Ik heb vaak hier op het forum gelezen dat er relatie therapie word geadviseerd bij relatieproblemen. Is er ook iemand die relatie therapie zelf heeft gehad? En heeft het geholpen?
Ik heb het zelf gelukkig nooit nodig gehad, maar mijn beste vriendin wel. Dat was echt de laatste reddingspoging van hun (gewelddadige) relatie, welke dan ook is mislukt. Achteraf zegt zij dat ze er nooit aan hadden moeten beginnen omdat zij het gevoel had dat die therapeut haar de schuld gaf dat hij zich agressief gedroeg... Hierdoor ging haar toch al lage zelfbeeld nog verder naar beneden. Maar ik ga er niet van uit dat elke relatietherapeut zo werkt. Via je huisarts kan je een verwijsbrief vragen en vaak weet hij ook wel goede therapeuten. Sterkte!
Zoals bovenstaande is gelukkig niet de normale gang van zaken Heb er geen ervaring mee, maar wens je wel sterkte!
Zelf relatietherapie gehad. Als je niet al helemaal klaar bent met je relatie en er beiden echt voor open staat heb je er wel echt iets aan.
Wij hebben het gehad. Mijn man en ik stonden op het punt om uit elkaar te gaan, wat we eigenlijk ook weer niet echt wilden. Wij hebben er dus echt wat aan gehad en zijn een stuk gelukkiger samen ipv ellendig samen. Ik geloof er dus zeker in, je moet wel allebei willen natuurlijk en je prettig voelen bij de therapeut.
Als je er allebei nog steeds voor wil gaan dan is het zeker heel erg nuttig. Een therapeut kan je bewust maken van onbewuste processen in je huwelijk. En dus meer inzicht geven in waarom je je zo gedraagt en waarom je partner bepaalde dingen doet of juist niet doet. Maar als 1 vd twee al met een half been buiten het huwelijk staat, of alleen gaat om de ander een plezier te doen. Dan word het een stuk moeilijker en is het vaak zinloos.
Ik geef regelmatig relatietherapie en mijn ervaring is dat het zeker zin heeft mits beide partners er ook echt voor willen gaan. Als een van beiden al het definitieve besluit heeft genomen om alleen verder te gaan en dit enkel nog doet voor de ander onder het mom ‘nu heb ik echt alles gegaan en kan ik met goed fatsoen vertrekken’ heeft het vaak minder zin. Mensen starten vaak te laat met relatietherapie en dan is er soms al teveel beschadigd. Hoe eerder starten met relatietherapie, hoe beter is mijn ervaring. Overigens kan de conclusie van de relatietherapie ook zijn om in goed overleg juist wel uit elkaar te gaan. Ik beschouw de therapie dan niet direct als mislukt, vooral als dit een vechtscheiding heeft weten te voorkomen.
ik heb relatie therapie gehad, we stonden er beide open voor maar de conslusie van de relatie therapie was om wel uit elkaar te gaan. Wel heeft het veel inzichten gehad en heb je het gevoel gehad er alles aan gedaan te hebben.
Ik ben ook wel benieuwd. De communicatie/ en verwachtingen lopen bij ons weleens verkeerd. Dus handvaten daarvoor, is wel handig. Dus lees graag mee.
Je kan eventueel het boek: “waarom u wellicht beter bij uw huidige partner kunt blijven” kopen. Dit boek heb ik aangeschaft in de periode dat wij onze relatie nog een laatste kans geven, al was het eigenlijk al overduidelijk dat het niet meer zou werken. Echter in het boek heb ik meerdere artikelen gelezen waarvan ik dacht; heb ik dit boek zelf geschreven? Gaat dit boek over onze relatie? Ik denk dat als we dat boek al een heel tijd eerder hadden gehad, het misschien wel geholpen had. Relatie therapie lijkt mij zeker functioneel als je samen niet tot een goed gesprek kan komen.
Wij, en we zijn er heel dankbaar voor geweest. Geen diepgewortelde problematiek, maar communicatie problemen door boodschapper/ontvanger zeg maar. Onze therapeute gaf ons nieuwe inzichten, en kon onze eigen visie vertalen naar hoe het er voor de ander uitzag. Gaf zoveel opheldering. Maar ik moet wel zeggen; wij wilden er beiden 100% voor gaan. Mijn ouders hebben ook therapie gehad maar 1 van de 2 wilde al scheiden en dan werkt het gewoon niet.
Hier ook gehad, en nog steeds.. Het helpt hier echt heel goed. Maar er moet echt wel een klik zijn met de juiste therapeut. Ik vind het heel fijn dat er iemand is die neutraal is in de gesprekken, en dat je dan niet blijft hangen in te emotionele reacties of dat iemand zich juist terugtrekt. Therapeut stelt dan de juiste vervolgvragen en daardoor kom je in het gesprek verder in plaats van dat het juist vastloopt. Hier wordt het gelukkig wel vergoed, maar dat komt omdat het onderdeel is van een groter behandelplan.. Maar ik ben er zeker positief over