Ontslag wegens slecht functioneren?!!

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Mama13, 24 feb 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mama13

Mama13 Actief lid

12 dec 2012
    148
    4
    18
    Hallo allemaal, ik zit echt even in de put.. Aan het begin van dit seizoen heb ik een baan gekregen met vast contract voor onbepaalde tijd. Na enige Tijd gewerkt te hebben kreeg ik een functioneringsgesprek... In dit gesprek kwamen een aantal dingen vanuit mijn werkgever naar voren die ik moest verbeteren, ik ben Dansdocent vrij Jong en heb iemand overgenomen die het al 25 jaar deed dus bepaalde dingen had ik nog niet door en heb meteen vijftien groepen overgenomen, veel druk dus.. Na een slechte start (niet kunnen werken ivm overlijden familieleden en stress) kwam ik er ook nog eens achter dat ik 14 weken zwanger was uit het niets! Met de baas netjes swangerschapsvervanging en mijn verlof geregeld en op goede hoop met haar afgesproken dat heg beter zal gaan.. Allemaal dingen dus waar ze denk ik niet zo blij mee was... Ik ben nu 38 weken zwanger en had juist het gevoel dat het de goede kant op ging en dat ik leuk afscheid had genomen van de kindjes enzo.. Maar nu heb ik vandaag een mail gekregen dat ze willen praten ivm met mijn functioneren en hoor ik dat diegene die mijn verlof doet het erg goed doet van mijn baas maar Van De leerlingen hoor ik dat ze het niet zo prima doet? Nou ja genoeg om me zorgen te maken dus! Ik ben echt heel bang voor ontslag maar dit mag toch niet tijdens een Zwangerschapsverlof? Of is dit een uitzondering? Gr. Mama13

2. dobbel

dobbel Fanatiek lid

12 feb 2009
    3.868
    39
    48
    ergens in het heelal
    als ze een dossier tegen je hebben opgebouwd over slecht functioneren en er vaker met je over gehad hebben,
    ja dan zou het kunen dat na je verlof (niet tijdens verlof dacht ik) ze je kunnen ontslaan. maar goed dat zal via de kantonrechter moeten aangezien je een vast contract hebt.

neem iemand mee naar dit gesprek is mijn advies.

3. Debbie81

Debbie81 Fanatiek lid

13 nov 2011
    1.338
    0
    0
    NULL
    NULL
    verlof is verlof hoor.
    Als ze met je willen praten hadden ze dat voor die tijd moeten doen en anders moeten ze maar eff wachten tot na je verlof.

en ze mogen je niet ontslaan tijdens je verlof zeker niet je nu een vast contract hebt.
    en inderdaad ze moeten een dossier kunnen overhandigen en meerdere malen met je in gesprek zijn geweest.

Vind het eigenlijk nogal brutaal om je hierover via de mail op de hoogte te stellen dat ze in gesprek willen.

4. oO bloem 0o

oO bloem 0o Actief lid

23 feb 2013
    290
    0
    0
    Onveilig vrijen ;)
    Omg. Eindhoven
    Tijdens een verlof mag je niet ontslagen worden.
    Wel ervoor en erna, mits een goede reden.

5. Mama13

Mama13 Actief lid

12 dec 2012
    148
    4
    18
    Ja dat vind ik dus ook.. Ik heb een kleintje met groeiachterstand bekkeninstabiliteit e.d en nu kan ik me hierover lopen druk maken.. Fijn hoor...

6. Bika

Bika Niet meer actief

Ik zou tijdens je verlof nog dat gesprek aangaan.

1 je zit niet meer in de stress over wat je te horen krijgt
    2 voor een kantonrechter maakt het moment waarop ze je ontslaan verschil

Zoals ik het lees zou heel je slecht functioneren dossier opgebouwd zijn tijdens je zwangerschap? Als dat zo is zou ik claimen in de rechtbank dat ze dat dossier hebben opgebouwd omdat je dus zwanger bent. Icm een ontslagdatum tijdens je verlof sta je denk ik best heel sterk.

7. Chiggy

Chiggy VIP lid

29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    Je hebt tot 6 weken na je bevallingsverlof ontslagbescherming. Daarna kan een werkgever een ontslagvergunning aanvragen of de stap naar het kantongerecht maken.

8. Mama13

Mama13 Actief lid

12 dec 2012
    148
    4
    18
    Oké, nou goed neem aan dat Ze me nog een kans geven dan:)

9. oO bloem 0o

oO bloem 0o Actief lid

23 feb 2013
    290
    0
    0
    Onveilig vrijen ;)
    Omg. Eindhoven
    ga jezelf eens te raden of je de dingen die je in je functioneringsgesprek te horen hebt gekregen ook daadwerkelijk hebt aangepakt.

Persoonlijk denk ik dat ze je er wel eerder uit hadden gemikt ipv je zwangerschapsverlof ook nog te gaan betalen ;)

Als deze situatie je zo onzeker maakt dan zou ik daar als ik jou was een gesprek over aan vragen, zodat je duidelijkheid hebt en erna kan genieten van de zwangersschap.

10. Chiggy

Chiggy VIP lid

29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    Zwangerschapsverlof wordt gewoon vergoed hoor.. Maar brengt natuurlijk wel rompslomp met zich mee (vervanging regelen ed)
    Iemand met een contract voor onbepaalde tijd 'mik' je er niet zomaar uit...

11. Mama13

Mama13 Actief lid

12 dec 2012
    148
    4
    18
    Bedankt allemaal! Het lijkt mij ook sterk dat ze me er zomaar uitknikkeren na 1x waarschuwen ook ivm met de situaties overleden familielid enzo... Groetjes

12. Minerva

Minerva Niet meer actief

Tja. Het belangrijkste is: je hebt een vast contract, dus ze kunnen je niet "zomaar" ontslaan. Dat zal aangevraagd moeten worden bij het uwv en gaat dan via de rechter. Ik zou me er niet al te druk over maken, maar het is zeker wel de moeite waard om hier na je verlof nog eens op terug te komen.

13. Mama13

Mama13 Actief lid

12 dec 2012
    148
    4
    18
    Ja het gaat me gewoon even om de manier waarop.. Al die tijd de mond houden en dan zon mail sturen niet eens even een belletje of wachten tot ik bevallen ben.. Ik wil nu genieten van mijn zwangerschap en mij niet druk hoeven te maken over mijn werk..

14. Minerva

Minerva Niet meer actief

Dan moet je dat ook doen óf contact opnemen met de werkgever en melden wat je hierboven zegt. Ik kan me voorstellen dat het vervelend op je overkomt.

Bovendien mag een werkgever je ook pas ontslaan wanneer er een belangrijke reden voor is. Zie o.a.: Redenen voor ontslag.

15. Mama13

Mama13 Actief lid

12 dec 2012
    148
    4
    18
    Bedankt Minerva, door de site zie ik dat ik wel dergelijke rechten heb en een ontslag op dit moment dus niet mogelijk is. Roetjes

16. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Hoewel ze je niet mogen ontslaan, mogen ze je wel vragen om te vertrekken. Zij zullen je dan een redelijk aanbod moeten doen. Zwangerschap is verder geen reden om niet met elkaar in gesprek te blijven. Je bent tenslotte niet ziek.
    Ontslaan mogen ze je trouwens niet. Nu niet maar ook na je verlof niet. Je hebt tenslotte een contract.

Hoe een ander functioneert is jouw zorg niet.. het gaat om jou en je werkgever. Vind je je werk eigenlijk leuk en hoe zou je het vinden om over 12 weken weer aan het werk te gaan?

17. Mama13

Mama13 Actief lid

12 dec 2012
    148
    4
    18
    Ik vind het heel leuk! Ik hou van mijn werk en mis het juist.. Vandaar dat ik er mee zit..

18. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Dan zou ik met je werkgever in gesprek gaan en afspraken maken over wanneer en hoe je terugkomt. Ontslaan kunnen ze niet dus dat gesprek kun je gewoon negeren. Vraag wat ze wel willen voorstellen.

19. AnkeM

AnkeM Fanatiek lid

21 mei 2011
    2.278
    1
    0
    Voor ontslag heb je een fatsoenlijk dossier nodig en dat bestaat uit meer dan een functioneringsgesprek waarin aangegeven wordt dat het niet goed gaat, zeker gezien de omstandigheden. Je werkgever moet je ook de kans geven om je te verbeteren.
    En dat je niet lang ervoor een vast contract gekregen hebt, helpt je situatie.
    Wanneer je je gesprek ook aangaat, het lijkt me wel zinnig om goede afspraken te maken over verbeterpunten, maatregelen en wanneer dit getoetst wordt en hoe moet blijken dat dingen verbeterd zijn.

20. inverw8ting

inverw8ting Actief lid

3 jan 2013
    135
    0
    16
    Om je te kunnen ontslaan hebben ze een heel dossier nodig.
    Een dossier is meer dan een functioneringsgesprek waarin een aantal dingen worden aangegeven!

Deel Deze Pagina