Meisje uit Nederland verdronken in zwembad Franse camping

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Felice, 2 aug 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    18.018
    17.037
    113
    Vrouw
    Ook de reden dat ik niet in mijn eentje ga zwemmen met 2 kinderen. Dan kom ik ogen tekort.
     
    Sado vindt dit leuk.
  2. Zxcvb

    Zxcvb VIP lid

    13 dec 2019
    10.343
    12.031
    113
    Vrouw
    Hebben wij een keer gehad bij een van onze kinderen. Op vakantie lekker aan het zwemmen. Zoon had vleugeltjes aan en wil van de kant in het diepe bad springen. Mijn man staat in het diepe bad om hem op te vangen. Om het nog extra leuk te maken dacht mijn zoon dat hij wel meteen in de zwemband kon springen die mijn man vast hield. Hij springt en floep zo door de band heen, beide zwembandjes waren uitgegaan.
    Gelukkig stond mijn man er pal naast en vist hem meteen uit het water.
     
  3. Loveischocola

    Loveischocola VIP lid

    11 jan 2019
    11.946
    12.419
    113
    Vrouw
    Snap ik is ook geen doen
     
  4. MadeInUSA

    MadeInUSA VIP lid

    27 dec 2011
    8.686
    9.653
    113
    Die van mij weigerden de swimtrainer of waren er met een maandje of 18 wel klaar mee, en met bandjes konden ze zelf lekker rond spartelen (op armlengte uiteraard toen ze klein waren, en geleidelijk tot pakweg twee zwemslagen afstand tot vlak voor hun A). Geen last van draaiende bandjes oid.
     
  5. MadeInUSA

    MadeInUSA VIP lid

    27 dec 2011
    8.686
    9.653
    113
    Snap ik, deden wij ook niet. Pas toen de oudste haar A had ging ik alleen met ze naar een heel overzichtelijk zwembad.
     
  6. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    18.018
    17.037
    113
    Vrouw
    Die fase heeft onze dochter nu ook. Swimtrainer wil ze niet meer, puddle jumper is ze nog te klein voor, maar die armbandjes werken ook niet. Zeker in het diepere bad, ze snapt gewoon niet hoe ze moet drijven en dan valt ze naar voren met haar gezicht in het water.
    Dus dan is het gewoon de swimtrainer om.. dan moppert ze wel bij het aandoen, maar uiteindelijk vindt ze het ook wel prima en kan ze in ieder geval drijven..
     
  7. Bloempjelief

    Bloempjelief VIP lid

    28 mrt 2020
    7.821
    6.989
    113
    Vrouw
    Ik heb gewoon die van Intex en mijn kinderen hebben erg dunne armen, vooral de oudste. Maar die staan zo bol en hebben uiteindelijk zo’n klein armgat, dat we steeds moeten rukken en trekken om ze af te krijgen. Ze zijn hier iig nog nooit afgegaan. Van de kant wordt er wel gesprongen, maar niet van grotere hoogtes. Vind ik ook niet de bedoeling als je niet kan zwemmen. Maar dat is mijn mening;)
     
    owly, Neuzeke, Spectre en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  8. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    18.018
    17.037
    113
    Vrouw
    Van grotere hoogtes niet nee, maar dat werd volgens mij ook niet bedoelt.. en als het voor jullie werkt is dat toch prima. Ik vind het gewoon ondingen.
     
  9. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.496
    3.161
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    nog even dit filmpje - omdat ik het nu toevallig tegenkwam en omdat ik het vorige keer niet kon uitstaan dat ik het niet kon vinden... overigens ben ik echt fan van zwemvleugels! Maar wel altijd onder begeleiding en in de wetenschap dat niets 100% veilig is... sowieso is een drijfmiddel gebasseerd op lucht nooit 100% veilig natuurlijk om dat het altijd ongemerkt lek kan gaan. Ik zag een tijdje terug ook zwemvleugels met van dat foam erin. Dan is het risico op lek gaan ook al getackeld. Maar dan houd je natuurlijk nog bovenstaande... maar oke - soms is het ook even zoeken met je kindje wat voor jullie het beste werkt.
     
    Zxcvb vindt dit leuk.
  10. Yvuna

    Yvuna Actief lid

    12 jul 2019
    265
    300
    63
    Vrouw
    #70 Yvuna, 9 aug 2022
    Laatst bewerkt: 9 aug 2022
    Puddle jumpers ;)

    Uiteraard eens dat niks 100% veilig is en je ze altijd in de gaten moet houden.
     
    Spectre vindt dit leuk.
  11. MadeInUSA

    MadeInUSA VIP lid

    27 dec 2011
    8.686
    9.653
    113
    Met zo'n puddle jumper hebben ze zo'n groot borststuk, worden ze dan niet juist weer rechtop gedwongen in het water? Want met een Swimtrainer leren ze juist om vlakker in het water te liggen met hun benen naar achteren waarmee ze zich ook lekker efficient kunnen voortbewegen. Zoontje had dat heel mooi toen hij overging op vleugeltjes.
     
  12. Maan14

    Maan14 Fanatiek lid

    6 feb 2022
    2.385
    2.551
    113

    Mijn zoon verzuipt met zijn puddlejumper. Hoe en waarom weet ik niet. Maar alsnog onderwater met zijn gezicht. Het beste werkt hier.... Drijfvest met extra zwembandjes. Hij ziet er uit als een marsmannetje. Maar verdrinken doet die zo niet. Zowiezo nooit je kind uit het oog verliezen in het zwembad. Altijd een volwassenen die toezicht houdt. En goed met elkaar bespreken als je ' overdraagt' dus niet er vanuit gaan dat de ander oplet.
     
  13. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.827
    14.155
    113
    Hier heb ik er eentje van decathlon, overigens nog niet gebruikt maar leek me met onze smurf handiger dan zwembandjes.

    Edit: kennelijk is dat dus zo'n puddle jumper...mja mosterd :roflmao:
     

    Bijgevoegde bestanden:

  14. Zxcvb

    Zxcvb VIP lid

    13 dec 2019
    10.343
    12.031
    113
    Vrouw
    Ik kom echt nooit in een zwembad. Als we zomers gaan zwemmen is dat in buitenwater. Dan is het vooral spelen in het zand en af en toe het water in. Zo'n swimtrainer is toch zo'n zwemband met schouderbandjes? Prima voor in het zwembad lijkt mij, maar niet geschikt voor spelen in het zand en dan weer het water in.
    Zo'n puddlejumper, is dat wel iets wat nog lekker zit om aan te houden tijdens het spelen? Wij hebben nooit wat anders gehad dan die gewone opblaasvleugeltjes. Altijd prima, behalve die ene keer dat ze uitvlogen tijdens het in het water springen.

    Niet dat ik die dingen nog nodig ga krijgen, maar was er eigenlijk benieuwd naar.
     
  15. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik keek laatst op een nieuwssite (ik meen RTL) en filmpje over zo'n zwembad-tester hoe specifiek hierop lette. Hij vertelde dat hij geen uitspraken kon doen over de veiligheid van zwembadje op campings omdat ze daar bijna nooit komen.
    Je kunt dus niet zeggen dat het op campings slechter is dan bij 'echte' zwembaden. Maar omgekeerd vind ik de uitspraak dat in Nederland de kans nihil is toch ook wat gevaarlijk en kort door de bocht.

    Mijn oudste is een goede zwemmer en over het algemeen en vrij verantwoordelijk kind. Hij mag dus van ons inmiddels ook zonder toezicht zwemmen. Maar ik heb hem wel altijd gewaarschuwd voor het gevaar van die roosters. En met de jongste hem ik dus laatst ook dat filmpje zitten kijken. Al mag hij voorlopig zeker nog niet alleen zwemmen. Ondanks ABC zwemt hij niet geweldig en raakt bovendien snel in paniek als hij onder water komt. Maar goed: ook als je wel in de buurt bent, kunnen dit soort roosters gevaarlijk zijn. Althans: ik kan de pomp niet uitzetten, heb in het zegmaar geen schaar bij de hand voor vastzittende haren. Kortom: gewoon niet mee spelen. Want zit je kind eenmaal vast, heb je ze niet zomaar los.

    Overigens vind ik ook dat je er niet mee moet spelenbals je hoofd wel boven water is. Want jouw acties kunnen bij een ander rooster voor een hogere zuigkracht zorgen, waarmee je een ander in gevaar brengt.
    Helaas denken veel ouders en kinderen dáár niet over na. Hartstikke leuk, van die spuiters dichtduwen. En het zou natuurlijk ook gewoon veilig moeten zijn. Maar als ik zo hoor en lees hoe dit soort ongelukken tot stand komen, is dat niet altijd het geval. Als bezoeker niet weet wat voor systeem een zwembad gebruikt, of er getest wordt, hoe het onderhoud is (ook na goedkeuring kan er iets kapot gaan) etc. Beter dus om gewoon niet met dat soort dingen te rotzooien.

    Wat betreft zwemvleugels / puddlejumper e.d. Ik ben fan van een zwemvest. Dat kunnen ze zowel rechtop in drijven als horizontaal mee zwemmen. En ze kunnen bij juist gebruik niet 'afschieten'.
     
  16. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    #76 tupp, 10 aug 2022
    Laatst bewerkt: 10 aug 2022
    Aanvullende veiligheidstip voor gevorderde zwemmers die bezig zijn met 'zo lang en zo ver mogelijk onder water': vaak zie je dan kinderen en volwassen op de rand van het bad een aantal keer snel achter elkaar inademen. In feite boots je dan een soort hyperventilatie na. (Hoewel hyperventilatie voelt als 'gebrek aan lucht', heb je in feite teveel zuurstof en te weinig koolstofdioxide in je bloed.)

    Dat hyperventileren vlak voor een duik onder water, is levensgevaarlijk. Ik geef onmiddellijk toe: ik deed het vroeger ook een het gaat vrijwel altijd goed. Maar als het mis gaat, raak je onder water buiten bewustzijn. Met alle gevolgen van dien!

    Met deze ademtechniek stel je de ademprikkel uit. Dat lijkt handig als je lang onder water wilt blijven. Maar ja stelt alleen de prikkel k uit: alleen het signaal dat je zuurstof nodig hebt, wordt uitgesteld. Maar het zorgt er niet ècht voor dat je langer zonder zuurstof kunt.
    Zeker wanneer je dit binnen korte tijd een aantal keer achter elkaar doet (wedstrijdjes 'wie zwemt het verste onder water' of zelf proberen steeds verder te komen) ontstaat de kans op bewusteloosheid.

    Dit is een gesprek dat ik met mijn jongste nog niet hoef te voeren: die durft niet goed onder water. Maar juist met de oudste heb ik hier wel uitgebreid over gesproken en ieder jaar fris ik ook die weer even op. Hij is namelijk een fanatieke en goede zwemmer (waterpoloër) die ook graag onder water zwemt en daar steeds beter in wil worden.

    Meer info: https://www.trouw.nl/nieuws/sterven-in-het-zwembad~bc97ce6c/?referrer=https://www.google.com/ Lees het alsjeblieft en wees er alert op, juist bij kinderen en volwassenen die goed kunnen zwemmen.
     
    Yvuna vindt dit leuk.
  17. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.655
    21.161
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Mijn dochter vond zo'n puddlejumper idd niks. Ik vind het er ook altijd erg oncomfortabel uitzien. Dus hier altijd zwembandjes gehad. Hoewel zo'n zwemvestje die je bij sommige zwemscholen hebt, me nog beter lijkt.
     
    Zxcvb vindt dit leuk.
  18. Loveischocola

    Loveischocola VIP lid

    11 jan 2019
    11.946
    12.419
    113
    Vrouw
    Zijn zie zwemvestjes ook te verkrijgen voor lichtgewichtjes? Zoon weegt nog geen 10 kilo enorme waterrat is het. Nu altijd op onze arm of in zo band en spelen onder toezicht natuurlijk.
     
  19. Vogelinnetje

    Vogelinnetje VIP lid

    3 nov 2009
    6.373
    5.644
    113
    Die zwemvestjes zijn alleen geschikt voor kinderen die door hebben dat ze hun armen moeten gebruiken. Anders liggen ze plat in het water, met hun hoofd onder.

    Ik heb met beide kinderen lang baby/peuter zwemmen gedaan. Daar kregen we veel tips, en hoorden we ook verhalen over hoe het niet moet. Zeer leerzaam. Er zijn nog te veel ouders die puur op de zwembandjes vertrouwen.

    VeiligheidNL adviseert om een kind ook te laten voelen wat er gebeurt als het zonder bandjes in het water terecht komt. Als je dat begeleid doet, dan leert het dat het zinkt. Kunst als ouder is dan om je kind niet direct weer naar boven te halen, maar een paar seconden te wachten en dan langzaam naar boven te halen. Dat leerden we bij babyzwemmen: til je je kind te snel weer uit het water, dan schrikt het en krijgt het water binnen.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  20. Lootje

    Lootje Fanatiek lid

    29 dec 2010
    1.477
    596
    113
    Ik kan het artikel niet lezen, wil je misschien screenshots delen?
     

Deel Deze Pagina