Dag dames, Mijn dochter is de eerste week dat ze op school zat flink gevallen op het schoolplein en sindsdien vindt ze school niet meer leuk. De val was duidelijk traumatisch voor haar. Ze huilt in de ochtend voordat ze naar school moet al, dat breekt mijn hart! Op school zelf huilt ze ook regelmatig. Nu heeft de juf mij vandaag verteld dat ze mijn dochter in de hoek zet als ze huilt, dan zet ze een timer en moet het na 5 minuten over zijn. Omdat het best hectisch was tijdens het gesprek ben in vergeten te vragen wat de consequenties zijn als ze na die 5 minuten nog huilt. Maar dit lijkt mij toch niet helemaal de juiste manier? Verdriet is een emotie die je niet zomaar kunt uitschakelen, zeker niet bij een kind van 4. Of zie ik dat verkeerd?
Huh? Ik vind dat ontzettend raar! Waarom straf? Mag ze niet verdrietig zijn, het spannend vinden? Ik zou het hier niet mee eens zijn! Hier bij mijn dochter in de klas ook twee kindjes die het toch wel spannend vinden als hun moeder weggaat 's ochtends, een meisje zit al meer dan een jaar daar in de klas en ze vindt dat nog steeds moeilijk. Juf neemt haar dan bij zich, even samen iets doen en dan is het zo over! Niks in de hoek, bah zeg, wat zielig!
Ik zou er zeker wat van zeggen! Vind dat niet kunnen, arme kind is bang en moet dan in de hoek? Word ze van tevoren niet getroost ook? Ik vind het heel zielig voor je dochter...
Nu krijgt ze straf voor het uiten van haar verdriet.. lijkt mij niet de beste manier maar Hey, wie ben ik?
Gatver wat een achterlijke methode!? Ik zou hier zeker over in gesprek gaan. Als ze dus elke dag huilt, staat ze dus elke dag een keer in de hoek? Sorry, maar ik vind dit heel raar.
Dit is geen normale procedure. Ik ben zelf juf en ik heb dit in al die jaren dat ik stage heb gelopen en zelf les geef echt op geen enkele school meegemaakt. Normaal gesproken mogen kinderen dan even bij de juf blijven. Bij de juf aan de hand als deze bij de deur staat, of in de kring bijvoorbeeld er naast zitten. Soms mag een kind op schoot, al is dat niet iets dat bij iedere juf past.
Een kind moet zich juist veilig voelen op school, door het met 4 jaar bij verdriet al in een hoek te zetten, slaan ze die plank behoorlijk mis... Geen wonder ook dat ze iedere dag weer huilt, zou ik ook doen als mijn emoties afgestraft werden!
Bedankt dames. De juf loopt ook tegen pensioenleeftijd en heeft ook een tijd niet voor de klas gestaan, wellicht is ze van de oude stempel. Mijn dochter geeft ook aan dat ze juf niet leuk vindt omdat ze vaak boos doet, dus ik denk ook dat ze zich niet makkelijk laat troosten door de juf. Ik denk er ook serieus over na om haar op een andere school te doen.
Geen normale actie....! Is dat de enige kleuterklas? Zit er bij jou een kindercoach oid in de buurt? Wellicht heeft ze hulp nodig om hier overheen te komen?
Welkom bij Kindertherapie Esther, hulp voor kinderen, jongeren en ouders. Online aanmelden bij Kindertherapie Esther.Praktijk voor integratieve kindertherapie. Kindertherapie Esther is gevestigd in Dronten, provincie Flevoland. Zo iets bedoel ik
Nee, daar zou ik mij ook niet prettig bij voelen. Aangeven dat je niet wilt dat er op deze manier met je dochter wordt omgegaan, lijkt mij in dit geval niet meer dan normaal en zelfs nodig.
Ik zou dit niet accepteren. Het is aan de juf om haar te troosten, en haar een veilig gevoel te geven, al huilt ze de hele dag. Volgens mij is het morgenvroeg tijd voor een goed gesprekje met de juf dat je dit niet accepteerd? Zet ze door, dan zou dat voor mij een reden zijn om direct naar de directeur te stappen.
Verdrietige kinderen mogen meestalbij juf blijven tot ze in de kring gaan ondertussen afleiden en samen met ander kindje laten spelen bij de inloop. Erg vreemd om apart te zetten, al hoeft dat geen straf te zijn, als je klaar bent met boos zijn/ huilen kom je bij de rest. Dat zou in schoolsituatie en zeker met dat voorval niet mijn keus zijn. Zou nog wel een gesprek aangaan met de leerkracht om tot een oplossing te komen
Mijn dochter huilde de eerste anderhalve maand van de kleuterklas stevig. Ze was toen wel pas 2,5 jaar. De juf nam haar altijd bij zich, troostte haar, gaf haar extra taakjes en aandacht etc tot ze erover was. Nu is de juf haar beste vriend, zegt ze zelf. Die methode van in de hoek zetten vind ik echt barbaars. Wat leert een kind daar nu van?
Wat enorm zielig zeg. Zou idd met de juf gAan praten. Als ze nu echt stout is ok. Maar voor verdriet in de hoek? Komop het kind is (net?) 4...
Be-la-che-lijk. Ben zelf leerkracht van groep 3/4, en een aantal jaren van de kleuters geweest, maar dit vereist echt opheldering! Vraag morgen meteen of de juf na schooltijd tijd heeft om het gesprek voort te zetten omdat je nog wat vragen hebt.
Jeetje, wat erg. Ik zou je dochter dit geen dag meer laten meemaken. Zoiets is gewoon traumatisch dan. Vanaf morgen niet meer accepteren en meteen een gesprek aanvragen, eventueel met directeur erbij. Persoonlijk zou ik zo'n school met deze leerkracht niet kiezen en veranderen. Dit gaat echt zo veel te ver, je moet voor je dochter opkomen vanaf morgen.
Bedankt voor de reacties! Frannie82, er is inderdaad nog een kleuterklas op de school, maar ze mag niet van klas wisselen, helaas. Bedankt voor de link, ik zal kijken of er zoiets in mijn woonplaats is. Eigenlijk heb ik al een besluit gemaakt, ik ga voor een andere school kijken. Ook al verandert de situatie nog na een gesprek, het kwaad is al geschied, ze vindt de juf niet leuk en ik denk ook niet dat dat nog gaat gebeuren. Er komt sowieso nog een gesprek. Morgen krijgt mijn dochter haar BMR vaccinatie dus hou haar de rest van de dag lekker thuis, misschien zelfs de rest van de week.
Mijn dochter ging geen minuut meer naar die school! Ik zou inderdaad kijken voor een andere klas of andere school..