meisjesnaam eindigend op -je

Discussie in 'Babynamen' gestart door Loony, 1 mei 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Novastar

Novastar Fanatiek lid

9 jan 2014
    4.538
    1.171
    113
    Vrouw
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Ik hou er niet zo van. Een vriendin van mij heet Eefje en zij vindt het vreselijk. Sinds haar 30e noemt ze zich Eef omdat ze dat -je echt niet meer vond kunnen.

2. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Ik vind Daantje zo'n geweldig leuke naam! En ze kan later toch de verkleining weglaten. Josje vind ik ook erg leuk. Ik ken trouwens genoeg vrouwen met een verkleining en die hebben hun naam nooit aangepast.

3. Mags

Mags Fanatiek lid

1 nov 2012
    1.198
    0
    0
    Ik heb een -je naam! (Greetje) Op mijn twaalfde was ik er even klaar mee (vond mmzelf er te groot voor haha) en toen een poosje de 'grote mensen versie' gebruikt (margreet), maar rond mijn 24ste toch weer teruggegaan op mijn oorspronkelijke naam. En ik vind het super! En onze dochter krijgt ook een -je naam, die gaat Noortje heten.

Ik vind dat als jullie het een mooie naam vinden, je het gewoon moet doen.

4. Lavalamp

Lavalamp Bekend lid

9 feb 2013
    999
    1
    0
    Mijn eigen naam eindigt op -je en ik vind het een mooie naam (altijd gevonden). Mijn man vindt het ook iets liefs hebben als een meisjesnaam op -je eindigd. Dat heb ik vaker gehoord. Bonus-plus-plus dus!

5. Tord

Tord VIP lid

26 okt 2009
    7.304
    299
    83
    Ik vind het best kunnen. Bij Daantje vind ik dat dan net weer anders, omdat de afgekorte versie meteen een jongensnaam wordt.
    Maartje, Froukje, Fennigje vind ik wel leuk.

6. Doornroosje1987

Doornroosje1987 Bekend lid

25 okt 2014
    593
    1
    0
    Hier precies hetzelfde! :)

7. In AFwachting

In AFwachting Bekend lid

23 okt 2011
    714
    0
    16
    Ik ken een volwassen vrouw die Marchje heet. Vind het een hele leuke naam en helemaal niet kinderlijk.

8. Lies1989

Lies1989 Lid

23 sep 2011
    84
    0
    0
    Flevoland
    Aadje

9. urfebe

urfebe Fanatiek lid

25 sep 2014
    2.529
    1.234
    113
    Vrouw
    Ik zou nier zo gauw kiezen voor een verkleinnaam, juist idd vanwege hoe het is als volwassene. Zo ken ik een volwassene die roosje heet en daf cind ik persoonlijk vreemd. Ik zou dan eerder kiezen voor Roos (wat jullie gelukkig ook doen!) voor een naam op 'je' zou ik dan kiezen voor een niet-verkleinnaam, maar een naam die echt alleen met je erachter bestaat. Ik las hier ergens al Brechtje langskomen, erg leuk.

10. urfebe

urfebe Fanatiek lid

25 sep 2014
    2.529
    1.234
    113
    Vrouw
    Ben trouwens wel van mening dat je zeker moet kiezen wat je zelf mooi vindt, dus gebruik onze ideeën als inspiratiebron maar zeker niet als vaststaand feit, want uiteindelijk gaat het om jullie kindje en dat jullie blij zijn met de keuze, onafhankelijk van wat anderen ervan vinden. Succes met kiezen!

11. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Mijn vriendinnen idem, die vinden het vreselijk. :) Ik zou het zelf dan ook nooit doen maar een 'volwassen' naam geven die jullie zolang ze klein is kunnen afkorten. Danielle>Daantje bvb. Daantje vind ik sowieso niets omdat het ook een jochie kan zijn en erg lastig uit te spreken is buiten Nederland. Van Roos maken ze dan ook wel Rose ben ik bang.......😉

12. Bella28

Bella28 Fanatiek lid

9 apr 2015
    1.261
    315
    83
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Maartje
    Floortje
    Noortje
    Roosje
    Lotje

13. MamaLe

MamaLe Fanatiek lid

28 mrt 2015
    1.998
    221
    63
    Eerlijk gezegd vind ik namen die eindigen op -je leuk tot een jaar of 12, daarna vind ik het te kinderlijk worden. Vind het echt geen leuke namen voor als je 25 (of 50) bent.
    Wat wel een optie is om een naam zonder -je te nemen maar waar je wel -je aan kan plakken. Onze buren hebben een dochter roos en wordt nu roosje genoemd. Kan ook met saar, lot, etc etc.

Maar... uiteindelijk gaat het erom dat jullie achter de naam staan!

14. moontje2008

moontje2008 VIP lid

7 aug 2008
    9.366
    87
    48
    Vrouw
    Docente Engels
    Achterhoek
    Onze dochter heeft officieel Eva Isabel, maar haar roepnaam is Eefje. Zo wordt ze ook overal genoemd, huisarts, school, tandarts... Ze weet ook dat dat haar naam is en mag van ons zelf kiezen hoe ze aangesproken wil worden.

Ze vind haar eigen naam erg mooi, ze wil nog steeds gewoon Eefje genoemd worden, zelf zeg ik ondertussen Eef. Eefje past ook gewoon echt bij haar..

Onze jongste heet Josephine Willemijn, roepnaam Fiene.. Noem haar altijd Fiep :D

15. tuc

tuc Niet meer actief

Ik zou niet als officiële naam niet de verkleinversie nemen, maar die dan wel als roepnaam gebruiken zoals bij moontje..dan kan ze later zelf nog kiezen.

16. Mofantje

Mofantje Bekend lid

16 mei 2014
    551
    13
    18
    Flevoland
    Ikzelf draag een van de namen die je noemt, en ik ben niet echt klein, toch heb ik het nooit een nare of vervelende naam gevonden. Er word weleens gevraagd of ik eigenlijk niet net anders heet en dat mijn naam dan een afkorting of roepnaam vorm ervan is.
    Roos (erg mooie naam) & Eefje. Super leuke combie!

17. Mime28

Mime28 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.050
    1
    0
    Zo zou ik het doen.

18. misa

misa Niet meer actief

Ik vind veel namen met -je aan het einde niet super als je volwassen bent. En dat ben je toch het grootste deel van je leven. ;)

Roos en
    Evi
    Fleur
    Saar (kun je de eerste jaren met -tje doen)
    Noor (ook met -tje te doen)
    Norah
    Eva

19. Loony

Loony Lid

13 jan 2015
    78
    0
    0
    NULL
    NULL
    danielle vinden wij vreselijk haha.
    Toch goed om al jullie reacties eens door te lezen. Wel goed om te zien dat niemand zegt "dat doe je je kind toch niet aan".
    Het is in veel gevallen een kwestie van smaak.

Wij zijn hier thuis dit weekend flink aan het sparren geweest over de namen.
    Dat Roos de ene naam wordt is zeker. Over de andere naam zijn we nog niet uit.
    Er is ook nog een naam zonder -je op ons lijstje die we ook erg mooi vinden. deze past ook beter bij de naam van onze oudste.
    Dus we kijken nog even een week of 2 en gaan dan een knoop doorhakken zodat we lekker op tijd aan de namen kunnen wennen.

bedankt voor jullie meningen en reacties

20. misa

misa Niet meer actief

Dan ben ik nu wel benieuwd naar je oudste en de andere naam naast roos...........! :)

Deel Deze Pagina