Misselijkheid tijdens zwangerschap en onbegrip

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door lisa27, 19 jan 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lisa27

lisa27 Bekend lid

25 sep 2013
    557
    91
    28
    Vrouw
    Hoi allemaal

Ik ben nu 5 weken zwanger van ons derde kindje. Helaas ben ik net als bij mijn vorige zwangerschap weer ontzettend misselijk. De vorige keer had ik een soort droge variant van hyperemesis gravidarum. Ik kokhalsde continu maar er kwam niks uit. Het lijkt erop dat dat nu ook weer begint. Nu zat ik ergens ik therapie om om te gaan met chronische pijn ivm mijn rugafwijking. Door de misselijkheid lukt het me nu gewoon niet om daar naartoe te gaan. Ik heb de begeleiders uitgelegd wat ik heb maar ik krijg geen begrip. Ze blijven zeggen dat ik langs moet komen om het te bespreken. Maar dit gaat gewoon echt niet. Ik kan nu niet eens autorijden. Uit bed komen is al een enorme opgave. Wie herkent dit? Dat je geen begrip krijgt

2. Malbec

Malbec VIP lid

5 apr 2020
    5.755
    7.854
    113
    Vrouw
    Gefeliciteerd met je zwangerschap!

Gewoon van je af laten glijden. Je kunt niet er naar toe. Punt.uit. Misschien lukt het volgende week wel, maar nu niet. Al je energie gaat even naar het maken van de baby nu.

Hangt het wellicht samen met je werk en is het een soort verplichte afspraak? Dan wordt het wat ingewikkelder maar dan zou je wellicht via teams voor kunnen stellen?

3. lisa27

lisa27 Bekend lid

25 sep 2013
    557
    91
    28
    Vrouw
    Dankjewel voor je reactie. Nee ik werk niet dus daar heeft het niks mee te maken. Tis gewoon een therapie die ik zelf gekozen heb. Tevens zou het een groepstherapie zijn en achteraf bleek dat ik de enige was want de rest had afgezegd. Dit vond ik al erg jammer want ik had specifiek gekozen voor een groep. Maar toen wist ik nog niet dat ik zo snel zwanger zou zijn. Ik kan nu gewoon echt niks. Heb net met veel moeite de kinderen naar school gebracht en lig nu uitgeput op de bank

4. Malbec

Malbec VIP lid

5 apr 2020
    5.755
    7.854
    113
    Vrouw
    Dan zou ik zeggen, laat ze het uitzoeken! ;) Hopelijk voel je je snel beter en anders even de dokter bellen hoor zodat hij je wat kan geven!

5. 19Summer87

19Summer87 Actief lid

12 apr 2021
    308
    192
    43
    Vrouw
    Erg vervelend dat ze daar geen begrip voor op kunnen brengen.
    En dat ze er zo'n probleem van maken vind ik al helemaal gek, omdat je de therapie zelf gekozen hebt dus ze niks verplicht bent in mijn ogen. Wat niet gaat, gaat niet. Als ze er moeite mee hebben is dat meer hun probleem dan dat van jou toch?? Jij hebt nu meer dingen aan je hoofd dan therapie.

Vero0504 en Malbec vinden dit leuk.
  6. lisa27

lisa27 Bekend lid

25 sep 2013
    557
    91
    28
    Vrouw
    Ja precies ik heb nu zoiets van ze zoeken het maar uit. Ik wil deze misselijkheid helemaal niet maar ja kan er niks aan veranderen….. ik heb op advies vd huisarts nu gember capsules gekocht. Emesafene en primperan werken bij mij helaas niet

Malbec vindt dit leuk.
  7. Zuri

Zuri Fanatiek lid

26 mei 2016
    3.329
    2.365
    113
    Vrouw
    Hey wat pittig zeg, maar ook herkenbaar. Ik heb 4 langere zwangerschappen gehad. De 1e en 3e droge HG waarbij emesafene wel wat hielp, maar pas na de 8w. Daarvoor was ik niks waard lag hele dag op bed meestal vanaf 6w dan begon het. De 2e zwangerschap nergens last van gek genoeg. Nu heb ik natte HG en voor eerst dat ik moest spugen was net met 5w. Ik dacht dat ik griep had maar uiteindelijk opgenomen vanwege uitdroging en alles. Het hevige overgeven heeft tot 9w geduurd en veel mensen begrepen het indd niet. Kreeg opmerkingen als ja ik las op internet dat het psychisch is (ja en? Al zou dat zo zijn hoe lost dat mijn probleem op?) Of ja ik las dat sommige mensen wel 40x per dag overgeven dat heb jij niet (ja want 20 tot 30 keer per dag stelt niks voor ofzo).

Bij mij hielp emesafene en primperan deze zwangerschap ook niet voldoende, wel iets. Wat wel helpt is zofran/ondansetron. Of ze je dat willen voorschrijven met droge HG is wel de vraag. Je kunt als je dit niet trekt de huisarts wel vragen erom. Of anders doorverwijzing naar gyn die weet er meer over.

Ik heb het zelf uiteindelijk met 9w gekregen (vandaar ook dat het toen beter ging). Merk nu dat het eindelijk wat afneemt maar nog altijd heel misselijk. Nu vooral 's nachts en dan ben ik dus wakker, zoals nu.

8. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.943
    14.996
    113
    Mogelijk al last van maagzuur? Dat kan ook enorme misselijkheid veroorzaken. Je kan dat veilig testen met antagel (het werkt alleen verrotte kort), rennie kan ook maar daar kon ik een fabrieksvoorraad van wegkauwen zonder effect.

9. lisa27

lisa27 Bekend lid

25 sep 2013
    557
    91
    28
    Vrouw
    Jeetje wat heftig joh! Ondansetron kreeg mijn stiefvader tijdens chemokuren dus dat is wel een heftig middel toch? Ik gebruik nu dus die gembercapsules en het werkt bizar goed, ruim 24 uur! Had dit nooit verwacht maar voel me stukken beter. Zodra de 24 uur voorbij zijn ben ik ook weer kotsmisselijk en twee uur na inname vd gembercapsule voel ik me weer goed.

heidiane, Malbec en Zuri vinden dit leuk.
  10. lisa27

lisa27 Bekend lid

25 sep 2013
    557
    91
    28
    Vrouw
    Oh en mensen die zeggen dat het psychisch is moeten zichzelf laten nakijken!

11. lisa27

lisa27 Bekend lid

25 sep 2013
    557
    91
    28
    Vrouw
    Ik slik al jaren omeprazol omdat ik standaard last heb van maagzuur en die medicijnen werken prima dus denk niet dat dat het is maar bedankt voor de tip!

12. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.943
    14.996
    113
    Die wens je t liefste een weekje dezelfde ervaring toe.

13. Zuri

Zuri Fanatiek lid

26 mei 2016
    3.329
    2.365
    113
    Vrouw
    Yeaaah!! Wat fijn zeg dat je iets hebt gevonden wat werkt! Daar gaat het uiteindelijk om!

En het klopt wat je zegt. Het wordt tegenwoordig ook ingezet als middel tegen HG. Alleen nog niet alle gynaecologen en zeker huisartsen weten dit en schrijven het zomaar uit.

14. lisa27

lisa27 Bekend lid

25 sep 2013
    557
    91
    28
    Vrouw
    Minimaal ja

15. Malbec

Malbec VIP lid

5 apr 2020
    5.755
    7.854
    113
    Vrouw
    Nou indd. Of deze; “ het hoort erbij “ hou.je.mond

Ik ben zelf wel misselijk geweest de eerste periode en ik had ook zoiets, het hoort erbij. Maar dat is hoe ik me voelde. Namelijk een beetje een weeïg gevoel en moest af en toe spugen maar dat was het. Zolang ik voldoende at was het prima te doen.
    Mensen die het zoals ik hebben gehad die beoordelen dus voor jou dat het erbij hoort terwijl jij het 30x erger hebt en je niet meer kan functioneren. Die nemen zichzelf als referentiekader en iets anders bestaat niet of je moet je er maar over heen zetten, walgelijk vind ik dat.

Fijn joh dat die gemberpillen werken. Even niet teveel doen en gewoon maar eens kijken hoe je de dag door komt hoor ermee! Kalm aan en hoop dat het snel helemaal weg gaat en niet omslaat. Dikke knuffel! ❤️

lisa27 vindt dit leuk.
  16. Chanbee

Chanbee Fanatiek lid

19 jan 2017
    1.224
    1.198
    113
    #16 Chanbee, 23 jan 2022
    Laatst bewerkt: 23 jan 2022
    Ugh ja die “het hoort erbij hè” kan ik ook niet hebben. Zeker niet van een kerel.. toen ik tijdens de dagstart aankondigde dat ik zwanger was en mij slecht voelde door het vele overgeven zei een mannelijke collega: ja hoort erbij hè maar sterkte. Heb hem toch even laten weten hoe ik erover dacht :|

hij belde later ook op om zijn excuses aan te bieden en zei ook dat hij geen idee had en waarschijnlijk in bed was gebleven als hij zo vaak had overgegeven. Wat om dan wel weer netjes vond.

NiVa0230 en Malbec vinden dit leuk.
  17. vrouwvan

vrouwvan Fanatiek lid

26 dec 2015
    2.195
    1.242
    113
    Maar het hoort er toch ook een beetje bij? Begrijpt me niet verkeerd, weet als geen ander hoe het voelt want ik ben 10 kilo afgevallen de eerste weken, het hoort er voor mij echt bij. Bij mijn eerste ook extreme misselijkheid.

18. Malbec

Malbec VIP lid

5 apr 2020
    5.755
    7.854
    113
    Vrouw
    Maar een ieder gaat er toch anders mee op en als je op een beetje begrip hoopt en je enkel te horen krijgt; “ ja het hoort erbij “ is dat niet oké. Met andere woorden. Niet zeiken.

19. vrouwvan

vrouwvan Fanatiek lid

26 dec 2015
    2.195
    1.242
    113
    Ik denk dat dat, dan echt te maken heeft met tegen wie je zo een opmerking maakt. Ik persoonlijk zou er weer geen problemen mee hebben, maar goed dat komt waarschijnlijk omdat het bij "mijn zwangerschappen" inderdaad gewoon hoort.

20. Chanbee

Chanbee Fanatiek lid

19 jan 2017
    1.224
    1.198
    113
    Ben ik het niet helemaal mee eens. Ja misselijkheid kan erbij horen maar zoals mijn huisarts zei zoveel overgeven dat je niet meer normaal kunt functioneren hoort er niet bij.

Deel Deze Pagina