Ik ben het ermee eens dat de belevingswereld van dit kind echt niet veel anders is dan die van een ander 4-jarig kind. Maar ze maakt WEL prachtige dingen!
O, laat ik daar nog eens opnieuw duidelijk over zijn: ze heeft echt oog voor compositie en kleur, absoluut, en stijgt daarmee ver uit boven de gemiddelde 4jarige. Ik vind het alleen de manier waarop haar ouders en die galeriehoudster ermee omgaan erg onverstandig en echt om te kotsen. We hebben straks een nieuwe Michael Jackson op de aardbol rondlopen, want hier worden kids erg verknipt van!
Ik heb echt werkelijk geen idee waar je het over hebt. Die mensen vinden het alleen maar mooi en laten haar juist in haar waarde en lekker schilderen hoe ze wil. Misschien een beetje jaloers?
Ik vind het erg knap en ook erg mooi! Dat zie ik mijn zoontje van 4 nog niet doen Als hij gaat kliederen met verf blijft er een mooi prachtig zwart schilderij over En wat die vader betreft..die is idd gewoon trots op zijn dochter! logisch toch? Wie is dat niet op zijn eigen kind?
Ik snap nog steeds niet waarover je het hebt. Is toch logisch dat die galeriehoudster het daarover heeft, ze geeft aan wat voor stijlen het kind schildert. Ze kan het toch moeilijk over een hond gaan hebben op tv? Tuurlijk is dat geschilderd vanuit haar belevingswereld, lijkt me duidelijk voor iedereen, maar daarom kan het wel een bepaalde stijl hebben in de ogen van experts? Had ze een paar appels en een mand geschilderd dan had die galeriehoudster het waarschijnlijk als stilleven bestempeld, terwijl het voor het kind gewoon een appel is? Gaat volgens mij gewoon om de stijl. Het belangrijkste is dat wanneer het kind het over een hond of weet ik het wat heeft, dat haar ouders daar gewoon in mee gaan, en volgens mij gebeurd dat ook gewoon. Heb ze iig niet horen zeggen: nee schat, dat is geen hond, wat je nu hebt geschilderd is expressionistisch.
Surrealisme is een term voor schilderkunst zoals bijvoorbeeld Rene Magritte die maakt, (hier even een linkje naar Wiki: Surrealisme - Wikipedia). Dat vind ik echt een veeeel en veeeel te groot woord voor wat dit meisje doet, juist omdat surrealisme als stijl zo samenhangt met de ideeen die daarachter zitten, (wat trouwens binnen de hele post-moderde kunst zo is: de ideeen erachter worden bijna belangrijker dan het beeld zelf). En ik vind het pedagogisch gezien heeeeeeel erg onverstandig om kids op deze leeftijd zo in de schijnwerpers te zetten. NIet erg goed voor een gezonde identiteitsontwikkeling. Ik snap dat die pa trots is, zou ik ook zijn, (ze is ook goed!), maar om talent echt goed tot ontwikkeling te laten komen, is het verstandig om daarbij ook de identiteitsontwikkeling van je kind in de peiling te houden en die komt door dit soort aandacht enorm in gevaar, (ik bedoel: what the fuck, 24.000 voor een schilderij dat gemaakt is door een 4jarige? Nou vind ik de prijzen van kunst sowieso al wel overdreven hoor, ook als het door volwassenen is gemaakt, maar kom op: 24.000? Dat staat in geen enkele gezonde verhouding tot wat dit kind aan het doen is!). Als je een goede ouder bent, zorg je dat je kind veilig op kan groeien en ik krijg hierbij toch elke keer weer het idee dat het ego van ouders voorop komt te staan: Kijk toch eens wat mijn kind allemaal kan! Ja, leuk, maar boven alles wat je kind kan, is een kind/mens vooral waardevol om wie hij/zij is. Niet om wat je presteert.... Maar goed, zowel mijn kennis over kunst als mijn kennis over psychologie en pedagogiek zijn bovengemiddeld, (ben creatief therapeut van opleiding ), dus een deel van mijn verbazing komt ook voort uit die kennis en uit wat die galeriehoudster er dan vervolgens over aan het wauwelen slaat. Kul, dat kind tekent gewoon prachtig en heeft gevoel voor kleur en compositie. Zeg dat, maar ga er geen surrealisme van maken!
Is denk ik nog steeds niet de strekking van de situatie. Dat meisje vindt het geweldig om te doen. Ik denk niet eens dat ze het zelf zo ziet. Ouders en gallerijhouder zien er natuurlijk brood in. Dat is nu eenmaal zo in een economie gestuurde samenleving. Ben het wel met je eens dat het belachelijk veel geld is. Sowieso voor elk schilderij. Ook ben ik het met je eens dat mensen gewoon waardevol zijn. Altijd. Maar of dit zo onverantwoord is. Nee dat zie ik niet zo.