Ik zag vanmorgen een stuk op het journaal over de stierenrennen van Pamplona.Er was een dode gevallen en er waren 3 zwaar gewonden.Ik kan hier geen medelijden mee hebben,sorry!!! Ze jagen met duizenden mensen de stieren door de stad heen,de dieren kunnen geen kant op en dan moet ik het erg vinden dat de stieren van zich af bijten door iemand op de hoorns te nemen??? Dan moet je daar maar niet aan meedoen! Ik kan erg boos worden over dit onnodige dierenleed,al is het misschien dan zogenaamde traditie! :x Wat vinden jullie hier nou van?
Zoals je het al zei, onnodig dierenleed. En als er idd slachtoffers bij vallen, da's natuurlijk wel erg, maarja, ze zoeken zelf het gevaar op..
Risico van het vak, ik kan er ook geen medelijden mee hebben. Maar volgens mij is dat ook niet de bedoeling hoor, ik geloof dat er geen nobeler dood is voor die mensen dan tijdens deze rennen. Nee, ik vind het niks. Zeker niet als je bedenkt dat die stieren onwijs worden opgefokt, vaak nog met drugs/medicijnen. Bah.
Dat er een dode is gevallen valt altijd te betreuren, vooral voor de nabestaanden. Maar ik vind wel dat het hele gebeuren allang afgeschaft had moeten zijn.
Ik vind dat ook dierenkwelling, net als dat stierenvechten. Ik heb altijd medelijden met de stier, nooit met de slachtoffers die er vallen. Eigen schuld, dikke bult. Hoop dat de stier ze goed en zo pijnlijk mogelijk weet te raken. @ Athina: natuurlijk is het te betreuren voor de nabestaanden. Maar het is vaak wel zo dat veel van die nabestaanden aan de kant staan toe te kijken c.q. te juichen. Omdat dit nou eenmaal een traditie is in Spanje.
ik vind het barbaars en ik maak me er altijd super kwaad en verdrietig om (dierenleed in het algemeen trouwens) echt te primitief! en verdiende loon voor wie t niet overleeft. lullig voor de nabestaanden (kinderen) uiteraard, dat wel.
Ik heb ook geen medelijden. Ja met de dieren heb ik heel veel medelijden. Deze worden deze dagen ook nog op een gruwelijke wijze vermoord
ik moet zeggen dat ik heel blij en opgelucht ben dat er (tot nu toe) niemand is die het opneemt voor deze brute' traditie '
ben ik het ook helemaal mee eens. Ik mag het mischien niet zeggen maar in mijn ogen verdienen mensen die zo met dieren omgaan niks anders:x
Ik heb echt geen medelijden met de mensen die omkomen en ook niet met de nabestaanden sorry, die staan er vaak gewoon nog 100% achter wat die mensen doen en weten van te voren dat zoiets kan gebeuren.. Als je zo barbaars bent als die mensen dan heb ik geen medelijden met je en spuug ik nog op je als je dood ligt op de grond want mensen die zo met dieren omgaan horen niet te leven !! Het is miss heel hard hoe ik het zeg maar ik word altijd zo boos als ik aan dat stieren gevechten denk
vind het niet eens zielig en heteerste wat ik dacht toen ik zag op het nieuws was net goed. dat ze maar is ophouden met deze onzinnige dierenleed, er hadden veel meer doden moeten vallen. als je meedoet aan die domme spellentjes moet je naderhand niet zielig doen als je doorboord bent door een of andere hoorn of een flinke trap inje maag hebt gehad. die beesten worden geslaan, opgejaagd en zwaar mishandeld om ze maar goed opgefokt te maken. nou dan spoor je ook niet als mens als je daar een meedoet
Ik heb er een beetje dubbel gevoel bij. Mijn moeder en familie komt uit Pamplona. Mijn broertje is twee jaar geleden nog mee gaan rennen. Opmerkingen zoals Chantal maakt, dat ze dan nog op hem zou spugen als hij daar dood lag.. raken me. En dat ze dan geen medelijden met mij zou hebben.. Ik sta er namelijk helemaal niet achter als hij gaat rennen! En dat zij dan zulke harde worden kan uiten terwijl mijn broertje dan dood zou kunnen liggen.. onbegrijpelijk. Niet om dit onderwerp persoonlijk op te vatten hoor, maar ik kan me dus inleven in hoe anderen zich voelen. De naasten van diegenen die wel gewond en of gedood zijn. Al had ik daar aanwezig geweest, dan had ik mijn broertje ook toegejuigd en aangemoedigd. Stomme keus van hem om daar te rennen, maar ik wil wel dat hij dan ook heelhuids bij de finish komt! Tegen het stierenrennen zelf heb ik op zich niets. Dat is een onschuldige gebeurtenis. Maar dat stierenvechten erna.. dat vind ik ook uiterst schandalig! Dat ze die beesten zoo laten lijden! Dat gaat echt nergens over! Ik hoop dan ook altijd dat die stier aggressief genoeg is dat hij die paard en man aanvalt haha. Al met al. Ik sta er helemaal niet achter, maar voor de nabestaanden heb ik zeker wel medelijden. Voor de slachtoffers is het inderdaad eigenschuld, maar een wond is al erg genoeg..
@meetie, het is voor jou idd dubbel omdat je familie ervandaan komt, maar dat hoeft niet te betekenen dat je het rennen wel goedkeurt terwijl je het vechten afkeurt. ik zou ook meelijden hebben met de nabestaanden, maar wat je zegt dat je ze zou aanmoedigen snap ik niet. want daarmee moedig je dus wel dierenleed aan. en het stierenrennen is totaal niet onschuldig; ze maken die dieren gek in donkere kisten die ze schudden en ze steken naalden in hun balzak enzo. voor mij geldt: al is het familie, ik zal iemand die mee doet aan dierenmishandeling (en bij meedoen hoort OOK het gedogen al doe je zelf niet mee) altijd veroordelen. toch snap ik jouw dilemma opzich wel een beetje en vind ik dat je het goed omschrijft.
Nee ik zie het dierenleed los van het aanmoedigen van je familielid. Al had ik daar gestaan, dan wil ik gewoon dat me broertje heelhuids finished. Maar dat wil niet zeggen dat ik het goedkeur dat hij meeloopt. En stierenloop/vechten heb je in meerdere landen en plaatsen, misschien dat er dan ook verschillen in zit. Voor zover ik gezien heb, heb ik niets ergs zien gebeuren met die stieren bij het lopen. Ze staan rustig te wachten in een afgezet pleintje. Ze laten hun schrikken door een enorme voorwerkklap en ze gaan rennen. Maar misschien dat er op andere plekken of buiten de loop om nog andere dingen gebeuren, daar weet ik niets van hoor. Maar goed. Ik keur dierenleed ook niet goed Als ik iemand een naald in een beests balzak zie steken, dan zou ik daar ook achter staan om diegene meteen te laten veroordelen! Hihi ik bedenk me net, misschien zijn die stieren in pamplona daarom vaak niet zo opgefokt. Ze lopen vaak meer dan dat ze rennen en gaan dikwijls ook stil staan om rustig rondjes te lopen tussen de hysterische mensen door haha..
Zo voel ik het dus ook... Het is allemaal zo makkelijk gezegd, maar wat als het je eigen naasten treft? In zo'n traditie, waarin zeker onder de jonge mannen iedereen toch wel wordt uitgedaagd onderling en waar zoveel mensen meedoen? Mijn broer had ook zeker meegedaan hoor, als wij daar gewoont hadden. Ik vind het alleen maar verschrikkelijk dat er een dode is gevallen en het moet afgeschaft worden, maar al die veroordelingen vind ik eigenlijk alleen maar verdrietig.
Sorry dat ik je geraakt hebt, maar zo denk ik er gewoon over .. Tuurlijk zou ik het erg vinden als bv mijn broertje dat zou overkomen maar aan de andere kant zou ik denken eigen schuld.. Ik heb gewoon geen medelijden met mensen die dit doen, ik heb met geen enkel mens medelijden waar wat mee gebeurd die aan dieren mishandeling doet .. Sorry
Ik heb dit en stieren vechten zowieso..altijd al walgelijk gevonden..Ik heb ooit eens op mn stoel voor de tv een stier aangemoedigd.. Uiteraard is een dode wel erg hoor..maar zo'n stier zien rennen met speren in zn rug...:x..
Ik vind het echt belachelijk dat ze dat doen. Het rennen en vechten. Je hoort dieren niet op te jagen. Heb er ook echt geen goed woord voor over. Je zou bij hun eens een speer in de rug moeten steken. Geloof niet dat ze dat leuk vinden.