Peuter zegt als hij plast, hoe zindelijkheid trainen?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Ukkie1, 27 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ukkie1

Ukkie1 Fanatiek lid

30 jun 2015
    4.822
    2.249
    113
    Mijn oudste is 2,5. Spelenderwijs oefenen we met zindelijkheid. Boekje lezen, af en toe eens op de wc. Dit gaat best goed en van de week met stickers begonnen, omdat hij het vooral maar lastig lijkt te vinden als hij speelt ;)

Nu geeft hij het wel aan als hij plast, maar dan is z'n luier dus al nat en z'n blaas leeg op de wc.
    We hebben zonder luier geprobeerd maar hij wordt er heel verdrietig van dat z'n broek dan nat is en elk half uur een natte broek is ook niet echt ideaal.
    Een potje wil hij absoluut niet op, de verkleinbril op de wc gaat goed.

Maar hij wil dus wel graag! We prijzen hem telkens dat hij t zegt, maar hoe zorg ik dat de plas IN de wc komt IPV z'n luier? Hoe leer ik hem op te houden? Of is hij gewoon nog net niet klaar er voor?

2. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Wil hij ook niet op het potje als je dat voor tv zet? Dit aanleren is natuurlijk makkelijker als hij meteen kan gaan op de plek waar hij speelt.

3. Ukkie1

Ukkie1 Fanatiek lid

30 jun 2015
    4.822
    2.249
    113
    Nee... Hij wordt heel boos als ik t potje wil gebruiken en zegt dat hij op de wc wil.... Geprobeerd buiten t potje gewoon neer te zetten en hij in z'n blote kont maar helaas... Hij gaat gewoon niet erop. T potje is stom....

4. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Als hij bloot loopt, houdt hij t dan wel op?

Let verder goed op signalen, opeens stilstaan, beetje wiebelen. Kruis grijpen.
    Zijn hier tekenen dat hij moet plassen.

Verder zou ik hem op vaste momenten op de wc zetten. Bijv na het slapen, voor en na het eten, voor en na je weg gaat. Zodat het een gewoonte wordt.

Patri1982 vindt dit leuk.
  5. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier gingen ze op vaste momenten op de wc en zo hadden ze vrij snel een keer succes, waardoor het kwartje viel :)

6. littlemunchkin

littlemunchkin Fanatiek lid

12 mei 2015
    1.811
    1.004
    113
    Vaste tijden kiezen om hem op de wc te zetten. Dus bijvoorbeeld direct als hij wakker is sochtends, na maaltijden en slaapjes en voor het slapen gaan savonds. Van daaruit zal het vaker goed gaan en dan leert hij het ook eerder aan te geven.

7. Ukkie1

Ukkie1 Fanatiek lid

30 jun 2015
    4.822
    2.249
    113
    Ja hij grijpt z'n kruis en dan plast hij dus gelijk..bloot houdt hij t ook niet oom het is wel een aantal keer gelukt om op de wcc te plassen omdat ik vroeg of hij moest en hij ja zei. Uiteraard heel trots gedaan. Maar zelf op tijd aangeven doet hij niet, hij zegt alleen dattie moet plassen....

8. Siepie85

Siepie85 VIP lid

8 nov 2013
    8.330
    8.334
    113
    Amsterdam
    Idd in ieder geval op vaste tijden op de wc zetten en verder gewoon even laten. Ik deed en doe nog steeds na het slapen voor het eten. Plassen gaat hier goed alleen poepen nog niet helaas;).

9. Siepie85

Siepie85 VIP lid

8 nov 2013
    8.330
    8.334
    113
    Amsterdam
    Betekend wel in ieder geval dat hij het voelt en dat kan je langzaam dan verder op bouwen komt goed!

10. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.630
    5.657
    113
    Bij dochter precies het zelfde! ze vraagt zelfs om het potje. Maar zet ik die klaar en wil ik haar er op zetten wil ze niet meer. Op de wc zitten doet ze wel maar dan komt er niks.

11. BZD

BZD Fanatiek lid

17 jan 2014
    1.059
    166
    63
    Vrouw
    Paraveterinair
    Wij hebben gewacht tot hij zelf aangaf op de wc en/of potje te willen, nooit beloond met stickers oid. 2x een natte broek gehad. Na een week zonder luier overdag vroeg hij zelf of hij het mocht proberen ‘s nachts ook zonder te slapen en 1x in bed geplast. (Hij is ruim 3)

Dus ja misschien ben je te vroeg en voelt hij het gewoon nog niet.

12. mam1991

mam1991 VIP lid

17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    Deze ervaring hebben wij ook.
    De oudste wezen stimuleren toen hij 2,5 was maar vaak te laat waardoor hij nat was etc. Toen gewoon gelaten voor wat het was en hij was net 3 en zei zoineens:
    Mama ik wil niet meer luier voor, op de wc. En vanaf toen ging het goed, na paar weken inderdaad ook dat ie zei snachts geen luier te willen.

Geduld, ze zijn nog zo klein eigenlijk. Ze geven het uiteindelijk allemaal wel aan wanneer ze eraan toe zijn.

13. Patri1982

Patri1982 Fanatiek lid

5 feb 2011
    1.118
    266
    83
    Vrouw
    Werken en moeder zijn.
    Ik heb het boek ‘oh crap, potty training’ gebruikt als methode. Misschien heb je er wat aan. Mijn zoon was binnen een week zindelijk. Ook s’avonds. Je begint bloot. Als dat goed gaat een broek er bij (niet een onderbroek, lijkt te veel op een luier). Dan een onderbroek en daar er op uit. En alle luiers het huis uit! Ook s’nachts! We zijn begonnen toen hij 2 jaar en 8 maanden was. Dat was de zomer en dus lekker warm om in je blootje te lopen.

14. podiki25

podiki25 Fanatiek lid

18 mei 2012
    3.897
    124
    63
    Tandheelkunde
    Barcelona
    Hier ook een peuter die enkel op het toilet wou gaan en niet op het potje. Als ik je een raad mag geven, wacht tot ze zelf gaan. Zet hem gewoon op vaste tijdstippen (opstaan, voor het eten of erna, voor slapen) op de wc en doe gewoon voort zoals je bezig bent: als hij zegt dat hij pipi heeft hem er op zetten. Doe mss broekjes aan ipv plakluiers en zo zal hij het wel leren. Het vroegtijdig uittrekken van de luier waardoor hun broekje nat wordt heeft bij mijn oudste omgekeerd gewerkt: schrik om in zijn broek te doen dus poep ophouden en vervolgens geconstipeerd waardoor het pijn deed en dus was kaka ineens gelijk aan pijn en slecht...

15. Patty86

Patty86 Fanatiek lid

8 okt 2012
    3.562
    2.859
    113
    Vrouw
    Als hij echt nog elk half uur plast en nog geen enkele droge luiers heeft lijkt het mij te vroeg voor zonder luier inderdaad. Ik denk dat je prima bezig bent zo.

16. Ukkie1

Ukkie1 Fanatiek lid

30 jun 2015
    4.822
    2.249
    113
    T is meer dat hij mij verschrikt aankijkt als hij aan t plassen is. Niet angstig maar meer verrast. Natuurlijk zijn we nooit boos oid geweest! Maar op de opvang bij de gastouder zijn kindjes wel zindelijk al dus misch dat hij daarom zo reageerr? Van mij MOET hij zeker nog niet maar hij lijkt t wel een soort te willen. Warrig verhaal haha maar dat dus

Deel Deze Pagina