meisje ruim 2 jaar oud praat te weinig

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door ettol, 24 jan 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ettol

    ettol Actief lid

    21 aug 2013
    233
    56
    28
    Oh en ze is ook zo verlegen én koppig dat ze bij een vreemde echt never nooit zal praten. Daardoor zullen we weinig opschieten met logopedie nu vrees ik zo
     
  2. Suuzan

    Suuzan Fanatiek lid

    21 dec 2013
    1.804
    654
    113
    mijn zoontje was panisch bij het cb, dus ik vreesde ook voor logopedie. De eerste keren heeft hij bij mij op schoot gezeten en zei hij niets. Gelukkig hoefde hij alleen te wijzen naar plaatjes ivm een test om te zien wat het niveau was van zijn woordenschat. Maar de logopediste doet alles zo leuk spelenderwijs dat hij na 2 x toch mee ging doen. Vaak kleuren ze samen, maken een puzzel of spelen met auto’s. Daarin zitten 4 nieuwe woordjes in verwerkt die we thuis ook moeten oefenen. Als hij iets anders wil doen (het blijft toch een peuter haha) dan speelt ze daar leuk op in. Ik zit er altijd gewoon bij.
     
  3. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.286
    3.527
    113
    Hier zijn/waren beide kids ook niet zo vlot met praten, al weet ik het van de oudste niet zo heel goed meer, maar toen ik een paar maanden geleden mijn zorgen uitte bij het CB vanwege de jongste kreeg ik deze site mee.
    www.kindentaal.nl hier kan je best wat lezen over de taalontwikkeling en verder kan je hier https://www.kindentaal.nl/snel-test bekijken hoever de taalontwikkeling van je kind is en of het verstandig is om contact op te nemen met CB. Hier valt ze elke keer net aan binnen de norm, daarbij zien wij (en de psz waar ze nu een paar maanden 1 ochtend is) vooruitgang, dus wij wachten rustig af. Ze heeft ook wel een reden waardoor ze wat achter zou kunnen lopen en de verwachting is dat ze cognitief sterk genoeg is om dat in te lopen met de tijd.
     
  4. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.286
    3.527
    113
    Zo is onze jongste ook wel een beetje, maar het gaat vaak allemaal spelenderwijs hé. Ze hoeven niet op een stoeltje te zitten en woordjes na te zeggen.
    Hier gaat dochter 1x per half jaar voor controle naar de fysio. De eerste paar minuten is ze afwachtend, maar vlak daarna schuif ik naar een hoekje van de ruimte en gaat ze met de therapeut mee de zaal in, gaan samen kleuren, boekje lezen, toren stapelen en allerlei andere leuke activiteiten waaruit zo'n therapeut al heel veel op kan maken.
     
  5. Emma86

    Emma86 VIP lid

    25 jun 2012
    5.158
    2.055
    113
    Vrouw
    Nederland
    Mijn zoontje van ruim 2 krijgt ook logopedie. De logopedist doet weinig met hem, jij als ouder mag het oefenen doen. Op een afspraak vertel je vooral waar je tegenaan loopt, daarop worden er weer vragen gesteld, voorbeelden gevraagd. Op die manier krijgt de logopedist een beeld. Jij krijgt dingen uitgelegd (waarom iets niet zo goed wil met praten bijvoorbeeld) en bepaalde oefeningen of handvatten waarop je taal iets anders kan aanbieden.
    Logopedie is overigens bij ons thuis.
     
  6. annelie566

    annelie566 Niet meer actief

    Tot augustus zei onze zoon(hij is van mei 2017 dus toen iets ouder dan 2) helemaal niets behalve mama en ijs. Sinds mei kreeg hij logopedie maar echt vooruit ging het niet. Kinderarts maakte zich hier wel erg zorgen over, en hij is aangemeld voor gehoor en taaltesten. In de tussentijd is hij vanaf de herfstvakantie(eind oktober) ipv 2 ochtenden psz, 4 ochtenden gegaan en sindsdien is zijn taal top. Helemaal op niveau, taaltest was prima en hij stopt niet meer met praten nu. Die 2 extra dagen hebben hier ontzettend veel verschil gemaakt. In 2 maanden van helemaal niks(niet eens 10 woorden) naar volle zinnen van 5 a 6 woorden.
     
    ettol vindt dit leuk.
  7. ettol

    ettol Actief lid

    21 aug 2013
    233
    56
    28
    Tnx dames!

    We gaan morgen bij huisarts naar oren laten kijken - een poging doen in ieder geval.

    En opeens toont ze veel meer interesse in taal en merken we bijna per dag vooruitgang. Dus fingers crossed dat deze positieve ontwikkeling zich voort zet.
     
    sabagirl vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina