Ik lees veel over het belang van het stellen van regels en normen bij een dreumes, en natuurlijk zeg ik zelf ook wel eens dat iets niet mag, maar over het algemeen ben ik vrij chaotisch en helemaal niet zo 'regelachtig'. Nou vraag ik me af, wat voor regels hebben jullie die je je dreumes/peuter probeert aan te leren, wat zijn de grenzen in je huishouden en hoe geef je die aan?
De enige regels die er nu nog zijn, is dat hij van bepaalde dingen af moet blijven. Daar hebben we voorlopig genoeg aan. Is al lastig zat voor hem. Oh ja, en als hij met eten gaat gooien zet ik het nu weg na 2x.
Inderdaad van bepaalde spullen afblijven en niet de katten plagen. Oh, en niet met spullen gooien. Inmiddels zijn er wel wat afspraken bij gekomen (bijna 4 nu) Als ze iets deed wat niet mocht waarschuw ik + de consequentie. Doet ze het dan nog een keer haal ik haar uit de situatie door het krukje in de keuken.
2.5 en 3.5 jaar - bordje na t eten op het aanrecht zetten. - van bepaalde spullen afblijven. - niet aan de hond komen als ze ligt te slapen of aan het eten is. - speelgoed ruim je op voordat je iets nieuws gaat doen. Eind van de middag ruimen we met z'n allen op. - schoenen, jassen en tassen in de gang. - normale manieren (dus niet met eten gooien, spullen gooien etc)
Haha ik heb tegen die van mij gezegd dat hij een prijs krijgt als hij letterlijk 10 seconden stilzit, maar tot nu toe is het nog nooit voorgekomen.
Voor de middelste (nu 26 maanden) - elkaar geen pijn doen - niet staan of zitten op meubels die daar niet voor bedoeld zijn - niet op diezelfde meubels (of vloeren of wanden) kleuren - niet gooien/klieren met eten of bestek - niet gillen/krijsen - we zeggen dankjewel en alsjeblieft - etc etc, denk gewoon boerenverstand toch?
Hier mag heel erg veel maar sommige dingen zijn wel begrensd. Niet met eten gooien. Niet slaan/bijten. Niet gooien met spullen. Niet gillen. Niet aan hete dingen zitten, zoals koffie. Voorzichtig met een beker drinken. Zitten als je eet/drinkt. Niet overal op tekenen, verven of stiften (maar op een papiertje) Niet rennen met spullen in je mond. Sowieso niet alles in je mond stoppen, of de hele tijd door het huis rennen. Van dat soort dingen.
Ze is pas 11 maanden, dus officieel nog geen dreumes, maar ze gedraagt zich al wel zo en kan veel begrijpen. Momenteel zijn de regels: niet met spullen gooien, van bepaalde dingen afblijven, niet slaan (dat is namelijk een gewoonte van haar; als ze haar zin niet krijgt of wat dan ook, dan gaat ze slaan) en niet te hard/te vaak gillen (ze mag wel eens gillen als ze haar frustratie wil uiten).
Hier zijn de regels vooral zaken waar zoon niet aan mag komen, voor zijn eigen veiligheid of voor de veiligheid van de spullen zelf. Hij blijft eigenlijk overal erg goed vanaf dus hoeven daar niet vaak op te wijzen. Vind zelf dat schoenen niet op de bank horen en dat je moet zitten op de bank, maar of dat op knieën of billen is maakt me niet veel uit. Dus trek zelf z'n schoenen uit en wijs wel op dat staan op de grond mag. Net als dat gooien mag met een bal, niet met ander speelgoed. En doordat ik zelf steeds tussendoor opruim merk ik dat zoon dat ook wel over begint te nemen. Dus het zijn niet zozeer regels als wel dat ik bepaalde zaken voorleef zoals ik wil dat ze gaan. Ik stel er nog niet echt consequenties tegenover, omdat dat meestal ook gewoon niet nodig is.
Van mijn spullen afblijven (die kapot kunnen dan vooral) Elkaar niet achterna zitten in huis (jongens zijn 1 en 8) Op de billen op de bank/stoel zitten, vooral voor de jongste die er nogal eens afkukelt. 1 tegelijk op de trampoline Niet slaan en niet bijten Van ML mogen ze niet met speelgoed op de salontafel, maar dat mag van mij wel
Onze zoon hangt momenteel graag aan de gordijnen Dat mag dus niet Ik probeer het hem af te leren, maar zodra hij de N van NEE hoort is het gelijk krijsen
- niet gooien met spullen - alsjeblieft zeggen - niet slaan - niet de kat schoppen - niet gillen - schoenen en jas zelf opruimen - speelgoed opruimen
niet staan op de bank niet zonder schoenen naar buiten lopen niet alleen de trap op niet gooien geen grind eten in de tuin en er ook niet in spelen (jaja, 1 klein stukje grind in een grotere tuin)
- Niet met eten of drinken gooien, trouwens ook niet met speelgoed - Niet lopen met een beker drinken - Van bepaalde spullen afblijven - Als ze iets wil hebben het normaal te vragen in plaats van te krijsen of je leven er vanaf hangt. Kan ze het nog niet zeggen dan is normaal mama/papa en aanwijzen wat ze wil ook een optie - Uit de hondenmand blijven, niet op de honden gaan zitten en ze gewoon zachtjes aaien en dus geen getrek aan oren en staarten.
Niet aan bepaalde dingen komen, niet de poezen slaan of aan de staart trekken, niet met eten gooien. Na twee keer zet ik het weg. Mijn meisje is anderhalf.
Ik heb niet heel veel regels. Bij mij worden ze wel in 2 categorieën verdeeld. De regels waar ze zich echt aan moet houden (niet slaan, niet met mijn spullen gooien) en de regels die er zijn omdat het zo hoort, maar waar ik zelf ook niet echt consequent in ben (spelen met de afstandsbediening, op de bank springen etc). Met als resultaat dat ze dit laatste dus ook gewoon doet en ik wel zeg dat het niet mag, maar ze weet donders goed dat daar geen consequenties aan zitten. Tja, eigen schuld
*De katten mag je alleen aaien en 'kietelen' (dan kriebelt ze en dat vindt de kat alleen maar fijn) *Als de kat wegloopt, ga je er niet achteraan. *De kattenbak is geen speelgoed *Niet gooien met eten en drinken. Je krijgt 1x een waarschuwing en anders geen toetje (helaas moeten we er een consenquentie aan verbinden, want het werd steeds erger) *Niet zelf chips/koekjes/knijpfruit uit de kast pakken *Niet zomaar de koelkast openen (ze laat hem open staan, ook de vriezer) *Geen spullen van papa's bureau pakken, want die laat altijd alles slingeren *Op straat bij het oversteken hand vasthouden en kijken *Geen dingen zomaar in je mond stoppen (vooral buiten niet) Lijkt heel veel, maar voor de keuken hebben we een traphekje en de koelkast staat in de gangkast (met slot), dus kan ze niet zomaar bij.