Meisje uit Nederland verdronken in zwembad Franse camping

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Felice, 2 aug 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.690
    14.043
    113
    Snap nu wel waarom ik bij zwemles zo panisch was voor gorchel- en afvoerputjes...toch niet helemaal een verkeerde link.

    Hoorde t vanmorgen op de radio, mn nekharen stonden overeind. Je moet er toch niet aan denken zeg.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  2. HappyRabbits

    HappyRabbits Fanatiek lid

    20 jan 2014
    4.888
    4.387
    113
    True. Al vraag ik me af hoe je dat soort roosters (die toch echt nodig zijn voor de zuivering) zo veilig kunt maken dat er echt niks meer in kan.

    Dat van die zwemshorts snap ik, maar het zijn zwembroeken, geen korte broeken. En ja, puntje van hygiëne begrijp ik dan wel, maar dat mannen de hele dag ik zo’n broek rondlopen is ook maar een aanname. Dan zou je ook kunnen zeggen dat lang los haar niet zo hygiënisch is, je verliest hoe dan ook haren in het zwembad.

    Ik vond de handhaving op de broeken op ‘ons’ park nogal overdreven. Mijn punt was: dat vonden ze nogal een issue, terwijl ik nu denk: attendeer mensen liever op de risico’s van lang los haar icm de roosters. Veiligheid is zoveel belangrijker dan geneuzel over een zwemshort.
     
  3. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.473
    3.149
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    In Nederland zijn ze over het algemeen veilig. De plaatsing is belangrijk. In nederland zitten ze vaak aan de bovenrand van het bad, nét boven het water. De roosters die je hier diep onder water ziet zijn -zover ik weet - roosters waardoor het water het bad IN komt, dus die zuigen niet. Ik heb overigens geen idee hoe het werkt bij golfslagbaden. Ik moet bekennen dat ik dat ook altijd wel spannend vind, maar daar houd ik mijn kinderen ook altijd al weg van de start van de golven zeg maar.
    Over de roosters verder; het schijnt dus ook dat als je er meerdere hebt, dat dan de zuigkracht verdeeld is over meerdere, dus dat maakt ook al verschil.

    Over de zwembroeken: Hygiene zit 'm ook in ; hoe meer stof, hoe meer vuil er mee verplaatst wordt. Maar een ander punt waarvan ik weet wat belangrijk is bij de zwemshorts is de waterverspilling. De shorts nemen veel water het bad mee uit, telkens als iemand met short uit het water gaat.

    Maar oke, ik ben het met je eens dat soms op de verkeerde dingen te streng gelet wordt... maar die shorts zijn natuurlijk lekker makkelijk om te corrigeren.
     
    GossipGirlxoxo en HappyRabbits vinden dit leuk.
  4. Loveischocola

    Loveischocola VIP lid

    11 jan 2019
    11.853
    12.330
    113
    Vrouw
    Maar ik las ook dat die zwembroeken ook in roosters kunnen komen net als haar bv..
     
  5. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    #45 GossipGirlxoxo, 6 aug 2022
    Laatst bewerkt: 6 aug 2022
    Ik heb dit ook gelezen. Dochter zwom altijd met 2 invlechten in (tegen klitten) sinds dit bericht de afgelopen dagen dus staart, daarin een vlecht en deze indraaien tot knot! Al hebben hier op de camping alle baden zo een afvoer (aanzuig) wat zo een rand naast het water is dus dan zou het niet kunnen gebeuren. Ik heb ook nog geen enkel putje op de bodem of aan de randen kunnen ontdekken hier.

    Dat verhaal van dat jongetje schrok ik ook van. Dat ze zuigkracht zo krachtig is dat het vacuüm trekt en ze hem met 3 volwassenen niet eraf kregen.

    Een buur hier op vakantie is badmeester en vertelde dat in hun zwembad er een alarm is die afgaat zodra iemand te lang onder water zwemt en dat het pompsysteem heel makkelijk bereikbaar is op het moment dat iemand vast zit zodat de zuigkracht direct weg is waardoor dat vacuüm zuigen dan direct voorbij is.

    Maar ik blijf water en kinderen heel eng vinden. Na dit bericht dacht ik ook direct als je gaat zwemmen zorg dus dat je een schaar in je tas hebt maar je weet natuurlijk niet hoe je in paniek op zo een moment reageert. Maar eigenlijk zou elke badmeester dus een grote schaar in zijn ehbo tas moeten hebben (zoals iemand voor mij al noemde). Het probleem met los haar en putjes schijnt niet eens direct de sterke zuigkracht te zijn maar als het haar ertussen komt dat het door een minimale zuigkracht erachter direct in de knoop raakt achter het putje waardoor loskomen dan gigantisch lastig word.
     
  6. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    meestal staan die toch echt in pierenbadjes of heb ik een verkeerd beeld voor me nu??

    vriendin van me poste vandaag ook dat er op haar camping in Frankrijk gisteren een kleuter is verdronken. Die was vermist en werd na de zoektocht levenloos in het zwembad gevonden. Echt een nachtmerrie.

    hier vlak bij ons zit een gezin met een meisje van bijna 5 die door de wachtrijen bij zwemles nog niet is gestart. Ze kan een beetje zwemmen en zich een kleine minuut boven houden en haar moeder oefent steeds met haar zonder bandjes. Vandaag dacht dat meisje dat ze het wel kon en sprong ze zonder haar moeder het zwembad in vlak naast ons. Ze ging binnen 10 seconden koppie onder mijn man kon haar zo boven trekken die zag het gebeuren. Ze had haar bandjes niet om omdat ze met haar moeder had afgesproken alleen zonder bandjes te zwemmen met mama, papa of oma erbij maar ze dacht dat ze het zelf ook wel kon. Ik denk dat ze zo geschrokken is dat ze dat niet meer doet maar dit is dus een reden dat mijn dochter voor haar diploma’s bij het water altijd een puddel jumper aan had. Ook op de kant en op de zonbedjes. In een fractie van een seconde kun je ze uit het oog verliezen. En nu nog, ook al heeft ze haar A, B en C zonder toezicht van en grote mag ze niet alleen zwemmen. Alleen in ons zicht!
     
  7. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    In Nederland is de kans Nihil. Alle zwembaden worden met regelmaat getest en bij gevaarlijke situaties moet dit op korte termijn opgelost worden en krijgen ze een nacontrole!
     
  8. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    hier altijd in vlechten en niet voor het gevaar maar omdat los haar zo gigantisch gaat knopen na een dagje zwemmen. Ik ben dan langer bezig met ontknopen dan met invlechten. Heb jij daar nooit last van met los haar?
     
  9. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    in Nederland heeft de zuigkracht een maximum (dat geld dus niet voor andere Europese landen) dat testen ze met een stok met paardenstaart eraan en de zuigkracht is dan zo laag dat die staart niet word aangezogen. Ook mogen de gaatjes in de roosters in NL niet groter zijn dan 0,8 milimeter.
     
  10. Taiga

    Taiga Fanatiek lid

    28 apr 2019
    1.325
    2.031
    113
    Toch altijd voorzichtig blijven. In het zwembad hier in de stad is een meisje met zwembandjes en al onder water gezogen en bijna verdronken. Een afvoerrooster voor de wildwaterbaan maar wel in het normale zwembad zit. Zo gevaarlijk! Ik heb al van meerdere mensen gehoord dat dat rooster daar linke business is. Er gaat dan blijkbaar wat mis met het resetten van de glijbaan.
    Ik zwem dus mooi niet aan die kant met de kinderen. :$
     
  11. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.508
    10.343
    113
    Ik doe ook altijd bandjes om bij zwembaden. Ik zag ook mensen ‘oefenen’ met hun 3 jarige om zonder bandjes in het water springen. Dat is gewoon echt niet handig. De volgende keer denkt hij ook dat het kan zonder papa of mama in de buurt.
     
  12. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.378
    3.896
    113
    noord holland
    Nee eigenlijk juist niet. Mijn meiden wilde t ook echt niet, dus het was zoals t was, maar als ze t al eens deden vonden we het een groter gedoe om het stiekje weer uit zo'n stugge staart te halen :roflmao:.
    Nee gewoon onder de douche na het zwemmen de haren wassen, dat kon gelukkig bij ons bij bijvoorbeeld de zwemlessen destijds ook gewoon, daarna uitkammen was nooit een probleem.
     
  13. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.473
    3.149
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Gelukkig geld dat niet voor ieder kind :) - maar het lastige is natuurlijk dat er genoeg kindjes zijn die op zwemles zitten met papa/mama/oma/opa ofzo - en daar altijd zonder materiaal zwemmen. Bij vrijzwemmen moeten ze dan natuurlijk wél vleugels o.i.d om - maar ik begrijp dat er mensen zijn die ze af doen om te oefenen.
    En daarbij; in het water springen mét zwemvleugels geeft ook zéker geen garanties dat het goed gaat, hebben ze per ongeluk de armpjes omhoog, dan schieten vleugeltjes ook gelijk af.
     
  14. Bloempjelief

    Bloempjelief VIP lid

    28 mrt 2020
    7.666
    6.834
    113
    Vrouw
    Dan heb je of slechte bandjes of ze zijn niet hard genoeg opgeblazen. Ze zijn hier niet af te krijgen zonder ze een beetje leeg te laten lopen.
     
    Sado vindt dit leuk.
  15. femkes

    femkes VIP lid

    24 jul 2007
    9.043
    10.284
    113
    Of kinderen met hele dunne armen. Vooral bij mini wil het nog wel eens gebeuren dat het bandje afzakt naar haar onderarm.
     
  16. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.473
    3.149
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Dit klinkt in mijn ogen als een 'dat overkomt mij niet' - maar helaas. Door de druk van het water in combinatie met het natte plastic en de natte huid, kan dit iedereen overkomen. Zeker als ze van grotere hoogtes afspringen (startblok bijvoorbeeld, duikplank en soms gewoon van de kant van het bad als het bad een water hogere kant heeft) Gelukkig springen kinderen meestal niet met gestrekte armen in het water- anders zou dit veel vaker gebeuren.

    Maar ik weet dat bijna al mijn collega's in het zwembad het al eens meegemaakt hebben.
     
    Spectre, SAARC en femkes vinden dit leuk.
  17. MadeInUSA

    MadeInUSA VIP lid

    27 dec 2011
    8.660
    9.574
    113
    Ja ook mijn ervaring hoor. Zo'n bandje wil bij capriolen weleens losschieten. Was voor ons een voorzien risico, we waren er altijd bij en hadden als dat gebeurde het kind alweer boven voordat die besefte wat er gebeurde.
     
    femkes vindt dit leuk.
  18. Loveischocola

    Loveischocola VIP lid

    11 jan 2019
    11.853
    12.330
    113
    Vrouw
    Maar sowieso moet je je kinderen goed in de gaten houden bij het water.. ik zie echt veel gevaarlijke dingen als we in zwembad of bij water zijn.
     
    femkes vindt dit leuk.
  19. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    17.841
    16.877
    113
    Vrouw
    Nou die bandjes werken gewoon niet bij onze kinderen, dunne armpjes en dan heb ik nog wel de kleinste maat. Ze vallen niet zozeer af, maar ze draaien wel en ermee drijven snapt de jongste sowieso niks van, dan valt ze alsnog met haar hoofd in het water... ik vind het gewoon ondingen en vrij weinig nut hebben, maar dat is mijn mening haha
     
    femkes vindt dit leuk.
  20. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.746
    15.178
    113
    Ik vind bandjes ook helemaal niks om die reden…

    Mijn oudsten hebben een puddle jumper, de jongste een swimtrainer, tot ze groot genoeg is voor een puddle jumper :)
     
    Athina en Spectre vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina