ik weet de naam even niet meer maar het lijkt me erg fijn een pompje zodat je zelf wat meer controle ervaart en net de scherpe kantjes eraf kan halen de laatste weeen... ruggenprik vind ik net wat te heftig temeer omdat mijn laatste bevalling heel snel ging. maar wat zijn de nadelen van het pompje? kan het wel in elk ziekenhuis tegenwoordig?
Remifentanil Heb je geen folder gekregen over pijnbestrijding van je vk? Grootste nadeel vind ik dat je kindje er net als jij suffig van kan worden en daardoor moeilijkheden kan hebben met ademhalen vlak na de geboorte. Ook kan remifentanil een ademstilstand veroorzaken bij de moeder. Uiteraard zal dat zeldzaam zijn. Volgens mij is remifentanil idd nog niet overal mogelijk, daar zou je naar moeten informeren bij het zhuis. Waarom vind je een ruggenprik heftig? Ik heb er een gehad bij mijn eerste (ingeleide) bevalling en is mij heel goed 'bevallen'. Het is nu eigenlijk mijn enige optie voor mijn aanstaande bevalling mocht ik weer pijnbestrijding willen, de enige waar je kindje niet direct hinder van ondervindt..
Mijn zus vond dat pompje verschrikkelijk... Ze werd er alleen duf van steeds waardoor ze wat wegdoezelde en de wee dan nog onverwachter en harder aankwam.. Nu was dit wel al bij een bevalling dat inmiddels iets van 16 uur al bezig was ( en s nachts)
Ik had achteraf gewild dat ik het pompje niet had genomen.. Je word er hartstikke duf van.. Ik reageerde daardoor erg suffig toen de kleine werd geboren en weet er ook nog weinig van.. Alsof het een ander is overkomen ipv mezelf..
Oh wat heb ik spijt van dat pompje zeg! De helft van de bevalling weet ik niet meer en dat wat ik heb mee gekregwn is vaag. Ik werd er ook echt misselijk van.
Poeh best veel negatieve reacties op t pompje zeg! Had ik niet verwacht na de Voorlichtingsavond die ik in het ziekenhuis had. Daar waren ze best positief over de kans op bijwerkingen. Daardoor neigde ik naar voorkeur voor pompje als t zou moeten maar ga nu twijfelen. Lees ff mee hier dus!
Ik had al min of meer besloten om voor het pompje te gaan maar als ik dit lees dan bedenk ik me toch nog eens
Oke haha ik ben een beetje verbaasd dat andere dames het als negatief ervaren hebben zo zie je maar. Nou, hier dus een positieve ervaring met het pijnpompje. Je raakt inderdaad in een soort roes, waardoor ik juist veel beter kon ontspannen, en beter kon omgaan met de weeënstormen die ik had. Daarvoor raakte ik op gegeven moment in paniek door de heftigheid van die weeënstormen, en na het pompje aangesloten was kon ik het meer laten gaan. Verwacht echter geen wonderen, het zorgde er bij mij niet voor dat de pijn weg ging. Ik kon het alleen beter opvangen en mee omgaan! Wel werd ik er misselijk van maar als ik het me goed herinner was ik ook al aan het spugen voor ik het pompje kreeg. Kortom, ik zou het best aanraden.
Hier dan de andere kant: ik was heel blij met het pompje. Ik heb er niet echt bewust voor gekozen, want toen het niet lukte met de ruggenprik kreeg ik dit als alternatief. Ik kwam erdoor in een soort 'trance' (wat in mijn hoofd vergelijkbaar was met de normale staat van zijn van een bevallende vrouw) en ik moest er inderdaad af en toe wel aan herinnerd worden dat ik moest ademhalen. Maar ik vond het fijn! Ik vond het fijn dat ik nog wél wat voelde (maar minder heftig). Ik was juist met de ruggenprik bang dat mijn bevalling aan me voorbij zou gaan. En de suffigheid duurt maar kort, is na 2 minuten uitgewerkt. Dus het is NIET zo dat je kindje er suffig van geboren wordt. Overigens mag je het pompje niet meer gebruiken als je eenmaal gaat persen. Dan willen ze je graag scherp en helder hebben. Lang verhaal kort: ik was er blij mee en zou het zo weer doen.
Na mijn eigen positieve ervaring hierboven wil ik me hier ook nog even bij aansluiten! Het klopt dat ze het infuus stopzetten alvorens je mag persen. De remifentanyl is dan binnen 2 minuten uitgewerkt en ik voelde me toen ook weer kraakhelder. Ik heb het persen en het moment dat mijn dochtertje bij mij werd gelegd dus ook bewust ervaren, niet suf of wat dan ook. En verder was m'n dochtertje ook niet versuft. Ik wil je als tip meegeven om je goed in te lezen over de voor- en nadelen van alle soorten pijnbestrijding, want ook juist bij een ruggenprik kan je kindje bijwerkingen krijgen, o.a zuurstoftekort ookal is dit niet vaak voorkomend Daarnaast mag je na het pijnpompje in principe gewoon meteen naar huis met de baby, juist omdat de kleine er geen last van krijgt in de meeste gevallen. Bij een ruggenprik moet je vaak wat langer blijven omdat het even duurt voor de verdoving is uitgewerkt, en je kindje wel een goede start gehad moet hebben (geen last van medicatie.) Kortom, Laat je goed informeren en maak de keuze die voor jou het beste lijkt! Voor iedereen is dit anders zoals je al leest uit verschillende meningen. Ik ga in ieder geval weer voor het pompje als ik pijnbestrijding zou willen.
Niet echt enthousiast over het pompje; je moet het zelf indrukken en ik had daar de kracht niet voor; opgewekte bevalling en reageerde te heftig op de medicatie, kon niet eens meer normaal adem halen laat staan zelf op de best stroeve knop drukken. Ondanks de langdurige weeenstorm bleef de ontsluiting een halve dag op 8 cm hangen en hebben ze een keizersnede uitgevoerd; met ruggenprik; een wereld van verschil. Het pompje schijnt de kop van de pijn af te halen, maar ik voelde weinig verschil; werd alleen slap en suffig. Maar inderdaad; het is moeilijk te zeggen van tevoren of je er baat bij hebt, anderen zijn wel erg enthousiast.
Hier ook een redelijk positieve ervaring met het pompje. Ik had maar 2,5 uur geslapen en was gebroken na bijna 13 uur weeën en pas 5 cm. Ik viel tussen mijn weeën door erg ver weg, in een diepe slaap. Als de wee opkwam zetten was ik wel meteen weer wAkker. Qua pijn tegengaan vond ik het tegenvallen, maar voor mij rust echt fijn.
Ik vond het heerlijk! Ik heb alles bewust meegekregen maar de scherpe randjes pijn waren eraf. Bij mijn komende bevalling wil ik er heel graag weer gebruik van maken. Ik vind het geweldig!ik heb geen enkel nadeel te melden
In 1 woord heerlijk! Nadat ze hem uithadden gezet om te persen was ik gelijk helder kon er gelijk goed tegen aan. Daarna lekker zelf gedoucht en niet hoeven wachten omdat er iets uit moest werken. heb ook een keer zon pethadine prik gehad en die zou ik nooooooit meer willen wat een hel. Heb die savonds om 11 uur gekregen en smiddags om 1 uur werd ik pas weer een beetje mens
Ik heb geen ervaring. Maar ik denk dat het aan je persoonlijkheid ligt. Ik heb het vermoeden dat de ruggenprik goed is bij een lage pijngrens, en dat een pompje goed is tegen stres. Als je het pompje niet fijn vind kan je zelf kiezen om niet meer te drukken en dan is het snel uitgewerkt. Ook heb je de controle om de piek eraf te halen of te stoppen als je het gevoel hebt dat je het aan kunt.
Ik heb er geen nadelen van ondervonden. Vond het heerlijk, het voelt een beetje alsof je bijna slaapt/net wakker word uit een diepe slaap vind ik.. je kunt echt even uitrusten en je gaat er grappige dingen van zeggen (aldus vriend).
Ik heb bij mijn eerste bevalling ook voor zo'n pompje gekozen, ja je wordt er wat suffig van maar dat vond ik naarmate je vaker dat knopje hebt gebruikt minder worden. Toch bleef het effect van de ergste pijn ervan af wel aanwezig. Ik heb het wel als prettig ervaren, zeker omdat ik best zenuwachtig was alleen de rugweeen had het weinig effect op. Toch kon ik goed ontspannen door dit spul en een beetje kletsen, tv kijken en af en toe een beetje indutten. Veel dingen van de bevalling weet ik nog wel, alleen qua tijd leek het voor mijn gevoel allemaal langer te duren (of dat door de pijnbestrijding komt weet ik eigenlijk niet). Onze dochter was bij de geboorte niet suffig o.i.d en reageerde direct goed (APGAR score was 9 van 10). Zelf heb ik erna ook geen nadelen van ondervonden, het enige is dat je dat pompje dus niet mag gebruiken bij het uitdrijven en omdat het spul snel uitwerkt maak je dat wel volledig mee qua pijn, maarja dan heb je het langste en ergste al gehad (vind ik). Het enige nadeel wat eraan zat was dat ik mijn bed niet uit mocht, ook niet om naar de wc te gaan. Maar ik denk dat ik dat sowieso niet had gedaan, ik lag best lekker en had totaal geen zin om te wandelen (op dat moment vond ik het wel vervelend, weten dat het gewoon niet mag ). Bij de aankomende bevalling ga ik wederom voor dit pompje, het is me prima bevallen en aan elke vorm van pijnbestrijding zitten risico's en nadelen. Ik heb overigens voor dit pompje gekozen omdat je met een ruggenprik ook langer moet blijven in het ziekenhuis (hier in ieder geval wel) en dat zag ik niet zitten. Daarnaast leek het me niet echt prettig om een naald in mijn rug te krijgen, niet vanwege de naald maar meer het idee..
Ik vond het ook heeeerlijk.. heb bijna 24 uur over de bevalling gedaan en merkte echt dat ik tijdens de periode van het pompje zelf een beetje mijn rust kon pakken omdat de pijn een beetje werd weggenomen. Enigste nadeel vond ik dat ik stopte met ademen en mijn man mij daar steeds op moest wijzen dat ik wel bleef ademen, best wel eng achteraf.