Meivakantie korter/naar voren halen

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door julia80, 1 apr 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Meivakantie korter/schrappen?

1. Meivakantie gewoon 2 wkn laten

74 stem(men)
    46,8%
  2. Meivakantie verkorten naar 1 week

34 stem(men)
    21,5%
  3. Meivakantie naar voren halen

16 stem(men)
    10,1%
  4. Meivakantie helemaal schrappen

34 stem(men)
    21,5%
  1. Lils

Lils Bekend lid

11 sep 2017
    614
    648
    93
    Vrouw
    Ja precies dit! De overstap dadelijk naar de middelbare gaat al spannend en zwaar genoeg zijn. Laat hem dus maar lekker gewoon genieten van zijn zomervakantie vantevoren!

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  2. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.194
    16.528
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Je kan je kleuter dan toch gewoon naar de juf sturen als zij naar buiten komt. Hier zijn er ook vaste plekken op het schoolplein waar je moet staan om je kind te halen. Ouders kunnen ook onderling afspreken om wat meer kinderen mee te nemen naar school. Als iedereen zich wat flexibeler opstelt dan kom je al een heel eind.

Syane en Neuzeke vinden dit leuk.
  3. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.910
    3.935
    113
    Maar hoe ga je die inkorten dan. Gezin A heeft de eerste twee weken een vakantie geboekt, gezin B de laatste 3 weken. Daarbij is de zomervakantie niet in heel NL gelijk...

Daarnaast zijn er ook genoeg kinderen die helemaal geen achterstand oplopen hoor.

tasje, Zonnestralen, NiVa0230 en 2 anderen vinden dit leuk.
  4. soovi

soovi Fanatiek lid

1 nov 2007
    2.465
    582
    113
    Mijn oudste maakt elke dag keurig zijn werk. Ziet ook echt uit naar het weekend. Als de zomervakantie ingekort zou worden dan zou ik daar niet aan meewerken. Hij gaat door deze situatie niet naar zijn vader ( voor iedereen over me heen valt, in goed overleg ivm risicogroep) maar hij gaat dus echt wel gewoon drie weken daar naar toe deze zomer. Lekker daar een beetje lanterfanten. En wij gaan ook gewoon iets doen. Als de grenzen niet open zijn dan hier fietsen picknick kamperen oid. Misschien kan hij dan eindelijk gewoon weer buiten met leeftijdsgenoten voetballen.
    Ik zou zeggen maak een zomerschool programma voor kinderen die het nodig hebben. Dan kan je die ook veel meer persoonlijke aandacht geven.

gitta, Juffie26 en Zonnestralen vinden dit leuk.
  5. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.611
    2.404
    113
    Het gaat juist helemaal niet om de belangen van de ouders, het gaat om de belangen van de kinderen!

Anouk2005, Syane en Neuzeke vinden dit leuk.
  6. Juffie26

Juffie26 VIP lid

24 okt 2011
    10.011
    1.860
    113
    Ik weet nu net na overleg met mijn collega's dat er landelijk besproken wordt om de meivakantie al dan niet te verschuiven/verplaatsen en dat we in de "meivakantie" dus mogelijk dan gewoon doorgaan met school. Hoe of wat dat weet ik niet dat wordt nu allemaal uitgezocht.

Mammielove, julia80, Bubbel en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  7. Amarens

Amarens VIP lid

24 dec 2009
    11.522
    3.770
    113
    Fijn in ieder geval dat het besproken wordt. Ik lees net dat als het onderzoek naar besmettelijkheid bij de kinderen positief afloopt de scholen z.s.m. open zullen gaan.

Mammielove, Luna86 en Juffie26 vinden dit leuk.
  8. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.163
    23.242
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Juffie26 vindt dit leuk.
  9. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.320
    10.284
    113
    Van mij mag de meivakantie weg. Je kan niet weg en zonder schoolwerk zijn het hele hele lange dagen.

Gewoon schoolwerk geven,als compromissen misschien minder werk voor halve dagen .hier liever niet want we zijn al binnen 2 uur klaar. Ben nu al veel extra tijd kwijt aan extra werk bedenken en uitvoeren.

jannanas vindt dit leuk.
  10. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.910
    3.935
    113
    Ja daarom. En de vraag is, wat ís het belang van de kinderen in deze?
    Op korte termijn, op lange termijn, verschilt dit belang ook per leeftijd of überhaupt per kind...
    Het zit nogal wat ingewikkelder dan gewoon te stellen "die zomervakantie moet maar ingekort worden".
    Daarom is het niet aan de bevolking om dat te bepalen, maar aan de overheid. Dus niks geen petities en volksoproer.

gitta en Juffie26 vinden dit leuk.
  11. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Ik vind het fijn dat er iig over gesproken wordt. Ik snap dat er nog geen beslissingen over genomen kunnen worden, omdat er nog veel onduidelijk is. Maar dat het meegenomen wordt in de overwegingen wat te doen vind ik echt heel goed:thumup:

Syane vindt dit leuk.
  12. Juffie26

Juffie26 VIP lid

24 okt 2011
    10.011
    1.860
    113
    Dat zullen we denk ik de 21e wel horen hoe en wat. Ik heb er zelf geen moeite mee als de meivakantie verplaatst zou worden. Ik hoop dan wel echt dat de zomervakantie kan blijven staan zoals die is.

13. lovemy2kids

lovemy2kids Fanatiek lid

3 nov 2010
    2.458
    1.407
    113
    het is ook logisch dat kinderen nu sneller klaar zijn met hun werk.
    Heel veel vakken krijgen ze geen huiswerk voor/ of wordt al dan niet verplicht
    Vakken zoals; verkeer, tekenen, handvaardigheid, muziek, gym staan normaal wel op het lesrooster.
    Daarnaast werken veel kinderen nu op hun eigen tempo, zijn minder afgeleid etc..
    dus als ze nu 2 of 3 uur per dag werken aan taal, rekenen, spelling etc dan is het niet meteen zo dat deze kinderen een leerachterstand oplopen.
    Zolang er nieuwe lesstof aangeboden wordt en ze deze ook maken lopen ze in principe geen leerachterstand op.
    Maar het “zelf maken” is in sommige gezinnen niet helemaal duidelijk. En daarnaast zie je dat de zwakkere kinderen nu geen extra instructie krijgen, en dat er geen evaluatie is op het gemaakte werk. ik krijg zo vaak van ouders te horen dat ze alles zonder foutjes maken, terwijl ik gewoon weet dat die leerling het lastig vindt.

vermoed dat we 1 juni weer naar school mogen, na pinksteren.

14. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.910
    3.935
    113
    Klopt, minder instructie en ook niet overal goede instructie, maar je moet het afwegen tegen het werken in een 1 op 1 situatie, rustige omgeving, etc.
    Het probleem is alleen (werd gister ook bij Jinek besproken) dat de verschillen die er altijd al zijn, nog groter worden. Kinderen met een achterstand hebben het meest te lijden onder deze situatie. Kinderen die voorlopen redden zich vaak wel en kunnen ook beter zelfstandig verder leren. De begeleiding die kinderen thuis krijgen verschilt natuurlijk enorm per gezin.

Zo wordt er ook wel gesproken over verlengen van het schooljaar tot december. Voor een groep kinderen zou dit een uitkomst zijn. Maar voor een deel ook echt niet.
    Als ik naar mijn eigen kinderen kijk zou ik dat een vreselijke beslissing vinden. Mijn oudste zit in groep 4 en loopt op gebied van taal al enorm voor. Rekenen is 'gewoon' op niveau maar die is echt wel toe aan groep 5.
    De jongste zit in groep 2 maar zou vorige week wel kunnen starten in groep 3. Moet er niet aan denken wat er met zijn ontwikkeling gebeurt als hij nog weer 4 maanden langer moeten wachten tot hij mag beginnen in groep 3.

Zonnestralen vindt dit leuk.
  15. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.320
    10.284
    113
    Hier is het nu nog herhalen en ze maken een plan voor volgende week om verder te gaan.

Ze video bellen met de leerlingen om te kijken hoe het gaat. Er is een app voor alle vragen over het schoolwerk en ze lezen via video bellen door met een aantal kinderen.

Moeilijke dingen maken ze een video van net als bij een dictee.

We zijn enorm blij hoe ze het oppakken( gr3)
    Onze zoon loopt voor en we maken ons op schoolgebied niet druk, het sociale is een stuk moeilijker in deze situatie.

Kan me wel voorstellen dat juffen zich druk maken om leerlingen waar de thuis situatie niet ideaal/ veilig is.

Ik hoop ook dat we 1 juni weer naar school kunnen (duim heel hard!)

16. ikke84

ikke84 Fanatiek lid

28 feb 2010
    3.062
    507
    113
    Denk je nu echt dat dit doorgaat al die vakanties? ik mag toch hopen van niet dan is het hier binnen de kortste keren weer raak of dubbel raak

Bellybell vindt dit leuk.
  17. Sassie1981

Sassie1981 Fanatiek lid

2 mrt 2006
    2.888
    617
    113
    Eerlijk gezegd snap ik niet zo waar we nu mee bezig zijn. Er wordt onderzoek gedaan naar het besmettingsgevaar bij/door kinderen. Waarom? Wat voor onderzoek wordt er dan gedaan? Waarom niet het zekere voor het onzekere nemen en voorlopig alles dicht houden? Better safe than sorry!

Zolang we 1.5 meter afstand van elkaar moeten houden, is het totaal niet verantwoord om de scholen te openen. Ook al blijkt uit dat zogenaamde onderzoek dat het besmettingsgevaar bij/door kinderen klein is, er kan geen 100% garantie worden gegeven dat de kinderen niks zal overkomen. En wat wanneer er wel kinderen besmet raken en komen te overlijden? Wie is er dan verantwoordelijk?

Youtan en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  18. GossipGirlxoxo

GossipGirlxoxo Niet meer actief

Ik weet het niet. Ik denk het niet. Heb zelf mijn vakantie al geannuleerd maar als het word goedgekeurd om te gaan denk ik dat heeeeeeeel veel mensen gewoon door europa gaan reizen.

19. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

#179 Bubbel, 2 apr 2020
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 apr 2020
    Kinder onderling besmetten elkaar niet of nauwelijks. En om dat aan te tonen loopt er nu dat onderzoek. Als een kind besmet raakt loopt hij/zij deze besmetting dus niet op door klasgenootjes. Juist op school lopen ze dan minder risico dan thuis, bij opa en oma of in de supermarkt.
    Kinderen hoeven onderling nu ook geen 1,5 meter afstand te houden.

Ik heb het over kinderen t/m 12. Basisschoolleeftijd dus.

20. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Ik kan me niet voorstellen dat de zomervakanties aangepast worden. Dat is namelijk bijna niet meer te regelen met de werkgevers van ouders met jonge kinderen. Als de zomervakantie wordt aangepast kan het zijn dat wij niet tegelijk vakantie hebben met onze dochters. Verzetten lukt echt niet meer (als mijn vakantie überhaupt door kan gaan).
    Maar goed, als beslist wordt dat dat de beste optie is, dan is dat zo. Deze zomervakantie zal toch niet hetzelfde zijn als andere jaren.

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina