Meisje weigert op wc te poepen/angst

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Barocky, Feb 7, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Barocky

Barocky Actief lid

Apr 27, 2009
    160
    0
    0
    Meisje is in principe gewoon zindelijk echter weigert op de wc te poepen. Ik zei bij het CB dat ze qua grote boodschap nog niet zindelijk is en ze zei 'jawel hoor, ze doet het alleen niet op de plek die u graag wilt'. Ze houdt het namelijk net zo lang op totdat ze 's avonds in bed ligt en dan moeten we binnen een paar minuten haar luier verschonen. Het is eigenlijk niet echt een probleem want ongelukjes hebben we niet, maar ze zegt steeds dat ze het poepen op de wc zo eng vind. Stickers en beloningen helpen haar niet over de streep helaas... Is dit een kwestie "gaat vanzelf over" of kan ik iets doen om haar te helpen met haar poepangst op de wc?

Tips/ervaringen?

2. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

hmmm hier blijft het lastig.. ook al is ze inmiddels 5

poepen is namelijk gewoon ontzettend vies!
    (en je billen afvegen nog viezer en dat moet je dus doen als je op het toilet hebt gepoept)
    en ja in je broek poepen (ook zonder luier) is minder vies dan op het toilet waar je het kunt zien.

echter... eerst deed ze het echt helemaal niet
    en op een dag zei ze: mam, ik ga naar de wc en ik wil je NIET horen. nog geen muizengeluidje!
    en ja hoor.. hopla
    ze had gewoon stilte en rust nodig blijkbaar :)

nooit bij stil gestaan dat ze gewoon blijkbaar meer behoefte had aan privacy
    nu poept ze boven als wij beneden zijn en andersom :)
    problem solved!

3. mexicang

mexicang Fanatiek lid

Oct 1, 2008
    4,345
    85
    48
    Mijn dochter, dit weekend word zij 3, is sinds juni dit jaar zindelijk, maar poepen doet ze nog altijd in haar luier.
    Ze geeft zelf aan dat ze poepen eng vindt, dat het pijn doet en dat ze niet op de wc durft.
    Inmiddels zijn we 8 maanden verder nadat ze zindelijk is geworden en ik probeer er geen probleem van te maken.
    Nu heeft ze wel regelmatig last van harde poep en heeft ze ook grote moeite om te poepen.
    Ze geeft keurig aan dat ze moet poepen. Als ik dan zeg dat we dan naar de wc gaan, zegt ze nee en soms is het ook ineens dat ze niet meer hoeft te poepen.
    Als ze haar luier om heeft, wil ze altijd mijn handen vasthouden, zoveel moeite heeft ze ermee.
    Van de kinderarts hebben wij een drankje gekregen, omdat ze de angst moet overwinnen en dat kan alleen als de poep goed is en niet keihard.
    Natuurlijk hoop ik dat ze binnenkort op de wc gaat poepen, maar dit is voor haar veilig. Ergens moet ik denk ik dus een weg zien te vinden om het poepen op een potje of op de wc net zo veilig te maken. Knap lastig!

4. guppekop

guppekop VIP lid

Aug 28, 2009
    13,271
    1
    0
    varend op schip
    en poepen op het potje? D. heeft het ook lang niet op de wc gedurft terwijl het potje geen probleem was...

5. Kache

Kache VIP lid

Jan 11, 2012
    6,259
    1,165
    113
    Herken het helemaal. Mijn meisje is precies zo. Is volkomen zindelijk (geen ongelukjes) maar bewaart het poepen tot ze een luier aan heeft ;). Op WC of potje vindt ze gewoon te eng.
    Ze heeft geen last van verstopping, poept heel netjes zonder pijn of problemen iedere avond na het douchen, dus ik laat het voorlopig maar zo...

Zij durfde ook niet te plassen op potje/WC, werd ze ook erg paniekerig van. Maar na een tijdje ging ze toch op eigen initiatief op WC plassen en toen was ze er door. Dus ik hoop dat het qua poepen ook vanzelf een keer komt het komende jaar ;).

Helaas geen tips dus, maar je ben niet de enige ;).

6. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Hier ook herkenbaar.. Dochter is al 9 maanden zindelijk maar nog altijd bewaart ze haar poep. Heel soms wil ze het wel doen maar het is zeldzaam. Nu is ze nog geen 3 jaar dus we hebben nog wel even maar toch... het is voor haar wel jammer. Verder geen last van

7. Barocky

Barocky Actief lid

Apr 27, 2009
    160
    0
    0
    Hier precies zo! De keren dat ze het wél deed op het toilet zijn op 2 handen te tellen. En mega-trots dat ze dan is! Maar dat heeft er tot heden nog niet voor gezorgd dat ze het consequent blijft doen. Ik laat het maar gewoon zo, ze zal toch ooit wel inzien dat het beter is om het op het toilet te doen. Bedankt voor jullie ervaringen!

8. Mukkie11

Mukkie11 Fanatiek lid

Dec 13, 2009
    3,378
    2
    0
    Mijn zoontje 2,5 jaar is plaszindelijk.hij gaat op t potje maar naar de peuterschool heeft hij nog een luier om.daar heeft hij wel gisteren aangegeven te willen plassen op de wc daar!helemaal trots!

Maar wanneer hij dus overdag zonder luier loopt, houdt hij het poepen op.met als gevolg dat hij pijn heeft, lucht in z'n buik krijgt en niet iedere dag poept.hij houdt het zolang op en klaagt over buikpijn, tot het echt niet anders kan en we toch een luier omdoen.dan is het vaak snel gebeurd.maar wel met "pijn".poep is niet enorm hard maar hij wil dus pas als t echt niet anders kan...

Ik hoop ook dat t een keer gewoon over is...

9. tamtam78

tamtam78 VIP lid

Jul 12, 2008
    5,303
    41
    48
    Female
    huisvrouw en schoonmaakster
    Gelderland
    Mijn zoontje wil ook niet op het potje of de wc poepen. Hij poept als hij op bed ligt en een luier om heeft.
    Van de week hadden we hem belooft als hij op het potje of de wc poepte we naar de Mac Donalds zouden gaan, want daar wil hij graag heen en toen heeft hij op het potje gepoept, maar de dagen er na gewoon weer in de luier.
    Voor het na bed gaan probeert hij het wel, maar lukt niet zegt hij dan.
    Plassen gaat wel goed overdag.
    We zijn ook bij de HA geweest, omdat hij klaagt over buikpijn en zij dacht ook dat het met de zindelijkheid te maken had.
    Ik ga er van uit dat het zelf goed komt.

10. Sterrefeetje

Sterrefeetje Niet meer actief

Heel herkenbaar, mijn dochter heeft het heel lang niet gedurfd. Toen ze 3,5 was en haar vriendinnetje het ging doen, durfde ze het zelf ook. Wel met veel tranen in het begin, maar het is gelukt :)

11. Luvv

Luvv Fanatiek lid

Oct 27, 2010
    2,803
    3
    38
    Ik denk dat t vanzelf komt. Heeft hier ook 2 maanden geduurd. Af en toe wel per ongeluk maar als ik bv zag dat ze moest poepen werd ze histerisch als ik r op de wc zette en deed ze ook niks. Werkte dus niet dus heb t zo gelaten en wel beloofd dat ze een cadeautje kreeg als ze t wel op de wc deed. Op een gegevens moment was ze er doorheen en sindsdien doet ze t altijd op de wc. Denk dat ze er echt zelf aan toe moeten zijn. Komt vanzelf!

12. pardoes

pardoes VIP lid

Apr 15, 2009
    7,672
    1,432
    113
    Hier net zo, en hoe meer we er over zeuren hoe hectischer er om gedaan wordt dus hier wordt gewoon om ene lueir gevraagd om te poepen, laatst ging hij 3 dagen achter elkaar naar de wc dus dacht al YES, maar helaas ineens was het weer eng, hetzelfde proces ook met plassen op de wc gehad ipv op het potje dus ik zeur niet en ga er vanuit dat hij zo ineens wel durft ;).

13. MvS

MvS VIP lid

Oct 19, 2008
    5,563
    1
    36
    Oh, ben blij te lezen dat het zo vaak voorkomt! Hier dus ook een jongetje dat pertinent weigert op de wc of het potje te poepen. We hebben nu afgesproken dat hij het wel altijd probeert, maar zijn billen hebben de bril nog niet geraakt of hij roept al dat 'het ECHT niet lukt!'... ;)
    Omdat man en ik er allebei inmiddels een beetje gefrustreerd van raken hebben we afgesproken het er in ieder geval deze maand gewoon niet meer over te hebben en hem een luier om te geven als hij erom vraagt. Het komt vanzelf wel, hopen we dan maar :)

14. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Onze dochter was al ruim een half jaar zindelijk voordat ze op de wc durfde te poepen. Als ze moest poepen, vroeg ze om een luier. Regelmatig vroegen we haar op de wc te poepen, of het in ieder geval te proberen.
    En op een dag.. Ze zat op de wc om te plassen, en toen moest ze ook zo nodig poepen dat die ook meekwam. Dikke tranen gehuild tijdens het poepen, maar na het poepen was ze zo opgelucht.
    We zijn vanaf die tijd ook begonnen met stickers, om te stimuleren op de wc te poepen. Dat was in het begin ook nog wel nodig.
    Maar nu gaat het prima. Ze poept bij voorkeur thuis, of bij oma. Niet op het kdv/school.

15. Mukkie11

Mukkie11 Fanatiek lid

Dec 13, 2009
    3,378
    2
    0
    Ik lees dat het vaak voorkomt en je kindje er dus echt aan toe moet zijn om ook te poepen op de wc of het potje.mijn zoontje heeft twee keuteltjes gedaan op de wc.en trots!maar nu wil hij echt niet...hij houdt het dus op.maar eerlijk gezegd...ik ga liever ook niet op n "vreemde" wc hoor!alleen op vakantie maar niet in restaurant of op m'n werk of bij iemand anders haha!

16. Bibiche79

Bibiche79 Fanatiek lid

Jun 10, 2009
    1,364
    0
    0
    Oh hier ook. Mijn dochter is al 1 jaar zindelijk. Nooit ongelukjes alleen poepen doet ze wanneer ze slaapt in haar luier. Dus wanneer ze ontspannen is.

Ze heeft geen eng moment meegemaakt op de wc of kapotte billen waardoor ze pijn heeft gehad. We motiveren haar vaak of op het potje of op de wc maar ze weigert.

Ze heeft vaak dat ze hele dag moet poepen: vieze onderbroeken, windjes laten enz maar ze doet het echt niet hoor. Ik vind het wel sneu voor haar. Over 9 maanden gaat ze naar school en hoop ik dat ze die angst niet meer heeft.

17. Panter

Panter VIP lid

Mar 14, 2011
    13,710
    4,559
    113
    durft ze ook niet met een luier aan op de wc te poepen? misschien is dat een tussenstap om het voor haar minder eng te maken?
    Mijn vriendin doet dit met haar zoontje, nu poept ie in de luier op de wc. Soms mag zelfs de luier af en durft ie het zonder luier.

18. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Onze jongste had het ook, maar hield het op ging echt een angst voor poepen ontwikkelen. Collega had het ook met haar dochter en is bij een kinderpsycholoog terecht gekomen omdat niets hielp. Het schijnt veel voor te komen bij kindjes die tijdens het zindelijk worden geestelijk verder zijn dan hun lichaam. Zij denken dus verder na. Zij kregen de tip een mandje neer te zetten met hele kleine kadootjes, dit hielp al vrij snel. Omdat wij er eerder bij waren werkte het snel. Ik ben niet zo'n voorstander van kadootjes om te belonen maar ik was bang dat het vervelende vormen aan ging nemen omdat ze het echt ophield.

Een mandje in de wc met kadootjes van de action is tastbaar en spannend. Maar blijf er luchtig mee om te gaan als je het op de wc doet krijg je een kadootje, maar het hoeft niet.

19. mexicang

mexicang Fanatiek lid

Oct 1, 2008
    4,345
    85
    48
    Dit idee had ik ook om te gaan doen bij mijn dochter. De afgelopen dagen heeft ze wel al 'zelfstandig' in haar luier gepoept(ze wil steeds mijn handen vasthouden, zie eerder posting), en nu wil ik de stap proberen om haar op de pot te zetten met luier om. Ben benieuwd of dit gaat lukken!

20. fabsie

fabsie Fanatiek lid

Jan 19, 2010
    1,289
    0
    0
    Je schrijft gewoon mijn verhaal van een paar maanden geleden op! Meisje was al een aantal maanden plaszindelijk, maar durfde absoluut niet te poepen op de wc en wachtte net zolang tot ze een luier om had en in bed lag.

Hier ging het ineens goed nadat ze een keer zo'n buikpijn had van het poep ophouden, dat wilde ze blijkbaar nooit weer. Wij hebben er nooit wat aan gedaan, haar steeds de keuze gegeven. Wel vaak gezegd dat de buikpijn over zou gaan als ze een poeppie zou doen op de wc, maar verder niet.

Share This Page