familie namen

Discussie in 'Babynamen' gestart door Mama2b, 16 jun 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mama2b

Mama2b Lid

16 jun 2007
    14
    0
    0
    Den Haag
    Zowel bij mijn man als bij mij zijn er nogal wat tradities rond babynamen. In mijn familie worden mannelijke namen van generatie op generatie letterlijk door gegeven. Namen van vrouwelijke baby's zijn altijd oma's of groot-oma's. Bij mijn man in de familie wordt de 1e zoon naar opa vernoemd.

Ik heb weinig zin om mijn toekomstige kind te belasten met al die namen en dezelfde druk. Ik herinner me nog dat mn moeder baalde van "Petrus Hendrikus Theodorus" maar haar zoon toch zo noemde; mijn kind zou dan niet alleen "Willem Wijnand Johannes" heten, maar ook nog de namen van de vader van mijn man...

Wie kent dit probleem en hoe heb je het opgelost? Of beter hoe heb je een tussenweg gekozen?

2. cimbomlu

cimbomlu Fanatiek lid

13 mei 2006
    1.554
    0
    0
    Wij zijn er gewoon niet aan begonnen. Ik vond de namen niet mooi, en dat vind ik eigenlijk de belangrijkste reden. Met mijn man samen hebben we toen besloten om het niet te doen.
    Wat misschien wel een optie is, is om de namen iets te "moderniseren". Maar let op: veel oudere mensen vinden dat dus geen vernoemen, en mopperen dan naderhand nog.
    Zo doe je het soms nooit goed...
    Mijn advies: alleen doen als je het ook echt een leuke naam vindt!

3. Pendrag

Pendrag VIP lid

26 jul 2006
    6.458
    1
    0
    Wij hebben vernoemd omdat we dat zelf graag wilde, niet uit traditie. Mijn moeder heet Janny, mn schoonmoeder Rimkje. Daar hebben wij Jarissa van gemaakt. Misschien kun je iets met een deel van de namen? Of dezelfde beginletter? Of je hebt er gewoon lak aan en kiest de naam waar jij en je partner zich lekker bij voelen.

4. Annegeddes

28 jan 2007
    9
    0
    0
    Bij ons is de druk niet zo groot, maar wordt het wel zeer gewaardeerd als je vernoemd. Wij kiezen wel een moderne naam, maar wel de doopnamen erachteraan van de familie. Bijvoorbeeld: Thomas, Cornelis Maria (ik noem maar wat).
    Zo heb je evengoed een eigen gekozen naam en is de opa toch in de tweede naam vernoemd

5. Cassanie

Cassanie Niet meer actief

je moet doen wat je zelf echt wil.. tenslotte is het jouw kind..
    de namen moderniseren is natuurlijk wel een optie of van al die namen 1 naam maken is wat puzzelen maar misschien krijg je er een leuke naam uit..

Ons kindje krijgt wel de namen van de oma's en of opa's (ligt er aan wat het word)Mijn vader en mijn schoonmoeder leven niet meer dus wij willen allbei wel dat ons kindje naar 1 van hun vernoemd word.

6. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Lastig probleem, vooral als er "verwacht" wordt dat je alle 3 de voornamen vernoemt en dan ook nog van de andere kant.... :confused:
    Alleen doen als je het zelf wil of 1 naam van je eigen vader en de naam van je schoonvader als 2e en 3e naam doen en misschien als 1e naam iets wat je zelf mooi vindt.

Wij zullen trouwens wel vernoemen, maar dat willen we beiden zelf. De naam van mijn moeder vind ik heel mooi en deze is zeer zeldzaam in Nederland. Deze naam wordt al ministens 100 jaar doorgegeven van grootmoeder op kleindochter dus mijn volgende dochter zal deze naam als 1e voornaam krijgen. De roepnaam wordt anders, deze wordt gelijk aan de roepnaam van mijn moeders oma (die dus officieel hetzelfde heette als mijn moeder, volgen jullie het nog?). Gelukkig is mijn vriend het er ook helemaal mee eens. De 2e naam van een meisje een variant van de 1e voornaam (niet de roepnaam) van zijn moeder. Zij wordt bij haar 2e naam genoemd, maar deze naam vinden we niet mooi en ook haar 1e voornaam in de oorspronkelijke vorm vinden we vreselijk; vandaar een variant. En de 3e naam hebben we zelf verzonnen. Een jongen zal als 2e naam de naam van de vader van mijn vriend krijgen en de 3e naam óf naar zijn moeder in de mannelijke vorm of naar zijn overleden oom. De 1e naam voor een jongen verzinnen we zelf. Goed, nu eerst maar weer zwanger worden....

7. CreaLinda

CreaLinda Bekend lid

31 mrt 2007
    918
    0
    0
    Juf
    Nootdorp
    Ik zou er geen punt van maken. Het is jouw kind, jij zadelt het de rest van zijn/haar leven op met een naam en daar zou ik heel goed over nadenken.

Denk je echt dat opa's en oma's minder van hun kinderen houden als ze niet vernoemd worden? En als dat wel zo is, zijn zij degene die bekrompen zijn hoor!

Ik vind in dit geval echt dat zij zich moeten aanpassen aan jullie en niet andersom.

Linda

8. Mahicary

Mahicary Actief lid

23 feb 2007
    171
    1
    0
    Belgisch Limburg
    je moet gewoon doen waar jij & je partner je goed bijvoelen. mijn schoonmoeder vond zo absoluut dat wij de grootouders als meter & peter moesten vragen maar wij hadden ook onze keuze op een andere meter & peter laten vallen, en wij hebben hen gevraagd, wel op voorhand aan men schoonmoeder gaan vragen als ze achter onze keuze stond.
    xxxx

9. moniek1979

moniek1979 Actief lid

14 sep 2006
    225
    0
    0
    huisvrouw
    groningen
    ik zou het gewoon niet doen. lekker je eigen ideeen doen!
    als ze het wel verwachten, hebben ze nou eens pech! het is gewoon aardig ouwerwets! dat kun je je kind toch ook niet aandoen?

10. Lady C

Lady C Bekend lid

19 jan 2007
    516
    1
    18
    Wij vernoemen alleen de tweede en derde voornaam. De eerste is lekker een naam die (voor zover wij weten) niet in beide families voorkomen.

Doe vooral waar jullie je goed bij voelen. Jullie moeten die naam dag in dag uit aanhoren, dus dan moet je die wel leuk vinden!

11. maja82

maja82 VIP lid

30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Het is 2007, je hoeft je kinderen niet meer te vernoemen als je dat niet wilt. Iemand moet het toch een keer doorbreken? ;) Als het van mij verwacht werd zou ik het nog absoluut niet doen, het is mijn kind (vooruit en die van mn vriend) en wij bepalen! Simpel ;)

12. Mila24

Mila24 Fanatiek lid

30 jun 2007
    2.199
    0
    0
    Antwerpen
    Ik ben echt tegen vernoemen, mijn man zou bij een eventuele zoon zijn vaders naam het liefste willen maar ik vindt Husnu nou niet bepaald een prachtige naam.....
    Onze dochter is ook naar niemand vernoemd en ik zit dus nooit met het probleem dat ik haar namen niet leuk vindt omdat ze vernoemd is.

Deel Deze Pagina