Hallo, Is er iemand die bij de gemeente werkt en inhoudelijk veel weet. Ik lig in scheiding en ben ook werkeloos. Mijn ww loopt over 5 maanden af. Nu is mijn vraag of ik na die 5 maanden als alleenstaande moeder bijstand krijg of niet. Ik ben 25 dus nog geen 27 jaar. Mij is gisteren namelijk verteld bij het juridisch loket dat ik onder de 27 jaar niks zal krijgen van de gemeente. Hooguit studiefinanciering, maar niks van de gemeente. Tot ik 27 jaar ben. Is dit per gemeente verschillend of is dit een landelijke regel van gemeentes? Als dit echt zo is namelijk, dan kan ik niet met mij zoontje zelfstandig gaan wonen, want dan kun je niet leven van het niveau van studiefinanciering. Volgens juridisch loket hoef je geneens te studeren om die studiefinanciering te krijgen. Ik ben dus nog altijd heel hard aan het solliciteren maar helaas geen gesprekken gehad. Dus even van het ergste uitgaand dat ik over 5 maanden nog geen werk heb. Hopelijk kan iemand mij antwoord geven hierop Bedankt alvast.
ik weet dat mijn stiefzus gewoon een bijstandsuitkering kreeg. Zij was ook onder de 27. voor de rest geen ervaring mee
er vanuit gaan dat je over 5 maanden nog steeds geen werk hebt is natuurlijk geen instelling. Verder lijkt het me erg raar dat je studifinanciering krijgt terwijl je geen studie hebt... Dat is dan, ALS het werkelijk zo is, geen prestatiebeurs maar een lening en lijkt me niet dat je dit wilt, je komt hiermee alleen maar verder in de sh*t. Over de bijstand weet ik niet veel maar als ik jou was zal ik even naar de gemeente gaan. Ongeacht of je een baan krijgt of niet is het goed om op de hoogte te zijn van de wetten en regels zodat je weet waar je aan toe bent. Gewoon een afspraak maken bij de gemeente en daar kun je gewoon uitleg krijgen. sterkte.
Ik kan juist heel goed begrijpen dat je van het ergste uitgaat aangezien 5 manden zo om zijn en het werkaanbod verschrikkelijk is. Heeft niks met instelling te maken maar met de realiteit. Ik zou idd ook een afspraak maken bij de Gemeente, die kunnen je vast op weg helpen. Succes en sterkte!
Recht op Bijstand Hier staat dat wanneer je onder de 27 bent eerst 4 weken naar werk of een opleiding moet zoeken, daarna heb je recht op een bijstandsuitkering. Je zult dus 1 maand moeten zien te overbruggen.
Ik ben onder de 27 maar kreeg een brief om te kijken of ik recht had op een bijstand uitkering. En dat moest ik dan terug mailen naar het uwv. Dus het uwv kun je daar ook voor bellen. Maar volgens mij krijg je gewoon een bijstandsuitkering hoor.
Ik heb toevallig net een hele procedure doorlopen bij de gemeente hier, in principe klopt het wat het juridisch loket jou heeft verteld. Onder de 27 krijg je geen bijstanduitkering, maar wordt er van je verwacht dat je leeft van studiefinanciering. Ook als dat betekent dat je maximaal moet lenen en daar bovenop ook nog collegegeld krediet moet aanvragen om rond te kunnen komen. Je bouwt dan een enorme schuld op, en moet eigenlijk verplicht gaan studeren, want als je niet bij een onderwijsinstelling ingeschreven staat heb je ook geen recht op studiefinanciering. Ik had net een halfjaar mijn hbo diploma op zak en werd ook geacht een nieuwe studie te gaan volgen. Ik heb echter bezwaar ingediend en kon verschillende redenen noemen waardoor het voor mij niet haalbaar en reƫel zou zijn om dit te moeten doen. Daardoor is alsnog besloten dat ik een bijstanduitkering krijg. Ik ken jou hele situatie natuuurlijk niet, maar er zijn wel een aantal dingen die je kunt proberen. Het hangt ook een beetje van jouw studieverleden af en de mogelijkheden die je oo basis daarvan nu nog zou hebben bij DUO. Ik wil je eventueel in een priveberichtje wel wat meer info sturen over hoe ik het heb aangepakt...
Bedankt allemaal, hier heb ik wat aan Mijn instelling is meer dan 100 % om werk te vinden, maar ik ben al vanaf januari aan het zoeken en solliciteren en het lukt gewoon niet. Ondanks dat ik er alles aan doe. Dus nee aan mijn instelling ligt het niet. Het is idd realiteit, 5 maanden zijn zo om. WWRR, ik zou graag van jou wat info krijgen, bedankt. Ik heb zelf maar recht op studiefinanc tot 2016 aangezien ik al eens heb gehad ivm mijn opleiding voorheen
Dat geldt niet meer. Vanaf 1 juli van dit jaar zijn de regels aangescherpt en krijgt niemand onder de 27 in principe meer een bijstanduitkering. Op die manier willen ze de jeugdwerkloosheid terugdringen door mensen enorme schulden op te laten bouwen
Op wat voor banen solliciteer je dan, en voor hoeveel dagen? Als je niet wil studeren, of al afgestudeerd bent, wellicht je eisen en verwachtingen bijstellen. Het belangrijkste is nu dat er geld binnen komt, niet of het leuk werk is of dat je je kind nog genoeg zal zien. Als je eenmaal werk hebt, kan je verder kijken naar iets dat wel volledig naar wens is. Er is vast voldoende kinderopvang op korte termijn. Bijstand is overigens ook geen vetpot natuurlijk, daarmee ben je zeer beperkt in het zoeken naar een huurwoning, en de goedkope woningen hebben vaak een lange wachttijd.
ik kijk naar alles en wil me ook best omscholen. Ik heb geen eisen op het moment. Maar ik moet wel kunnen rondkomen. Het heeft dus totaal geen zin om 36 uur te gaan werken voor een bepaald loon terwijl ik met mijn loon (en dat is niet hoog) maar 24 uur hoef te werken.
@proda, ik heb je een bericht gestuurd. Ik ben ook al ruim een jaar op zoek en het is gewoon echt niet makkelijk. Ik solliciteer in heel Nederland, op banen die wel en totaal niet aansluiten op mijn opleiding/wensen variƫrend van 10 tot 40 uur per week, alles wat ik probeer lukt gewoon niet. Veel mensen lijken te denken dat je niet goed je best doet als het niet lukt, maar de arbeidsmarkt is gewoon k.ut op dit moment, dat is wel duidelijk.
Werk je nu 24 uur dan TS? Dan ben je toch ook niet werkloos? Edit: Ik zie dat je waarschijnlijk bedoeld dat je 24 uur werkte voordat je in de ww terecht kwam. Dan ben ik het met Umm eens. Het gaat er idd om dat je werk hebt. Heel veel mensen, waaronder ik, gaan er op achteruit wanneer je bij een nieuwe werkgever begint. Ik krijg nu ongeveer hetzelfde als bij mijn voormalige werkgever maar wel met het verschil dat ik er nu 40 uur voor moet werken ipv van 32 uur. Je levert tegenwoordig een stuk in maar het is nog altjd meer dan een ww of bijstandsuitkering.
Het gaat er zeker om dat ik werk vind. Maar ik moet toch ook kunnen rondkomen. Als ik ga werken voor een loon terwijl mijn vaste lasten hoger zijn, heeft het geen zin. Ik heb nu helemaal geen werk. Ik heb 5,5 jaar goed gewerkt, tja en als dan het noodlot toeslaat dat een bedrijf moet bezuinigen is het helaas.