Wat vind ik het toch moeilijk om een naam uit te zoeken. Ik zoek een naam die bij de naam van mijn dochter past (Aveline, betekent o.a. hazelnoot) die geïnspireerd is op de natuur. Vandaag had ik een naam gevonden die mijn vriend zowaar ook wel wat leek te vinden. Ook de betekenis was goed. Toen ging er iets knagen, kende ik niet al iemand met die naam. En ineens wist ik het weer, een nichtje van mij die ik al zeker 10 jaar niet heb gezien heeft een dochter die zo heet, met 1 letter verschil. Haar dochter heb ik zelfs nooit ontmoet. Ik stuur ze een kerstkaart en dat is het wel, ik moest de naam in mijn adressenbestand opzoeken om zeker te weten dat ze zo heet. Mijn moeder heeft echter goed contact met mijn tantes en ik denk niet dat het voor haar leuk is als ze een kleindochter krijgt met een naam die zo lijkt op de naam van de kleindochter van één van haar zussen. Die tante heb ik ook als facebookcontact, mijn nicht niet. Wat vinden jullie, is het raar om (bijna) dezelfde naam te kiezen? Of hebben jullie misschien nog tips voor meisjesnamen.
Joh, gewoon doen, het is zo ver weg! En ik zou me als als (groot-)moeder niet drukmaken om een kleinkind met een naam die lijkt op het kleinkind van m'n zus. Hoe erg kan het zijn? Zeker als dit de perfecte naam is en er geen ingewikkelde of vervelende familie-issues zijn, zou ik het gewoon doen. Prachtige naam trouwens, Aveline. Daarbij denk ik, mocht je nog verder willen zoeken, aan de namen (met natuurachtergrond): Acacia Agate / Agathe Alizée Amarant, Amarante / Amaranthe Amaryllis Anemone, Anemoon Anise Anthe Arnica Aster Aurore, Aurora Azalea * Bryony / Bryonia * Calanthe Camee Camelia Camila / Kamila Camilla / Kamilla Camille / Kamille, Camila / Kamila Camomile Cannelle, Cinna(mon) Cassia Ceder, Cedar Celandine Cerise Cicely Clementine * Dahlia Daisy Danica Dianthe * Eliora, Elora Emerald Espen / Aspen * Fee / Fay Flore, Flora Florine, Floranne * Gemma Ginger * Harmony Hazel Heather, Heide Holly Hyacinthe * Ianthe Indigo Ione, Iona Iris Ivy * Jacinthe Jade Jasmijn, Jasmine, Jasmin Juniper * Kamille / Camille * Laurel, Laura, Laure Laurine, Lauranne Lavendel, Lavender Lelia, Lily Lente Limone Linde Linné, Linnéa / Linnaea Liora, Liore Loréa Lorine Lotus, Lotis Luna, Lune * Madelief Magnolia Mare, Maren, Maris Meadow Melisse, Melissa Merel Mint, Minte / Minthe Mirre Mirte Morinda * Nellike Nova * Olive, Oliva, Olivia, Oléa Opal * Phyllis / Philis / Phillis / Phyliss * Robijn, Ruby, Robine Robinia Roos / Rose, Rosa, Rhodé Rosalin Rozemarijn Ruta * Sage Sapphire Savanne Skye / Sky Sterre, Stella Summer, Simmer * Tamarinde Tamra Toermalijn, Tourmaline, Tourmalin Tulip * Vere Venne Violet, Violette, Viola Viridian Vliere * Willow * Zee Zinnia Zon, Zonne, Sinne, Sunny Zwaan(tje), Swan
Wij hebben hetzelfde dilemma. Onze favoriete jongensnaam is al door 3 van mijn neven en nichten gekozen voor hun kind (ik heb een hele grote familie). Ik heb weinig contact met mijn neven en nichten maar mijn ooms en tantes onderling wel. Toch blijft hij in ons hoofd spoken en blijven we twijfelen... en de tijd tikt haha
Nee joh, bij weinig of geen contact gewoon doen hoor! En wedden dat deze naam voor jouw moeder heel snel gewoon 'haar kleindochter' zal zijn en dat ze alleen nog maar 'ohja' denkt, als ze aan de dochter van je nicht denkt?
Of overleggen of gewoon doen. Onze dochter heet ook zoals het kindje van een neef die ik nooit zie of spreek. Ik wist het niet eens (meer?) dat ze zo heette..... Nu hebben ze dezelfde naam! Scheelt, ik heb een heeeele grote familie dus het is niet heel gek als het gebeurd.
Ik heb inderdaad ook een hele grote familie, mijn moeder komt uit een gezin van 11 kinderen, mijn vader "slechts" vijf. Die hebben allemaal gemiddeld twee kinderen gekregen, dus veel neefjes en nichtjes.