Als je het aan mij vraagt gaat de meivakantie "gewoon" door. Hier hebben ze twee weken vakantie. En mijn hoopvolle voorspelling is dat de scholen dan weer open gaan. Van mij had de meivakantie geschrapt of verkort gemogen, maar ja... naar mij luisteren ze toch niet
In de praktijk zitten nu kinderen thuis met een paar uur vaste dagbesteding per dag vanuit huis. Ouders moeten gewoon werken. In de meivakantie zitten de kinderen nog steeds thuis, ouders werken gewoon nog steeds. Alleen hebben ze die paar uur vaste bezigheid niet. Er komt niks voor in plaats, je kunt nog steeds geen kant op. Je loopt als kind nog meer leerachterstand op. Ik ben nog steeds op zoek naar de voordelen van deze twee weken voor de kinderen. Hier werden ze met de hele klas dolgelukkig toen ze de eerste week van sluiting eindelijk hun schoolspullen konden halen. Kinderen verveelden zich kapot.
Hier is ook wat voor te zeggen. Wij weten nu dus al dat die twee weken vakantie gewoon blijven staan en dat er dan dus geen lessen verzorgd gaan worden. Tegen die tijd moeten wij ook gewoon werken (ik vitaal beroep, man werkt grotendeels vanuit huis) en dan hebben de kinderen dus 2 weken niks om handen. Geen schoolwerk, nog steeds de regels mbt afspreken/anderhalve meter/groepen, en alles zal nog gesloten zijn dus uitstapjes naar vanalles of korte vakanties zijn niet mogelijk. Ik zie dus nu meer op tegen die twee weken 'vakantie' dan naar de overige weken waarin er wel schoolwerk is en ze in ieder geval dat nog om handen hebben. Weet zo 1.2.3. nog even niet hoe ik die vakantie leuk moet gaan maken nu ze al meer 'lanterfanten' dan anders en het dus ook minder als vakantie zal voelen voor ze.
We zijn best een beetje verwend, denk ik... Ik/wij ook. We gingen heel vaak dagjes weg ed. En nee, dat kan nu niet. Maar genoeg mensen/kinderen kunnen dat sowieso al nooit en die overleven zo’n vakantie ook. Tijd om andere dingen te bedenken, hou ik me dus maar voor. En ik weet ook nog niet wat dan, hoor, dat komt hopelijk nog.
Van mij mag de vakantie gewoon zo blijven. Verkorten of opschorten gaan ze waarschijnlijk toch niet eerder van naar school. De kans lijkt me sowieso klein dat de kinderen voor 1 juni naar school gaan, misschien zelfs dit jaar niet meer. Mijn kind is straks echt wel toe aan vakantie, want hier wordt vrijwel het hele schoolprogramma gedaan. Verkorten naar 1 week zou ik wel wat vinden als deze week dan aan de zomer geplakt wordt. Er kan nu toch maar weinig ondernomen worden en op vakantie is ook geen optie dus daar baal ik wel van.
Voor mijn zoon valt de 28ste in zijn tweede week van de mei vakantie, dan zou hij 4 mei naar school ' moeten' om 5 mei weer vrij te zijn ( bevrijdingsdag) en vanaf 6 mei weer naar school. In zijn geval zou ik zeggen of 5 mei ook gewoon naar school of de school vanaf 6 mei laten beginnen. Van mijn dochter's school al te horen gekregen dat ze ( mochten ze weer naar school kunnen) ze vanaf 6 mei dan weer open zijn
Ze verwachten de piek rond eind mei. Ik ga er op dit moment niet van uit dat de scholen na de mei vakantie zullen open gaan. Maargoed dat horen we Uiterlijk 21 april. Maar net zoals rutte het zei "ga nergens vanuit. We zijn net de start voorbij"
Hier ben ik het helemaal mee eens. Leuk die vakantie als je zelf vrij bent of thuis geen werk hoeft te doen. Maar ik moet gewoon fulltime werken, man meer dan fulltime in een vitaal beroep. Het gaat nu juist beter door de dagstructuur met schoolwerk dan de dagen dat dat niet zo was. Plus dat ze echt nog wel wat les kunnen gebruiken want het houdt niet echt over dat schoolwerk. Paar uurtjes en dan klaar. Voor die kinderen is het zo ongeveer vakantie nu. En op de momenten dat je wel vrij bent in die weken kan je niet eens ergens heen. Dat noem ik geen vakantie. Dus ik baal dat de vakantie gewoon blijft staan.
Dat begrijp ik ook wel. Toch denk ik dat je een dag ook prima kunt vullen zonder uitstapjes en op vakantie gaan ed. Ook in deze situatie. En nee, natuurlijk is dat niet ideaal, maar dat zijn al deze weken niet, toch? Ik probeer het maar positief te bekijken, ook om zelf moed te houden, anders kan ik het net zo goed meteen opgeven.
Ik ga voor de middenweg. De verplichte week laten staan als vakantie en de andere facultatieve week naar school danwel vanuit school huiswerk aanbieden. Maar goed, we kunnen er hier vanalles van vinden met elkaar, uiteindelijk ligt die beslissing niet bij ons.
Als je zelf vakantie hebt ja, of vrij bent of thuis bent omdat je niet werkt. Dan kan dat. Zie mijn post hierboven dat dat hier totaal de situatie niet is.
Ook dan kan het, volgens mij. Dan verzin je iets om de structuur van nu te houden? Squla, werkboekjes uitprinten, enz. en ze hebben toch even wat ‘schoolwerk’, net als nu. Ik moet ook ‘gewoon’ werken.
Dat bedoel ik ook. Kinderen zullen de dagstructuur missen, en ook nog nog meer achterstand oplopen. Dus in de praktijk toch 'school'structuur inbouwen tijdens die twee weken, want veel meer kunnen ze toch niet doen? En waarom vraag ik me echt af. Waarom die vakantie niet gebruiken zodat later minder achterstand ingelopen hoeft te worden?
Het heeft totaal geen zin om je daar druk over te maken, het zal namelijk niet veranderen. Die meivakantie gaat in de huidige vorm gewoon door. En als ik eerlijk ben, ik zie het onderwijs niet flexibel genoeg zijn om maar iets aan de vakanties te gaan veranderen. De zomervakantie zal dan ook intact blijven.
mee eens. als ze nou die extra week les op school zouden gebruiken om voor elk kind in te schatten waar eventueel hiaten zijn opgetreden zodat ze daarna weer "gewoon "door kunnen met het lesprogramma. begrijp echt niet wat daar het probleem van is. het biedt ouders iig 1 week waarin ze weer wat meer uren kunnen maken voor werk En je er niet druk om maken/geen invloed. Als maar genoeg mensen/ouders dit vinden kun je natuurlijk altijd een petitie opstarten. Alleen krijg ik de indruk dat het meerendeel hier iig 2 weken wel best vindt
Ik zeg 1 week meivakantie en dan naar school. Maar moet nog zien of de scholen opengaan na de meivakantie en dan zeg ik geen vakantie en gewoon doorgaan. Veel leerkrachten willen de boel dicht tot juni .
nou is niet helemaal waar. ik vind dat het thuis onderwijs nu op heel veel scholen best goed vorm heeft gekregen. de mens is flexibel van geest. het is best mogelijk om te gaan van : wij hebben het zo druk/zwaar/weinig betaald naar: wij krijgen gegarandeerd ons salaris en 6 weken zomervakantie (zijn er weinig in NL die dat nu nog kunnen zeggen )
Nou en dan nog het gegeven dat oudere kinderen echt wel weten wat vakantie is en nu werken via het schoolsysteem. Denk maar niet dat ik het daar aan verkocht krijg dat ze toch echt die andere dingen moeten doen. Want de scholen en leerkrachten zeggen dat het vakantie is.