Ik heb een zoontje van 9 maanden en hij krijgt nu sinds een maand s ochtends en s middags een boterham met een beker melk. Nu doe ik smeerkaas , leverpatè of soms stroop op zijn boterham maar ik vind dit een beetje eenzijdig worden voor hem. Wat doen jullie op de boterham en zou een kindje van 9 maanden ook pindakaas mogen??
- smeerbare brie - geprakt fruit (banaan bijvoorbeeld) - jam - pindakaas (hier geen allergieën voor noten/pinda's) - chocoladepasta (soms) - gesmolten kaas - boter met gestampte muisjes (soms) - kwark - leverworst (een enkele keer per week) - appelstroop (bomvol ijzer!)
Kyra krijgt het volgende: Vruchtenpuree (kun je goed mee variëren, ik doe gewoon wat fruit in de blender of staafmixer, en de rest krijgt ze door haar yoghurt) La vache qui rit (soort smeerkaas met minder zouten dan gewone) Appel/perenstroop Jonge kaas (maar dan eet ze wel haar brood en kaas apart op) en heel af en toe krijgt ze sandwichspread abrikoos (smerig spul maar Kyra vindt het lekker) Ik geef zelf geen pindakaas maar Stefan Kleintjes (kinderdiëetist, is best strikt met leeftijdsgrenzen) vindt dat het met 9 maanden kan mits er geen andere allergieën zijn en natuurlijk heen noten allergieén. Nu is het natuurlijk aan jouzelf of je het wil geven ook al zijn er andere allergieën.
Al een hoop dingen voorbij gekomen maar nog een aanvulling -> - Plakje worst alle soorten die je maar kan bedenken. - Kaas gewoon een plakje. - Bakje yoghurt om zelf het stukje brood in te dopen. - Fruit in stukjes. - Hagelslag. - Sandwichspread. (niet allemaal dingen die wij geven maar gewoon wat je kan geven, hier bijv nog geen hagelslag, chocopasta etc, al die zoetigheid hoeft van mij niet namelijk ! )
Uh, pinda's zijn nauwer verwand aan peulvruchten dan aan noten dus misschien is het bij pindakaas handiger om te kijken naar een peulvruchtenallergie dan noten... Ik begrijp niet dat er moeite wordt gedaan om vache qui rit te kopen vanwege het zoutgehalte maar wel jonge kaas wordt gegeven... jonge kaas bevat een behoorlijke hoeveelheid zout! Dan kan je ook gewoon smeerkaas geven... En Stefan Kleintjes is een zeer bediscussieerde man.. misschien ook goed om te weten
Dan zal ik het even uitleggen zwaantje. Kyra houdt van variatie op haar brood en als ik EN gewone smeerkaas geef EN jonge kaas (die ze maar heel weinig krijgt) is dat TWEE keer zout. En twee keer zout is zouter dan één keer zout. Overigens is het niet zo'n moeite hoor, ik loop de supermarkt in en gooi het in m'n karretje.
ik doe er altijd roomboter op en soms alleen dat, heel af en toe biologische vruchtenstroop of een geprakte banaan.
Toch zit hij met leeftijdsgrenzen wel heel goed... het is zijn beroep niet de onze Tygo krijgt op zijn brood: *philadelia (1x p.w. vanwege het zout) *Volle kwark *Roomboter zonder zout *Kipfilet *fruit
Het mijne wel En dat neemt niet weg dat er heel veel gezegd kan worden over Kleintjes. Zijn interpretatie wordt zeker niet breed gedeeld in de gezondheidszorg of diëtetiekland. Mijn advies bij Kleintjes: lees veel over hem en zijn methodes en vorm je eigen beeld dan weet je of het bij je past of niet.
Mijn insteek was dat Stefan Kleintjes meestal strikter is met leeftijdsgrenzen dan de andere dingen die ik gelezen heb. En dus als Stefan Kleintjes al zoiets heeft van 'ja hoor geef maar gerust' dan kan ik me niet voorstellen dat het niet zou kunnen. Persoonlijk volg ik wel zijn schema's voor het overgrote gedeelte maar dat is een keuze die ieder voor zich moet maken.
Het klopt dat Kleintjes strikter is dus veiligheidshalve kan je hem prima volgen. Het is ook niet erg om je aan die regels te houden maar er is geen onderzoek wat zijn regels staaft. Dat wil zo veel zeggen als... er is geen wetenschappelijke reden om een kind geen pindakaas te geven vanaf 6 maanden behalve wanneer er in het gezin (dus niet familie!) pinda allergieën voorkomen.
Als je kwark of yoghurt op brood doet en je geeft het ook als avondtoetje, krijgen ze hier dan niet teveel van binnen? Heb weleens iets gehoord over een teveel aan eiwitten???
Nog even over Stefan... Het is gewoon een richtlijn. Ik vond het heel prettig. Ze mogen al met 6 maanden spruitjes. Toen ik dat vertelde op het CB rolden de ogen bijna uit haar kassen Ze heeft er nooit last van gehad. Appel daarin tegen staat ook bij 6 maanden, maar daar kon ze helemaal niet tegen. (sorry, helemaal OT)
Als je kwark of yoghurt op brood doet is dat waarschijnlijk minder dan 10 gram, dat kan er nog wel bij hoor. Meer dan 500 ml zuivel is niet nodig en moet je niet te vaak geven, vooral omdat het dan te kosten gaat van andere broodnodige voedingsmiddelen.
Daar let ik niet echt op, hij mag 1 portie zuivel per dag (een kwarkje die verdund is) en die ene eetlepel meer zal niet veel uitmaken... in kaas, smeerkaas e.d. zitten ook eiwitten hoor! Ik heb het even opgezocht: maar naast de BV mag je max 500CC melkproducten geven
Dan de dag dat je yoghurt/kwark bij/op het brood geeft toch gewoon geen avondtoetje? En als je niet boven de aanbevolen hoeveelheid melkproducten komt maakt het volgens mij niet uit of dat nou 4x kwark/yoghurt is of 2x melk, 1x yoghurt, 1x kaas etc !