Dat je è in het Frans als ij uit zou spreken snap ik niet zo goed? Ik heb in het Frans geloof ik nog nooit echt een ij-klank gehoord.
@Aries, @hummeltje5 Het is ook niet echt ij, meer het eerste deel van de ij, zoals hier omschreven: De é wordt als [ee] uitgesproken (bijvoorbeeld église [eegliez(ə)]. De è wordt als het eerste deel van de [ij] uitgesproken, of zoals de è in Genève (bijvoorbeeld élève [eelijv(ə)]
Zowel de è als in Genève als de è in élève is i.m.o. nogsteeds een 'eh-klank'. De mannelijke stem van je Forvo link is de zegt de è zoals ik m hoor ('eh' dus).
Ja, als jij dat zo hoort zal dat wel zo zijn. Ik kan niet weten wat jij hoort. Ik hoor, als tweetalige Belg, toch echt eerder een 'ij' en geen 'eh' (zoals in ren bedoel ik dan). Een uitsprak schriftelijk toelichten is ook niet makkelijk.
Daar zal idd. verschil in zitten in waar je vandaan komt. 'Ij' is hier in NL hetzelfde qua klank als 'ei'. Daarom zeggen we hier ook wel 'korte ei' en 'lange ij', omdat je het op het gehoor alleen het verschil (haast) niet hoort. Eens met je laatste zin
Ik snap denk ik wat je bedoelt, ik vind het zelf heel lastig om diftongen echt als twee klanken te zien, voor mij en ik denk de meeste Nederlanders klinkt ij als een klank op zich die voor niet-Nederlanders niet echt uit te spreken is. Maar buiten hoe we de klank schrijven, de è in Lorène spreek je inderdaad uit als de è in élève.
Haha wat leuk dat je het vraagt. Nou de eerste naam zijn we wel echt over uit, dat wordt een van de bovengenoemde 3 namen. Echter de tweede naam is nog wel echt een dingetje.... maar eerlijk gezegd heb ik dat even aan de kant gezet zo van komt later wel hahaha
Dat is het belangrijkste: de 1e naam! Mij benieuwen over een maand of 4 of het N., A. of L. wordt! Je hebt in ieder geval nog even totdat je de 2e naam hoeft te geven. Misschien mooi om de tweede namen van je zoon en je dochter* te combineren tot een 2e naam voor jullie dochter op komst? Ik denk bijvoorbeeld aan Raya, Ilaya of Aria.
Ik zit juist te denken aan een iets ''rustigere'' of klassiekere maar wel korte naam.. omdat die eerste namen al wat aparter zegmaar zijn.. Manlief zegt hij heeft de eerste al verzonnen dus ik mag met een tweede naam komen, als hij hem maar leuk vind haha