het is even een hele lap tekst maar ik hoop toch dat jullie willen lezen . onze zoon gaat nu sinds 2 weken 1 keer in de week een halve dag naar school om te wennen. nu is het zo dat hij de eerste dinsdag al zei : mama ik ben geslagen met een schep... ( zo'n plastic schep ) oh dat is niet zo mooi, heb jij misschien iets gedaan waardoor het meisje jou had geslagen ? nee zei die alleen dat ik het niet leuk vond, wat vond je niet leuk ? ze deden in mijn oor fluisteren en dat wou ik niet, dat vind ik niet zo fijn, dus ik heb ze ietsje geduwd en toen sloegen ze met een schep toen heb ik gezegd tegen buurmeisje kom we gaan hier niet spelen die meisjes doen niet zo lief. ( hij zit bij zijn buurmeisje in de klas en die 2 kunnen heel goed met elkaar) ik heb gezegd dat hij dat dan prima gedaan heeft (het weglopen) maar dat hij misschien de volgende keer eerst moet zeggen meisje ik wil niet dat je fluisterd, ik vind dat niet fijn en als je wat wil zeggen zeg maar hardop dus niet duwen, ook al is het maar zachtjes er word niet geduwd. en als iemand hem slaat dat hij beter naar de juf kan gaan en dat hij ook dan gewoon eerlijk kan zeggen dat hij iets geduwd heeft en dan vooral moet vertellen waarom hij geduwd heeft. een week later zei hij dat een jongen in zijn klas hem ukkiepuk noemt en dat hij dit eigenlijk helemaal niet leuk vind, ik heb hem gevraagd en wat heb jij toen gezegd? zegt hij : ik zei dat kleine kindjes doen klieren dus hij zelf een ukkiepuk is... hmm nja eigenlijk vond ik het wel slim bedacht van hem en heb hem dit ook gezegd dat ik dat niet erg vond. maar dat als hij er echt last van krijgt dat iemand hem zo noemt ook dan kan hij naar de juf gaan... maar hij durft niet .... ik wil ook nog niet meteen de zeurmoeder worden terwijl hij amper 3 keer een halve dag geweest is ... ik dacht : zometeen gaat hij hele dagen en dan heeft hij meer "tijd"om er echt in te komen, nu is hij gewoon een jochie dat 1 of 2 keer 2 uurtjes komt dus echt tijd om vriendjes te worden is er misschien niet... daarbij is hij misschien de ukkiepuk omdat hij als laatste nieuw gekomen is... en in maart komen er 9 nieuwe bij en zijn hun misschien wel de ukkiepukkies. we dachten het maar zo te laten... onze zoon lijkt er niet zo'n last van te hebben verder nu was het gister echter anders.... ik haalde hem op van school en vroeg hem hoe het was, ja leuk zegt ie, kom gauw naar huis, ja maar wat heb je gedaan dan, ja zeg ik thuis wel kom we gaan naar huis zegt hij, oke oke we gaan naar huis. thuis zei hij dat hij is geschopt tegen zijn knie, zijn knie was helemaal rood het was een jongetje met een donkerblauwe jas zei hij, ookhad hij allemaal zand in zijn haren in zijn onderbroek en onder zijn hemd, dat zelfde jongetje had hem zand in zijn gezicht gegooid, toen achter zijn jas en ik denk dat het doordat het achter zijn hemd gekomen is dat het daarom ook in zijn onderbroek zit... maar nu had het buurmeisje terug zand gegooid om mijn zoontje te helpen... en niet veel later werd onze zoon dus geschopt. volgens het buurmeisje is zij naar de juf gegaan en heeft de juf er wat van gezegd... volgens onze zoon is ze naar de juf gegaan maar heeft de juf er verder weinig aandacht aan besteed. nu baal ik eigenlijk dat dus misschien de juf weet dat er wat gebeurt is ... maar mij doodleuk verteld, "was leuk vandaag hé nee niets geen bijzonders gebeurd vandaag. mijn man heeft zoiets van : laat wezen, onze zoon lijkt er geen last van te hebben en hij lijkt zich prima te redden, hij schopt of slaat niet terug, en loopt weg uit de situatie, dat is toch wat we willen ? dat hij het ook niet op gaat zoeken, en als het door blijft gaan kun je altijd nog naar de juf. nee dat klopt.... maar ik wil ook niet dat iedereen denkt die nieuwe vind het allemaal prima en verklikt ons toch niet en dat hij dan altijd het pispaaltje is.... en zometeen blijft het wel doorgaan ...onze zoon durft niet naar de juf, wil het ons eigenlijk al niet zeggen, en ik zie het zo gebeuren dat hij bijv 3 keer geschopt word en dat hij dan een keer terug schopt en dat die anderen dan wel naar de juf gaan.... dan kan onze zoon wel zeggen "ja maar hij schopt vaker... tja de juf weet er niets van... niemand die haar verteld heeft dat hij geschopt is .... nu vind ik het andere wat gebeurd is ook niet eens zo heel erg, je kunt nu eenmaal niet vriendjes zijn met iedereen uit de klas.... maar zo hard schoppen dat het blauw word..... voor een kindje van 4 of misschien 5 ... vind ik zelf niet kunnen, ik zelf wil dus eigenlijk aan de juf vragen of zij er indd vanaf wist zoals de kinderen zeggen en waarom ze mij dit niet verteld heeft zodat ik ook weet hoe of wat zij gedaan heeft en of ze het in de gaten gaat houden, o.i.d. het is trouwens niet zo dat hij het zegt omdat hij school niet leuk vind ofzo.... ( wat hij weleens deed als hij naar oma moest daar wou hij dan helemaal niet heen en zei hij "maar oma doet slaan " hij was toen 2,5 ) hij wil juist graag naar school, en hij vind het er hardstikke leuk !! dus ik geloof hem wel dat hij echt geschopt is en dat die blauwe plek niet komt van bijv vallen op de knie. wat zouden jullie doen.... zoals mijn man zegt... even aankijken hoe het gaat als hij over 2 weken volledig naar school gaat. of toch even aangeven aan de juf ?? foto van zijn knie heb ik in het album ik kan zo via de iphone geen foto's uploaden dus heb ik het in mijn album gezet. het is wel een donkere foto omdat die vanochtend gemaakt is toen de gordijnen nog dicht zaten. ps. zijn buurmeisje bevestig dus alles en zeggen nagenoeg hetzelfde verhaal alleen is het in haar beleving zo dat de juf wel wat gedaan heeft en in de beleving van onze zoon heeft de juf er weinig aandacht aan besteed.
Lijkt me tijd om met de juf te gaan praten. Als dit soort dingen gebeuren hoort zij daar met jullie over te praten!
Als je je zorgen maakt, moet je er gewoon over praten met de juf. Wel even op een rustig moment, als ik iets wil bespreken mail ik de juf, of ik vraag wanneer ze even tijd voor me heeft. Zand in zn jas gooien en schoppen, terwijl hij nog niet eens fulltime gaat vind ik persoonlijk niet normaal, en zeker de moeite waard om een gesprek over aan te gaan.
Dan zou ik het toch gewoon even bij de juf aangeven hoor. Je hoeft ze niet meteen te betichten van mishandeling... Maar je kunt altijd even vragen of ze weet at er is gebeurd omdat je zoontje tot nu toe elke keer met zo'n verhaal thuiskomt en dat je dat toch wel wat vreemd vind Wat hier vaak gebeurd is dat ze sorry moeten zeggen van de juf... En dan is voor juf het feit afgedaan... Dochterlief is er fan echter nog lang niet overheen want tja.. Nog steeds een zere knie (of willekeurig ander lichaamsdeel) En ik moet zeggen.. Dat ze ook weleens is gemept met een schep maar nog nooit expres. En er wordt ook wel geduwd en soms geschopt. En d'r (notabene beste) vriendinnetje is ronduit gemeen.. Maar inmiddels doet ze het gewoon terug bij dat meisje en dat werkt toch echt een stuk beter dan verplichte sorry via de juf Juf geeft ze daarna evengoed wel op de kop trouwens.. Maar ze zijn er zeker niet minder vriendinnen van geworden.. Het andere meisje heeft gewoon tegengaan nodig en geen lijdzaam volgertje. Overigens.. Worden bij ons de kindjes die komen wennen helemaal verwend en beschermd door de oudste kleuters. Die zien het echt als hun plicht om voor "dat kleintje" te zorgen. Maar tja.. Ik zou het gewoon even zeggen... Want als juf niks gezien heeft en niemand vertelt wat.. Weet ze ook niet dat het handig is om op bepaalde kinderen een beetje te letten of het wel goed gaat. En natuurlijk heeft je man ook wel gelijk.. Het wordt straks ook makkelijker als hij echt naar school gaat. Neemt niet weg.. Dat ik het gewoon even zou melden. Niks formeelst of moeilijk.. Maar als juf niks weet, doet ze ook niks.
dat is indd wat ik een beetje bedoel, maargoed ik geloof hem wel.... maar we zitten er ook een beetje mee met : in de optiek van een kind kan het zo anders overkomen dan het werkelijk bedoelt is .... ( en dan heb ik het over bijv ukkiepuk, en dat slaan met de schep, dat meisje wou hem iets in fluisteren... dus eigenlijk waren ze gewoon leuk aan het spelen. maar hij wou dat niet... en heeft dus iets weggeduwd waar dat meisje weer op reageerde met de schep... die heeft waarschijnlijk de duw van onze zoon verkeerd opgevat of onze zoon heeft haar fluisteren verkeerd opgevat ik weet het niet... ik ben ook niet boos of maak me ook niet echt zorgen hij vind het leuk en dan vind ik het ook leuk maar gezien hij nog maar 3 keer geweest is was ik toch liever even op de hoogte geweest ook ben ik absoluut niet boos op het andere jongetje hoor, het blijven kinderen en zulke dingen gaan vast nog vaker voorkomen ! en de ene keer zullen het mijn kinderen zijn die beginnen en de andere keer van anderen,
Ben er ook bang voor ja.. Neemt niet weg dat zo'n schep flink hard kan aankomen... (Bij ons mogen ze alleen laag scheppen.. Maarja het blijven kleuters he.. En ze zitten ook weleens op de grond, dan helpt laag scheppen ook niet) E het blijft lastig.. Kleuters denken nog vooral uit zichzelf dus soms klopt het verhaal niet helemaal met de werkelijkheid... Maar zien ze het gewoon echt anders. Tijdje terug was ze heel boos op een klasgenootje die d'r omver had gefietst terwijl zij lekker zat te spelen. Niet beseffend dat het jochie compleet gelanceerd werd omdat hij echt flink hard reed en waarschijnlijk meer blauwe plekken had dan mijn dochter Mijn dochter had namelijk vooral een gekrenkt gevoel van "waarom doet hij dat nou? Ik zat gewoon lekker te spelen en jij verstoort dat"
ik denk dat ik het maar gewoon even ga aangeven aan de juf, dan weet ze er iig vanaf, en dan indd maar even afwachten hoe het gaat als hij over 2 weken hele dagen naar school gaat. misschien dat hij zich dan wat meer in de groep durft te mengen en dan vriendjes maakt en dan zien we wel verder.
Zou het aan de juf melden. Heb het ook gehad met zoontje (waren altijd de 2 zelde van een jaartje hoger). Op een gegeven moment heb ik deze 2 ook eens apart genomen en gezegd dat ze moesten stoppen en een gesprekje gehad met hen. Daarna waren het nog geen vriendjes, maar ze kwamen niet speciaal meer achter hem.