Goedemorgen dames, Ik zit met een dillema. Ik ben 39 jaar en ben 9 weken zwanger. Ik heb mijn eerste echo gehad en het hartje klopt, 2 januari heb ik mijn tweede echo. Ik heb een gesprek gehad met de gyn en informatie gekregen over de combinatietest. Zelf had ik er ook al over gelezen. De gyn heeft ons bedenktijd gegeven of we wel of niet een combinatietest gaan laten doen. Ze zei: het is niet zozeer de test maar wat je gaat beslissen als de uitslag twijfelachtig/slecht is. Op 2 janauri willen ze weten of we de combinatietest gaan laten doen zodat er meteen bloed geprikt kan worden. Nu twijfel ik, ik lees niet zulke postieve verhalen over de combinatietest. Twijfelachtige uitslagen maar na verder onderzoek blijkt er niets aan de hand te zijn. Ik weet wel dat ik GEEN vlokkentest en/of vruchtwaterpunctie wil laten doen (kleine kans op miskraam en ik heb al een miskraam meegemaakt). En dat zijn meestal de enige opties (behalve NIPT) als de uitslag van de combinatietest niet zo positief is. Of wachten op de 20 weken echo met het (geringe?) risico op trimosie 13 of 18. Een kindje met trimosie 21 heeft toch kans op een mooi leven. Terwijl een kindje met trimosie 13 of 18 geen kansen heeft. Bovendien zal de bevalling moeten worden opgewekt. Dat lijkt me heel erg en hartverscheurend. Wat zijn jullie ervaringen met de combinatietest. Ik hoor het graag, misschien helpt het ons een keuze te maken. Alvast bedankt!
Hoi Adria, Als ik jou verhaal lees dan denk ik dat je het misschien niet moet doen. Als je er zeker van bent dan je een kindje met trisomie 21 zou willen houden, dan zou ik de gok nemen dat evt andere afwijkingen van bijv trisomie 18+13 op de echo's te zien zullen zijn. Volgens mij zijn de artsen/ echoscopisten verplicht te vermelden als er een verdikte nekplooi te zien is op je termijn echo. Mocht dit aan de hand zijn, dan kan je wellicht overwegen alsnog een combi-test te doen (en/0f nipt?) te doen.... Vind het ook een lastige kwestie hoor. Bij mijn huidige zwangerschap heb ik er heel duidelijk v gekozen om de combinatie test niet te doen (ben een jaar ouder dan jij). Mijn gyn stond hier ook volledig achter. Maar dat komt ook door een eerdere slecht aflopende zwangerschap dit jaar, en de combinatie van mijn leeftijd en het feit dat ik blijkbaar heel weinig hcg aanmaak wat de uitslag sowieso al niet echt positief maakt. Succes met je keuze!
Bedankt voor je snelle reactie Anne. Wat heftig wat je hebt meegemaakt met je voirge zwangerschap. Ik neig ook heel erg naar het niet doen van de combinatietest, juist omdat de uitslag maar een kansberekening is. Las op het forum dat iemand weken in de onzekerheid heeft gezeten door de uitslag van de combitest en uiteindelijk was er niets aan de hand! Stress is ook niet bevordelijk voor een zwangerschap. Misschien moet ik toch maar de nekplooimeting afwachten en dan besluiten wat te doen.
Het is heel fijn wat ze allemaal kunnen tijdens zwangerschappen tegenwoordig maar af en toe zou ik ook wel eens willen dat het niet kon. En wat je zegt, al dat wachten en kansberekeningen daar wordt de stress ook niet echt beter van. Ben je onder begeleiding van een gyn of een verloskundige?
Enigzins zorgeloos zwanger zijn zit er niet meer in nee. Ik heb een medische indicatie i.v.m. hypertensie en medicatie gebruik. Dit is de eerste zwangerschap onder begeleiding van een gyn. Ik vraag me af wat me te wachten staat, vooral met mijn hoge bloeddruk.
Sluit me aan bij mijn voorgangsters. Volgens mij wil je geen verder onderzoek of afbreking doen bij een minder uitslag. Waarom zou je hem dan doen? Ja mss is de uitslag goed, maar mss ook niet en dan? Geniet je dan nog wel? Ik ben zelf 39 en wij wilden het echt zeker weten, dus hebben voor de nipt gekozen. Wij hadden een ander besluit genomen bij een slechte uitslag dus die uitgangspositie is volkomen anders In jullie geval zou ik niks doen Hopelijk heb je nog een fijne zwangerschap!
zo aan de hand van je verhaal zou ik het niet doen. helaas kon ik het niet meer terugdraaien en veel spijt van. mijn zwangerschap was al niet zonder zorgen, maar met uitslag 1:24 heb ik tot aan geboorte stress gehad of onze dochter wel gezond zou zijn. gelukkig was ze dat wel!!!!
eeehhh, je wilt geen vervolg onderzoek en een gehandicapt kindje is sowieso welkom? Bovenstaande lees ik uit je reacties als dat zo is dan heeft zo'n test toch helemaal geen nut, je maakt alleen jezelf gek.
Hartelijk dank voor jullie reacties. Ik wil het idd niet echt doen, te meer omdat de combitest zo onbetrouwbaar is. Ik wacht de nekplooimeting af, als die echt overduidelijk afwijkend is ga ik voor verdere screening. Zo niet dan geen combitest.