Hoi allemaal, Mijn man en ik proberen sinds kort om van ons tweetal een drietal te maken. Nu maak ik van kinds af aan geen drup melatonine (slaaphormoon) aan, en zit ik dus aan de melatonine pilletjes (5mg per dag). Van mijn neuroloog heb ik te horen gekregen dat ik beter nu kan stoppen met melatonine innemen en pas weer kan beginnen nadat de kleine er is en ik geen borstvoeding meer geef. Simpelweg omdat de gevolgen van melatonine op een ongeboren/pasgeboren baby nog niet voldoende in kaart zijn gebracht. Zijn er meer meiden die net als ik een chronisch melatonine tekort hebben en die ook moesten stoppen met melatonine? Hadden jullie veel last van slapeloze nachten tijdens de periode dat je geen melatonine slikte? En wat doen/deden jullie om toch te proberen in slaap te vallen? Graag hoor ik jullie ervaringen en eventuele tips zijn erg welkom.
Slikte ook Melatonine en Diazepam maar ben met beide gestopt toen ik wist dat ik zwanger wilde worden. Wil zelf geen enkel risico nemen. Slaap nog steeds heel erg slecht maar probeer wel voldoende rust te pakken. Al met al wel heel erg lastig en zijn dan 9 lange maanden. Vaak ga ik in avond lekker uurtje in bad of hete douche en dan probeer ik dat te gebruiken zodat mij lichaam misschien toch weet dat het bedtijd is. Slaap overigens ook net oordoppen zodat ik geen enkel risico loop als ik toch slaap dat ik wakker wordt. Veel sterkte!!
Hee meid, Ik slikte ook melatonine, alleen dan gewoon uit eigen beweging als ik periodes had van slecht slapen of als ik nachtdienst had. Niet omdat ik niets aan maak. Maar ik ben er ook mee gestopt omdat ik dus heb gelezen dat melatonine als een soort anticonceptie kan werken, en dat wil ik natuurlijk niet als ik een kindje wil. Misschien kan je een standaard bed ritueel maken? Niet te veel meer doen voor het slapen gaan, kopje kamille thee drinken. Een warme douche of bad. Zorgen dat je niet teveel licht in huis hebt. En evt. met een dingetje voor je ogen slapen zodat het goed donker is. Weet niet of je helemaal niets aan maakt of minimaal. Maar het word aangemaakt als het donker is. Lijkt me echt rot zeg... hoop dat je in ieder geval een beetje kunt slapen komende maanden. En anders misschien af en toe een tabletje innemen, of een lagere dosering?
Bedankt voor jullie reacties. Ik weet niet of een standaard ritueel voor het slapen voor mij veel verschil maakt, aangezien het bij mij om een lichamelijke afwijking gaat. Mijn hersenen geven gewoon geen signaal naar de rest van mijn lichaam dat het tijd wordt om te slapen. Maar het kan natuurlijk nooit kwaad om het te proberen Ik zal aan mijn neuroloog vragen of af en toe een tabletje, wellicht een lagere dosis, veel kwaad kan doen. Ik wil uiteraard niet dat het werkt als anticonceptie en dat het de toekomstige kleine schaadt. Maar maandenlang slecht slapen al voordat de kleine er is, is ook geen oplossing. Nog andere tips of ideeën?