Melanoom,wie ook.

Discussion in 'Algemene clubs' started by Vlinder, Dec 27, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Vlinder

Vlinder Fanatiek lid

Jul 14, 2009
    2,774
    0
    0
    Hallo Meiden,

Ruim twee weken terug heeft de dermatoloog een onrustige moedervlek verwijderd.Woendag heb ik de uitslag gekregen en het bleek een melanoom te zijn,gelukkig van maar 0,4 milimeter,maar toch,ik vind het maar eng.6 Januari wordt er voor de zekerheid,nog 1 cm om het litteken heen weggesneden en dan moeten we weer 14 dagen wachten op de uitslag van dat onderzoek.Wie heeft hier ervaring mee,of zit in het zelfde schuitje.

2. wishfulthinking

wishfulthinking Fanatiek lid

Aug 7, 2012
    4,828
    2,498
    113
    Female
    Ooh dat is schrikken!
    Kan me voorstellen dat je het eng vind!

Ik heb ook een melanoom gehad!
    Ben er aan geopereerd toen ik 18 was!
    Bij mij viel het niet meer oppervlakkig weg te snijden maar heb ik 6 uur onder het mes gelegen!
    Daarbij heb ik op mijn rechter boven been een litteken van ongeveer 20 cm waarbij alles is weg gehaald tot op de spieren! (Er zit daar ook geen vet meer)
    Ook zijn er bij mij lymfeklieren weg gehaald uit de lies!
    Gelukkig niets gevonden!

Ik ben 10 jaar onder controle geweest bij het ziekenhuis!
    Eerst elke maand heen toen om de 3 mnd toen om het half jaar en toen om het jaar!

Ieder moedervlek die onrustig is laat ik weg halen!

Ik wil je heel veel sterkte wensen!

3. Vlinder

Vlinder Fanatiek lid

Jul 14, 2009
    2,774
    0
    0
    Zo dat is niet niks zeg,gelukkig dat alles weg is gehaald en tot nu toe weg blijft.

Ik ben wel blij dat ik er zo vroeg bij ben geweest en dat dankzij mijn zoontje,hij zei dat de moedervlek groter werdt,ik ben er toen eens goed naar gaan kijken en vond zelf dat de vorm ook wat was veranderd.
    Ik hoop dat het bij 1 operatie blijft en dat die uitslag goed zal zijn.In eerste instantie dacht ik,gelukkig het is een begin stadium,maar in de loop van de dagen ben ik me gaan beseffen dat het toch een Melanoom is en dus huidkanker en dat woord vind ik eng.

Bedankt voor je reaktie.

4. annneliesje

annneliesje Fanatiek lid

Jan 16, 2011
    3,569
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Noord Nederland
    Ik kan me voorstellen dat je het heel erg eng vindt. Ik hoop dat alles verder schoon blijft.

5. Vlinder

Vlinder Fanatiek lid

Jul 14, 2009
    2,774
    0
    0
    Dank je Annneliesje,dat is ook onze wens voor 2015!

6. Nova2014

Nova2014 Lid

Aug 1, 2014
    52
    0
    6
    NULL
    NULL
    Hoi Vlinder,

ik zit in het zelfde schuitje als jij! Ik heb eind oktober een plek weg laten halen, dit bleek ook een melanoom te zijn.

Ik moest na twee weken voor de hechtingen en toen was de uitslag nog niet binnen. Toen kneep ik hem al een beetje. Een paar dagen later belde de arts en vertelde dat het helaas een melanoom was. Mijn wereld storte wel even in!

Die van mij was 0.69, iets dikker dan bij jou, maar ook nog steeds super dun. Bij melanomen onder de 0.75 mm is je prognose 98%. Dit is natuurlijk super positief!

Wel moest ik in December voor de tweede keer onder het mes, ook 1 cm om het litteken heen. Dit is nu best een flinke jaap geworden, maar goed, dat is minder belangrijk. Omdat ik zo bang was hebben ze dat stuk vetweefsel met spoed laten onderzoeken en heb ik gelukkig maar 3 dagen op de uitslag hoeven wachten. Dat was schoon.

Ik moet nu in maart nog een keer voor controle. Geen idee waar die controle uit gaat bestaan. Verder ben ik onder de fotofinder geweest om al mijn andere moedervlekken in kaart te brengen. Jaarlijk worden er hiermee foto's gemaakt om alles in de gaten te houden. Maar voor het verwijderde melanoom hoef ik alleen eind maart nog een keer op controle en daarna is dat klaar. Dit omdat het zo dun was.

Wel gaat het geestelijk niet zo lekker nu. Ik was eerst super positief, maar nu gaat het pas een beetje bezinken, het is toch kanker. Verder heb ik veel gelezen over melanomen en dat moet ik gewoon niet doen. Ik voel nu elk pijntje en ben als de dood voor uitzaaiingen. Dit is echter niet realistisch omdat bij zulke dunne melanomen de kans op uitzaaiingen nagenoeg verwaarloosbaar zijn.

Bij ons ziekenhuis doen ze ook geen aanvullend onderzoek bij melanomen onder de 1 mm. Dit onderzoek bestaat uit het verwijderen van de poortwachterklier om te checken op uitzaaiingen. Dit mag echter wel als ik dit zelf graag wil. Ik twijfel hier nu over.

Sterkte met je verdere bezoekjes en bedenk dat 0.4 super dun is en je prognose ook super super positief daardoor. Maar ik snap je helemaal hoor, want als het bezinkt, realiser je je dat het toch kanker is en dat is gewoon verreweg van fijn.

7. Nova2014

Nova2014 Lid

Aug 1, 2014
    52
    0
    6
    NULL
    NULL
    Wishfullthinking, mag ik vragen waar de controles bij jou uit bestonden?

Share This Page