Hallo dames! ik heb jullie hulp nodig! ik ben opzoek naar een mooie islamitische naam, hij moet passen bij de naam Kadir. we willen graag dat de naam Kadir 1 van de 2 namen van onze zoon wordt dus als 1e naam of als 2de naam. Zelf dacht ik aan Eray Kadir. Hebben jullie ideeen en graag ook de betekenis erbij alvast super bedankt!! Een toekomstig moedertje.
Zit hier misschien wat tussen? Adam - van aarde Adan - (tuin van) Eden Adnan - twee hemelen Ahsan - beter Alim - wijs, geleerde Amin - eerlijk, betrouwbaar Ammar - vroom, toegewijd Amrou - leven Anwar - licht, briljant, stralend Aziz - dierbaar, geliefd Baz - valk Bilal - verfrissend Bouzian - knappe man Dalil - gids Damin - liefde Dani - dichtbij, vlakbij Diwan - koninklijk hof, rechtbank, rechtvaardigheid Emad - pilaar, steun Emir - commanderen Esam - bewaarder Fadi - de Verlosser Falah - welslagen, succes Falih - voorspoedig, gelukkig Farah - vreugde, geluk Fariq / Farouk - uniek, zeldzaam Ferran - ? Fouad - hart Hafiz - beschermer Haidar - leeuw Hakim - wijs, arts, filosoof Halim - toegevend, geduldig Hasim - donder Husam - zwaard Imraan - welvaart Irfan - inzicht, kennis Isa - Jezus Isam - zelfgemaakt Ismael - God verhoort Issam - band, bescherming Jafar - beekje, riviertje, bron Jamal - schoonheid Jasim - groot, beroemd Latif - lief, aardig, prettig Mahdi - geleid tot de rechte pad Mahmoud - geprezen Mahmud - geprezen Maimun - gelukkig Makin - sterk, stevig Makram - hoogstaand, edel Malik - meester, engel, koning Marouan - ? Marwan - geurende boom Massoud - gelukkig Mehdi - juist geleid Miloud - geboren worden Mimoun - betrouwbaar, eerlijk Moad - beschermd, gesteund Mourad - vervulde wens, gewenst Muaz - beschermd Murad - doel, streef Muta - gehoorzaam Najib - adellijk Najim - ster (in de hemel) Nizam - discipline, orde Nizar - zeldzaam Nour - licht Noureddine - licht van het Geloof Nuri - schijnend, schitterend Omar -welvarend en lang leven, eerste zoon Rabi - bries, lente Rachid - met rede, nedenkend Radi - tevreden Rafi - hoog, verheven Rafid - steunen, volhouden Rafiq - liefhebben Rahmi - barmhartig Raja - hoop, verwachting Ramiz - prominent, wegwijzer Rani - starende blik Rayan - met water verzadig Rayhan - Gods lieveling Redouan - van goede wil Riaz - tuinen Sabri - een geduldig man Sadik - waarheidlievend, metgezel Safwah - de beste, gekozen Safwan - zuiver, helder, gladde steen Sa'id - fortuinlijk, gelukkig Salah - rechtvaardigheid, oprechtheid Salamah - veiligheid Salih - rechtschapen, vroom Salim - zuiver, volmaakt Sami - luisterend Samih - edelmoedig Samir - onderhoudende metgezel voor de avond Samman - kruidenier Shamal - de wind die van de noorden komt Shariq - opgaande zon Sofian - gehecht, scheepsbouwer Tahar - rein zijn Tamim - sterk, krachtig, compleet Tazim - eer Wakil - jurist Ward - bloesem, bloeiend Wasil - attent, bezorgd, bedachtzaam Wasim - elegant, gracieus Yahya - Johannes? Yamin - recht, rechterhand Yasar - welvaart Yazid - verhogen, waardevoller maken Younes - Jona Yousri - gemakkelijk Youssef - Jozef Yunus - Jonas Yusri - rijk, vermogend, welgesteld Zafar - overwinning, victorie Zahid - hij die zich wijdt aan Allah Zaki / Zaky - zuiver, slim, intelligent Zia - licht
Hi, misschien heb je iets aan mijn lijst met Turkse jongensnamen? Ik weet niet zo goed of ze allemaal echt islamitisch zijn en de betekenis heb ik er niet bij staan. Die kun je van de meeste namen wel vinden op deze Turkse site (daar heb ik ook de meeste namen vandaan): A ile Ba Adem Alaaddin / Aladin Ali Alican Alkan Alp Alpay Altay Arda Arif Artimur Aslan Aydın Ayhan Bekir Berk Berkan(t) Berkay Borah Boran Can (djan) Cem (djem) Cihan (djie-han) Davut Deniz Dilan Dilhan Duran Efe Efrahim (Ephraim) Efran Emre Erdem Erdin Erhan Erkan Esad Ezhan Faran Faris Faruk Fatih Ferdan Ferdi Feridun Firas Firuz Fuat Furat Furkan Gazi Giray Harun Hamza Hayri Idris Ilay Ilyas (ilias) Isa Iskender Kaan Kaya Kayra Kenan Kent Kerem Kerim Keyan / Kayan / Kayahan / Keyhan Koray Kurt Levent Merdan Mert Mesut Mete Metin Miran Mirza Murat Musa Mustafa Naim Necati (nèdjati) Noyan Nuri Onur Orhan Oskan Oskay Osman Ozan Rafet Rafi Remzi Renan Reyan Reyyan Saim Sami(h) Samir Selim Semih Serdar Serhat Serkan Seyhan Seylan Seyran Sezai Sezgin Sinan Somer Suat Tan Tarkan Tayfun Taylan Teoman Timur Timurhan Timurkan Tolan Tolga Tolgan Tolgay Tolun Toran Torum Tosun Tozun Tufan Turan Turgay Veli Volkan Yalim Yalin Yasin Yasun Yavuz Yosun Yunus Zeki
Ik kijk zelf vaak op deze sites İsimler, İsim Anlamları SözlüÄü, Dini, Erkek, Kız, Bebek İsimleri isimlerin anlam Daar kun je ook de betekenis van de naam goed terugvinden (wel in het Turks).
Leuk om te horen! Veel succes met kiezen! Ik ben natuurlijk wel benieuwd welke namen je mooi vindt Onze favorieten zijn Ilyas (profeet Elia), Cihan (universum), en Idris (profeet Enoch)
Cihan is wel mooi, maar vind je het dan niet jammer dat iedereen hier standaard 'siehan' zal zeggen? Dat vind ik altijd zo zonde... Wij hebben een nichtje in de familie bijvoorbeeld die Cansu heet, echt een prachtige naam, maar zal ik nooit voor kiezen.
Klopt (helaas), daarom zouden we Cihan als 3e naam kiezen, niet als 1e naam/roepnaam, juist om die reden. Mijn vriend heeft een c in zijn achternaam en dat is altijd een probleem voor Nederlanders, hij moet altijd zijn naam spellen en iedereen spreekt het verkeerd uit (meestal als een tsj, wat zo hard klinkt) Wel jammer; Cansu vind ik ook een heel mooie naam! De 1e naam zou dan Ilias worden - mochten we ooit een zoontje krijgen - , dat vind ik qua schrijfwijze net iets eenvoudiger dan Ilyas... Het voordeel van de naam Idris is dat het ook een Engelse naam is Mooie Turkse namen genoeg gelukkig
Dag dames, Ik heb TE veel namen nu die ik mooi vind hahahaha! Het was zeker niet makkelijk om namen te vinden die er ECHT bij past, maaaar.. Ik heb een combinatie die mij persoonlijk het meeste aanspreekt namelijk.. Atilla Kadir Wat vinden jullie??
Hi, ik vind Atilla op zich wel mooi klinken, maar eerlijk gezegd denk ik toch vooral aan Attila de Hun (zie Attila de Hun - Wikipedia). Maar misschien is dat ook je bedoeling . Ik weet wel dat het in Turkije geen ongebruikelijke naam is, net als Cengiz(han), maar ik zou er zelf niet voor kiezen. Het is voor mij (als Nederlandse) zoiets als je kind Caesar of Augustus noemen, als je begrijpt wat ik bedoel... Ik kan het niet beter uitleggen (sorry!), maar in ieder geval gaat erom dat je de naam kiest die jij zelf het mooiste vindt natuurlijk
Ik vind Metin een heel mooi klinkende, stoere Turkse naam. Plus goed uit te spreken door iedereen. Toen ik deze naam pas hoorde bij een familie sprak hij me meteen aan. Wist toen niet eens dat het een Turkse naam was.
Misschien vind je deze namen met een A mooi? Ardan (iemand die goede eigenschappen heeft, eervol) Artan (voordeel, nuttig, deugd, karakter, superieur) Artun (trots, waardig, zelfverzekerd) Metin vind ik ook een mooie naam
Ja de keuze is niet echt beperkt gelukkig Ilyas is zeker ook een hele mooie naam! Mijn man (en ik dus ook inmiddels) heeft een ç in zijn achternaam en dat zorgt ALTIJD voor verwarring. Vermoeiend, maar ja, een achternaam kun je niet kiezen. Voor onze kinderen dus zeker geen namen met 'moeilijke' tekens. Alhoewel onze oudste een naar mijn idee hele makkelijke naam heeft die toch nog heel vaak verkeerd wordt uitgesproken of opgeschreven
Net als Angela vind ik Atilla wel erg verwijzend naar de geschiedenis...ik vind Atilla eerlijk gezegd ook erg ouderwets. En in je OP zeg je dat een islamitische naam wil, volgens mij is Atilla juist niet islamitisch.
Ray is absoluut geen Turkse naam, dat zal niemand in Turkije kunnen uitspreken. Dus denk niet dat TS daarmee geholpen is . Rida ken ik ook niet, maar klinkt wel aardig. Maar dan vind ik Riza mooier.
Sorry voor de vele posts, maar mijn laatste opmerking; als je voor Atilla kiest, zou je het wel als Attila moeten schrijven, dat is de Turkse schrijfwijze. Attila - Vikipedi
we hebben gekozen voor atilla omdat we het allebij een mooie naam vinden, en volgens de "boekjes en het internet" is atilla wel een turkse naam. het heeft heel veel betekenissen als je het op internet opzoekt. daarom hebben we ook alle zekerheid genomen door het simpelweg ergens te gaan vragen