geweest waardoor hij bang is geworden. Nu hadden we ook nog net nieuwe zonsverduisterende gordijnen sinds een week of twee waardoor het ook wel echt donker was op zijn kamertje.

Sinds die keer wil hij niet meer alleen slapen. Hij is bang voor de onweer. Ook als er geen onweer is blijft hij het aanhalen. Daarnaast vind hij ineens dingen die veel geluid maken (boormachine, veel mensen bij elkaar, de kermis) ook 'een beetje eng'..

Wat doen we nu:
    - we gaan bij hem in bed liggen als hij moet inslapen, omdat hij hier zelf om vraagt. Op het kdv doen ze dat natuurlijk niet, maar de opa's en oma's op hun oppasdag ook (omdat hij het vraagt).
    Na het inslapen gaan we weg.
    - De lamp moet aan, dus die doen we aan, maar laten we als hij is ingeslapen niet aan.
    - We hebben een nachtlampje besteld die hij mee in bed kan nemen (nog niet binnen:(, dus geen idee of het werkt)
    - We hebben hem ook bij ons in bed genomen, maar dan is het niet anders dan in zijn eigen bed.
    - Zaklamp in bed, gaat hij alleen maar mee spelen
    - s nachts ook weer bij hem in bed liggen, hij presteert het alleen om dan gewoon 2 tot 3 uur zich zelf wakker te houden om maar niet in slaap te hoeven vallen.

Hij is pas twee en kan zich dus nog niet helemaal uitdrukken in wat er nu aan de hand is/ Ik wil hem niet hysterisch laten krijsen op zijn kamer omdat ik bang ben dat het dan erger wordt omdat we hem niet serieus nemen en niet het vertrouwen geven.

Wie heeft er mis tips met betrekking tot het communiceren met hem en eventuele oplossingen voor het slechte slapen?

Thanks!!

2. Mamadaisy

Mamadaisy Fanatiek lid

1 jan 2010
    1.533
    6
    38
    Ik herken het wel een beetje van ons mannetje.
    Wij hebben het volgende ingevoerd:

- Op tijd vertellen dat er naar bed moet worden gegaan.
    - Boven vertellen wat we gaan doen tot het bedtijd is: tandenpoetsen, wassen, luier, pyama, verhaaltje, zingen, in bed).
    - Voor het slapen de dag doornemen. En vooral benoemen welke dingen er met hem gebeurd zijn (je was een beetje boos toen ... je speelgoed afpakte etc.)
    - Bij het slapen krijgt hij een Ikea nachtlampje mee. Die blijft aan zodat er bij wakker worden licht is.

Ik ga nog wel een keer terug maar haal hem niet uit bed.
    Anders bevestig je de boodschap dat het bed eng is alleen maar.
    En niet voor straf naar bed sturen...

Bij ons helpt het goed moet ik zeggen.

3. Roema

Roema Actief lid

31 dec 2008
    265
    0
    0
    Accountmanager
    Brabant
    Dank je voor de tips. De structuur zat er wel al in, maar sinds 10 weken heeft hij wel een zusje erbij dus misschien dat de verandering ook nog meespeelt. Zal extra aandacht geven aan de structuur. We hebben inmiddels samen ook de onweer gebeld om te vragen of hij weg wil gaan omdat ons zoontje bang is. Dat vond hij erg leuk. Toeval is dat hij sinds dien al makkelijker inslaapt :)!

Deel Deze Pagina